Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

r ÍRÁSBAN - KÉPBEN A különféle autótípusok nagyon gyakran és szembetűnően az emberek tár­sadalmi helyzetének és rangjának a kifejezői. A komkurrencia érzése, az erő­sebbel szembeni irigység (esetleges kisebbségi érzés), a gyengével szembeni lenézés és kíméletlenség sokszor meghatározzák a volán mögött ülő ember stílusát és vezetői magatartását. Az előírt egyenlőség a közúti forgalomban világos és egyértelmű ellentétben áll a sikerre törekvés minden formájával. És mégis, milyen gyakran teszik lehetetlenné az ilyen gesztusok a közleke­désben elérendő alapvető célkitűzést, vagyis azt, hogy gyorsan, kényelmesen és biztonságosan eljussunk egyik helyről a másikra! A közúti közlekedés másik résztvevőjének rendszerint mások a kitűzött céljai, s így ennek az út­vonalválasztása, menetstratégiája gyakran zavaróan, gátlólag és nemegyszer ingerlőleg is hat. Nem szabad elfeledkeznünk azonban arról, hogy minél jobban bosszankodunk valamin, annál hamarabb következhet be egy veszé­lyes és — éppen a kölcsönösen kiprovokált agresszív motívumok miatt — esetleg már kivédhetetlenül balesethez vezető cselekmény. A régii közmon­dás tehát ilyen szituációkban a szabály erejével is hat: „Az okosabb en­ged .. Az az összefüggés, amely a légnyo­más változásai és a baleseti esemé­nyek között fennáll, széles körben vitatott téma. A bécsi műszaki főis­kola elektronikus adatfeldolgozó gé­pei segítségével megállapították, hogy 735 millibar légnyomásnál Bécs tér­ségében az átlagos napi baleseti szám 20—30°­0-kal magasabb, mint azokon a napokon, amikor a légnyo­más 740 millibar felett van. Megál­lapították továbbá, hogy növekvő hőmérsékletnél a balesetek száma kezdetben csekély mértékben emel­kedik, később azonban állandó szin­ten marad. Jelentős szerepet játszik a levegő nedvességtartalma is. Ezek a statisztikai úton nyert eredmé­nyek újból alátámasztják azt a kö­vetelést, hogy orvosok és pszicholó­gusok megfigyelések alapján mély­rehatóbban foglalkozzanak az időjá­rás és a balesetek összefüggéseivel. A témához tartozik, és éppen ezért ismételten felhívjuk a figyelmet az előző (21-es) számunkban részletesen ismertetett hazai Medicor-újdonság­ra: az autóban is használható Bion 8 78 jelzésű ionizátorra. Az angliai Közlekedésbiztonsági Inté­zet Crowthome-i állomásán október­ben érdekes kísérleteket kezdtek egy autóba szerelt különleges sebesség­mérő órával és az ahhoz kapcsolódó vetilóernyővel. Erre azért kapta az Intézet a megbízást, mert az elmúlt turistaidényben különösen sok baleset fordult elő az autópályák ki­vezető szakaszain, az elágazó csomó­pontokon és a körforgalmú útosztályo­­zókban. Közismert dolog, hogy ami­kor valaki hosszabb távon száz kilo­méteren felüli nagy tempóval utazik, annak számára a valamilyen okból nyolcvan kilométerre csökkentett tem­pó a korábbihoz ké­pest egészen lassú vánszorgásnak tűnik. A baj persze akkor adódik ebből, ha egy olyan csomóponthoz, vagy útelágazáshoz ér­kezünk, amelynek kivezető pályáit, kanyarulatait csupán a 40 kilométeres tempóhoz tervezték meg. Nos, az ilyen érzékcsalódás kisegítésére, áthidalá­sára hivatott ez a különleges sebes­ségmérő óra, amelynek számjel­zéseit a vezető maga előtt 45 fokban vetített különleges ernyőn — zavaró hatás nélkül — bármilyen időjárási, megvi­lágítási és útviszonyok közepette jól láthatja Gyakran esett már szó arról is, hogy amikor a család vala­melyik másik tagja után a közös autónk volánja mögé ülünk, tüstént még nem indulhatunk el. Először állítsuk be az ülést, a háttámlát és persze a tükröket is a saját, egyéni alkatunk­nak, kényelmünknek megfelelően. Aki ugyanis erről elfeled­kezik, vagy éppen nem tulajdonít különösebb jelentőséget en­nek — mondván: nem bíbelődik ilyesmivel —, lehet, hogy indulás előtt nyer 10 vagy 20 másodpercet. De később, az eset­leg alig kétszáz kilométeres távú utazás során veszít. Még­hozzá sokkalta többet. Mert éppen a kényelmetlen, a szerel­vényfalhoz túl közel, vagy túl távol eső ülésben megfájdul a háta, a lába elernyed, és a nem az ő látóterének beállított tükrök figyelgetése miatt a nyakizmai is rm­egfajdulnak. Egy­szóval: elfárad, méghozzá sokkalta gyorsabban, mintha ugyan­abban az autóban, ugyanolyan körülmények között, de kényel­mes üléshelyzetben utazna. És ezért útközben megáll, esetleg pontosan emiatt többször is, hogy „nem tudni miért” sajgó tagjait kipihentesse. Pedig az autógyárak ma már igen nagy gondot fordítanak arra, hogy az újabb típusok az előbbieknél ne csupán szebbek, divatosabbak, hanem kényelmesebbek és biztonságosabbak is legyenek. És ebbe a fejlesztő munkáim az is beletartozik, hogy az újabb márka ülése a vezetősíneken megfelelő Intervallumban elmozdítható legyen — azért, hogy bármilyen testalkatú ember is beállíthassa magának saját kényelmére. Úgy, hogy ebből a helyzetéből a kormányt kényel­mesen fogja, a pedálokat biztonságosan kezelhesse, a tükröket, a műszerfal óráit valóban lássa, és amit még esetleg menet közben kezelnie kell, azt a szerelvényt valóban könnyedén, a legkedvezőbben megszabott biológiai „körzethatárban”, tehát a legcsekélyebb elmozdulások nélkül kezelhesse A „látni és látszani" témakörbe vágó újdonságokról, megvaló­sításra, bevezetésre javasolt eszközök különböző változatairól már nem egyszer írtunk. Itt most az országúti veszély jelzésé­nek újfajta eszközeit láthatjuk. Útelzárásoknál, burkolatjaví­tásnál, baleseti helyszínek közelében, úgy tűnik, minden eddigi jelzésnél alkalmasabbak arra, hogy a korábban nyílt és aka­dálymentes autóúton nagy sebességgel száguldó kocsi vezető­jét már kellő időben, messziről jól szembetűnően figyelmeztessék az éjszaka leple alatt hatványozottan veszélyt rejtő rendkívüli eseményre. A műanyagkúpok narancssárga színű felső har­madának belső palástja előtt különleges tükör forog, s így a középre helyezett izzó fényét megsokszorozva — mint valami országúd fárosz — élénk villanó jelzésekkel figyelmezteti a ve­szélyre a gépjárművezetőket. Az önvilágító kúpok, a beléjük épített tranzisztorizott egységek és a mikro-fényforrás révén kezelést egyáltalán nem igényelnek, és egy akkumulátorral egy teljes évig (!) megbízhatóan működnek

Next