Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)
1970-11-21 / 22. szám
SZABÓ és a YAMAHA A közelmúltban érkezett meg Szabó László egészen új versenymotorja, a 350-es Yamaha, amelyet egy azonos gyártmányú, 250 kennes motor egészít majd ki. Ezzel a sokat ígérő két japánival képviseli színeinket az 1971. évi VB-futamokon. E portyákon fegyvertársa lesz Drapál János, aki az idei szezonban többször is megmutatta oroszlánkörmeit. YAMAHA Ha lelvisu ennek a világversenyeken jól ismert motornak a hangja,elszökik a nézők vérnyomása. Alig néhány évvel ezelőtt jelentek meg az első Yamahák a kockás zászlók előtt és azóta csak nagy összeköttetéssel lehet ezeket — drága pénzért — megvenni ... Tulajdonképpen nem is sok a Yamaha 14 lóereje, hiszen a két henger űrtartalma 300 kem, a Így ez alig több mint 152 lóerő liternek felel meg. Ennek ellenére mégiscsak figyelemre méltó, mert mindezt 9500 fordulaton éri el és legnagyobb forgatónyomatékát, 4,18 mkg-ot 9000 fordulaton adja. A Mikumi-porlasztók toroknyilása 34 mm Ezt látja Szabó, ha telel a nyeregbe. A fordulatszámmérő legmagasabb értéke 14, ami 14 000-nek felel meg. A dupla bowden a mellső kerék szinkronba kapcsolt kétékét működteti. Benzintartályába 33 liter tüzelőanyag fér, a külön tartály 1,8 liter olajat fogad be. (Ha az olajszivattyú működik, akkor 13:1, ha kikapcsolják az olajpumpát, akkor 30:1 az előírt keverési arány) Csupaszon 113 kiló ez az R-3 jelű, 5 fokozatú versenymotor. Tessék csak megnézni, milyen „vastag” a kuplungház (balról), nem is csoda, hiszen 7 dörzslamela szorul benne, e mögött lóg ki a kétmegszakítós Hackl-mágnes. Gumimérete 3,00X18" Az eredetileg hangszereket gyártó Yamaha (keresztbe tett 3 hangvilla a körben) igazán jó kétüteműseket gyárt: az R—3 végsebessége, megfelelő áttétellel 335 km óra. De mert a technikában nincsen csoda, azért ettől a motortól sem szabad csodát várni. A váz és a villa közé iktatott lengéscsillapítónak majd nagy hasznát veszi Szabó Lászlónk a tempós kanyarokban