Autó-Motor, 1980. július-december (33. évfolyam, 13-24. szám)
1980-07-01 / 13. szám
Cs tatai emberk . Akiknek módjuk volt arra, hogy közel kerüljenek a régi autók vagy motorok restaurátoraihoz, azokhoz a lelkes ezermesterekhez, akik a pusztulás nyomait mutató fémet és fát újjá tudják varázsolni, csak a legnagyobb elismeréssel szoktak beszélni arról, amit ilyenkor láthatnak. Úgy érzem, csak fokozódik a csodálat, amikor megtudjuk, hogy valami belső láztól hajtva minden szabad percüket, fárasztó éjszakájukat és a munkáin kívül pénzük jó részét is arra áldozzák, hogy megbénult szerkezeteket, törött kerekeket serkentsenek újbóli mozgásra. És még csodálatosabb, hogy nem is ősz hajú veteránok, hanem többnyire játékos kedvűnek tűnő fiatalemberek, akik bámulatos szakszerűséggel, példás türelemmel képesek bíbelődni, verítékezve küzdeni egy-egy öreg karbidlámpa vagy egy parányi rézcsavar megalkotásáért. Nehéz felelni arra, hogy miért teszik. Épp oly nehéz erre válaszolni, mint annyi más hivatásszeretettől, alkotni vágyástól hajtott művészi, tudományos építőmunka mozgató erejére. Talán azokért a pillanatokért, amikor valamilyen alkalom, találkozó napjain felvonulhatnak a pompásan ragyogó, egészségesen pöfögő motorokkal, automobilokkal és a rájuk várakozó nézősereg koszorújából árad feléjük a biztató elismerés? Vagy az ilyenkor elnyerhető szerény díjak, plakettek, zászlócskák csábítanák őket? Nehéz megtalálni a magyarázatokat, hiszen ha vannak, azok sem lehetnek egyformák. Annak viszont csak örülhetünk, hogy feltámadt és működik valamilyen hajtóerő. Sajnáljuk azonban, hogy idén csupán egyetlen alkalom kínálkozik már az öreg járművek gazdáinak, építőinek ünnepélyes találkozására. A Magyar Autóklub csongrádi csoportja rendezi ezt a hagyományos, immár tizedik, tehát jubileumi nemzetközi programot. Ott bizonyára nagyon sokan lesznek, hiszen jól tudjuk, hogy az ilyen események, a régi járművek látványa iránt mekkora ma nálunk az érdeklődés. Nem véletlen, hogy a Magyar Diafilmgyártó Vállalat is most hozott forgalomba egy sorozatot „Régi autók" címen. A 25 híres kocsi ismertetését Bálint Sándor múzeológus szövege kíséri a normál és a leica méretű diasorhoz tartozó füzetben, illetve a vetíthető színes rajzokhoz, amelyeket Mandel Tamás készített ugyancsak dicséretes gondossággal. Igaz, ezek a meglepően olcsó, néhány forintos filmszalagok sajnos még csak Pesten, a Diafilm Mintaboltban vásárolhatók, de reméljük, így is sokakhoz fognak eljutni, fiataloknak és idősebbeknek egyaránt szerez majd örömöt a régi metszetek varázsával ható autórajzok látványa. A művészi grafika és a valóság sok esetben közösen segít bennünket a régi járművek megismeréséhez. A fényképen látható, 1901-ből származó, Laurin & Klement életre keltése a vesszőfonatú oldalkocsival a fiatal Kisapáti József munkáját dicséri. Nagyon szeretnénk, hogy vele és motorjával — amelyről még lapunk 53. oldalán is közlünk képeket —■ ugyancsak találkozhatnának az érdeklődők augusztus elején Csongrádban. És szeretnénk, ha minél több régi motor, régi autó bemutatására minél gyakrabban, minél több helyen teremtenének lehetőséget az ilyen események rendezői. L. Gy. örg. (újműirek