Autó-Motor, 1982. január-június (35. évfolyam, 1-12. szám)
1982-01-01 / 1. szám
formáló szerepéből is szükségszerűen következik. AZ ELSŐDLEGESEN ÉRINT IETt útvonalak jó része jelenleg is fontos láncszeme a főútvonal-hálózatnak. Ezeknek megfelelően a Tanács körutat is némileg korszerűsítik. Jelentősebb változás az, hogy a Dohány utcából nem lehet majd közvetlenül az Astoria felé haladni, hanem a Gerlóczy utca előtt kell visszafordulni. Ezáltal jelentősen nő az útvonalak és a jelzőberendezés teljesítőképessége, s egy időretalán megszűnik a torlódás is. A Bajcsy-Zsilinszky út megszokott keresztmetszete és széles járdája megmarad. 3—3 forgalmi sávval és két oldalán általában parkolósávval épül ki. Jelzőlámpás csomópontjai — ahol természetesen a gyalogosok átkelését is szabályozzák — a következő kereszteződésekben lesznek: Népköztársaság útja, Szent István tér, Arany János—Lengyel Gyula utcapár, „zebra” az 52. számú ház előtt, Rudas László utcai csomópontrendszer és Alkotmány utca. Az utolsó csomópont lényegében már a Marx tér része, mivel a Bajcsy-Zsilinszky út—Váci út irányú 1—1 sávos felüljáró az Alkotmány utcánál kezd emelkedni és a Katona József utcánál ér le. A felüljáró alatt a felszínen jelzőlámpás szabályozású csomópont alakul ki, ahol az összes kanyarodó és a nagykörúti egyenes irányú mozgás lehetséges. A téren működő jelzőlámpák természetesen illeszkedni fognak a körúti „zöldhullámba”. A Westend udvarban, a Nyugati pályaudvar mellett 70 férőhelyes gépkocsiparkoló, taximegálló és a 6. gyors 6, 26, 91, 191 számú autóbuszok számára végállomás lesz. A 12, 12A jelű autóbuszok megállói az eredetihez képest változatlan helyen maradnak, míg a körúti villamosok mindkét irányban a Nyugati pályaudvarral szemben állnak meg. Tehát a Rudas László utcai és az eredeti Visegrádi utcai ideiglenes peronok megszűnnek. A FELSZÍN ALATT Budapest legnagyobb méretű gyalogosaluljárócsarnoka épül ki. Ebből szinte valamennyi kereskedelmi és közlekedési célpont elérhető a Skála Áruháztól kezdve a MÁV-pénztárcsarnokon át a metróállomás lejáratáig. Ez a lejárat lényegében már a negyedik „közlekedési szintre” vezet, ahol a klasszikus kialakítású „belvárosi rendszerű" metróállomás található. A metró, kifelé haladva a Marx téri állomás után az Élmunkás tér alatt áll meg. Ennek az állomásnak építészetileg érdekes a kialakítása, fő vonásaiban a Nagyvárad téri kétszintes, galériás állomásra emlékeztet. A felszíni jelzőlámpás csomópontban közvetlen kapcsolat épül ki a Váci út irányába, míg a Lehel utca ezen a szakaszon Újpest felé egyirányú. Innen a befelé tartó forgalom a Váci úton át éri el a Marx teret. A Csanády utca — és benne a trolibuszforgalom — az Élmunkás-híd felé, a Victor Hugo utca pedig a Duna felé lesz egyirányú. Az Élmunkás-híd is hamarosan felújításra kerül. A tér mögött lesz a végállomásuk a Lehel utcán Újpest felé közlekedő 12, 14 számozású villamosoknak, amelyekről természetesen közvetlen átszállási lehetőség lesz a metróra. A Váci úton az Élmunkás tértől a Dózsa György útig — ahol a következő metróállomás lesz — a meglevő fasor között a Bulcsú utcai és Lőportár utcai jelzőlámpás csomópontokon át, 3—3 forgalmi sávon haladhat a forgalom. A metróállomás gyalogosforgalmilag új szerkezetű megoldás, közvetlenül a peronok fölé épített aluljáróval. A térszinten létesülő jelzőlámpás kereszteződés lehetővé teszi a minden irányból egyenesen előre haladó és a kis íves mozgásokon kívül a Váci út mindkét ágáról a balra fordulást is. A Dózsa György útról és a Dráva utcából eltiltott balra fordulás a szomszédos Révész—Csángó utcai jelzőlámpás csomópontban lehetséges a Váci utat keresztező gyalogosátkeléssel együtt. Innen a megszokotthoz képest az egész Váci úti keresztmetszet lényegesen megváltozik. A fasor között egy 3—3 forgalmi sávos kétirányú főpálya épül ki, míg a fasor és az épületek között mindkét oldalon szervizút biztosítja az üzemek