Autó-Motor, 1988. július-december (41. évfolyam 13-24. szám)
1988-07-06 / 13. szám
A címetadó számjegyet ennek az oldalnak az első felén is láthatja az olvasó, az „ára” és a „forint" szavak között. Megdrágultunk. Jól tudjuk, hogy az erre az évre előirányzott 15 százalékos árszínvonal-emelkedésnek szinte elhanyagolhatóan kis töredékét jelenti néhány újság, közöttük lapunk árának felemelése, de azt is ugyanilyen jól tudjuk, hogy sok vásárlónknak még a változatlan árú újság ellenértékének kifizetése is mind nehezebb lett. Olvasóink bizonyára elhiszik, hogy lapunk szerkesztői, újságírói elég hiúak, éppen ezért jó érzéssel tölt el bennünket, amikor azt látjuk, hogy vásárolják, olvassák írásainkat, megnézik fényképeinket. E hiúságunkban szívesen látnánk, ha akár kétszer-ötször több AM fogyna, hiszen akkor kétszer-ötször több emberhez jutna el termékünk. Az újságcikkek szerzői, a szerkesztők álmodozóak, mindig abban a hitben dolgoznak, hogy valami fontosat közölnek olvasóikkal. Pedig a dolog sokkal prózaibb, árut állítanak elő. Az újság olyan termék, aminek minden egyes írását, fotóját külön-külön el kell adnia, de még küllemét is árusítania kell. Hogy mennyiért? Ezentúl 29 forintért; a 64 oldal mindegyikének körülbelül 2,20 forintot kell érnie. Azok a munkatársaink, akik már vagy egy tucat évet eltöltöttek a szerkesztőségben, több áremelést is végigéltek, és látták, hogy ezek az intézkedések szinte mindig azonos hatással járnak; kevesebben vásárolják meg az újságot. A viszszaesés mértéke, az újbóli fellendülés bekövetkeztének időpontja természetesen nem volt azonos minden alkalommal, a példányszám számszerű változását most sem tudjuk megjósolni. Éppen csak - ha másért nem, hát hiúságunk okán - abban a csodában bízunk, hogy olvasóink nem tudnak ÁM nélkül meglenni, és vállalják a plusz kiadást. Illene cserébe nekünk is kínálni valamit. Sokat nem tudunk, hiszen az intézkedéstől remélt postai, kiadói bevételnövekedésből nem jut értékesebb papírra, kevésbé kunkorodó borítóra vagy a terjedelem bővítésére, de még a szerkesztés körülményeinek jobbítására sem. Az árat leszámítva (illetve felszámítva) más nem változik, legfeljebb lapunk tartalmán módosíthatunk. Azt nem ígérhetjük, hogy ezentúl majd összeszedjük magunkat, és jobb újságot csinálunk, hiszen eddig sem úgy készült a lap, hogy azt mondtuk volna: ennyi, 23:50-ért nem kell jobb. Csupán egy dolgot tehetünk. Azokhoz fordulunk, akiknek a zsebében turkálunk. Olvasóinkat kérjük, segítsenek olyan újságot készíteni, amelyet olyannak éreznek, ami megéri a pénzét. Kérjük, írják meg, miről olvasnának cikkeket, milyen témákat látnának szívesen lapunkban, és melyek azok, amelyeket fölöslegesnek tartanak. Adjanak ötleteket riportokra és információkra, értékeljék lapunk küllemét, a fotókat, illusztrációkat. Amit kínálhatunk, az az, hogy megszívleljük az önök véleményét. Három hónappal ezelőtt többoldalas összeállítással emlékeztünk meg lapunk 40. születésnapjáról. Akkor sok olyan levelet kaptunk, amely olvasóink megbecsüléséről, érdeklődéséről tanúskodott. Sok jókívánság is érkezett - igaz, ezek között egy sem kívánt nekünk drágább lapot. Mivel magunk is úgy éreztük, hogy az eddigi AM sem olcsóságával hívta fel magára a figyelmet, olvasói ankétokon félig tréfásan, félig komolyan azzal szoktuk „vigasztalni” az ár miatt tévesen a szerkesztőséget vádlókat, hogy régen is, ma is hozzávetőlegesen egy liter benzin árába kerül az AM. Mostanáig így is volt. A 29 forintos helyzetben csak abban bízunk, hogy mostani előrefutásunk nem jelenti a verseny újabb állomását. 2 TARTALOM Autósok könyvesboltja6 Árnyékos oldal7 Vámkedvezményt a tisztaságra 18-9 Mozaik 10-11 Magyarok közt - Ázsiában 12-15 Volvók 88-ra 16-17 OKBT-filmek a biztonságért 18-19 Aktív zajcsökkentés 20-21 Skodások oldala (3.) 23 Autók és árak - Sorszámok 24 Opel és Renault változatok 25 Anno... - Négyütemű Trabant 26-27 A Nissan 300 ZX 29-33 Hol parkoljunk, merre menjünk? 36 Keres, kínál 37 A BNV-n láttuk 38-39 így kell eladni az autót (1.) 40-41 OKBT-híradó 42 A „Csúcsforgaloméból 43 Postabontás 44 A volánnál: Koltai Róbert 45 Motorral az Eiffelre 46 Szárnyas zsámoly 47-49 Rali ob 50-51 Hungarocamion Nagydíj 53 Talán a Toyotának sikerül? Ez aztán a meglepetés! 54 Aranyhomok Rali 55 Panoárma 57 Versenyről versenyre 58-59 Keresztrejtvény 60 F-1 GP: Kanada-USA 61 Ralikrossz Eb 62-63 A CÍMLAPON: A Nissan 300 ZX Fotó: Bagi Gyula A HÁTLAPON: Kottás Róbert (Interjúnk a 45. oldalon) Fotó: Szabó Mihály