Autó-Motor, 1991. január-június (44. évfolyam, 1-12. szám)
1991-01-05 / 1. szám
OPELSMINK PARKOLNAK A PARKBAN A X. kerület szélén, a Gépmadár parkban is fittyet hánynak a pázsitra, a természetvédelemre és a kellemes együttélésre. A képen látható kamion vezetője, és nem csak ő, nem törődik azzal sem, hogy a park gyepe alatt húzódó csatornákat nem a teherautók súlyára méretezték, így beszakítják őket és kész az üzemzavar, amelynek elhárítása sok időbe és pénzbe kerül. Arról még nem is szóltam, hogy hajnaltól reggelig nagy zajjal járatják a motorokat, fejlesztik a bűzt és ólommal dúsítják a lakótelep levegőjét, így nyaranta nem tudunk nyitott ablak mellett pihenni. Van, amikor kamionos találkozót is rendeznek itt. Iyenkor a magyar kolléga 3-4 külföldi kollégáját kínálja meg a tilosban parkolóhellyel, holott alig 50-100 méterre (Shell benzinkút mögött) ingyenes parkoló van. Gondolom, az esetenkénti bírsággal leszoktathatnák a park és a levegő szennyezéséről a szabálytalankodó kamionosokat, s e pénzből helyre lehetne állítani a megrongált parkot, az olajfoltok helyét újból lehetne gyeptéglázni. B. N. 4 AUTÓ-MOTOR 1991/1 Semmi sem mentheti meg az Opel cég kis kedvencét, a Corsát a 90-es években a generációváltástól. A német konstruktőrök eddig is megváltoztatták az újfent 1,2 literes motorral is piacra dobott mini Opel orrkiképzését. Sportosabb, modernebb lett a 45 lóerős, katalizátoros Corsa 1,2i, amelynek „bátyja”, az Omega is korszerűbb hűtőrácsot kapott Rüsselsheimben. A csillogó krómmal sem spóroltak a tervezők az 1990 őszén immáron 2600 cm3-es, 150 lóerős motorral is kínált óriás Opel esetében. M. NAPELEMES A közép-japáni Tojoda városában mutatták be a Toyota legújabb, napelemekkel hajtott kisautóját. A szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő jármű nem csábítja vezetőjét száguldozásra, óránként 45 kilométeres sebességgel hajtható. (AP-MTI Külföldi Képszerkesztőség) AZ AVTROKON NEM ROKON Az Avtrokon szovjet autóbuszgyártó egyesülés megállapodást kötött a Daimler-Benz céggel Mercedes- Benz O 303-as autóbuszok Szovjetunióbeli összeszerelésére. Az eddig Mannheimben gyártott járműveket 1991-től a Moszkva melletti Golicinóban tervezik egybeépíteni. Az új összeszerelő üzem termelőkapacitását 1994-re 2500-ra szándékoznak felfuttatni. Az Avtrokon tehát nem rokona az Ikarusnak. CSODABOGARAK A jó állapotban lévő, 1984-1985-ös évjáratú VW Bogarak még mindig 5-8000 márkáért találnak gazdára. A fél évszázados Käfer „tinikorú” kabriójait pedig 10 000 DM alatt, csak nagyon lepusztult állapotban, szakadozott vászontetővel lelhetjük fel a németországi használtkocsi-telepeken. Akinek már volt ilyen klasszikus Volkswagenje, az tudja, hogy a Bogár nem csupán egyszerű, hétköznapi négykerekű. A Ráférnek lelke van... íme az idei, Trierben megrendezett bajnokság 50 lóerős sztárja, a nemzetközi seregszemle sportosított modelljei közül. (mogyorósi) Megszaporodtak az idén a közúti balesetek Németországban. Gyakorta gyerekek az áldozatai a figyelmetlen autósoknak. Fekete év lesz az idei. 1988-hoz képest tavaly 8 százalékkal több iskoláskorú kisfiú és kislány lelte halálát az utakon. Németország nyugati felében 388 gyermeket vártak hiába haza szülei, míg 43 ezer nebuló hosszabbrövidebb ideig volt kénytelen a kórházi ágyat nyomni. A hajdani NDK-ban 1989-ben 86 gyermek lett közlekedési baleset áldozata, míg a sérülést szenvedett fiatalok száma elérte a 4600-at. A szakértők remélik, hogy a kilencvenes években csökkenni fognak a közutak gyermektragédiái. M. G. GYERMEKTRAGÉDIÁK