Autó-Motor, 2007. július-december (59. évfolyam, 14-26. szám)

2007-07-11 / 14. szám

Bevezető AUTÓS DIÉTAB­izonyára Önöket sem kerülte el a manap­ság egyre divatosabb „fogyókúraláz”, aki pedig már megpróbált megszabadulni egy-két kilótól, az talán jobban értékeli az au­tógyártók ilyen irányú igyekezetét. Bizony, bi­zony, ők is diétáznak! Az elért eredmények ta­lán nem olyan látványosak, mint a derekunk­ról eltűnő több kilós „úszógumi”, hiszen az au­tóiparban csak grammokról van szó... Az el­sőre jelentéktelennek tűnő, kilométerenként egy-két grammal alacsonyabb széndioxid-ki­bocsátásra nem igazán kapjuk fel a fejünket, pedig jobb lesz odafigyelni! Nemrég a GM berlini ecoFLEX programján vettem részt, ahol nemcsak az Opel, ha­nem a konszern többi márká­jának környezettudatos jövő­képét is elénk tárták. Az ecoFLEX nem más, mint egy átfogó „zöld” stratégia, szem­lélet, egyfajta védjegy, így a logó láttán biztosak lehetünk abban, hogy az autó (^­ki­bocsátási értéke garantáltan alacsony. A környezettudatos fejlesz­tési program legkisebb, s egy­ben legolcsóbb terméke a 2008-ban debütáló, 119 g/km CO2-kibocsátású Opel Corsa 1.3 CDU lesz. E modellen kí­vül az elkövetkezendő idő­szakban számos újdonság vár­ható a GM-nél, nemcsak a motorok, hanem az alternatív üzemanyagok kínálati köre is kiszélesedik. Idén ősztől a Cadillac BLS, két éven belül pedig az Opel és a Chevrolet modellek között is lesz E85-ös üzemanyaggal hajtott variáns. A Saab termék­családban általánossá válik a 85% alkoholt és 15% ólmozatlan normálbenzint tartalmazó nedű használata, a jelenleg kapható 9-5-ös mellett a 9-3-asnak is lesz BioPower kivitele (lásd 14-17. oldal). A bioethanol azonban csak az egyik alternatíva, nem szabad megfeledkez­nünk a földgázról sem! Az Opel kínálatában a Combo és a Zafira vásárolható földgázos ki­vitelben, a hosszú távú cél azonban a nulla emissziójú, tüzelőanyag-cellás jármű! Ez a je­lenlegi technikai szinten már igenis megvaló­sítható, viszont még nagyon költséges. Alkal­mam nyílt egy napi használatban lévő hidro­­gén-tüzelőanyagcellás Opel Zafira Hydro- Gen3-assal néhány kilométert megtenni. A rendszer észrevétlen működésű, az autó cso­mag- és utastere is használható méretű ma­radt, a szisztéma már szériaérett, csak az árát ne kérdezzék... Természetesen a konkuren­cia sem ül a babérjain, jó példa erre az elmúlt hetekben, New Yorkban debütált 400 darabos hibrid Ford Escape taxiflotta. Ami a komplett szemléletvál­tást illeti, említést érdemel a Renault is az eco2 nevű prog­ramjával, ahol a fent leírtakon kívül külön figyelmet fordítot­tak a gyárak környezetre gyako­rolt negatív hatásainak csök­kentésére, a gazdaságos ener­giafelhasználásra és az újra­hasznosítható műanyagok al­kalmazására is. A Clióba 20, míg az új Twingóba 15 kilo­gramm ilyen műanyag elemet építettek be. A kilókkal folyta­tott napi csatározás tehát nem­csak egyéni problémánk, az au­tógyártó cégek is megszenved­nek vele. Molnár József Autó-Motor 2007/14 • www.automotor.hu 3 Márkaindex Audi 30. BMW____________8­, 82. Citroen 82. Fiat 24., 28., 82. Honda 34. Hyundai 10. Lada_______________45. Lexus 18. Mercedes 48. Moto Morini 42., 50. Peugeot 7., 82. Porsche 22. Renault 8. Saab______________ 14. Suzuki mkp. 82. Volkswagen 6.

Next