Autó-Motor, 2007. július-december (59. évfolyam, 14-26. szám)
2007-07-11 / 14. szám
Bevezető AUTÓS DIÉTABizonyára Önöket sem kerülte el a manapság egyre divatosabb „fogyókúraláz”, aki pedig már megpróbált megszabadulni egy-két kilótól, az talán jobban értékeli az autógyártók ilyen irányú igyekezetét. Bizony, bizony, ők is diétáznak! Az elért eredmények talán nem olyan látványosak, mint a derekunkról eltűnő több kilós „úszógumi”, hiszen az autóiparban csak grammokról van szó... Az elsőre jelentéktelennek tűnő, kilométerenként egy-két grammal alacsonyabb széndioxid-kibocsátásra nem igazán kapjuk fel a fejünket, pedig jobb lesz odafigyelni! Nemrég a GM berlini ecoFLEX programján vettem részt, ahol nemcsak az Opel, hanem a konszern többi márkájának környezettudatos jövőképét is elénk tárták. Az ecoFLEX nem más, mint egy átfogó „zöld” stratégia, szemlélet, egyfajta védjegy, így a logó láttán biztosak lehetünk abban, hogy az autó (^kibocsátási értéke garantáltan alacsony. A környezettudatos fejlesztési program legkisebb, s egyben legolcsóbb terméke a 2008-ban debütáló, 119 g/km CO2-kibocsátású Opel Corsa 1.3 CDU lesz. E modellen kívül az elkövetkezendő időszakban számos újdonság várható a GM-nél, nemcsak a motorok, hanem az alternatív üzemanyagok kínálati köre is kiszélesedik. Idén ősztől a Cadillac BLS, két éven belül pedig az Opel és a Chevrolet modellek között is lesz E85-ös üzemanyaggal hajtott variáns. A Saab termékcsaládban általánossá válik a 85% alkoholt és 15% ólmozatlan normálbenzint tartalmazó nedű használata, a jelenleg kapható 9-5-ös mellett a 9-3-asnak is lesz BioPower kivitele (lásd 14-17. oldal). A bioethanol azonban csak az egyik alternatíva, nem szabad megfeledkeznünk a földgázról sem! Az Opel kínálatában a Combo és a Zafira vásárolható földgázos kivitelben, a hosszú távú cél azonban a nulla emissziójú, tüzelőanyag-cellás jármű! Ez a jelenlegi technikai szinten már igenis megvalósítható, viszont még nagyon költséges. Alkalmam nyílt egy napi használatban lévő hidrogén-tüzelőanyagcellás Opel Zafira Hydro- Gen3-assal néhány kilométert megtenni. A rendszer észrevétlen működésű, az autó csomag- és utastere is használható méretű maradt, a szisztéma már szériaérett, csak az árát ne kérdezzék... Természetesen a konkurencia sem ül a babérjain, jó példa erre az elmúlt hetekben, New Yorkban debütált 400 darabos hibrid Ford Escape taxiflotta. Ami a komplett szemléletváltást illeti, említést érdemel a Renault is az eco2 nevű programjával, ahol a fent leírtakon kívül külön figyelmet fordítottak a gyárak környezetre gyakorolt negatív hatásainak csökkentésére, a gazdaságos energiafelhasználásra és az újrahasznosítható műanyagok alkalmazására is. A Clióba 20, míg az új Twingóba 15 kilogramm ilyen műanyag elemet építettek be. A kilókkal folytatott napi csatározás tehát nemcsak egyéni problémánk, az autógyártó cégek is megszenvednek vele. Molnár József Autó-Motor 2007/14 • www.automotor.hu 3 Márkaindex Audi 30. BMW____________8, 82. Citroen 82. Fiat 24., 28., 82. Honda 34. Hyundai 10. Lada_______________45. Lexus 18. Mercedes 48. Moto Morini 42., 50. Peugeot 7., 82. Porsche 22. Renault 8. Saab______________ 14. Suzuki mkp. 82. Volkswagen 6.