Autó-Motor, 2008. július-december (60. évfolyam 14-26. szám)
2008-09-17 / 19. szám
mennyire tehermentesíti majd a fővárost. Egyesek szerint a budapesti utak annyira telítettek, hogy az elkerülő sem sokat javít a helyzeten, míg mások arra számítanak, hogy a városon eddig áthaladó tranzitforgalom jelentős része az M0-ásra terelődik. Könnyen előfordulhat, hogy a szkeptikusoknak lesz igazuk, ugyanis az M0-ás déli szektora az M1-es és az M5-ös között a reggeli és a délutáni csúcsforgalomban gyakorlatilag eddig is járhatatlan volt a dugóktól. Ha erre a szakaszra még több autó érkezik az átmenő forgalomból, szinte borítékolható lesz a káosz. Arról nem is beszélve, hogy a déli szakaszon jövőre megkezdődik a pálya háromsávosra szélesítése - s ezzel együtt új hidak építése ami nyilván további forgalomkorlátozásokhoz, majd fennakadásokhoz vezet. Az M0-ás keleti szektorával egy időben vehető birtokba a 4-es és 31-es főút közötti 6,7, a 3-as főutat az M3-assal összekötő 10,9, valamint a 31-es és a 3-as főút közötti 8,9 kilométer. Szeptember végén adják majd át az M6-os Budapest-Érdi tető közötti és az M0-ás Megyeri hidat is magában foglaló 2-es és 11-es főutak közötti szakaszát is. A legújabb Duna-hídon, a Megyerin jelenleg műszaki átadás zajlik, csak ezt követően kerül sor a forgalomba helyezéshez szükséges hatósági bejárásokra, vizsgálatokra. Lapzártánkkor egyelőre még kérdéses volt, hogy az eljárás végén kaphat-e forgalomba helyezési engedélyt a híd. Az építési engedélyben ugyanis feltételként szerepel a Szigetmonostor-Szentendre közötti közúti kapcsolat megteremtése, ez azonban nem valósult meg. A híd két hét múlva esedékes átadása egyébként sem okoz örömet mindenkinek. A budai oldalon gyakorlatilag a semmibe vezet, hiszen nem épült meg a Budakalászt elkerülő út. Felmérések szerint arra kell számítani, hogy naponta 67 ezer autóval több érkezik a településre, mindössze egy körforgalmon keresztül. A híd pesti oldalán is a forgalom jelentős emelkedésétől tartanak, illetve attól, hogy a hídról leágazó csomópontokban is állandósulni fognak a fennakadások. Tovább ronthatja majd a helyzetet az is, hogy januártól lezárják a Margit hidat (lásd keretes írásunkat). Beomlott alagút, tartható határidő Időben elkészül az M6-os autópálya Pécsig vezető szakasza, ígéri a kivitelező annak ellenére, hogy júliusban beomlott a leendő sztráda egyik alagútja Bátaszék térségében. Az alagút déli bejáratától számítva 520-570 méterre mind a keleti, mind a nyugati járat mintegy 100-100 méter hoszszan rogyott be. A járatok felett csaknem 100 méter hosszú, 40 méter széles és 10-15 méter mély kráter keletkezett. Az omlással kapcsolatos független szakértői vizsgálat már elkészült, s az alag- 1 BUDAPESTI HELYZETKÉP Hidak, emberek Jövő év elején zárják le a fővárosi Margit hidat, a rekonstrukció legalább másfél évig tart majd. Ezen időszak alatt a hídon csak gyalog, kerékpárral, illetve villamossal lehet majd közlekedni, autóval nem. SŐT, TERELŐUTAT SEM JELÖLNEK KI AZ AUTÓKNAK. A szakemberek arra számítanak, hogy a forgalom - magától - az Árpád és az Erzsébet hídra terelődik. Farkas László, a Főmterv Zrt. közlekedéstervezője korábban azt nyilatkozta, a lezárás miatt csúcsforgalom idején várhatóan 2-3 órán keresztül tart majd a dugó Budapesten. A felújított híd szélesebb lesz, ugyanis elkülönített kerékpársávot építenek ki rajta. A tervek szerint út továbbépítését javasolja. A közlekedési hatóság és a bányakapitányság rövidesen dönt arról, hogy milyen feltételek mellett folytatható a munka. A beomlott szakasz helyreállítása egyébként eurómilliókba kerül, e költséget a kivitelező MCG konzorciumnak kell állnia. Az MCG korábban azt közölte, az M6-os autópálya Szekszárd és Pécs között vezető, megszűnik az aluljáró a híd közepén, a járókelők zebrán kelhetnek át a Margit-sziget felé. Nem könynyíti meg a budapesti közlekedést az sem, hogy késik a Szabadság híd átadása. A tavaly elkezdődött munkálatok december helyett feltehetőleg csak jövő májusban fejeződnek be, így lesz olyan periódus 2009-ben, amikor a fővárosi közlekedésből egyszerre két híd is kiesik. Mindeközben a budai alsó rakpart több szakasza is le van zárva A BUDAI DUNA-PARTI FŐGYŰJTŐCSATORNA ÉPÍTÉSE MIATT. A Margit hídtól délre eső részen előreláthatólag 2009. január 1-jétől lehet majd újra közlekedni, a Margit hídtól északra eső szakaszon azonban csak jövő ősztől, hatvan kilométer hosszú szakaszának alig három kilométeres részét képezik csak az alagutak, s a munkálatokkal másutt jól haladnak, esetenként előrébb tartanak, mint az az ütemtervükben szerepelt. 2010 tavaszára, mire Pécsett elkezdődnek az Európa Kulturális Fővárosa programsorozat rendezvényei, átadják az utat. STEFANITS CSABA BpniB MnlOíf Iliin ífíU^llUlTlM mm irjT ', £ Az MO-ás még mindig csak csonka gyűrű, a teljes körbeérésig eltelik - néhány esztendő Épül a Budai Duna-parti Főcsatorna, háttérben az ugyancsak rekonstrukció alatt álló Szabadság-híd 2008/19- www.automotor.hu 51