Az Est, 1923. március (14. évfolyam, 48-73. szám)

1923-03-01 / 48. szám

2. oldal Csütörtök, 1923. március 1. őrség bevétele és pedig 13 millió korona. A pénzügyminisztérium összes rendes bevételei 88 milliárd koro­na. Az előirányzat itt a következő­képpen fest: Egyenes a­dókból 19 milliárdot akarnak bevenni, for­galmi adókból és illetékekből­­ 36 milliárdot, fogyasztási, és Haladók­ból 11 milliárdot, határ­vám jöve­dékekből 9 milliárdot, dohány­jöve­dékből 11 milliárdot. A kereskedelmi minisztérium rendes bevételei 556 millió koro­nában vannak előirányozva, a földművelésügyi minisztériumé 573 millióban, a népjóléti miniszté­riumé 367 millióban, a kultuszmi­nisztériumé 584 millióban, az igaz­­ságügyminisztériumé 108 millióban, a honvédelmi minisztériumé 45 millióban.­­ Az állami üzemeimél . a., rendes bevételek előirányzata­­a követke­ző : a kereskedelmi minisztérium­ban a postától, távírótól és távbe­szélőtől 9 milliót várnak, a posta­takarékpénztártól 288 milliót, az Államvasutaktól 33 milliárdot, az állami vasgyáraktól 5 milliárdot. Az állami üzemek bevétele a pénzügyminisztériumban a szén­bányászatból 289 millió. Rendkívüli bevételeik­ címén még ehez jön egy külön rész, amelyből kiemeljük, hogy a pénzügyminisz­térium további egy milliárdot re­mél bevenni, a többi minisztériu­mok is mind kisebb-nagy­obb téte­leket. Ezeknek az itt felsorolt hozzá­vetőleges­­ számoknak a végered­ményeképpen jönnek ki azok az összegek, amelyeket mindjárt e tudósítás elején, mint e költség­vetés mérlegének adatait említet­tünk és amelyeknek végső ered­ménye tehát az, hogy az állami közigazgatás összes bevételei 152.802.434.200 korona, az összki­adások 193.455.324.700 korona, a de­ficit tehát is­.652.890.500 korona. A pénzügyminiszter ma mondta el expozéját is beterjesztett költségvetéssel mai formájában nem azono­­sítja magát — természetben való ellátásból a tisztviselőkön kívül mindenkit ki fognak rekeszteni A tisztviselők létszámát redukálják, a felesleges hivatalokat megszüntetik — 14,2 kist tudósítójáról — A nemzetgyűlés mai ülését három­negyed tizenegy órakor nyitotta meg Szestovszky Béla elnök. Bár köztudomású volt, hogy ma fogja a pénzügyminiszter a költségvetést­ beterjeszteni, a Ház egyik oldalán sem mutatkozik feltűnő érdeklődés. A miniszterek közül jelen vannak Kállay Tibor én Vass József és nem­sokára jön Bod János, Walkó Lajos, majd gróf Bethlen István. Az elnöki előterjesztések után felolvassák az interpellációkat, melyeknek jegyzé­két lapunk más helyén közöljük. Következik a mérnöki rendtartás­ról, szóló javaslat harmadszori olva­sása. A javaslatot Hermann Miksa előadó stiláris­­ módosításaival har­madszori olvasásban is elfogadják. Az elnök jelenti, hogy a pénzügy­miniszter kíván szólni. Í1 pénzügyminiszter expozéja Kállay Tibor pénzügyminiszter: Van szerencsém beterjeszteni az 1922—23. költség­vetési évre szóló ma­gyar állami költségvetést. Kérem, azt az osztályok mellőzésével a pénz­ügyi bizottsághoz­ utalni. A­­magyar állam 1932 -23. évi költségvetése 48,5 milliárd defi­citet mutat fel. Ez a költségvetés, mint tudni mél­­tóztatik, két részre oszlik. Az első a közigazgatási és kormányzati fel­adatokra vonatkozó és itt a kiadás 118­2 milliárd, a bevétel 103 mil­liárd. A deficit tehát ebben az évben 10­7 milliárd. A második rész az üzemek kiadásait és bevételeit tar­talmazza. Itt a kiadás 75 milliárd, a­ bevétel 49,8 milliárd, a deficit tehát több mint 26 milliárd. A közigazgatási és, kormányzati feladatokat magában foglaló résznél a kiadások az elmúlt évi kiadások hat­szorosát teszik ki, a bevételek pedig a tavalyiak kétszeresét. A másik részben a kiadás kilencszerese az elő­ző évnek, a bevétel pedig nyolcszorosa az,előző évi be­vételnek. Ha a tényleges adatokat vesszük figyelembe, akkor azt találjuk, hogy az 1921/22. éviben 48,5 milliárd kiadással szemben 33 milliárd bevételt találtunk, tehát a deficit 15,5 milliárd. Tekintetbe kell venni, hogy ez 0,84 centime-es korona mellett volt. Ha most összehasonlít­juk, akkor látjuk, hogy a kiadások emelkedése vala­mivel kevesebb mint négysze­res, a bevételek pedig több mint négyszeresre emelkedtek. A deficit növekedése a 0.84 és a 0.23 centim­e-es korona ará­nyának felel meg. Az utolsó békebeli esztendő költ­ségvetésével összehasonlítva, az 1914—15. évi költségvetés szerint a m­ai Magyarországot, vagyis az egész Magyaország 40 százalékát véve alapul, az utolsó békebeli költségvetési év­ 90 millió arany­korona deficittel zárult. Hogyha most az 1922—23., illetve 1921—22. költségvetési év deficitjét számít­juk át aranykoronára, mind a kettő ennek a kilencven millió aranykoronának felel meg. Ez egy pillanatfelvétel, amely bepillantást­­enged a jelen helyzet­be és módot ad a jövő helyzetmeg­ítélésére, a költségvetésnek pedig elsősorban ez a célja. Az aranykoronára való átszámí­tás tulajdonképpen nem adhat precíz­ képet, mert a számadás alapjául vett valuta nem lehet olyan, amely a kívánalmaknak megfelel. Sohasem, kapjuk azt a szituációt ilyen körülmények kö­zött,­ amely fedi a valóságot. Fi­gyelmet érdemel, hogy abban a költségvetésben, amelyről fentebb szólottam, az állami kölcsön szol­gáltatása benne van. Ebből az állami kölcsönből benne van körülbelül 31 millió aranykoronának megfelelő ál­lamkölcsön, mert az­ állami kölcsönök szolgál­tatása még nem fejeződött be. Felhangzik gyakran a közönség köréből az a kívánság, hogy tér­jünk át az aranykorona rendsze­rére. Mindenesetre ez az a cél, ame­lyet el akarunk érni, de nem térhetünk vissza az arany­korona rendszerére mindaddig, amíg annak megfelelő előfelté­telei nincsenek meg. •­Nem­ lehet visszatérni, mert nem lehet állandóan megtartani, és a­ visszatérés csak nagy megrázkód­tatásokat hozna magával, eső vagy emelkedő, szóval változó valuta, mellett. Elkerülhetetlen, hogy ne térjünk vissza a naturális gazdál­kodás rendszerére, de ha vissza­térnénk, ez azt jelen­te­né, hogy a­­ társadalomnak nagy rétege nem tudna az új helyzetbe beletörődni, a tisztviselőkkel szemben, akik­re nézve az új helyzet katasz­trofális lehetne, a sikerek, akik igyekeznek hasznot húzni a helyzetből, mérhetetlen előny­höz jutnának. . Nekünk nem egymás után kell áttérnünk egységes alapra, hanem egyszerre oly módon, hogy az­ új helyzet az összes társadalmi réte­geknek megfelelő legyen és exisz­­tenciális biztosítékul szolgálhas­son. Beszédem során általában képet akarok adni az aktuális pénzügyi helyzetről. Előre bocsátom a ja­vaslat benyújtásánál azt a külö­nös dolgot, hogy­an a költségvetéssel, annak jelen formájában nem azono­sítom magamat. Mindazonáltal előterjesztem a javaslatot, mert szükségesnek tar­tom, hogy megvitassuk annak minden tételét és — azokat pallan­dó megbeszélés tárgyává téve — oly alapot találjunk, amely meg­felel nehéz pénzügyi és közgazda­sági helyzetünknél­. Ezért nem fo­gok oly büdzsé-beszédet tartani, mint annak idején hivatali elő­deim. Nem fogom kiemelni azt, ami megnyugtatókig, csal­atólag hathat az emberekre, hanem rá fogok mutatni azokra a dol­gokra, amelyek új megoldást igényelnek és amelyek a költ­ségvetésből eliminálandók. Mikor első ízben programot ad­tam, mint pénzügyminiszter, rá­mutattam azokra a kérdésekre, amelyek abban az időben aktuáli­sak voltak. Az volt akkor a feladat, hogy új, egyszerű és végrehajtható adó­rendszert teremtsünk, emeljük a bevételeket és kiépítsük az adó­ügyi apparátust és biztosítsuk azt az állandóságot, amely a kilengé­sek szemt­eleneségét megszünteti. Emellett figyelemmel kellett lenni arra, hogy erőszakos financiális intézkedésekkel meg ne akadá­lyozzuk kialakulásában az ipari fejlődést, ellenkezőleg teret nyis­sunk olyan vállalatok alakulásá­nak, amelyek más államokban ta­lán nem tudják megtalálni to­vábbi­­ prosperálásuk biztosítékaik Költségvetési beszédemben bizo­­­n­yos részben legalább a bevételek alakulására nézve beszámolhatok az eredményekről is. Az új adórendszer eredményei A bevételekre nézve megjegy­zem, hogy a forgalmi adó előirányzott be­vétele 34 milliárd köröli. Ez a legnagyobb és legkiadósabb , a bevétel. A múlt évhez képest való növe­kedést elsősorban az árakban lévő különbség idézte elő, másodsorban azonban az adóügyi apparátus ki­építése is. Beismerem, hogy e részben még sok a teendő, azonban ez az adó fokozható normális és­ egyforma áldozatok mellett. A fogyasztási adók bevétele 7,8 milliárddal szerepel. Erre az adó­ra nézve meg kell jegyeznem, hogy egyes fogyasztási cikkek megterhelése a­ közönség vásárló­­képességének csökkenése folytán kevesebb, mint hogyha azt a bé­kebeli megterheléssel összehason­lítjuk. Az adó szempontjából két legfontosabb fogyasztási cikknél, a cukornál és a■ szesznél 8, illetve 8,2 százalékkal kisebb az adókulcs, mint a­ békebeli volt. Ebből is lát­szik, hogy kevéssé lehet összeha­sonlításokat tenni anélkül, hogy az­ egész közgazdasági struktúrát és az egész fogyasztási képességet figyelembe ne vegyük. A benzin például annyira megdrágult, hogy már­ alig alkalmazható­ a mező­­gazdaságban, az erre kirótt adó pedig a békebelivel szemben 23, il­letve 32 százalékos csökkenést mu­tat. A földadó bevétele tízmilliárd­­ra van előirányozva, azoknak a­­számításoknak az alap­ján, amelyeket még az ősszel tet­tünk meg. éz ősszel ennek az adó­nak legnagyobb része befolyt. A jövedelmi adó 8 milliárddal van felvéve, mert az adókivetés az 1920—21. évekre befejezettnek tekinthető és ezzel megvan az alapja az 1922. évi kivetéseknek is. Az adófelszó­­lamló bizottságok országszerte be­fejezték munkájukat és én remélem, hogy sikerült egyforma és arányos adózást biztosítaniuk, kiegyenlítve azokat a bajokat és egyenetlenségeket, amelyek a pénzügyigazgatóságok kivetése nyomán állottak elő. A dohányjövedék és a vámbevé­telek tekintetében megjegyzem, hogy a­­ dohány­jövedék bevétele­­­i, a vámbevételek­­9,3 milliárddal szere­pelnek a költségvetésben. Ezek a bevételek alkották Ausztriában a biztosítékát az ott felvett nemzet­közi kölcsönnek. Ha ezeket a bevéte­leket aranykoronákra átszámítjuk, látjuk, hogy mindössze 28 millió aranykoronát tesznek ki, tehát ke­vesebbet, mint amennyi békében volt. (Csonka-Magyarország területét számítva. Úgy látom, hogy itt a fejlődés lehetősége meg­volna, különösen a dohányjöve­déknél. Ha már most a bevételeket, ame­lyek b­e­vételi forrásaink hozamát te­szik, összegezzük, látjuk, hogy 10 mil­liárdos állami bevétel van a pénz­ügyi tárcánál szemben a múlt évi 11,4 milliárdossal, ez tehát hétszeres emelkedést jelent. Rendesen szeretik a költségvetés­ben szereplő bevételeket úgy feltün­tetni, hogy a bevételek a közönség megterhelését jelentik. Erről legalább ebben a költségvetésben nincsen szó, nincs oly intézkedés, amely megter­helné a közönséget. Meg kell fontol­nunk azokat a módokat, amelyek szerint a jövőben előrehaladni kívá­nunk. Ha ezt nézzük, megállapíthat­juk, hogy adórendszerünk nagyban és egészben ki van építve és be van fejezve. A községi adók reformja és a tisztviselőkérdés E tekintetben rendszerbeli válto­zásra nincs szükség, csak ki kell építeni a problémát, elsősorban a jövedelmi adó ren­dezését, azután a községi adók rendezését. Ami az elsőt illeti, arra nézve most bővebben nem kívánok nyi­latkozni. A községi adó kérdésére vonatkozólag pedig bejelentem, hogy ma vagy holnap küldöm szét az érdekeltségeknek ebbeli javas­latomat. Úgy látom, hogy a közsé­gi adóztatás körül eddig­ az­ volt­ a baj, hogy túlságosan össze­­ volt kapcsolva az­­ államival, ennélfog­va szertelenségekbe tévedt. Emiatt nem volt megfelelő gondoskodás arról, hogy a községek minél na­gyobb ambícióval és gonddal mű­ködjenek közre. Nagy baj volt az is, hogy elhanyagolták a fölül. Most másodrendűvé akarom degra­dálni a­z útadót és szerepet kí­vánok biztosítani az érdekelt­ségeknek. A községi háztartá­soknak új jövedelmi forráso­kat akarok nyitni, hogy minél nagyobb gonddal és ambíció­val dolgozzanak közre a köz­ségi háztartásokban. Foglalkozni kell az illetékek kér­désével, meg kell állapítani mind-

Next