Az Est, 1923. április (14. évfolyam, 74-97. szám)

1923-04-01 / 74. szám

Vasárnap, 1923. április­­. A tarifaemelésről írta Vázsonyi Jenő,az államvasutak volt elnöke A közgazdasági válság kellő kö­zepén érkezik újból a tarifaemelés híre. A valuta leromlása, a lerom­lást megelőző és követő drágaság nyomában az állam sietve igyek­szik a maga üzemeinek bevételeit is fokozni. De ez a törekvés ered­ményeiben nagyon kétséges. A ta­rifaemelés olyasvalami, aminek az apja és a gyermeke is »drágaság«. És ez a gyermek mindig messze túlszárnyalja méreteiben elődeit. A drágaság növekedése nem közönsé­ges arányokat ölt a tarifák emelé­se révén. Megfontolandó volna te­hát a mi válságos viszonyaink kö­zött, szabad-e az állam bevételeit ily módon fokozni ! Nem kellene-e inkább a kiadási oldalon alapos csökkentéseket végezni. Megfonto­landó volna, nem kellene-e pilla­natnyi áldozatok árán is a tervbe vett tarifaemelést elejteni, mert hatásában végeredményben káros az országra. A drágaság megállí­tása vagy legalább is rohanásában való megfékezése a kormányzás legfontosabb feladata. Ez a megállítás, ez a befékezés csak úgy képzelhető el, ha az ál­lam fix pontokat, változatlan pil­léreket állít fel, amelyek a legvál­­ságosabb időkben is a drágaság féktelen megnövekedését meggá­tolják. A háborúból levont tanul­ságok végtelen becsesek. A búza, a vas, a szén és a vasút ne legye­nek se megindítói, se követői a drágaságnak, hanem álljanak meg a közgazdasági kritikus­­percekben változatlanul, áremelés nélkül. Legkevésbé helyeselhető tehát az államvasutak tarifaemelési szán­déka. Várjon számot vetett-e ma­gával, mik lesznek a vasútra és az országra nézve a tarifaemelés eredményei. Az államvasutak költségvetése szerint a forgalom várható emel­kedése az 1922—23. évre az 1921—22. évvel szemben 30 százalékra tehető. A költségvetés indokolása szerint: »minthogy nagyobb forgalom mel­lett a kiadásoknak nem valamennyi tétele emelkedik egyenes arány­ban, mert ebben az esetben a be­rendezések és a személyzet gazda­ságosabban használhatók kri és az anyag­fogyasztás is aránylagosan csekélyebb, a számszerűleg adódó cirka. 55 milliárd kiadási összeg helyett az államvasutak 1922—23. évi rendes kiadásait cirka 11 mil­­liárddal irányozta elő«. Minő előrelátás a kiadási tételek csökkentésénél! Teh­át nem 55 milliárd, hanem 41 milliárd lesz csupán a kiadás, bár 30 százalékkal emelkedik a forga­lom. Minő gondos számítás és jö­vőbelátás nyilatkozik meg a száraz sorokban. Nyugodtan lehajthatja fejét az ország nemzője, őrködik felettünk az előrelátó, pontosan, százaléknyi pontosan dolgozó gond­viselés. Szorul-e bizonyításra, hogy az előirányzott összeg ma már a me­sék világába tartozik. A személy­zeti kiadások növekedése, az anyag­árak hihetetlen emelkedése, valu­tánk rettenetes leromlása vájjon mily mértékben duzzasztotta az optimista szemüveggel megállapí­tott 44 milliárdot. A költségvetés­ben körülbelül 27 milliárdos hiány­ról van szó. Mekkora lett ez a hiány azóta ! Ki tudja megmon­dani ? Ennek az ismeretlen nagyságú deficitnek esetleges eltüntetése cél­jából 20 százaléktól, 300 százalé­kig terjedő, de pénzügyi hatásá­ban egyelőre szintén ismeretlen nagyságú tarifaemeléshez fordul a vasút. Az ügyes számolómeste­­rek virtuozitását is próbára tehe­tik a következő számtani felada­tok : 1. Mekkora a vasút tényleges deficitje, figyelembe véve a mai személyzeti kiadásokat, a mai anyagárakat és a korona mai ár­­folyamát, ha nem emeljük a tari­fáit­­. Mekkora a tervbe vett tarifa­­emelés pénzügyi eredménye, ha figyelembe vesszük a vasutak sa­ját anyagszükségleténél is a tarifa­emelés okozta drágulást, tehát a kiadások növekedését, ha számo­lunk továbbá a személyzet termé­szetbeni ellátásánál és az esetle­ges rendkívüli segélyeknél ugyan­csak a tarifaemelés folytán előál­lott újabb többkiadásokkal. 3. A tarifaemelés révén várható bevételi többlet felér­e azzal a közgazdasági kárral, amely a ta­rifaemelések nyomában jUTÓ drá­gaság­­lavina újabb megnöveke­dése folytán az országot sújtja. A rendelkezésünkre álló adatok elégtelenek arra, hogy e kérdésekre számokkal válaszolhassunk. A vá­laszadás feladata különben is azok­ra háramlik, akik a közönség újabb megterhelését tervezik. A válasz­adás számonkérése pedig a kor­mány és a nemzetgyűlés ügye. A magunk részéről csak azt a dog­mát szögezhetjük le, hogy nem képzelhető el oly magas mértékű tarifaemelés, amely egymagában orvosolhatná az államvasutak ba­jait, eltüntethetné a mérhetetlen deficitet. Minden nagyvasírt defi­cittel küzdött vagy küzd még ma is, de sehol sem alkalmazták egyes­­egyedül a »tarifaemelés« egyedül üdvözítő és gyógyító árkánum­át. Mindenütt résztvettek az ország legjobbjai, vagy legjobban hozzá­értői a gyógyítási műveletben a beteg intézmények talp­raállításá­­nál, és a gazdálkodás gyökeres re­formjával igyekeztek segíteni az állapotokon. Magyarország talán az egyetlen ország, amelynek parlamentje az állam­vas­úttal egyetlen bizottsá­gában szakszerűen még nem fog­lalkozott, holott éz nálunk jelenti az államvasút boldogulása, az or­szág boldogulását. Az ország köz­­gazdasági életében nem csupán mint fuvarozó vállalat, hanem mint legfőbb munkáltató és anyag­­fogyasztó is irányító szerepet vitt a vasút és a háború tartama alatt ármaximálás nélkül adott irányt beszerzéseivel az ország fogyasz­tási cikkeiben. Hatalmas árukész­letei úgyszólván akkumulátortele­pei voltak az oószág anyagfogyasz­­tásának, kiegyenlítve a feszültsé­get, ha arra szükség volt, kisegítvén a magánvasutakat, közüzemeket, mezőgazdaságot, ipari anyagszük­ségletei fedezésénél. Az államvas­utak gazdálkodásáról ma alig tu­dunk egyebet, mint azt a pár oda­vetett megjegyzést, amely a költ­ségvetés szomorú, de túlhaladott számadatait kíséri. Hiába kérünk részletes adatokat a vasutak üzletviteléről, amelyek összehasonlító alapon egybe össze­állítva bőséges tanulságot nyújt­hatnának a­ jövő teendői felől, to­vábbra is a titok sötét leple fedi ezeket a részletes felvilágosításo­kat. Időnként megjelenik egy-egy tarifaemelési rendelet, megszólal egy­­ kis felzúdulás az érdekeltek részéről is, azután újra minden csendes. Bezzeg, minő irodalma van Németországnak a vasúti gaz­dálkodásról. Hány kiválóság vett részt abban a bizottságban, amely a vasutak ügyét tárgyalta politi­kától mentesen. A közlekedési mi­nisztérium »emlékirataiban« bősé­ges adatokat bocsátott közre az államvasutak helyzetéről, ami al­kalmat adott az érdeklődő szak­­közönségnek a hozzászólásra. Az eredmény az, hogy a német állam­vasutak üzleti deficitje 1922-ben alig érte el a négymiliárd márkát.­­ Ezt az eredményt mutatja fel a német á­lamvasút, holott a forga­­­­lom csökkenésén kívül különösen a nyolcórás munkaidő behozatala, a szénárak emelkedése, a szénminő­ség romlása jelentékenyen befo­lyásolta az üzleti eredményeket. Nem tarifaemelés nélkül jutottak a­­ németek ehez az aránylag cse­kély hiányhoz, amely hallomás sze­rint azóta teljesen el van tüntetve. Volt tarifaemelés bőven, de lép­csőzetesen és nem hirtelenül nagy arányokban. " ■ De tudvalevő hogy nem egyedül­­ a tarifaemelés állította helyre az egyensúlyt a német államvasutak­­ mérlegében, hanem főleg a gazda-­­­­ágos üzletvitel, amelynek ha fel­­jét hiába magyarázzuk azoknak, akik a vasutak ezerágú üzemét nem ismerik. Németországban is­meretlen az a közmondás, amely a hozzáértést a hajdú harangöntési kísérleteivel hozza kapcsolatba. A német alaposság számos évi gya­korlatot követel azoktól, akikre üzemét bízza. Ezek a gyakorlott szakértők nem idegenkednek attól, hogy részletes adatokat nyújtsa­nak a nyilvánosságnak gazdálko­dásukról és szívesen tűrik a politi­kamentes kritikát. Sokat tanultunk a németektől, midőn hatalmuk tel­jében voltak, tanultunk tőlük le­­nyűgözöttségükben, letiprottságuk­­ban­ is. Nem csupán a vasútra áll ez az intelem, hanem általánosságban közgazdasági életünkre. Szeren­csétlen hazánk ezer baja, megráz­kódtatása közben gyakran eszembe jut az a borzasztó vasúti katasz­trófa, amelynek közel két évtized előtt tanúja voltam. Klagenfurt mellett kisiklott a gyorsvonatunk és öt kocsi a magas töltésről a mélybe zuhant. Az a kocsi, amely­ben néhány társammal utaztam, csak kizökkent a vágányból, egyéb baj nem történt. A vonat meg nem sérült részéből kiszállt utasok egy része az izgalomtól alig bírt ma­gához térni, a másik a mentéshez látott. Sosem felejtem el, amint a ka­tasztrófa után a mentésre sietők elé állt egy asszony és kétségbe­esetten azt hajtogatta : »Nem talá­lom a kalaptűmet! Nem találom a kalaptűmet!« —, miközben a mély­ségből velőtrázó kiáltást hallattak a romok alá temetett sebesültek. Hány katasztrófát élt át az utóbbi években az ország ! És én a romok mellett, a jajveszékelés köz­ben gyakran hallani vélem sokak ajkáról azt a hisztérikus kitörést, hogy »Nem találom a kalaptű­met­­« 3. oldal Megfelelő emberedet a diplomáciai helyekre! Gróf Andrássy Gyula Külpolitikán!! eredménytelenségéről „Szilárd jogrendet csak a legitimizmus hozhat“ — Az Est tudósítójától — Az Est munkatársa beszélge­tést folytatott gróf Andrássy Gyulával az utolsó három esz­tendő magyar külpolitikájának irányáról és módszereiről. Arra a kérdésre, hogy miként ítéli meg eredm­­ényeiben külpoliti­kánkat, Andrássy a következő­ket mondta : — Külpolitikánk eddig tisztán és kizárólag­­passzív megfigyelésből áll­­t és valójában alig is volt más, mint gyönge és kellő eszközökkel nem támogatott kísérlet, hogy az európai közhangulatot számunkra megnyerje. Nem akarok ezúttal be­hatóbb kritikát gyakorolni a múlt külpolitikájáról, hisz annak felelős vezetői — Bethlen István minisz­terelnök kivételével — már nincse­nek helyükön, új külügyminiszter­rel van dolgunk, akinek nem is volt módja és ideje, hogy saját koncep­cióját kifejtse. Magam részéről azt gondolom, hogy az ilyen passzív külpolitikával szakítani kell, legtávolabbról se gondolok azonban arra, hogy agresszív és offenzív külpoliti­kát folytassunk, hiszen ez őrültség volna, amint­hogy minden külpolitika az, amely nincs arányban a meglévő hatalmi viszonyokkal. De képtelenség volna azért is, mert a világ mai hangu­lata semmi bonyodalmat nem tűr és szörnyen fél minden újabb kom­plikációtól. Oly politikát tartanék követendőnek, amely azon államok felé keres utat, melyeknek érdekei a mieinkkel azonosak. Itt sem kö­vetelek pozitív szerződéseket, kon­krét célú, rövidlejáratú megállapo­dásokat, hanem csak azt, hogy bi­zalmas baráti viszony, és érintkezés készíttessék elő ezen államokkal. Ehez azonban aktívabb diplomáciára van szük­­ségü­n­k, mint a mostani.­­ A rossz belpolitikai helyzet min­denesetre kihat a külpolitikára, de nagy tévedés volna külpolitikánk tétlenségeit egyszerűen a belpoliti­ka rovására írni. Mert bármilyen belpolitika mellett is különbség lesz az­ eredményben, ha megfelelő embereink vannak a fontosabb dip­lomáciai helyeken, ha a vezetés ügyes és céltudatos. A legitimista politika került azután szóba. — Fölösleges talán külön­­meg­jegyezni, — mondta Andrássy — hogy változatlanul ragaszkodom a légi­t­mizm­ushoz és meggyőződé­sem hogy szilárd jogrend csak akkor lesz, ha helyreáll a jogfolytonosság, az alkotmányos, kétségbevonhatatlan­­ul jogos rend, amelyet a forrada­lom tört össze. Mert a jogrend ve­szedelme egy lelkiállapot, melyet hívhatunk forradalmi szellemnek vagy önsegély szellemének: az a szokás, hogy politikai ellentéteket nem alkotmányos eszközökkel, ha­nam az utcán, egyéni akciókkal in­téznek el. A jogrend, az igazi jog­rend helyre nem állhat addig, amíg a magyar nemzet nem adja bizo­nyítékát annak, h­agy ragaszkodik ahoz a jogfolytonossághoz és jog­tisztelethez, amely a múltban any­­nyiszor megvédte. Amíg az meg nem történik, addig a forradalmi szellemet, amely uta végre is mai tarthatatlan helyzetünk kútfeje, statáriummal és eréllyel vissza le­het ugyan szorítani, de eltüntetni nem, amíg maga a betegség erede­téblen és okaiban nincs meggyó­gyítva. 1 angol batisztsifonok és textiláruk riják­ b­ra­­k­h- tarfiit, Budapest,V. Erzsébet tér 1. szám Egy vagonrakomány használt 0.55-ös söröspalack fé SV vagy több tálajban cicáén el-rtó Leveleket »Söröspalack 10776« jeligére Bloekner I hirdete]rOda,a. IV., Semm­elweis ucca 4. sz. továbbít PDFEgiH-re Takács Ferenc, Baross tér A Most érkezett selejtezett edények olcsó árba® Vendéglői és kávéházi edények nagy raktára­i­ naponta dél-1 , . -tél után és este­ hangversenyez a Grádó kávéházban. Aréna út 17 sz. [ Cemenil ipszi képeis és 1&wmm cementtetőcserepek, betontéglák, üreges betonblokkok, padló-, járda-, granitoidlapok, betoncsövek, kátgyűrűk és egyéb építőanyagok előállítására. Kőtörők henger, müvek stb , bányabarendezések! Setonkeverők, la cemenhestékek! Teljes arbeaztcementpala­­gyári berandezések Szántó éa Seek, mérnök, ss­eciáli- cement-pari pép­­gyilla, Budapest, X. ker Gyökrői út 76-78. sz. Villam­os , Kispest, Ajlői út, Biétin­evám­ megálló. Telefon : József 50 88, József 90—34. Arlapok, költségvetések, ismertető díjmentesen! — Mi­előtt gépeket vesz, látogassa meg saját mintatelepünket

Next