Az Est, 1927. december (18. évfolyam, 273-297. szám)

1927-12-18 / 287. szám

Vasárnap, 1927. december 18. 13. oldal * A Vígszínház karácsonyi hete. (A leggazdagabb műsor.) A Vígszínház jö­vő hetének legnagyobb eseménye A postáskisasszony premierje lesz, ame­lyet pénteken tartanak meg. Addig is a m­ű­sor így alakulHétfőn és kedden: A templom egere.­­Szerdán : .1 levél. Csü­törtökön : a templom egere. Pénteken: A postás kisasszony. (Először.) Szomba­ton este nincs előadás. Délután gyer­­m­ekelőadás: A bűbájos csodadoktor. Rendkívül mérsékelt helyárak. Vasár­nap és hétfőn este : A postás kisasszony. Vasárnap és hétfőn délután : A templom egere. Rendes helyárak, elővételi díj nélkül. Jegyek már valamennyi elő­adásra válthatók., ’■* Karácsonykor Feld Mátyás is fel­lép »A Schlesinger-fiú esete Lefkovics Katóval« szenzációs pesti rovat-operett­­ben a Budapesti Színházban. Jövő va­­sárnap és hétfőn­ délután 4 és este 8 órakor karácsonyi előadásul a 100-ik előadás küszöbén álló Schlesinger-fiú esete Lefkovics Katóval parádés sze­reposztásban kerül színre. Lefkovics Katót, a szerelmes viceházm­esternét ezúttal is Somogyi Kosi, a Király Színház kiváló primadonnája játssza. Az est másik szenzációja Feld Mátyás fellépte lesz. Tizenhattagú jazz-zene­­kar kísérete mellett Somogyi Nusi a Schlesinger-görlökkel a legújabb di­­vatú táncokat mutatja be. A színház pompásan fűtve lesz. Jegyek szerdától kezdve válthatók. * A 3 Mersz-e Mary?« 50-edszer. Pén­teken kerül .60-edszer színre a Mersz-e Mary? a Király Színházban. Olyan nagy siker kíséri ezt, az operettet, amilyen ii békeévekben is a legritkább eset volt. A színház ezt a kivételes jubileumot m­eg fogja ünnepelni. A jubileumon, addig és azontúl is Péchy Erzsi, Vadig ,Tronm Orosz Vilma, Bársony Rózsi, Blátkai, Latabár, Solthy, Piddock, Pár­tos, Váráci és Major játsszák a fősze­repeket. Holnap, vasárnap délután mér­sékelt helyárakkal a Repülj Fecském kerül színre Vaály Ilonával, Síró An­nával, Halász Annával, Latabárral, Szirmaival, Szakáccsal, Zomborival a főszerepekben. Karácsony mindkét nap­jának délutánjain és estéin rendes helyárakkal a Mersz-e Mary?-t adják, a délutáni előadásokon is ugyanabban a szereposztásban, mint este. * Rozgonyi képei fogalommá váltak. 8 Holnap, vasárnap VIS-kor lesz a­ Zeneakadémián a Komikusok kaba­réja — Nőtt szerzői estje, amelyen 25 kiváló színész lép fel: Rátkay, Rott, Balámon, Rózsahegyi, Nagy Endre, Gázon, Gárdonyi, Herczeg, Szenes, Ihász, Radó, Pollies, Dénes a legjobb bohózatokban. Jegyek a Zeneakadé­mián, és Pfeiffern­él, Kossuth L. u. 5. m­ár 1 pengőtől kaphatók. * s Nászéjszaka«. (A Belvárosi Szín­ház óriási sikere.) Megszámlálhatatla­nul sok taps, kihívás, az előadást újra és újra megakasztó kacagás és újrázás egész sora minden eddigi mértéket fe­lülmúló sikerré avatta a­­ Nászéjsza­­kás­t. A közönség ünneplő kedve, a szinte példátlanul lelkes hangulat való­sággal elárasztotta tetszésével a ka­­cagtatóan jókedvű darab szereplőit. Honthy Marna bravúros kettős alakí­tásának minden szavát, énekét és tán­cát a legforróbb színházi esték ujjongó lelkessége kísérte végig. Berky Lili végtelenül kedves francia szobalánya, Delty Ferenc és Gázon Gyula, Székely Gizi, Sugár, Várnai, Hajnal, Nagy Gyula egy-egy remekbe formált agu­­rája méltó részesei a szenzációs siker­nek. A hallatlanul mulatságos zenés vígjáték minden este ebben a ragyogó szereposztásban kerül színre. Jegyek a karácsony két estére is válthatók. Most vasárnap d. u. Fedák Sárival .»A szombatost) • hölgy«, karácsony két d. u. (móré. belyár) »A gazdag lány? (Makay Margit, Forrai Rózsi, J­uray Ida, Székely Gizi, Szobor, Rákosi, Gá­zon, Sugár, Komlóssy Ilona) kerül színre. HANGVERSENY ELŐADÁS * Valósággal me­gostrom­olták a zene­­akadémiai karácsonyi ünnepély jegyei­ért a pénztárt. Minden gyermek ott akar lenni a gyönyörű karácsonyi ün­nepélyen. Minden gyermek ajándékot vár az angyaloktól, minden jó gyer­mekhez lesz egy kedves, meleg szava a karácsony angyalának. A karácsony angyala, A beszélő nyulacska, Az újévi kéményseprő, nagyszerű gyermek-kaba­ré, Feld Irén vidám gyermek­ csevegé­­sei, bűvészek, bohócok, kis csodatáncos­­nőik, liliputi énekesnők fogják szórakoz­tatni a kicsinyeket. Gyerekek, jók le­gyetek! Gyerekek, ott legyetek! Jegyek 40 fillértől 2 pengőig a Zeneakadémián. Kezdete fél 3 órakor. Jobb, egészségesebb színházat! A közönséget vissza kell vezetni újra a színházakhoz *— Az Est tudósítójától — A budapesti színházak történetében az elmúlt két hétre libabőrös háttal fognak visszaemlékezni az érdekeltek. Fekete hét. Fekete napok. Üres szék­sorok. Hiába minden igyekvő«, egyet­len kivétellel (Mersz-e Morg—Péchy Erzsi) a színházak magyarán kimond­va olyan rosszul mentek, mire nem igen emlékeznek a legöregebb színházi szakértők sem. Ezt nem kell tagadni. A tényeket megállapítani kötelesség. Azonkívül pedig meg kell kérdezni, miért van ez, hogyan van és. Van­ szerencsém rögtön megállapí­tani, hogy nem csak azért mennek rosszul a színházai, mert a kará­csonyi ünnepek előtt a közönség nem szívesen ad pénzt szórakozásra. Itt két hiba van. Az egyik az, hogy Csonka- Magyarországon nemcsak az adók miatt panaszkodnak már az emberek, de a napi kenyér is, gond lett! Ezt a nyomasztó helyzetet megérzik a szín­házak is természetesen. Valami meg­döbbentő, hogy most már nevetni sem akarnak az emberek. Itt már szóra­kozni sem akarnak! Viszont ez nem menti a színházak fe­lelősségét. A mai súlyos gazdasági helyzetben megfeszített munkára van szükség. Friss, rejtett energiákat a tűzvonalba. Fokozott munkát a közön­ségért. Összeszor­ított­ fogakkal csak azért is küzdeni egészséges izmokkal neki az ellenfélnek , a rossz gazdasági helyzetnek. A közönség szeretőjéért. Itt a siránkozás nem segít, csak a munkv­. Ezzel szemben mi történik ! Nézzük meg színházainkat egy kicsit. A M. Kir. Operaház az ő bérleti és potyajegy-rendszerével kivétel. Szere­­pezőrendszerével és előadásaival vi­szont immáron csupán a német vidéki operákkal versenyezhet. Nemzeti Színház 1 Valami csodálatos, nyomott, szürke hangulat. Néhány pró­ba után tartanak új előadásokat. Ál­­válsághírek napról-napra. Csak ez okoz egy kis izgalmat. Különben szürke és poros minden, mint egy statisztikai hi­vatal iktatószobája. Mindez nyilván azért van, mert az igazgatónak lépten­­nyomon lefogják a kezét. Adófizető uraim, íme, ez történik a mi kis pénzünkön. A magánszínházak? Ez más. Itt a színigazgatónak vigyáznia kell a tár­sulatára. Egzisztenciákra. Nem kap államsegélyt, ha katasztrófa következik be. Más szemmel kell tehát bírálni a magánszínházakat. De őszintén. Ebben az esetben azután megdöbbentő ered­­ményeket lát a figyelő szem. Törvttlenség. Ötlettelenség. Logika, amely a feje tetején táncol. Program­­talanság és céltalanság. Valami csodá­latos anarchia művészietlenséggel. A színház, nem színház. A színházi kul­túra csak azért sem kultúra. Hát mi­csoda! A színigazgató azt hiszi, hogy Isten­­kegyelméből áll a színház élén, mint a békebeli osztrák császárok. Itt szín­házi embereknek nem elég a nagyvilág ámulata. Örökmécset gyújtanak a saját fényképük előtt odahaza és úgy imád­koznak önmaguk előtt ugyancsak oda­haza. Összetett kézzel. Itt meg vannak sértődve, ha nem zengedezik világgá dicsőségüket, ha­nem születik külön Petrarca, aki egy második felvonásbeli ruháról áradozik. Itt nem vezetik a színházakat — itt ügyeskednek a szính­ázakkal. Itt nem alkotnak, csak robotolnak. Itt nem bátrak, csak hangosak. Itt egyetlen színházigazgató van: a véletlen. A többi mellékalak Kossuth mellett. Sza­­halin cukor helyett. Olyan indián, mint a­­ városligeti... Az a feladatuk, hogy keressék a si­kert. De hogy keresik? Ma a közönség megnézi a darabot, amelyikben a hold­világé a főszerep. Másnap a pesti színigazgatók fen­lön stafétákat külde­nek a szélrózsa minden irányában holdvilágos darabért. Ha egy színész testhezálló szerepben sikert arat, ak­kor esztendőkig ilyen szerepet kap csak. Hát nézzük meg, kérem. Az egyik színház az idén csupa kül­földi darabot játszott. Nem volt nagy sikerük. Miért van az, hogy a Mersz-e Mary? sikere után három színház ké­szül revüpperek­re. Miért rohannak pi­zsamaötletek, paralizis viccek és háló­­szobaröhejek után. Tessék egyszer már valamit kitalál­ni. Észrevenni, hogy itt a világ meg­változott, az emberek megváltoztak. Nem Tairoff után áhítozom. Nem dara­bot akarok, amelynek a címe:­re A sápa­­dozó transzformátor dörgő­­lelkei. Csak frisset! Csak újat! Csak egészségeset. Csak ne utánozzanak folyton! Magyar író nem ír darabot ma. Ká­véházi asztalnál készül az új szenzá­ció. Vacsora közben, hangzik az ígéret: ■Művésznő, átiratom a szerepet az ön részére.. .--Uram, az ön szerepébe a hal­doklási jelenet előtt belessünk egy charleston számot.« Úgy főzik, kotyvasztják a színházat, mint a szakács a tortát. Receptről. Re­cept szerint. A darabot átalakítják, mert közbeszól a divatszalon, a sarki hordár és a közlekedési rendőr. Szín­házi pápák kényszerítik ötleteiket az íróra. És közben lelkes írók virsliit ebédelnek a büfében és lyukas talpú cipőben tapossák az aszfaltot. Hogyan is foghat kezébe magyar író, szívíró tok­ot a magyar színpadért? Szabad egy egész őszinte példát? Szilveszter éjszakáján a huszonhetedik évembe fordulok. Este írom meg az adófellebbezési kérvényemet és négy hitelezőtől búcsúztam el máma érzéke­nyen. Olyan múltam van, amivel alig dicsekedhetnek a fehérhajú öregek (jöjjön ide nekem az az öreg úr, aki huszonhét éves korában elmondotta, hogy végigéltem az 1914—1921-es évek eseményeit). Szóval itt állott a feketén fehér ha­jammal, 27 éves aggkorommal és úgy­látszik örökre le kell mondanom arról, hogy az egyik legnagyobb magyar színésznőt, Fedők Sárit nagy művésze­tének teljességében lássam. Hol keres­sem meg Fedákot? Ki találja meg Fe­­dákot, ebben a Páros csillag című fü­zetes, folytatás rémiígjátékban, ebben a cselédromantikában. Ez a színházi Caza-kongresszus ugyan leveetthet-e eugent és százakat? Mi az egészség útja? Mit kell itt tenni? Mi lehet a kibontakozás? Hogyan, szerzik vissza a közönséget? Hogyan, necsilik ugyanezt a közönséget? Hogyan lehet újra itt egészséges, mérgesen, vér­mesen duzzadó erejű színházi kultúrát teremteni. Itt állok a kérdéssel, íróktól, színé­szektől, színigazgatóktól várom a fe­leletet! Szabad néhány szóra hölgyeim és uraim?... („. r.­ wwwvwwwwwwvyv/ws# Nem tépelődöm a színházi élet vigany­­talanságán, mint Wells Halhatatlan tüzének Mister Huss­e. Csak megállók tudomásul veszem, hogy a legkitűnőbb írók nem írnak darabot vagy nem kapnak színpadot. Mert ebben­ a pilla­natban a pesti színházakban szereplő írók: Bús Fekete László, Vér nénit, F. Langer, stb. stb. Nem mászom a­ színházi hegyeket, mint Zarathustra, csak egyszerűen megállapítom, hogy itt hazárdjátékot űznek. A tét a közönség. Játszanak, vakmerően és nem gondolnak arra, hogy egyszer már razziát kellene tar­tani... Nem öltök hófehér palástot, csak né­zem, hogyan fürdik a népszerűségben, egy színész, aki csak bukfencet vet és hogyan él száraz kenyéren például egy másik, aki amellett, hogy színész, költő is és a nyáron például horgászni járt és halakkal tartotta el családját... Nem érzem magamat pápának, csak egyszerűen megesküszöm rá, hogy a pesti színházak előadásai nem méltók­ arra, hogy Ambrus Zoltán okos fehér fejével leüljön egy premierre és kriti­kát írjon darabról. A pesti bemutatókról már-m­ár csak­ riportot lehet írni. (Kik voltak jelen, milyen ruhában stb.) Hát ez így aligha mehet tovább! Ál­­zsenikkel, álszínházakkal ! Vége. Ennek a színházi árumintavásárnak:­­ vége. Mert beteg. Tüdőbajos az utolsó stá­diumban Itt a bizonyság: a fekete hét, az­­ü­res széksorok. * Marscha­lkó, Medgyaszay, Pécs! Blanka, Ascher, Baló, Kiss Ferenc is fellépnek a holnapi, vasárnapi. Magyar Költők, estjén. Jegyek Stúdió, Váci u. 2. és vasárnap egész nap a Vigadóban. * Hubermann II. estje december 19. Az évad legszenzációsabb hangverse­nyeire még néhány darab jegy kapható. (Harmónia.) * Cseh György tánc­intézetében de­cember 20-án új tanfolyamok kezdőd­nek. Szent. (Jellért-szálló. MOZI * A Királyok Királya körül egy kis háborúság támadt a filmszakma berkei­ben. A Royal Apollóbeli, most befeje­zett B heti Roadshow után ugyanis a film nem juthatott el a többi moziba, mert­­ nincs elég kópia Európában. A mozik persze feladóul­tak, hiszen amel­lett­, hogy nem elégíthetik ki a­ türel­metlen közönséget, a Royal Apollo igaz­gatósága a kópiahiány hírét reklámjá­­ban is felhasználta. A Művészfilm most véget vetett a mozisok közötti belső há­borúságnak. A nagyközönséget is érde­kelni fogja, hogy ismételt kábelezés eredményekén ma a következő newyor­­ki kábel érkezett: s King of Kings 9 kópiája színes részekkel egyetemben a Majestic gőzösön ma. Budapestre útnak indult. De Mille-Pictures*. Egy pár hét, múlva tehát minden budapesti mozi megkapja a maga Királyok Királyát. MOZGÓKÉP­­SZÍNHÁZUK AZ US ORItt Andrássy (CICBgery u. 39. Tel.: T. 581—73). A fekete kalóz (romantikus tort., p) felv., Douglas Fairbanks és Billie Dowe) — A szépség rabjai (vígj., 8 felv., Margaréta Livingston) — Híradó. Vasárnap délelőtt 10—1-ig burleszki latinó (5, b,S, H0). Astor (Akácfa ucca 4. Tél.: 1. 78—53). Halló, Chaplin (0 felv.­ — ördögsziget (dráma, 10 felv., Marion Nixon, Pauline Frederick) — Noé cápája (amerikai bar­.­­attrakéta (3, *,MS, */410).

Next