Az Est, 1932. július (23. évfolyam, 144-170. szám)

1932-07-01 / 144. szám

Péntek 1932. julius I. Nagy magyar sport­bravúr, óriási érdeklődés a Tour de Hongrie első napján Ma Szolnokról Miskolcra futnak a versenyzők Szolnok, június 30 (Az Est kiküldött munkatársától) Szerdán reggel kezdődött a Tour de Hongrie. A nkezdődés­ úgy történt, hogy a­ gödöllői országút 9-es kilométerkövénél példátlan rendetlenség támadt. Automo­bilok érkeztek, amelyek részben »Tour de Hongrie«, részben »zsűri« felírással ékes­kedtek. Biciklik érkeztek, többnyire vi­harvert vasparipák, nyergükben trikós és hátul nagy fehér vásznon fekete start­számokkal borított, egy-két alumínium­­kulaccsal megterhelt, kisportolt bajnokok­kal és bajnokjelöltekkel. Biciklik érkeztek pusztán a sportért lelkesedő kerékpáros­­hívekkel, kivénhedt régi csillagokkal. S ott voltak nagy számmal azok az ifjak, akiket állásbalépésük eljegyzett valami öreg kerékpárral, s már arról álmodoz­nak, hogy ebből a kenyérkereseti eljegy­zésből sportházasság lesz. Addig tapossák a pedált a kenyér mé­gett, míg belőlük is olyan bajnokok lesz­nek, mint a Jálics, vagy a Nemes, akinek érkezését néma áhítattal nézik, vagy Carlotti, az olasz csendőr, akivel összeko­­m­áznak. — Jet leégsz, barátom! — mondja az olasznak a kis pékinas, de megtapogatja combját és elismeréssel bólint. — Hát átér vas kölyök vagy ... Gödöllő, Hatvan felé, talán észre se ve­szik, hogy milyen hangorkánt ébresztett az elindulásuk. KRÜCKL SEBASTIAN, az első etap egyéni győztese Start! Hat óra tíz perckor Csutorás úr nagyot kiált, 73 kerékpáros elindul­ az ötnapos versenyre. Pár pillanatig nagy hangzavar, min­denkinek van valami tanácsa Jóskának- Pistának, Bélának, a német sógornak, egyszerre kiabál mindenki, a Jóskák,­­ Pisták tapossák a pedált, repülnek az ország­úton. Gyönyörű nyári reggel Szalad az első zsürikocsi a versenyzők után, a legnagyobb szakértők ülnek benne: dr. Kirchknopf, az elnök, Neu­mann, a kapitány, Boldogh, a főtitkár és dr. Vass. Író és újságíró, aki most töre­delmesen bevallja, hogy először látott kerékpárversenyt. A szakértők folyton szakszereket mondtak, az újságíró pe­dig csak azt látta, hogy pazar napfény özönlött a földre, már elfakuló zöldek a búzatáblák, aranyosan nagyhangúak a besnyői erdő madarai. Szép nyári reggel volt, kirándulásra való nap barátságos reggele. Árván iparkodó legényt ért utol a kocsi, a kapitány kinézett az ablakon, a magyar válogatott csapat vezérénél meg­bocsátható kárörömmel mondta: — Szervusz, lengyel koma! A lengyel csak taposott elkeseredetten. A pécsi Kucserák is elmaradozott, Ada­­mik is elszakadt, mert valami baja volt a gépével. ..­­ Aszód, még aludt, mikor átsuhantunk rajta. Hatvan ébredezett. Gyöngyösön már tudtuk, hogy hogy is állunk, a zsürikocsi elsuhant a nagy ve­zetőcsapat mellett és a portól már elfe­ketített arcokban megtaláltuk a harc örömét és a küz­delemben való teljes részvétel eltö­kéltségét. Gyöngyös díját magyar nyeri Négy olasz tartotta a frontot, mögötte két francia és egy nagysasos német buzgólkodott, de Gyöngyös előtt Erőse Bélának eszébe jutott, hogy van va­lami külön gyöngyösi díj, — egy kis hordó borocska — belevágott, kiugrott a csoportból és elsőnek szaladt el a városi frissítő­­állomás előtt, amelynél már­­ száz, meg százan gyülekeztek. Az Est különszámával a kezükben ismerget­­ték a versenyzőket. Gyöngyös után e sorok írója elkezdett szakértő lenni! Az autó elballagott a kerékpárosok első csoportja mellett. Orczán a legélesebb el­lenzéki hangon követelt vizet, mire Kirch­knopf elnök azt mondotta: előre kellene menni, hogy a legközelebbi falnban vizet kapjanak k PERZSA-BUNDÁT olcsón most rendelhet DÁN FÜLÖPné, Dorottya ucca 1, Gerbeaud-palota Ne hagyja észre !! ............­1. a versenyzők száraz torkokba és a nyakuk közé. (Ez is fontos és hasznos. Tejet inni viszont nem hasznos.) Zvolenszky, az egykori hí­res fiát hajtzttendőre kormányozta a génét, erősebb tempóban­ futottunk Kápolna­­­felé. Megszökött egy olasz Az orsz­ágúton váratlanul felbukkant a kocsi előtt egy magányos kerékpáros. Cárnet­ti megszökött a többiektől, már fél kilométer előnyt szerzett! Most már izgalmassá vált a játék, érde­mes volt gyorsan megtanulni, hogy ilyen szökésnél mit kell csinálni. 1. Vigyázni és vigyáztatni­ a szökevény helyzetére, állapotára és óvni őt attól, hogy valami motoros járműben útitársat kapjon." 2. Lelket verni a kánikulai melegben kábultan kerekezők társaságába, azután váltott vezetéssel megindul a hajrá a szö­kevény után... Az előbbi feladat rendben megoldó­dott. Pontosan tudtuk, hogy Carlottinak 500 méter, 800 méter, 1000 méter előnye van. Az osztrákok kísérő motorosa is előre­rohant, valamit mormogott a bécsi ve­zető, hogy valami készül az olaszok kö­zött ... Közben Andretta, Bordoni és Bucci ártatlanul kerekezett a mieink között, Orczán veszekedett, hogy kevés vizet kap, Peckét­­nagyon erélyesen nyakon ön­­tötték, ettől kezdve panaszkodott, hogy nem forog a lába. Neumann kapitány rohamra vezényelte Bakát, Vitézt és Ne­mest, s fogadott elnökével, hogy Car­­lotti nem nyeri az etapot. Közben Carlotti 2 kilométer előnyt szerzett­ Füzesabonyban óriási embertömeg és frissítő várta a versenyzőket. Pusztatenken dr. Papp-Szász Tamás ura­dalmából ürmöstől kezdve hideg vízig min­den jót kihoztak az útra. Egy osztrák, — talán Loher volt vagy Schuster — mind a két kulacsát megtöltötte a finom ürmös­­sel. Nem nyerte meg a versenyt, de leg­alább ivott. Lemarad a vezető olasz Jászapátiban és Jászkiséren ezrekre menő tömegek álltak sorfalat az út mellett, leventezenekarral, virággal, itallal, vízzel fogadták a Tour de Hongrie bajnokait/ A START 5. oldal I­dényvégi árusításunk selyem- és gyapjúszövet­különlegességekben mélyen leszállított árak mellett megkezdődön­­ S­zikes és Márkus Petőfi Sándor ucca 18. szám fe

Next