Az Est, 1935. szeptember (26. évfolyam, 198-222. szám)

1935-09-01 / 198. szám

Vasárnap, 1935 szeptember 1. ÜRÜGY a H­É­V tarifarendezése d­rágítani akarják a villamosközlekedést KIFIZETNÉK ebből a drága és fölösleges HÉV megváltást Figyelmeztetem Önöket hogy október 1.-én kezdődik az új közlekedési rend, amikor nappal is tilos lesz az a­utótelek. Szok­tassák magukat az új rendik­hez.Sok bajt és szerencsét­lenséget elkerülünk, ha addig megtanulni járni az utcán. Tisztelettel Feladói...................... JSZ EST Ara 6 fillér. LEVELEZŐLAP Tekintetes FESTI EUSER és b. CSALÁDJA Budapest. M. kir. állami nyomda. Budapet, 19?é. — Az Est tudósítójától — Eddig mindig arról beszéltek, hogy a Helyiérdekű utasainak nyújtandó kedvezmények miatt kell felemelni a Beszkár tarifáját. Mi mindig küzdöt­tünk olyan törekvés ellen, amely a fővárost akár a vidékkel vagy a kör­nyékkel szembeállítaná, és így elég­tétellel állapíthatjuk meg, hogy ez a beállítás teljesen hamis. Az Est már közölte a nyilvánosság­gal, hogy a környéknek nyújtott ta­rifamérséklés egészen elenyésző, a magas tarifákat továbbra is meg­hagyják, csupán a főváros határához közel eső állomásokon van bizonyos »arányosítás«. Sejtettük, hogy ez a reform nem okozhat olyan nagy ki­esést, amit emlegettek és így egy kissé talán önkényes az a beállítás, amely a polgármesterhez eljutott. Nem lehet szó 800.000—900.000 pengős elmaradt jövedelmről. Meg kell vizs­gálni, hogy a Helyiérdekű utasainak nyújtott, állítólagos kedvezmények mennyiben befolyásolják a Beszkár bevételeit. Hogyan olvad le a 800.000 pengő 430.000-re ? Nem hiába tartották olyan titokban a Beszkár jelentését, mert annak ada­­tai egészen mást mondanak, mint ami a köztudatba berögződött. A jelentés szóról-szóra ezt mondja: »Számításunk szerint az iíj viteldíj­rendszer életbeléptetése a két vasút számára együtt keréken is kopó pengő bevételkiesést okozna, amelyből, ha a jelenlegi egyezmény bevételi megosztá­si százalékát változatlanul megtartanék és az utasok jegynemenkénti megoszlá­sa is változatlanul maradna — , ezen összegnek több, mint kétharmada, azaz kereken 28®.00­0 pengő volna a HÉV bevételi kiesése, míg a fenmaradó 140.000 pengő a Beszkár­t terhelné.­ Ezt a tényt letagadni nem lehet. A Beszkár jelentésében csak 430.000 pen­gő kieséssel számol és a Helyiérdekű utasainak nyújtott összes kedvezmény mindössze 290.000 pengőt tesz ki. Most már mindenki arra kíváncsi, hogy szaporodott fel ez az összeg 800 —900.000 pengőre, amivel a polgármes­tert ijesztgetik. A polgármester fele­lős a főváros vagyonáért, közel egy­millió kiesést komolyan kell vennie, ilyen rémképek rajzolásával lehetet­lenné teszik számára a gyors intézke­dést. Segítsék meg a Beszkárt! De ha ez az igazság, akkor megdől az az állítás, hogy a 21 filléres át­­szállójegy-tarifáát fel kell emelni 26 fillérre. A Beszkár az eltitkolt jelen­tésében beismeri, hogy a HÉV tarifaleszállítása tulajdon­képpen csak ürügy a Beszkár tarifaemelésére. A jelentésnek ezt a részletét is közöl­jük. »A HÉV bevételi kiesésétől eltekintve, a Beszkár pénzügyi helyzete önmagában is súlyos — olvassuk az őszinte beisme­rést. — Az eddigi beruházások ugyanis olyan évi terheket róttak a Beszkár­ra, melyeket a lecsökkent bevételéből fe­dezni nem­­volna képes. Indokolt tehát, hogy olyan útra lép­jünk, mely a Beszkár bevételeit emelni s ezáltal pénzügyi helyzetünket javítani képes.« Arról többet nem­ kell beszélni. A Beszkár javaslata a következő: »Fenti indokok folytán javasoljuk, hogy a Beszkár vonalain egy részleges viteldíjemelés hajtas­­sék végre. Ez a viteldíjemelés azonban csak a nagy távolságokra utazókra vonatkozzék, ne­vezetesen a körülbelül 4,6 km en (négy kisszakasz) túl utazó á­tszálló-, térti- és hetijegyes utasokra. E távolságon alul utazókra javaslatunk nem jelent vitel­­díjemelést, mert a kisszakasz-rendszer lehetővé teszi, hogy a körülbelül 4,6 kilométeren aluli utazók mentesíteni tudják magukat a magasabb viteldíj megfizetése alól azáltal, hogy útjukat négy kisszakaszérme felhasználásával továbbra is, 4 , 6 , 24 fillérért teszik meg. A 4,6 kilométeren túl utazók szá­á­mára az átszállójegyet 26 fillérben java­soljuk megállapítani, ennek természetes következménye­i no- BEILEVUEBEN vasárnaptól kezdve JÁVOR SÁNDOR zenekara. Megnyílt a LÚDLÁB KIRÁLYNÉ Reine Pedauque francia kis kocsma Átalakítva! Új specialitásokkal ! Párizsi zenével! Irányi ucca /7. T. 811-51 Zene : KÓLA hogy az egyik jegyfajtától a másikhoz történő káros átvá­ndorlás bekövetkez­zék — a térti, és hetijegyek árának fel-A Beszkárnak az a javaslata, ame­lyet a polgármester elé terjeszt és amelyet, az adminisztráció nem fogad el, a következő: az átszállójegy árát 24 fillérről 26 fillérre, a térfijegy árát 40 fil­lérről 44 fillérre, a hetikártya árát 2 pengő 80 fillérről 3 pengőre kí­­vánja felemelni, míg a többi jegyfajta ára, nevezete­sen a 12 filléres gyermekjegy, a 6 fil­léres kisszakasz, a 16 filléres, illetve 12 filléres szakasz, a 10 filléres veesési kiegészítő, a 3,00 pengős hetibérlet,­ valamint a fényképes és a fényképnél­küli bérletjegy ára változatlan ma­radna. A Boszkár védeni próbálja az áremelést A jelentés természetesen az érvek egész sorát hozza fel az áremelés mel­lett. Először is különbséget tesz ren­des és távolsági utas között. Rendes utas az, aki kisszakasszal utazik 6s négy kisszakasszal 4-6 kilométer tá­volságot el tud érni. Ezen túl van­nak a távolsági utasok. Ezekre a Beszkárt szerint ráfizetnek­ emelése is.­ Ezek után nem tagadható, hogy a Beszkár igenis emelni akar. •­­ A jelentés erről a következőket ál­lítja: »A kisszakaszon túl utazó átlagos uta­zási hossza ma már 9 kilométer, átlagos viteldíj pedig az átszálló-, térti- és heti­jegyes utasoknál 22,56­ fillér. Tekintettel arra, hogy egy utas kilométerenköltsége 3,3 fillér, a távolsági utasok átlagos vitel­­díját, hogy az utasokra rá ne fizessünk, 3,379, 30 fillérben kellene megállapítania. Mivel javaslatunk (26 fillér átszálló, 44 fil­lér térti­s 3 pengős hetijegy), azonban mindössze 2178 fillér átlagos viteldíjat je­lent, látható, hogy a javaslat a legmini­málisabb és csak az utasok egy részét sújtó viteldíjemelést jelent, tehát igyekszik a szociális szempontokat szem előtt tartani.« Magyarra lefordítva ez annyit je­lent, hogy budapesti utasok vigyázza­tok, ez még nem a végleges tarifa­­emelés, egyelőre még várunk és jöhet még egy másik, sokkal ke­gyetlenebb tarifaemelés is! Mindenesetre vigasztalónak nagyon kedves érvek ezek. Milyen lenne az új tarifa? 3. oldal. Bevételi kiesés helyett egy és negyedmillió bevételi emelkedés Hogy mennyire igazunk van abban, hogy nem a Helyiérdekű utasainak nyújtandó álítólagos kedvezmények miatt kell felemelni a tarifát, azt semmi sem bizonyítja jobban, mint a jelentésnek az a megállapítása, amely szerint­­a Beszkár számára a tervbe­vett­­reform mindössze kereken egy százalékos bevételi kiesést jelent.« Ezért megdrágítani Budapest közel­­kedését talán mégis egy kissé túlzott dolog. Nézzük azonban az éremnek a má­sik oldalát. Ezt már nem a jelentésből vesszük ki, hanem a statisztikai ada­tok alapján számolunk." Kisszakasz­­utas van egy évben 229 millió, ide kell még számítani a szakaszjeggyel uta­zókat, ezeknek a száma 70 millió. Hosszú távolságra utazó van 111 mil­lió Ezek vannak érdekelve a tarifa­­emelésben. Nehogy túlzásokkal vádoljanak meg bennünket, kivesszük a statisz­tikából azoknak a számát,­ akik tény­legesen az eddigi 24 filléres átszálló­­jegyet megváltották. Ezek száma ke­reken 84­ millió. Ha a Beszkár el tudja fogadtatni a főpolgármesterrel azt a javaslatát, hogy az átszálló­jegy árát felemeljék 2 fillérrel, úgy a Beszkár jövedelme 1,690.080 pen­gővel emelkedik. Az egész kiesés 430.000 pengő, tehát 1,260.000 pengőt tisztán keres az üzleten ~l­aïj/WVWWWWWWWWV*«WVVW­/VWIA«AWVWWWWWWWVV^ NAGY OSTENDE BOD­AN KALMAR MA ZENE 3 ÓRÁIG KIS OSTENDE DÉLUTÁN, ESTE TÁNC

Next