Az Est, 1939. január (30. évfolyam, 1-25. szám)
1939-01-01 / 1. szám
Vasárnap, 1939. január 1. HORTHY ISTVÁN az Aero Szövetség elnöke NYILATKOZIK a magyar repülés ■ ■■ WW m W WW m jövőjéről, nagy feladatairól és fejlődéséről — Az Est tudósítójától — Az új esztendőben új, nagy és világraszóló eredmények elé tekint az eddig is világszenzációkat produkált magyar aviatika. Amióta visszanyertük katonai egyenjogúságunkat, a két néma évtizedet szinte átugorva, egyszerre belevetettük magunkat a legfrissebb lendületbe és ma már ott tartunk, hogy ha nem is repülőgépparkban, de pilótaanyagban mindenesetre a világ vezető nemzetei közt állunk. Az új pilóta kiképzése, a mai pilóta típusának és egyéniségének megállapítása és kiválogatása, a MagyarAero Szövetség feladata. A pioninmunka hősi eposzainak egyik fejezete a Magyar Aero Szövetség eddigi munkássága. Egy-egy kitűnő, elszánt és áldozatkész sport pilóta volt még néhány esztendővel ezelőtt is a szövetség tagja, valójában tehát tulajdonképpen egyesület volt ez a kiváló intézmény, amely lassú, de lankadatlan munkával vitte előre a magyar sportrepülést és segítette elő ezzel a trianoni béklyók által agyonbilincselt magyar katonai pilótakiképzést. Most, hogy megváltozott a helyzet, rendkívül fontos szerephez jutott a Magyar Aero Szövetség. Szemre is megcsinosodott a Lónyai utcai albérletből átkerült a MFTR Vigadóutcai palotájának hallókkal és fogadószobákkal díszes földszintire. Innen intézik ma a magyar repülés jövendő generációjának sorsát. Elnök: Horthy István miniszteri tanácsos, a MAVAG vezérigazgatóhelyettese; társelnökök: Ember Sándor képviselő és Laborczfy Dezső ezredes, Hültl Hümér főtitkár, a kiváló pilóta nyakra-főre kapja a megbízásokat az újsztendőre a társelnöktől és Kara Jenő alezredes, ügyvezető alelnöktől. Az új esztendőben megindul a nagy munka, hogy már a középiskolában kiválogassák a nagyvonalú új magyar pilótanemzedék legfrissebb kiválóságait. Hogy ez mit jelent, annak a megértéséhez Hültl Hümér főtitkár elmondja a spanyol légiháború tanulságait. Spanyol tanulságok Ezek közé tartozik, hogy a nemzeti csapatok vezérének, Franco tábornoknak legkitűnőbb, legmodernebb, ötszáz kilométeres sebességet rohanó vadászgépei egyidőben sorra estek le, holott pilótatudomány szerint az ötszázkilométeres óránkénti sebességgel rohanó gép külső beavatkozás nélkül nem zuhanhat le. Rejtélyes tragédiák voltak ezek. Végül is külföldi szakértők vizsgálták meg a legnagyobb alapossággal a katasztrófák körülményeit és fantasztikum határán járó megállapításokra jutottak. Minden laikus tudja, hogy ha a ringlispil szélén ül, jól meg kell fogni falovat, hogy le ne repüljön a forgó korongról. Ami le akarja hajítani: a centrifugális erő. Ez a centrifugális erő olyan óriási méreteket ölt az ötszáz kilométeres sebességgel haladó repülőgépnél, hogy ha a pilóta gyors fordulatot vesz, kiszakítja a testéből a gyomrát. Ha ugyanez a modern, nagysebességű vadászrepülőgép úgynevezett külső loppingot csinál, vagyis a magasságból lefelé ívelve támadja meg a nagy légi autóbuszt, a bombavetőgépet, akkor a fordulat centrifugális ereje akkora nyomással nyomja bele a vért a pilóta fejébe, hogy agyszélhűdést kap, így zuhantak le, ellenség beavatkozása nélkül, a kifogástalan vadászgépek ... A Magyar Aero Szövetség egyik nagy feladata: kiválogatni már a középiskolai ifjúságból azt a testileg, szellemileg és erkölcsileg egyaránt kiváló emberanyagot, amely a modern követelményeknek megfelel. A gépből kiugró pilóta esési sebessége maximálisan óránként kétszázhatvan kilométer, ezzel szemben — mint már említettük — a gép esetleg ötszáz kilométeres sebességgel halad. Ebből az következik, hogy a modern pilótának, amikor a vadászgépből — szükség esetén — kiugrik, zuhanás közben meg kell várni azt az időpontot, amikor a gép sebessége lecsökken erre a bizonyos kétszázhatvan kilométerre. Miután ezt sem ugrótornyokon, sem elméletben, sem iskolapadban megtanulni nem lehet, hanem ötezer méter magasságban kell kipróbálni: elképzelhető, hogy milyen lehet a mai magyar pilóta. A tapasztalat szerint erre a legkiválóbb fizikum is csak egy bizonyos korig alkalmas. Ezután agyguta fenyeget és nincs meg többé a kellő hidegvér. A Magyar Aero Szövetség, amióta megszületett a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap, most már pénzzel felvértezetten dolgozik a nagy problémák megoldásán. V WAAA/VVVWVAAA/VVA^)VVNA/NA^ 3. oldal. A repülés anyagi támogatása Horthy István, a Magyar Aero Szövetség elnöke, erről a munkáról Az Est számára a következő nyilatkozatot adta: " Amikor Imrédy Béla miniszterelnök kormányra került, első parlamenti beszédében kiemelte, hogy milyen nagy súlyt helyez arra, hogy a magyar ifjúság megfelelő kiképzést nyerhessen a repülésben. Talán ő volt az első, aki ezt ilyen pregnánsan kifejezte és én a magam részéről kénytelen vagyok kijelenteni, hogy valóban rendkívül fontosnak látom ezt a problémát. Szükség van erre egyrészt azért, hogy egy esetleges jövendő háborúban kellő számú kiképzett pilótánk legyen, másrészt pedig azért, mert az ifjúság nevelésében — véleményem szerint — fontos szerepet tölt be a pilótakiképzés rendkívül sok erényt feltételező mivolta. — Amikor Ember Sándor országgyűlési képviselő, aki az Aero Szövetségben az én társelnököm, benyújtotta a Házban a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alapra vonatkozó javaslatot, megindult a fejlődés új folyamata. Remélem, hogy ebből törvény lesz 1939 legelején. Az eddigi gyűjtés nagyon szép eredményeket mutatott és elismeréssel kell nyilatkoznom arról, hogy a magyar társadalom ennyire át tudja érezni ennek a kérdésnek fontosságát. Ezt a megértést tanúsítja az eddig tapasztalt hatalmas és nagyszerű áldozatkészség. Ez az alap módot fog nyújtani arra, hogy a repülés kellő anyagi támogatást kapjon és meggyőződésem, hogy már 1939. év folyamán szép teljesítményeket lesz alkalmunk produkálni. — A Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap ügyeit — folytatja Horthy István — egy intézőbizottság vezeti, amelyben képviselte van a Légügyi Hivatal és mint a civil aviatika reprezentánsa, az Aero Szövetség is. Ez az intézőbizottság fogja lefektetni az irányelveket, a végrehajtás pedig a MASz feladata lesz. Ezt a munkát már most is szép eredménnyel végzi és folytatja az Aero Szövetségbe tömörült repülőegyesületek összessége. Kiképzés és fejlődés — Nagyon fontos, hogy az ifjúságot mentői szélesebben vonjuk be a repülősportba. Már a középiskolákban úgynevezett aeroköröket létesítünk, amelyek főleg modellezéssel foglalkoznának. Később azután, tizenhat esztendős korukban, az arra alkalmas fiatalokat sikló- és vitorlázórepülésre fogjuk tanítani, amely a legelsőrendűbb előiskola a motoros repüléshez. Nem tekintve más előnyöket, tudni kell, hogy ez a kiképzés lényegesen olcsóbb, mint a motorosgépen való kiképzés, tekintve, hogy a legolcsóbb iskolagép húszezer pengőbe, ezzel szemben a siklómasina legfeljebb ötezer pengőbe kerül, és üzemanyagot nem fogyaszt. Ebből következik, hogy sokkal nagyobb tömegeket vonhatunk be a repülés tudományába. — A motorosrepüléssel kapcsolatban két fő feladat mutatkozik: előképzést BEMUTATJA: Magy. kir. és udv. HANGSZERGYAR, VII., Rákóczi út 60 Az ország legnagyobb és legszebb ,rádió termel C heroberg Telefonok: 136- 068 144-364 137- 708