Az Est, 1939. január (30. évfolyam, 1-25. szám)

1939-01-01 / 1. szám

Vasárnap, 1939. január 1. HORTHY ISTVÁN az Aero Szövetség elnöke N­YI­LATKOZIK a magyar repülés ■ ■■ WW m W WW m jövőjéről, nagy feladatairól és fejlődéséről — Az Est tudósítójától — Az új esztendőben új, nagy és vi­lágraszóló eredmények elé tekint az eddig is világszenzációkat produkált magyar aviatika. Amióta visszanyer­tük katonai egyenjogúságunkat, a két néma évtizedet szinte átugorva, egyszerre belevetettük magunkat a legfrissebb lendületbe és ma már ott tartunk, hogy ha nem is repülőgép­­parkban, de pilótaanyagban mindenesetre a világ vezető nemzetei közt állunk. Az új pilóta kiképzése, a mai pilóta típusának és egyéniségének megálla­pítása és kiválogatása, a Magyar­­Aero Szövetség feladata. A pioninmunka hősi eposzainak egyik fejezete a Magyar Aero Szövet­ség eddigi munkássága. Egy-egy ki­tűnő, elszánt és áldozatkész sport pilóta volt még néhány esztendővel ezelőtt is a szövetség tagja, valójá­ban tehát tulajdonképpen egyesület volt ez a kiváló intézmény, amely lassú, de lankadatlan munkával vitte előre a magyar sportrepülést és segítette elő ezzel a trianoni bék­lyók által agyonbilincselt magyar katonai pilótakiképzést. Most, hogy megváltozott a helyzet, rendkívül fontos szerephez jutott a Magyar Aero Szövetség. Szemre is megcsinosodott a Lónyai­ utcai al­bérletből átkerült a MFTR Vigadó­utcai palotájának hallókkal és fo­gadószobákkal díszes földszinti­re. Innen intézik ma a magyar repülés jövendő generációjának sorsát. Elnök: Horthy István miniszteri tanácsos, a MA­VAG vezérigazgató­helyettese; társelnökök: Ember Sán­dor képviselő és Laborczfy Dezső ezredes, Hültl Hümér főtit­kár, a kiváló pilóta nyakra-főre kapja a megbízásokat az újsztendőre a társelnöktől és Kara Jenő alezre­­des, ügyvezető alelnöktől. Az új esztendőben megindul a nagy munka, hogy már a középiskolában kiválogas­sák a nagyvonalú új magyar pilótanemzedék legfrissebb ki­válóságait. Hogy ez mit jelent, annak a meg­értéséhez Hültl Hümér főtitkár el­mondja a spanyol légiháború tanul­ságait. Spanyol tanulságok Ezek közé tartozik, hogy a nemzeti csapatok vezérének, Franco tábornok­nak legkitűnőbb, legmodernebb, öt­száz kilométeres sebességet rohanó va­dászgépei egyidőben sorra estek le, holott pilótatudomány szerint az ötszázkilométeres óránkénti se­bességgel rohanó gép külső be­avatkozás nélkül nem zuhanhat le. Rejtélyes tragédiák voltak ezek. Végül is külföldi szakértők vizsgál­ták meg a legnagyobb alapossággal a katasztrófák körülményeit és fan­tasztikum határán járó megállapí­tásokra jutottak. Minden laikus tudja, hogy ha a ringlispil szélén ül, jól meg kell fog­ni falovat, hogy le ne repüljön a for­gó korongról. Ami le akarja hajítani: a centrifugális erő. Ez a centrifugá­lis erő olyan óriási méreteket ölt az ötszáz kilométeres sebességgel haladó repülőgépnél, hogy ha a pilóta gyors fordulatot vesz, kiszakítja a testéből a gyomrát. Ha ugyanez a modern, nagysebes­ségű vadászrepülőgép úgynevezett külső loppingot csinál, vagyis a ma­gasságból lefelé ívelve támadja meg a nagy légi autóbuszt, a bombavető­gépet, akkor a fordulat centrifugális ereje akkora nyomással nyomja bele a vért a pilóta fejébe, hogy agyszél­­hűdést kap, így zuhantak le, ellenség beavat­kozása nélkül, a kifogástalan va­dászgépek ... A Magyar Aero Szövetség egyik nagy feladata: kiválogatni már a középiskolai ifjúságból azt a testi­leg, szellemileg és erkölcsileg egy­aránt kiváló emberanyagot, amely a modern követelményeknek meg­felel. A gépből kiugró pilóta esési sebes­sége maximálisan óránként kétszáz­­hatvan kilométer, ezzel szemben — mint már említettük — a gép esetleg ötszáz kilométeres sebességgel halad. Ebből az következik, hogy a modern pilótának, amikor a vadászgépből — szükség esetén — kiugrik, zuhanás közben meg kell várni azt az időpontot, amikor a gép sebessége lecsökken erre a bizonyos kétszázhatvan kilométerre. Miután ezt sem ugrótornyokon, sem elméletben, sem iskolapadban meg­tanulni nem lehet, hanem ötezer mé­ter magasságban kell kipróbálni: elképzelhető, hogy milyen lehet a mai magyar pilóta. A tapasztalat szerint erre a legkiválóbb fizikum is csak egy bizonyos korig alkalmas. Ezután agyguta fenyeget és nincs meg többé a kellő hidegvér. A Magyar Aero Szövetség, amióta megszületett a Horthy Miklós Nem­zeti Repülő Alap, most már pénzzel felvértezetten dolgozik a nagy pro­blémák megoldásán. V W­AAA/VVVWV­AAA/VVA^)VVNA/NA^ 3. oldal. A repülés anyagi támogatása Horthy István, a Magyar Aero Szövetség elnöke, erről a munkáról Az Est számára a következő nyilat­kozatot adta: " Amikor Imrédy Béla miniszterel­nök kormányra került, első parlamenti beszédében kiemelte, hogy milyen nagy súlyt helyez arra, hogy a magyar ifjúság megfelelő kiképzést nyerhessen a repülésben. Talán ő volt az első, aki ezt ilyen pregnánsan kifejezte és én a magam részéről kény­telen vagyok kijelenteni, hogy valóban rendkívül fontosnak látom ezt a problémát. Szükség van erre egy­részt azért, hogy egy esetleges jövendő háborúban kellő számú kiképzett pilótánk legyen, másrészt pedig azért, mert az ifjúság nevelésében — vélemé­nyem szerint — fontos szerepet tölt be a pilótakiképzés rendkívül sok erényt feltételező mivolta. — Amikor Ember Sándor országgyű­lési képviselő, aki az Aero Szövetségben az én társelnököm, benyújtotta a Házban a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alapra vonatkozó javaslatot, megindult a fejlő­dés új folyamata. Remélem, hogy ebből törvény lesz 1939 legelején.­­ Az eddigi gyűjtés nagyon szép ered­ményeket mutatott és eli­sm­eréssel kell nyilatkoz­nom arról, hogy a magyar társadalom ennyire át tud­ja érezni ennek a kérdésnek fontosságát. Ezt a megértést tanúsítja az eddig ta­pasztalt hatalmas és nagyszerű áldozat­­készség.­­ Ez az alap módot fog nyújtani arra, hogy a repülés kellő anyagi támogatást kapjon és meggyőződésem, hogy már 1939. év fo­lyamán szép teljesítményeket lesz alkal­munk produkálni. — A Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap ügyeit — folytatja Horthy István — egy intézőbizottság vezeti, amelyben képviselte van a Légügyi Hivatal és mint a ci­vil aviatika reprezentánsa, az Aero Szövetség is. Ez az inté­zőbizottság fogja lefektetni az irányelve­ket, a végrehajtás pedig a MASz feladata lesz. Ezt a munkát már most is szép eredménnyel végzi és folytatja az Aero Szövetségbe tömörült repülőegyesületek összessége. Kiképzés és fejlődés — Nagyon fontos, hogy az ifjúságot mentői szélesebben vonjuk be a repülősportba. Már a középiskolákban úgynevezett a­e­r­o­­köröket létesítünk, amelyek főleg modellezéssel foglalkoz­nának. Később azután, tizenhat eszten­dős korukban, az arra alkalmas fiatalokat sikló- és vitorlázórepülésre fogjuk tanítani, amely a legelsőrendűbb előiskola a moto­ros repüléshez. Nem tekintve más előnyö­ket, tudni kell, hogy ez a kiképzés l­é­­nyegesen olcsóbb, mint a motoros­gépen való kiképzés, tekintve, hogy a leg­olcsóbb iskolagép húszezer pengőbe, ezzel szemben a siklómasina legfeljebb ötezer pengőbe kerül, és üzemanyagot nem fogyaszt. Ebből következik, hogy sok­kal nagyobb tömegeket von­hatunk be a repülés tudomá­nyába. — A motorosrepüléssel kapcsolatban két fő feladat mutatkozik: előképzést BEMUTATJA: Magy. kir. és udv. HANGSZERG­Y­A­R, VII., Rákóczi út 60 Az ország legnagyobb és legszebb ,rád­ió termel C her­oberg Telefonok: 136- 068 144-364 137- 708

Next