Az Est, 1939. március (30. évfolyam, 49-74. szám)

1939-03-01 / 49. szám

Szerda, 1939 március 1. a lehet igazságtalansággal repü­­ni, em az fogja megmenteni ezt a igét és ezt az emberiséget, aki gyűlölet vágtató paripáján jön, anem az, aki újra megtanítja ez a világot és ezt az emberiséget a szeretetre­ kell fejtenünk magunkról az el­­ultságot, fel kell emelkednünk az­­ magasságokba. Fel kell mennünk lemzet egyetemes érdekeinek ma­látára.­­ Nem hagyhatjuk magunkat be­másolni sem a jobb-, sem a bal­­ali tábornak, a napisajtónak gén­itől. Nem hagyhatjuk magunkat sejteni a népszerűség varázsától a. Nagyon könnyű volna fölemel­­­ni a népszerűség hullámaira és adatni vele magunkat. Nem a népszerűség, hanem az igazság a fontos, s a népszerűséget keresi, egészen onyosan elveszti az igazságot, s ha az igazságot keressük, lehet, hogy a népszerűséget is megtaláljuk. Ezután áttért a törvény­javasat részletes bírálatára. Makray Lajos kijelentette, hogy szerinte van zsidókérdés és miután van ,meg kell oldani. Majd így foly­tatta: e­l Téves lenne az az álláspont, amely szemet huny az előtt, hogy a zsidókérdés megoldatlansága rend­kívüli veszedelmeket rejt magában, amely veszedelmek következményeit végeredményben elsősorban a zsidó­ság szenvedné el. Nagy tévedés vol­na, ha valaki azt gondolná, hogy ez a kérdés azért tér minduntalan vissza, mert a keresztény társada­lomban valami megfejthetelen go­noszság, irigység dolgozik... Fábián Béla: Ezt senki sem képzeli! Makray Lajos: ...Vagy pedig azért, mert a mai helyzetben a ke­resztény társadalom azért szorult hát­térbe a gazdasági pályákon, mert tu­datlan, vagy nem akar dolgozni és amikor látja a másik oldalon a fel­halmozott javakat, akkor a pogrom eszközeivel akarja magát kárpótolni. Ezek felszínes értékítéletek­­nek nyomában olyan súlyos gaz­dasági depresszió, amelynek kö­vetkezményei beláthatatlanok? Makray ezután kijelentette, hogy az emberiesség szempontjából is foglalkozni kell ezzel a problémá­val. — Humanitárius szempontból azért kell foglalkozni a problémával, — folytatta — mert elvégre keresztény, civilizált és kulturált államban élünk és itt a vandaliz­mus stílusa és eszközei nem alkal­masak. Miután azonban ez a javaslat egészen más alapból indul ki és olyan szem­pontokból, amelyek mélyen belenyúlnak a keresztény alapigazs­ág elba, foglalkoznom kell ezzel a kérdésel a keresztény hitelvi álláspont szem­szögéből. Itt felvetődik két kérdés: az egyik a keresztyén, a másik a fajiság problémája. Ez a törvény­­javaslat nem azonos azzal a tör­vénnyel, amely törvény ellen szüle­tett meg voltaképpen a mi pártunk. Ezalatt értem a polgári házasságról szóló törvényt. Az frontális támadás volt a katolikus vallás dogmái el­len, mert az egyházi forma helyébe a világi formát állította, mint a há­zasélet egyenértékű megteremtőjét. — Aki megkeresztelkedett,­­ bele­tartozik az egyház közösségébe és élheti a keresztény egyház ke­gyelmi életét teljesen és csorbí­tatlanul. De ez a javaslat disztingvál kereszt­­ség és keresztség között. Az egyik esetben elfogadja a keresztséget az asszimiláció jegyének, a másik esetben nem. A dédszülőket illetőleg elfogadja, a nagyszülőket illetőleg nem. Ön önmagában nem fogadja el, de ha összevegyül a vérségi leszár­mazással, akkor elfogadja, vagyis bi­zonyos mértékben határt szab a ke­resztény kegyelmi hatásának. Emberi mértékkel méri le a keresztség ke­gyelmi hatását. Ez sért egy elvet, mert vallási és teológiai dolgokat csak vallási törvényekkel lehet el­bírálni. „Szeren­csétlen konstrukció, évetkezetlenségek, abszurdumok hínárja“ Szakray Lajos ezután a keresztény zsidó szellem közötti különbséget tegette. Kijelentette, hogy nem ar általánosítani, de szerinte a zsi­­ságnak van egy része, amely elhü­­­rít­i magát, idegen test a keresztény iadalomban. — A zsidókérdés felvetésének olyan­a is van, amely speciálisan mi magyar viszonyainkra vonat­zik. Ez az, hogy a liberális kor­­ik recepciós politikája nyakló nél­­t asszimilálta vagy akarta asszim­lálni a gettós zsidóságot, és a gá­lás inváziót. Valami álliberalizmus áldemokrácia bűvöletében megnyi­­tta előttük a határokat. A történelmi zsidóságnak éppen az a tragédiája, hogy szemet húnyt ezek felett a dolgok felett, pen ezért most katasztrofálisan is ennek a történelmi zsidóságnak égbűnhödnie. — A zsidóság mohón vetette rá agát a közgazdasági pályára. Ez­­­ megbontotta az egyensúlyt —­lytatta Makray. — Nem akarok most filippikákat on­dan­i a zsidóság ellen. Akkor for­­ultunk szembe ezzel a problémával, mikor a zsidóság hatalmon volt.­osz, amikor a zsidóság össze van rve, akkor igazán könnyű harc és főzelem volna ellenük filippikát ondani, de ez nem volna magyar és­­vagias eljárás-A kereszténypárt ezzel a tör­vényjavaslattal elvileg egyetért, de a magam részéről konstruk­cióját nem tartom szerencsésnek.­ppen azért, mert téves alapból in­­ult ki. Ha a honpolgárságot vette olna kiindulási alapul, akkor nem amplikálta volna ezt a kérdést sem keresztséggel, sem a faji kérdéssel s ennek következtében nem idézett olna elő igen súlyos lelki konfliktusokat éppen az igazi keresztény lelkek­ben. Ha nem erről az alapról indul el, akkor nem került, volna a következetlen­ségek, abszurdumok hínárjába.­­ Hogy a következetlenségre egy példát említsek: egyszer vallási alapon zsidónak minősít ez a javaslat olyan egyént, aki leszármazás szerint nem zsidó; tehát aki árja vagy turáni, de áttért a zsidó felekezetre, ennek következtében zsidónak minő­síttetik; másrészt pedig, noha leszár­mazást vesz alapul, azokat, akik vallásilag és lelkileg kereszténnyé lettek, és ennek a törvénynek erejével vissza akar­ja zsidósítani. Előfordulhat az a képtelenség, hogy­ évszázadok óta itt lakó zsidók, akiknek ősei ki voltak téve a ma­gyar géniusz és a keresztény gon­dolat hatásának, nem asszimilá­taknak minősülnek, míg ellenben ha valaki 1936-ban be­vándorolt, megkeresztelkedett, meg­kapta a­ magyar honpolgárságot, el­vett egy keresztény női­­almak leszár­mazottját már asszimil­áltnak minősí­tik. Ezek a következetlenségek ebben a javaslatban.­­ De vannak egyéb okok is, ame­lyek miatt a törvényjavaslat kiindu­lását nem tartom szerencsésnek. Ha nem komplikálták volna a keresz­ténység és a fajiság kérdésével, ak­kor politikai szempontból is kellene ezzel a javaslattal foglalkozni. Pél­dául felvetődhetnék a kérdés: vájjon szerencsés-e, opportunus-e ki­emelni a magyar társadalom egy kontingensét a magyar nemzet közösségéből és opportunus-e ezt a réteget szembeállítani az egy­séges magyar állammal? Napfény Diéta Vízkúra! fii!p Pengő 18.— Ekrítika a gazdasági hatásról, az emberiességről és a disztingváló kereszténységről ! — Van egy másik kérdés is, ez az, milyen hatalmi politikai erőt jelent a­z öntiszta, egységes, nemzeti közszel­em és közvélemény! — A kérdéssel számolni kell. Mi át akarjuk majd állítani a raszgazdasági életet, azok vezetőit, de akkor meg kell gondolni azt: nem keletkeznek-e olyan gazda­sági visszahatások, nem jár-e en-­ kell foglalkozni. Meggondolás tár­­gyává kellene tenni azt, váljon az az iségváltás, amely a javaslat folytán­­következik, keresztülvihető e 1943-ig nélkül, hogy súlyosan meg­r­kódtat­­ná a magyar közgazdasági életet? — Közgazdasági életünk át­­van tőve a zsidó tőkével és annak képvi­­sőivel. Ez a liberális gazdasági ■endszer vétke, de adottság, amivel gazdasági vonatkozásban 1 1 „Tagadom a vér misztériumát“ — A nemzetben sem látok csupán gazdasági, vagy pedig védelmi cé­lokra való célszerűségi tömörülést. Tagadom, hogy a fajiságnak fő alkotóeleme a vér. Tagadom a vér misztériumát, amely sivár és meddő történelmi materializmusra vezet, a faj istení­­tésére, új pogányságra, az emberi szolidaritást szét­maró faji elzárkó­zásra és határtalan faji gőgre. Én a lélek primátusát és misztériumát hirdetem. A fajok egyedekből, embe­rekből állanak. Az embert pedig­­szellemi mivolta, a lelke különböz­teti meg a többi élő­lénytől. Lelkével lesz emberré az ember.­­ A faj alkotó és éltető eleme első­sorban és mindenek fölött a lélek. A fajnak, ennek a nyers emberanyag­nak nemzetté tömörülése és acéloso­­dása is a lélek munkája. A közös le­származás, a geográfiai adottság, a közös történelem, a kultúra, a nyelv, mind csak előfeltételek. A lényeg és a döntő: a lélek, vagyis az az akarat, hogy én öntudatosan nemzetté akarok tömörülni. Az elhatározás és akarat a lényeges és döntő, hogy én bele aka­rok olvadni a nemzet szellemébe, gé­niuszába, lelkébe. Erre pedig csak a lélek képes. A nemzetnek, a fajnak összefogó, alkotó eleme tehát a lélek. (Taps a kereszténypárton.) — És ha ez áll minden nemzetre, akkor áll legelsősorban a magyarra. Mert nincs az Úr Istennek még egy nemzete, amely annyira a lélek nemzete volna, mint a magyar. Ezt a nemzetet nem a szerencséje, nem a hadi erényei, nem a gazdag­sága tartotta fenn ezer éven át, ha­nem egyedül a lelke, amely beleszivó­­dott ennek a földnek minden rögébe, hantjába és sziklájába.­­ Felvetődik most az a kérdés, hogy ennek a magyar nemzeti és faji léleknek mik az alkotóelemei, mik a konstruktív tényezői, mik a formálói, nevelői. Nos, elsősorban az áldott magyar föld, mert ennek a nemzetnek ez az a­dott magyar föld volt a szülője, dajkája, legjobb ba­rátja. Nótáinkban, beszédünkben a magyar föld illata érzik. Szokásaink, gondolkozásunk maga a magyar föld. — A másik alakító a kereszténység. Átalakultunk lelkünkben és karakte­rü­kben, átitatódva a kereszténység­­­től. Erkölcsi életünk, hitünk, jogunk és alkotmányérzésünk, mind ami fen­­tartó erő és érték, az önállóság, a függetlenség megőrzése, mind-mind a keresztény gondolatból fejlődött. E kettőből logikusan következik, hogy akiben benne élt a keresztény gondolat, az asszimilálódott. A kereszténységben egészen új em­ber keletkezik. Nem változtatja meg a kereszténység a testi konstrukciót, de megváltoztatja a lelket és felve­tődik a kérdés: nem elég-e, ha valaki lelkileg tartozik a magyar nemzethez, szükséges-e, hogy testileg is tartoz­zék? Nem lehet-e egyenértékű tagja az, aki lelkileg a nemzethez tartozik, ennek a nemzetnek? — A felelősség kérdésével foglalt BOLÍVIÁM LEGELŐNYÖSEBB HAJÓJEGYEK AZ­­ ÖSSZES BEUTAZÁSI ENGEDÉLYEKKEL | PLANISPHERE I 16, RUE DE L’ARCADE, PARIS 8- I MAGYAR LEVELEZÉS Hfff 3. oldal Nincsenek magasabb és alacsonyabbrendű fajok A továbbiakban a fajisággal fog­lalkozott. — Most foglalkoznom kell — mon­dotta — a fajiság kérdésével, .i­melő­leg nemcsak a fajiság kérdésével, ha­nem a nemzet kérdésével is, mert Európában általában, de különösen nálunk, a magyarsággal kapcsolat­ban, inkább nemzetről, mint fajról le­het beszélni. A fajiság kérdése ma, a legszenvedé­lyesebb harcok első vonalában áll és sűrű köd üli meg. — Én tárgyilagosan és megértéssel állok szemben a faj kérdésével és problémájával. Állítom, hogy igenis vannak fajok. Isten bölcs gondolatát látom abban, hogy az egységes embe­riség fajokra tagozódik és nemzetek­ké jegecesedik. Isten vezette bele az elindított életáramba azokat az erő­ket, amelyek azután csodálatos és pazar változatossággal bontották szét ezt az egy tőből sarjadt emberiséget. Minden faj, gondolat és terv az isteni bölcsesség­­s minden hatóság végte­len skáláján. — Tagadom azonban, nem tar­tom tudományosan megalapozói­nak a fajoknak olyan felosztá­sát, amelynek alapján vannak magasabbrendű, értékes fajok és alacsonyabbrendű, silány fa­jok. Hogy vannak fajok, ame­lyek uralkodásra, parancsolás­ra, fajok, amelyek történelmileg szolgálatra vannak rendelve. Az Úristen egynek teremtette az emberiséget, az emberi méltóságban és örök hivatásban egyenlő értéknek. Minden nép, faj Isten nagy család­jához tartozik. Egészen nyilvánvaló, hogy én nem láttok a fajban pusz­tán biológiai egységet.

Next