Az Ujság, 1910. június/2 (8. évfolyam, 142-152. szám)
1910-06-26 / 151. szám
Vasárnap, 1910. junius 26. AZ ÚJSÁG két ebben az irányban könnyebben felismerhetik és igy kárral járó tévedéseket könnyebben elkerülhetünk. Ezért helyesnek tartja, hogy a kereskedők és iparosokpolitikai alapon szervezkedjenek, a közjogi kérdésekben vallott felfogásokra való tekintet nélkül. Szükségesnek véli, hogy a kereskedők és iparosok országos szövetségét minél szélesebb alapon megalkossák és a szervezkedés megindítására a mostani időpontot időszerűnek is ítéli. A déli vasút szanálása. A déli vasút kötvénytulajdonosainak megbízottai. Lacombe szenátor vezetésével megkezdték Bécsben a tanácskozásokat a pénzügy- és a vasútügyi minisztérium szakközegeivel. Egyelőre abban történt megállapodás, hogy a tanácskozást őszre halasztják. Az osztrák vasúti miniszter, Wiba Lajos nyilatkozatokat tett a déli vasút szanálásáról. Szerinte előbb a déli vasútnak kell rendbe jönnie a kötvénytulajdonosokkal. A kötvénytulajdonosok jól felfogott érdeke kívánja valamely tervnek kidolgozását, amelyet a kormány készséggel fog tanulmányozni, ámde a tervnek az állam segítség igénybevételére vonatkozó részének számolni kell a kormány pénzügyi helyzetével és a politikai viszonyokkal, mert az állam nem fizethet rá az üzletre. Leghelyesebb volna, ha maguk a kötvénytulajdonosok tennének ajánlatot a déli vasútnak akár a tartozási tőke leszállítására, akár az amortizáczió elhalasztására. Alig hihető, hogy a francziák olyan eszközök igénybevételéhez ragaszkodnának, melyek könnyen felidézhetnék a déli vasút teljes pénzügyi pusztulását. A francziák megbízottjainak bécsi konferencziái bizonyára sikerrel készítik elő azt az alapot, amelyen a későbbi tárgyalások megindulhatnak. A kormány már jelezte azokat az engedményeket, amelyekre az esetben hajlandó, ha a francziák beleegyeznek a törlesztésnek 1917-ig való elhalasztásába. Gazdasági válságkilátások Amerikában. Egy előkelő newwyorki lap, a Newyork Times vezető helyén ír arról, hogy Amerika olyan pénzügyi és gazdasági pániknak néz elébe, melyet nyomon fog követni a hosszantartó gazdasági depresszió. Ez a pánik minden pereben bekövetkezhetik. A czikk Newyorkban óriási feltűnést és nyugtalanságot keltett. A hajózás. A gabonaszállítás e héten megapadt, ami előrelátható volt a nagy esőzések következtében megromlott utak miatt. Azonkívül a Dunán most újból nagy árhullám vonul alá, mely az alsó vidék partjait nagyrészt úgy elöntötte, hogy a gabonarakodás szinte lehetetlen. Egyéb áruk szállítása azonban élénkült. A darabórt forgalom igen nagy és minden vonalon, minden viszonylatban fokozatos növekedést mutat az előző évek megfelelő hónapjaihoz képest. Az őrlemény forgalom Budapestről, a nyári hónapokhoz mérten, kielégítő, a personyi átrakódón örvendetesen gyarapodik, ellenben a vukovári, szüzeki és barcsi átrakóinkon kissé pang. A szénszállítás minden irányban élénk és eposztra is sok jön a Szávából regensburgi rendeltetésed és élénk a kivitele Sziszeken át Olaszországodé is. Az utasforgalom minden viszonylatban növekedőben van. A vízállás az ésizoa folyókon kedvező, sőt a Duna alsó szakasza is túlságosan magas, azonban úgy Ausztriában, mint Budapesten már bekövetkezett az apadás és ezúttal attól sem kell tartanunk, hogy a budapesti alsó rakodópartot a víz elöntse. Birtokváltozások. Károlyi József gróf fejérvárcsurgói nagybirtokos 230.000 koronáért megvette a balinkai Komlóssy-féle birtokot. Hausmann Jenő budapesti műépítész 280.000 koronáért megvette Bélaváry-Burchard Rezső miniszteri titkárnak 350 holdas velenczei birtokát a kastélylyal és az idei terméssel együtt. A Hortobágy marhaállománya. A hortobágyi legelőre kicsapták már a gazdák marháikat s a vásáron óriási mennyiségben kerülnek eladásra. A hivatalos összeírás szerint 51.469 darabból áll a hortobágyi marhaállomány, tehát mintegy 10.000 darabbal több van künna dús legelőn, mint az előző évben. A marhaállományból szarvasmarha 10.282, ló 3483, sertés 1541, növendék bika 349, jármos ökör 1467, juh és birka 21.136, kos 444, tehén 739 darab. A gyapothatáridőüzlet eltiltása. Az Egyesült Államok alsóháza elfogadta azt a érvényt, amely a gyapottal űzött határidőüzleti játékot betiltja. Sztrájk a Kanada Pacific vasútnál. Mint egy londoni lap tegnapi kelettel jelenti, a Kanadian Pacific vasút alkalmazottai ultimátumot állítottak fel, amely szerint, ha a társaság követeléseiket nem teljesíti, szombaton délelőtt tíz órakor az egész vonalon kimondják a sztrájkot A miskolczi kereskedelmi és iparkamara Iladvány István elnöklete alatt tartotta utolsó nyári ülését. Az 1910—11. tanévre az elnökség a kerület részére a kereskedelmi kormánytól összesen 42 tanfolyamot kért. Az ülés továbbá a vidéki gabonakereskedelem helyzetével foglalkozott. A helyzet megvitatása, az orvoslás módjairól való gondoskodás időszerű volna. E végből a kamara szaktanácskozmányt fog tartani egyelőre a miskolczi terménykereskedők bevonásával az akczió előkészítése czéljából. Végül előterjesztés létetett az úgynevezett beraktározási és előlegezési vállalatok jogi szabályozása iránt. Az Országos Hajós Szövetség választmányi ülést tartott, melyen Batthyány Tivadar gróf elnök részletesen beszámolt a központi vezetőség működéséről a közgyűlés óta. Részletesen ismertette a fizetésrendezés tekintetében közte és a Dunagőzhajózási Társulat igazgatója, Csatáry Frigyes udvari tanácsos között lefolyt tanácskozásokat, amelyek végeredményükben a július hó 1-én életbelépő üzetésrendezésekre vezettek s elismerőleg emlékezett meg Csatárynak minden tekintetben koncziliáns magatartásáról. Ezután Réthy Ferencz ügyvezető alelnök mutatta be a központ jelentését az egyéb ügyekről. A Duna völgyi Vizitársulatok Szövetségének középponti bizottsága most tartotta meg Csiráky Béla gróf elnöklésével alapszabályainak kormányhatósági jóváhagyása után első ülését. A központi bizottság megállapította a szövetségi tagok hiteles névjegyzékét, mely szerint a szövetség kötelékébe ez idő szerint 27 vizitársulat tartozik 1.169.000 kat. hold árterülettel. Kivetette a bizottság a szövetségi tagokat 1910. évben terhelő évjárulékokat, melyek összege 3504 korona. Szervezte a központi bizottság az ügyeket előkészítő állandó albizottságokat és pedig az adminisztratív és jogügyit, a kataszterit, a pénzügyi és statisztikait öt-öt taggal s azok vezetésével Kovács István, Kovács S. Aladár és Széchenyi Emil gróf alelnököket bízta meg. Összeállították a munkásügyi és a nyugdíjbizottságot is. Az előbbinek elnökéül Csernovics Diodor dr.-t, az utóbbinak elnökéül pedig zombori Rónay Jenőt kérték fel. Központi előadó Mezey Gyula vágbalparti igazgató-főmérnök lett. Bankfolir.ut&hisck. Az Osztrák-Magyar Bank állása június 23-án ez volt: Bankjegyforgalom 1946.061.000 (—71.095.000) K.; érczkészlet 1713.973.000 (—1.359.000) K. ; leszámítolási tároza 469,16773400 ( + 15,703.000) K.; lombardkölcsönök 51,394.000 ( + 588.000) K.; adómentes bankjegytartalék 167,912.000 (+■ 15,737.000) K. A német birodalmi bank állása június hó 23-án ez volt: Aktívák: Érczkészlet árfolyamképes német pénzben, aranyrudakban vagy külföldi érmékben, fontját 1392 márkával számítva, 165,926.000 (49,493.000) márka, közte aranyrudak 860,121.000 (+ 5,133.000) márka, birodalmi pénztárjegyek 70,435.000 (4- 611.000) márka, más bankjegyek 28,358.000 (+ 6,007.000) márka, váltótárcza 836,946.000 (— 4,838.000) márka, lombardkövetelések 75,610.000 (-f 253.000) márka, értékpapírok 70,466.000 (— 8,071.000) márka, egyéb aktívák 166 millió 564.000 (-1 8,969.000) márka. Passzívák: Alaptőke 180,000.000 márka (változatlan), tartalékalapok 64,814.000 márka (változatlan), bankjegyforgalom 1.460,745.000 (+ 26,082.000) márka, napról-napra, esedékes kötelezettségek 610,092.000 (e 1lő,279.000) márka, egyéb passzívák 32,704.000 (+ 421.000) márka. A Köolaisinomitógyár r.-t. ma tartotta meg Pallavicini Ede őrgróf elnöklésével XXVII. rendes közgyűlését. Az 1909—10. évi üzletszakra vonatkozó mérleg a megfelelő leírások után 5413 K. Zf. fölösleget tüntet fel, melyet uj számlára visznek át. Áron Gyulát, Szirmai Oszkárt és Ullmann Adolfot, akiknek megbízatási idejük lejárt, az igazgatóságba újra megválasztották, Kornfeld Pál báró pedig új tagja lett az igazgatóságnak. A felügyelőbizottságba az eddigi tagokat újra beválasztották. Vasmunkások kizárása. A Magyar Vasművek és Gépgyárak Országos Egyesületének munkásügyi szervezete tegnap teljes ülést tartott. A szervezet, tekintettel arra a tarthatatlan helyzetre, amely a szervezethez tartozó gyárakra nézve a már hónapok óta tartó különféle sztrájkok és bojkottok következtében beállott, mivel a békésen dolgozni kívánó munkásokat a munkában a sztrájkolók mindenféle erőszakos eszközökkel akadályozzák, egyhangúlag fölhatalmazták a szervezet végrehajtóbizottságát, hogy az esetben, ha az a gyárakban a rendes munkaviszonyokat záros határidőn belül helyreállítani képes nem volna, végső védelmi eszközképpen az összes munkásoknak kizárását elrendelhesse. A gazdasági munkásbiztosítás reformja érdekében a Pestmegyei Gazdasági Egyesület által megindított akcióhoz az O. M. G. E. kedvező állásfoglalásának megfelelően mind tömegesebben csatlakoznak az egyes vármegyei gazdasági egyesületek. Legújabban a Sárosmegyei, Heves megyei és Nyugatmagyarországi Gazdasági Egyesületek tették magukévá a reformjavaslatot és ennek értelmében feliratot intéznek a földmivelésügyi miniszterhez. Fizetésképtelenségek. A bécsi hitelezői védegylet a következő fizetésképtelenségeket közli: Molnár Lajos kereskedő Hódmezővásárhely, Horváth Mihály fűszerkereskedő Fiume, Bole Rudolf kereskedő Opczina. Továbbképző irodai tanfolyamok. A Kereskedelmi Alkalmazottak Országos Egyesületének Kereskedelmi Szakiskolája (Andrássy út 67.) július 1-től kezdődőleg öt hóra terjedő továbbképző irodai tanfolyamot nyit. A fölmivelésügyi minisztériumból. A földmivelésügyi miniszter Dóczi Jenő dr., Rádai Gyula dr., Utassy Béla dr., Havas Ágost dr., Tomcsányi Gyula dr., Fáy Viktor dr., Sorbán Sándor dr., Diószeghy Kálmán dr. ideiglenes minőségű díjtalan miniszteri fogalmazó-gyakornokokat és Serbán Iván dr. ügyvédjelölt, budapesti lakost — ez utóbbit ideiglenes minőségben — a vezetése alatt álló minisztériumhoz fizetésiben miniszteri segédfogalmazókká nevezte ki. Díjj Sorsolás: A Magyar Jelzálog-Hitelbank 3%-os, illetve konverzionális nyereménykötvényeinek június 25-én történt nyereményhozása alkalmával a következő kötvények huzattak ki: A főnyereményt, 100.000 koronát 911 sor. 92 sz. nyerte: 3000 koronát nyert: 2398 sor. 7 sz. 1500 koronát nyertek: 76 sor. 98 sz., 2036 sor. 11 sz., 2626 sor. 95 sz. Egyenként 400 koronát nyertek: 874 sor. 88 sz., 1327 sor. 38 sz., 1537 sor. 76 sz., 227 sor. 23 sz., 1900 sor. 69 sz., 2881 sor. 59 sz., 1055 sor. 52 sz., 2108 sor. 5 sz., 487 sor 30 sz., 362 sor. 47 sz. — A 3%-os nyereménykötvények ugyanekkor megtartott tervszerű 20 koronás díj húzásán a következő sorozatok huzattak ki: 1989 788 tól 709 46 2337 (mind 1 100-ig). Vásár. A kereskedelemügyi miniszter megengedte, hogy a Fejér megye területéhez tartozó Dunapentele községben a, május 23-ra esett, de elmaradt országos vásár helyett augusztus 1-én pótvásár tartassák. Az Adria magyar kir. tengerhajózási r.t. járatainak mozgásáról a következő távirati jelentések érkeztek: Adria Bariban rakodik Fiume részére B. vonalon. Andrássy Triesztben rakodik Marseille felé B. vonalon. Arad június 23-án elindult Hamburgból Cardiffba. Árpád Messinában rakodik Marseille felé B. vonalon. Balaton Triesztben kirak. Báró Fejérváry június 19-én elhaladt Gibraltárnál Braziliába. Baross 24-én Antwerpenbe érkezett. Báthory június 13. óta ki- és beralt Rouenban, Velencze részére. Báró Kemény Lantosban rakodik Fiume és Trieszt részére. Buda II. június 21. óta kirak Velenczében. Carola Malta és Siracusa közt közlekedik. Deák június 19. óta kirak Dieppeben. Jókai június 16. óta kirak Velenczében. Kálmán Király június 22-én elindult Algier bai Málta, Fiume és Trieszt felé. Kassa Marseilleben rakodik hazafelé A. vonalon. Kolozsvár június 19-én elindult Cataccióból Londonba. Lederer Sándor Bariban rakodik Trieszt és Fiume részére A. vonalon. Matlekovits június 23-án elindult Cardiffból Velenczébe. Mátyás Király Génuában rakodik Marseille és Spanyolország részére A. vonalon. Matlekovits június 23-án elindult Cardiffból Velenczébe. Nagy Lajos június 21. óta Glasgowban rakodik Málta, Velencze, Trieszt és Fiume részére. Rákóczy Fiuméban rakodik Marseille és Spanyolország részére A. vonalon. Stefánia június 20. óta kirak Rouenban. Szapáry Fiuméban rakodik az északafrikai vonalra. Széchényi június 18-án elindult Fiuméból Rotterdam és Antwerpenbe. Szeged június 22-én elindult Palermóból Sfax és Rouenba. 24-én Sfaxba érkezett. Széll Kálmán Nápolyban rakodik Livorno, Genua és Brazília részére. Szent László Messinában rakodik Marseille és Spanyolország felé A. vonalon. Tibor Fiuméban rakodik Sziczilia, Cartagena, Lisszabon, Bordeaux és Glasgow részére. Tisza Génuában rakodik hazafelé B. vonalon. Zichy június 22-én Cardiffból elindult Velenczébe. Zrínyi Milazzoban rakodik hazafelé A vonalon. Az Atlantica Tengerhajózási r.t. hajóinak mozdulatairól a következő híreket nyertük: A Gróf Serényi Béla gőzhajó elindult Odesszából Marseill-be, a Kossuth Ferencz gőzhajó Cardiffban rakodik Oronstadtba, a Magyarország gőzhajó elhagyta Cospolit rotterdami útján, a Morawicz gőzhajó útban van Antwerpen felé, a Pollacsek gőzhajó elindult Cardiffból a Dunába, a Szterfenyi gőzhajó Brailában áll kirakás alatt. Az Atlantica bérelt hajóinak állásáról a következő értesítéseket nyertük: a Luciano Campisi gőzhajó elindult Brailából Molfetta, Bari és Cataniába, a Leandros gőzhajó a Dunában esedékes Alexandriába rakodandó. Forgalmi Kft. Az államvasutak igazgatóságától vett értesítés szerint a karánsebes k orsovai vonalon a felhőszakadás és árvíz okozta pályarongálások annyira helyreállíttattak, hogy a vonalon már csak Jablonicza és Mehá 23 mindennemű arany, ezüst ékszert, brilliánst, valódi gyöngyöt, jeles modern és régi képeket és régiségeket, u. m. bronzot, régi porcellánt, régi poharakat, régi metszeteket, miniatűröket, régi hegedűt, régi pénzeket stb. a legmagasabb árban. Ön ékszer-raktár ! Budapest, IV., Károly utca 1. Központi városházépület. Ugyanott egy kiválóan szép porcelán- és képgyűjtemény igen élesen eladó-