Az Ujság, 1912. szeptember/2 (10. évfolyam, 220-231. szám)

1912-09-17 / 220. szám

. Senki előtt se legyen azonban titok az a rendkívüli nehézség, a­mibe a zászló és czimer kérdésének helyes és végleges megoldása ütközik. A két államban, de a két államnak egymás közötti viszonyá­ban ugyanis nemcsak a hadsereg és hadi­­tengerészet szín- és jel­vény kérdései a rendezetlenek, hanem rendezetlen sok minden más is, a­mit közönségesen fesze­getni nem szokás, de a­mit mégis meg kell oldani egyszerre, hacsak azt nem akarjuk, hogy a viszály­os kérdéseket egy ponton megoldván, a többi ponton újra meg újra kiüsse a fejét az állam­jogi kül­sőségek rendezetlensége. A­mi annál kel­lemetlenebb volna, mivel ezek a külső­ségek korunkban valami nagy reális ér­tékkel ugyan nem bírnak, azonban föl­merülésük mégis fölébreszti mindig egy­részről a hegemónia gondolatát, más­részről pedig azt az érzékenységet, a­mit a jogaiban megrövidített félnek, ne­künk, még csak rossz néven sem lehet venni. Itt csak röptében érintjük meg a szükségképpen rendezés alá eső kérdé­sek főcsoportjait: 1. A királyi ház czimerének és lobo­gójának kérdése oly értelemben, hogy a magyar király és fejedelmi háza e minő­ségben ne használja az ausztriai császár­ság jelvényeit. Tehát vagy külön magyar királyi jelvényeket használjanak — a­mi a magyar történetnek és államjognak legjobban megfelelne, — vagy pedig oly önálló családi jelvényekkel éljenek, a­melyek Ausztriában épp oly kevéssé bír­nak állami (nemzeti) standard jelentésé­vel, mint Magyarországon. 2. Az előbbinek megfelelőleg s a standardok szétválasztása érdekében ha­tározódjék meg Ausztriában is, hogy micsoda tulajdonképpen Ausztria állami czimere és lobogója ? A kétfejű sas és fekete-sárga-e, vagy pedig az eddig Habsburg-Lothringen czimerpajzs és a vörös-fehér-vörös ? 3. Határoztassék meg, hogy a közös hadsereg eddigi czimere (kétfejű sas) és színe (fekete-sárga) az ausztriai részen megmaradjon-e ? De mindenesetre az, hogy a hadseregnek magyarországi része, vagyis az 1867 : XII. t.-cz. 11. §. szerint: »a magyar hadsereg«, államiságunknak megfelelőleg, milyen jelvényeket kapjon és azokat a másikkal egyesítve, együtt, vagy külön alkalmazzák-e ? 4. E rendezéssel egyben állapittassék meg, hogy Horvát-Szlavonországokat az 1868 : XXX. t.-czikkben foglalt nemzeti autonómiájukhoz és honvéd-lobogójuk­hoz képest megilleti-e a külön nemzeti szín használati joga (a czimere semmi­képp) a hadsereg ott kiegészített csapa­tainál ? 5. Oldassák meg a haditengerészet jelvény-kérdése is, a­hol tudniillik nem az osztrák sasos és fekete-sárga jelvények vannak, hanem a vörös-fehér-vörös hadi lobogó és a Habsburg-czimerpajzs, mely részben az alsó-ausztriai örökös tarto­mány színe és jelvénye is. 6. Meg kell oldani a két állam szu­­verenitásának, de egyben e részben való közösségének feltüntetése mellett is a közös minisztériumok, követségek, kon­­zulságok és minden néven nevezendő közös hatóságok jel­vény kérdését is. 7. Meg kell állapítani Bosznia-Her­­czegovinában s esetleg a majdan meg­szerzendő más országokban is külön Ma­gyarország és külön Ausztria szuvereni­tásának jelvényeit, a fejedelmi ház jel­vényeivel való összezavarás és egymás sérelme nélkül. Íme a kérdések nyersen és túlzás nélkül, azzal az iparkodással föltéve, hogy a megkezdett rendezés kimerítő és teljes legyen. Tehát ne hagyjon maga után semmi nyílt sérelmet, a­melynek megoldása a szinte történeti nevezetes­ségű keserűségeket a két állam közt meg­­meg fölébreszsze. ví * Kétségtelen azonban az egész kérdés­komplexum derékrésze 3 -ig és hadi­tengerészet jelvény-1. fG■;■“ Édu­k szerencsés megoldása az elvi mezségeket azonnal eldön­­tené a többinél ■ és m­intája lenne a többi in­tézménynél is­­ rendezés módjának, így tehát ebben a pilla­ns?’TM­­6 a kérdés áll előt­tünk égés- . 1* . egében. Maga a kilenczes b,'1;' ,1 t- czélba ennél többet. A közé nincsen, a­mint sokan vélik, fekete -■ rs',­­ lobogója. Ilyenek tu­lajdonképpen a jelzőlobogók, kardbojtok, sapka-kokárdák,­­mórok és katonai tárgyak színei, noha a tábori szereket az utóbbi évek­ben már a mimikri okából szürkére festik. Az ezredek, illetőleg zászlóaljak lobogója fehér vagy sárga selyemből van és csak a lobogók széle van jobbára vörös-sárga-fekete színnel beszegélyezve, a mi a régi német birodalom szí­neiből való. A Habsburg-ház a német birodalmi csá­szárságot elvesztvén, s helyébe az ausztriai császárságot állitván (1804.), egyebek közt hadseregbeli jelvényeit is kénytelen volt át­alakítani. Korább, a mikor Mária Terézia fér­jének trónraléptével egyedül csak magyar királyné maradt, a hadseregben sűrűn voltak magyar alapú és czimera lobogók is, vegyesen a régi birodalmi lobogókkal. Most azonban az új császárság 1806-ban ,még­pedig a császárság jelvénye gyanánt (a­hová névleg Magyarorszá­got is besorozták) a régi birodalmi kétfejű sast fogadta el, mégis a feje körül való gloriála nél­kül és úgy, hogy a kétfejű sas mellén nem többé a birodalmi keresztet, hanem a Habsburg-ház családi czímerét alkalmazták, a­mi még ma is ott van az osztrák kétfejű sas mellén. Ugyan­akkor az új osztrák császárság lobogója gya­nánt a fekete-sárga lobogó lett kihirdetve. A hadsereg emblémáit legutolszor 1836-ban rendezték, még pedig császári utasítással, a­mi természetesen Magyarországra is kiterjedt. Ez a rendelet állapította meg végleg a dinasztia családi színét is, czimerét is. És mivel ez nem a kétfejű sas és nem a fekete-sárga szín, ha­nem az említett családi herczegi czimerpajzs és a vörös-fehér lobogó , nincs benne semmi kétség, hogy a dinasztiának magyar királyi viszonyaiban a kétfejű sasos standardnak, akármilyen színű mezőben vagy szegélylyel is, soha helye nem lett volna. Viszont világos gondoltak: »Minket is befogad a Jasukuni Jinja ! És a Jasukuni Jinjában, a szent mikádó templomában szombat óta egy lélekkel több van. Oda vonult be Nogi generális is, a­ki önként halt meg Mutshuhito mikádóért. Vele együtt halt a felesége is. De az asszony halálát nem szabad összetéveszteni a férfi önkéntes utolsó cselekedetével. Japán nyelven »kaneji« a feleség neve, annyit jelent ez a szó : »a ház belseje«, jelképéül annak, hogy ha egy lány férjhez ment, megszűnik kifelé való élete, ő lesz a ház lelke, belső élete, a­kinek minden gondolata csak a háza, férje és gyermeke. Noginak mind a két fia elesett a háború­ban. Üres lett a ház, csak az asszony maradt benn férjével, de büszkék és megelégedettek voltak, mert mindkét fiuk lelke a Jasukuni Jinjában van, a mikádóért haltak meg, és a mikádó szerette Nogit, talán legjobban min­den tábornoka közül, hiszen őt küldte ki az angol király koronázására is, és Nogi boldogan, nyugodtan élt a császár szeretete árnyékában. Most meghalt a császár . . . Érdemes-e még tovább élni az öreg szolgának ? Nem lesz-e jobb, ha a másik világon Nogi fogadja mélyen meghajolva előtte, parancsára lesve. És mi újat hozhat már neki az élet ? Dango zaka kertjeiben a kiku (krizantémum) virágünnepén fiatalok tolonganak a forgó bábjátékok körül, az Ueno lótuszainak, a híres cseresznyefasor virágzásainak soha többé felhőtlen lélekkel nem örvendezhet, a nagy példák is kihalnak a japánok világából, illő és szükséges, hogy a­ki a háborúban az első volt és nem félt a haláltól, az ne féljen ettől a békében sem és haljon meg a mikádóért. És Nogi bizonyára kiült kis kertjébe, előtte csöpp findzsában a sárga, kesernyés tea és sokáig, részletesen megfontolta mindazt, a­mit tenni fog. És határozván, maga elé hívta feleségét és neki is megmondta, hogy mi a teendő. És az asszony tudomásul vette. Nem is sírt, nem is szomorkodott, még csak nem is sóhajtozott. Hiszen olyan természetes. Nogi, a nagy generális tudja, hogy meg kell halni a mikádóért, meg is hal érte, a hű és jó feleségnek, a ház belsejének pedig meg kell halni a férjéért. Mert Nogi volt felesége pa­­rancsolója, ura, a­ki ha önként eltávozik a föld­ről, feleségének követni kell őt, hiszen a sinto vallás és a buddhizmus Indiából jött, a­hol a feleség máglyán égetteti el magát férje után. De a mikádó negyven év előtt eltiltotta a harakirit és Nogi még halálában is engedel­meskedik a mikádónak. Nem harakiri, de méreg. Mutsuhito temetése napján hal meg a mikádóért, a Kudan-térre kerül a lelke, a­hol az egyik oldalon a háború borzalmainak, a másik oldalon pedig a háború dicsőségének van a temploma. Európa pedig megdöbbenve áll a kettős öngyilkosság előtt, mely mint egy Shakespeare­­tragédia fináléja, fenséges és komor gyászával a lelkekbe markol. Mindenkit az az érzés fog el, hogy mégis más az a Kelet, és hogy hiába tanulják el Európa minden technikai készségét, a lélek legmélyén mégis egészen mások ma­radnak. Valóban mások. Nogi tábornoknak és fele­ségének halála a feudalizmus leghatalmasabb hőskölteménye. A mikádóért halt meg. Senki és semmi másért , csak a mikádóért. A tábor­nok a császárért, az asszony, a másik szolga, a férjéért. És a bécsi japáni nagykövet ijedten ma­gyarázza az intervenció újságírónak, hogy ezzel a felfogásával Nogi egyedül áll, hogy a több­ség egészen másképpen gondolkozik. Pedig nem igaz, Nogi halála a legnagyobb agitáczió a sintoizmusért, a császárért és a császári hatalomért. A japáni nagykövet tudja ezt, de szégyenli bevallani, fél, hogy Európa nem tartja majd a japánokat eléggé európaiaknak. Nogi halálában a keleti világnéz­et nyert kifejezést ; kétezer éves erkölcsök és felfogások, a­melyeket Európa nem változtathat meg. Európa adhat kettős öngyilkosságot sze­relem, nyomor, betegség, őrültség okából, de feudális szempontokból soha. Európa legma­­gasztosabb kettős öngyilkosságát a múlt év­ben követte el a franczia Lafargue-házaspár és ez a Nogi-pár öngyilkosságával párhuzam­ban teljesen megvilágítja a fehér és a sárga fajt. Lafarguék szoczialisták voltak, jómódú emberek, s mikor a férj elérte hetvenedik születésenapját, öngyilkos lett. Szerinte hasz­nos munkát már nem végezhetett, az erősek, hasznosak és fiatalok, a termelők elől szívott el levegőt, tért ,­­ tehát feleségével együtt, közös akarattal megölték magukat. Nem kel­lett nekik tovább az élet. Ők a szabadság leg­végső konzekvencziáját vonták le, a legsza­badabbak voltak, mert derűsen, nyugodtan és megelégedetten rendelkeztek nekik immár fö­lösleges életük fölött. Ez a progresszív és küzdő fehér faj. Nogi és felesége a császárért, a feudális uralomért haltak meg. Ez a legmélyebb érzésű, a lelkek gyökerében lakozó szervilizmus. Csak a Kelet termelhette. Lafarguék halála a legnagyobb szabadság, Nogiék halála a legnagyobb szolgaság. Mind a két öngyilkos pár egy eszméért halt meg és ez a két eszme intézi külön-külön Európa és Ázsia sorsát. AZ ÚJSÁG Kedd, 1912. szeptember 17.

Next