Az Ujság, 1920. január (18. évfolyam, 1-27. szám)

1920-01-01 / 1. szám

2 * KOVÁS­­I Boldog újévet, / Bandholtz tábornok úr. Egy nemzet ford­ít önhöz legjobb kívánságá­val, mely nem tarhatja a hasonló kívánságok teljesültét. Ön egy szabad, büszke és nagy nemzet fia, a ki visszatér hazájába, a függet­len, nagy Amerikába. Jó volt hozzánk s fő­képpen azt köszönjük önnek, hogy megmért és megismert bennünket. Még­­a sorsunkat is megbékítőbben viselhetjük, mihelyt elisme­rik rólunk, hogy nem érdemeltük meg. Ezt öntől hallottuk, a­ki megtudta a saját tapasz­talataiból. S öntől hallottuk, a­mit hiszünk magunkról, mert e nélkül czéltalan volna az életünk, hivatva vagyunk új nagyságra, a porból kiemelkedésre. Csak összetartás, szer­vezettség és tehetség kell hozzá. Megvan, tá­bornok úr, noha nem látta érvényesülni eze­ket az erényeket. Megvannak mégis és érvé­nyesülni fognak. Bíznunk kell magunkban s az ön bizalma ezt lehetővé teszi. Egyelőre csak csüggedtek és elbizakodottak vagyunk, de nem tart soká és elmúlik a betegség, mely azzá tesz. Isten vele, tábornok úr, azt hisz­­szük, katonaembernek is nagy győzelmi tu­dat, hogy egy szabad és értékes nemzetet meg­hódított a szívével! Egy derék magyar hazafi előtt hajtunk zászlót, vajha ne válnék követendő példá­jává másoknak. Ivánka István nem birta el magyar földön a cseh levegőt és megölte ma­gát. Nem tudott lapulni, nem tudott hamis esküt tenni s nem akart hallgatni. Igenis, harczot vivott azokkal, a­kik urává váltak a, boldogtalan tót földnek, mely még mindig Magyarország és mindig az is lesz. S a ma­gyar ember ott azon a megátkozott földön nem hagyja a jussát. Lássák és tanulják meg sorsunk idegen urai ebből a megrázó hazafi­ tragédiából a tragédiát, melylyel egy­­nemzetet sújtanak. Az Ivánka István daczos­­tragédiája belesajog minden magyar lélekbe i s mártiromsága megnemesit benőnket. De s azért maradjon elszigetelten az ő nagy fér­ Ifiassága, — az élőkre van szükségünk. ■ * k A kisgazdák nem válnak ketté és a ke­­■•esztej^ biok megegyezik a kisgazdákkal... ■Ujfl^pves ünnepi hírek s nem akarjuk a­z„ Brílatot elrontani. Éppen csak azt kell ’.! ■koczkáztatnunk az igazságért, hogy e­gy igyekvőn az egységre nem az ország ‘ Bevontjából fakad, hanem választási ár- Az elvekben meg tudtak egyezni, l'táma­d­t volna soha vita közöttük. :n;!;1111:u ju.-'-on önnek, vagy an- '• '■ t E‚ :•••»: a­­ maja közöttük S a meg­ és a szolgája* ő demokratasága? — Irta ^ . ennek a lelki doku­óriáját husz évvel egy sajátságos v­életlen foly­­u­thete akkor nyilvánosságra, a dolog, hogy lelkes érzéssel leirt V Istenben boldogult szerkész­ II Hajári Ödönnek, a ki leült íróasztala­­ czikket nyomban elolvasta. Ebben lépett be a Ferencziek­ terén volt im­it^^Bőségünkbe Tisza István és leült a Gajári e szavakkal fogadta : István, éppen most olvastam czikket, a mely te rólad szól. . elolvashatod, ha érdekel, kezébe vette a czikket. El­­^^H) aztán így szólt : Ez szentimentalizmus. Nem szeretem már zsebre is vágta a kéziratot. Porig ^Hva ..11.■'• iin ott a szomszéd szobában, a ^Hvaló fáradság magának az ügynek ^Vaesése lehangolt. Igaz, hogy a páratlanul ■ni Gafári azzal vigasztalt, hogy Tisza Bán emlékül tette el a kéziratot. De én még adig azt­ hiszem, hogy azért vágta zsebre, s­őt nem akarta, hogy egy megható és a név­­■enség által még szebbé nemes­ülő emberi jog keretében őt­ közszemlére kitegyék, így tehát meg kellett nyugodnunk abban, hogy akkor az eset »köztünk maradjon«. De most már nem kegyeletsértés, ha újra megírom ezt az adatot egy nagy férfiú magánéletéből és ma, a­mikor az egész ország szíve, lelke ára­dozik a­ Tisza István gróf emberi kvalitásainak magasztalásától, nincs ok arra, hogy ennek a jellemző részletnek ismeretét megvonjuk a közönségtől, Tisza István tisztelőitől. És most leírom az esetet, úgy a­mint az történt . Egy szép tavaszi napon elindultam Buda­pestről Borsod vármegyébe, Andoránkra, az öreg Mocsáry Lajos látogatására. A független­ségi és 48-as párt nagyemlékű egykori elnöke már ekkor évek óta teljesen visszavonult a közélettől és országszerte híres gyönyörű an­­dornaki kertjében az aggság derűs filozófiájával élt emlékeinek, közömbösen fogadva volt ba­rátainak régóta megbánt ama patetikus enun­­cziáczióját, a­melylyel őt engesztelékeny nem­zetiségi politikája miatt a párt élén, sőt ma­gában a pártban is lehetetlenné tették. A füzes­abonyi állomáson találkoztam Eötvös Károly­­lyal és Hermann Ottóval, a­kik szintén átszáll­tak az egri vonatra, ők is Mocsáryékhoz igye­keztek. Pontosan beérkeztünk ebéd előtt az ősi kúriába és az öreg kurucz, a magyar maiak és házigazdának mintaképe, igen sok melegséggel, szeretettel"-fogadott bennünket. Természetesen a társalgás központja Eötvös Károly volt. A nagy vajda mindenből a javát adta, a­mi his­tóriai visszaemlékezés, szellem, tudás, elmésség és ártatlan emberszólás volt. Mikor aztán a politikára került a sor, a három 48-as vezér­­férfiú igen élesen sz­apult­a a Tiszákat . Főleg Eötvös Károly mennydörgött ellenük. Kocz­­czintás közben azt a megjegy­zést koc­káztat­­tam meg : — Kedves Károly bátyám, sohasem tud­tam volna elképzelni, hogy ön annyira tud haragudni a Tiszákra. Én mindig azt hallottam önről, hogy annyira elfogult kálvinista, hogy minden kálvinistáért a tűzbe menne. Most látom csak, hogy ez a beállítás hamis. Eötvös Károly előbb a csibukjából reám eregette füstjét, aztán az ő ismert fesztelen­ségével reám szólt : — Nem értesz te ahhoz, öcsém. Ah­hoz, hogy én valakiért tűzbe menjek, két előfel­tétel kell. Az, hogy az illető kálvinista és hogy dunántúli is legyen. A Tiszák pedig nem dunán­túliak, hanem tiszántúliak. Az egész társaság vidám nevetésben tört ki a vajda mókája miatt. Aztán az öreg Mo­csáry vette át a szót, egyenesen engem aposz­trofálva : — Nézze csak, tisztelt barátom, mikor én képviselő voltam, Tuza István akkor még nem szerepelt. Tehát maga bizonyára jobban ismeri őt, mint én. Mondja, kérem, jó ember az a Tisza István ? *— Hát kérem, lehet egyáltalában felőle egyebet feltételezni ? — volt a válaszom. Az öreg Mocsáry Lajos elgondolkodott . AZ ÚJSÁG Csütörtök, 1920 január 1. egyezés a paritás alapján történik : fele or­szág az enyém, fele a tied, mint a mesebeli királyfiaknál szokás. Csakhogy abban a meseidőben nem volt általános,a titkos és az osztály nem történt meg sub auspiciis szabad választás. Közel s távol magyarokért. Újév napja nekünk, boldogtalan nemzet­nek, csak az emlékezésen és a várakozáson keresztül lehet ünnepünk. Mindenható isten, mi volt ez a lefolyt esztendő? Mindentudó is­ten, mit hoz a ránkszakadó? Száz évet vénül­tünk s az élet forrása apadozik. A gyermekek nem birják ezt a világot s pusztulnak, mene­külnek a lét túlsó partjára. Köny omlik utá­nuk s egy zsibbadt végszó : jobb szegények­nek igy, ki tudja, mi várt volna rájuk? Minden rendet tartó ember ilymódon számadást­­csinál a lefolyt esztendőről. A magyar nemzet fél hozzányúlni e számadá­sokhoz. Jobb nem tudni, mennyit vesztettünk. A kétségbeesés és reménytelenség könnyel­műségével abbahagyjuk a számonkodást. Nem kell mindent tudni, elég korán fogunk mindent tudni! Csak az agy borul vérbe és segít pusztí­tani a pusztulásnak. Ne beszéljünk most róla, hiszen folyton erről kell beszélnünk. Csak a­­szív facsarodik össze ennyi rom láttára, eny­­nyi nemes magyar vér vesztén. Körülnézzük a határainkat,­­ mint a repedt jégmezőn, köröskörül vannak tőlünk elszakadva a hozzánk tartozók. Érti ezt valaki, hogy vala­hol Páris környékén aláírnak egy darab papirost s egyszerre négyfajta magyarság támad abból a fajból, mely öt esztendő alatt annyira megfogyatkozott, hogy mindenestül is alig elég már önmagának. Ezekre az elsza­kadt táblákra gondolunk, a­hol most már cseh-magyarok, román-magyarok, jugoszláv­, magyarok, német-osztrák-magyarok sehogyan sem érik föl észszel, mi miért történt velük. Fogságba estek, mint rég letűnt vad korok ide­jén, a­mikor a csatavesztett szabad népet rab­szolgaságba hurczolták. Most, a technika vív­mányai idején, a rabságba ejtés tökéletesebb: nem a népet hurczolják el, hanem földestől viszik­ el. Egy vonalat húznak és millió kilo­­méter árka nem mélyebb, nem szélesebb­, nem elválasztóbb, mint az a vékonyka vonal, melyet finom diplomatakezek színes czeru-­­zákkal rajzolgatnak kifogástalanul sima pa­pirosra.­­ Fogságba száműztek sok millió magyart, a­kik a szomszédunkban élnek. Gondoljunk rájuk, a­mikor a magunk siralmaival telünk meg. Nyomorban, szegénységben vagyunk, tele vagyunk elvakultsággal, tépjük, mar­juk, nyomjuk egymást, de mégis a magunk nyomorán és a magunk bűnein sorvadunk. Testvéreink a demarkáczión túl a mások nyomorát nyögik, a mások elvakultságától, gyűlöletétől szenvednek. Megváltás volna nekik az a balsors, melyben mi megnyugodni nem tudunk. Boldogok vagyunk mi, sorsunk­nak gondatlanságból rossz urai, hozzájuk képest. E gondolat fekete fonala elvisz bennün­ket hozzájuk, — az egészen eltűntekhez, a­kik még fegyvert szorongattak ősi szent ha­táraink védelmére. Katonák, a­kiket elért a katona legsivárabb sorsa, — a hadifogság. Olvassák el, mit tudtunk meg felőlük. Há­nyan vannak az élve eltemetettek százezrei, elárvult népességünknek mindent érő sor­vadó tartaléka. Életük virágjában levő férfiak, a­kik ha itt vannak, többet érnek nekünk a milliárdoknál. Hogy benépesülné­nek a puszta falvak, hogy fölpezsegne a petyhüdt élet városainkban, hogy fölzson­­gana a magyar érzés és az igazi jóság er­kölcse azoktól, a­kik elvesztették és vissza­kapják szabadságukat és hazájukat. A­kik tudják, mi a szenvedés és tudják, mi az eny­hítő jó szó, a szerető segítés. Gondoljunk rájuk! Gondoljunk rájuk és tegyük meg köte­lességünket irányukban. Ők az első gondunk, mert mérhetetlen jólét a mi nyomorunk az övékhez képest. Nem szabad, nem lehet nyu­godtan aludnunk, míg­ ki nem szabadultak. Nem szabad tervet csinálnunk a jövőről, mely nem számol velük. Ott nyugaton, a­hová Apponyi készül, van börtönük kulcsa. Meg kell nyitni a kapujukat, béke, béke, béke kell nekünk, mert a béke hazahozza őket, a­kik mindenben ártatlanok, a kik semmi bűnben, semmi hibában nem leledze­­nek, mint mi itthonlevők valamennyien. A nuli a hazát látták, mikor a puskájukat meg­töltötték s talán nem is tudják, mi történt itt nélkül­ök, é­velők is. A szélekre és a messze vad világba gon­dolunk e szomorú küszöbén egy szomorú jövőnek. Milyen kicsinyek lettünk, milyen kevesen vagyunk. Nem tudnók betölteni a a magunk országát és a világ minden táján megtöltjük a fogolytáborokat magyar szen­vedéssel. Segítsünk rajtuk, hogy Isten meg­könyörüljön mirajtunk is. • Négyszázezren voltak még tavaly, alig száz­hatvanezer ma a számuk. Hová lett a többi, ne?

Next