Az Ujság, 1923. április (21. évfolyam, 74-97. szám)

1923-04-01 / 74. szám

2 M Habsburg-atna Isztím tönvényei. ÚStő király a frász törvények szerint Hé éves korában Sesz naopfrOPMm sSz Misúg bécsi szer»fvesztesége megszavazta a fk&zjogi és tör­ ténelm­i szempontból e&yfowm&n. nevezetes és b&zévsiefeiZ Mabs&wg-Ssázi i&wén&efc Mzúvólagos b&ziési fogát Magyarországon, ffl húsvéti számban, hezújilis meg a hagpévnekü közléseket* A második cikk dárciu­s 6-án jelenik meg• Ki alfiottv ír töményét ez ? Az osztrák császári ház családi törvényét eddig gondosan őrizték a nyilvánosság szemei elől. A törvény 1889-ből származik és I. Ferdinánd császár az alkotója. De sokáig tagadták, hogy egyáltalában léteznék ilyen családi törvény és később is megakadályozták nyilvánosságra hoza­talát, még akkor is, ha azt tudományos kutatás céljából kívánták. Amikor 1918-ban Turba Gusz­táv dr. egyetemi tanár megbízást kapott Stürgkh gróf akkori osztrák miniszterelnöktől a családi törvény keletkezését felderítő adatok összegyűj­tésére és közlésére, a családi törvénynek csakis egy, a trónöröklésről szóló fejezetébe engedték meg hogy bepillantson. Itt kerül a családi tör­vény legelőször a nyilvánosság elé. M csa.»«S.tig. fosta. A családi törvény 1839 február 3-án kelt és «­. uralkodóház tagjainak egymásközti jogviszo­nyait szabályozza.. Megállapítja egyúttal a Habs­­burg-házban divó szokásokat is, ami a minden­kori császárnak és királynak, mint családfőnek joga s kötelessége volt. Ha elolvassuk a törvény szakaszait, megértjük, miért tartották titokban azokat, amíg­ a monarchia fennállott. Mert e hatá­rozatok közül a vagyonjogi intézkedések bizo­nyára nem kerülhették volna el, hogy egyes par­lamenti csoportok támadást ne intézze­nek ellenük, d­e a nem vagyonjogi határozatok közül is több ellentétben állott a közjoggal. A parlamenti tár­gyalások során ugyan különböző kormányok is­mételten is hivatkoztak a családi törvényre, mint fontos állam­jogi intézkedések alapjára, legutóbb 1900-ban, amikor Ferenc Ferdinánd, ('K­otok Zsófiá­val való eljegyzése kapcsán, utódaira nézve le­mondott a trónról. És ha tartalmát nem is közöl­ték, magát a törvényt gyakran felhasználok mint indítóokokat, ha az ural­kod­ócsalád vala­milyen úgynevezett­­afférját kellett eltitkolni. Gondoljunk csak azokra a misztikus eljárásokra, melyek következtében a később szerencsétlenül járt János (Orth János) főhercegnek ki kellett lépnie az uralkodóházból, amit egyesek azzal ma­gyaráztak, hogy a főherceg állítólag felség­­árulást követett volna el. Hasonló misztikus mó­d­on tagadták ki Lipót Ferdinánd (i Wölflirg Linót, főherceget is az uralkodócsaládból, így akar­ták megtiltani Károly (Burg Ferdinánd) házas­ságait is a prágai Prnber Bertával és igy aggo­dalmaskodtak Stefánia, özvegy trónörökösnének Lónyay gróffal való eljegyzésekor. A házi törvény első fejezete családjogi viszo­nyokat szabályoz. Eszerint a családfő és ennek hitvese, az előző császár özvegye az összes fő­hercegek és főhercegnőkkel szemben kivételes helyet tölt be a kormányzásban. A főhercegek hitvesei csak akkor tartoznak .A fenséges Uralkodó­­Ház«-hoz, ha házasságukat elismerik, főhercegek özvegyei csak addig, amig új há­­zassságot nem kötnek. A császárt a határozatok alapján nemcsak, a szuverenitás és ítélkező hatalom illeti meg csa­ládjának minden egyes tagja felett, hanem még külön felügyeleti jog is, mely főképpen gyámok és gondnokok kirendelésére és tö­rvényesítésekre vonatkozik. A családtagok jogait a házi törvény két pontban szabályozza: először joguk va­n nyil­vánosan a császári ház hercegeit és hercegnőit megillető tekintélyre és bánásmódra, másodszor joguk van rangjukhoz méltó kiházasításra és el­látásra. E rendelkezésekből értjük meg, hogy néhai­ Károly király a háború alatt Frigyes fő­herceget, a forradalom után pedig József és Al­bert kir. hercegeket felelősségre vonhatta, meg­értjük azt is, hogy miért volt köteles Károly király Svájcban nemcsak magáról és családjáról gondoskodni, hanem törődni Miksa, Frigyes, Jenő, Péter Ferdinánd és Lipót Szalvátor anyagi ügyei­vel is, míg a többi főhercegek, mint ismeretes, lemondtak­­ az uralkodócsaládhoz­­ való tartozá­sukról. Ifl nagyhonessága. Nagyon fontos határozatokat tartalmaz a teljeskorúság és a gyámságról szóló fejezet. Eszerint a trónörökös fiú, tizenhatodik évének be­töltésével nagykorú lesz, de a nagykorúság, ha­ a viszonyok sürgetők és a trónörökös kellő érettség­ről tesz tanúbizonyságot, már koráikban is bekö­vetkezhet­ik. E határozatokat Ottó kiskorúsága teszi érdekessé, aki tehát az osztrák, házi törvény értelmében tizenhat éves korában feltétlenül nagykorú lesz. A főhercegek és főhercegnők is korábban lesznek nagykorúak, mint ahogy a magánjogi törvények előírják és pedig huszadik évük betöltésével. A nagykorúság jogot ad a trónralépéshez, a főhercegeknek külön udv­a­r tar­tá­st­­oz. ffl gyámság. A gyámságra nézve a h­ázi törvény úgy ren­delkezik, hogy az elhunyt uralkodó végrendeleté­nek intézkedései e tekintetben korlátla­n érvénnyel elfogadandók. Károly király végrendeletében Zita királynét és Miksa főherceget nevezte ki gyá­mul. Csak ha a­ végrend­eletileg kijelölt gyá­mok meghalnak, lépnek érvénybe a házi törvény további rendelkezései,­­melyeknek egyébként ma alig lehetne eleget tenni. A házi törvény ugyanis ez esetre az utódlási sorrendben legközelebb örök­lésre hivatott főherceget jelöli ki gyámul, amennyiben­­ez önrendelkezési joggal bír és a monarchia határain belül lakik. Ha átveszi a gyámságot, köteles a kormányzás székhelyére köl­tözni. Ha gyámságra vonatkozó végrendeleti in­tézkedés hátrahagyása nélkül hal meg egy fő­herceg, akkor a királyt illeti a jog a kiskorú her­ceg számára gyámot é­s pótgyámot kijelölni. A főgyám mindig a király marad, akinek a gyámok felelősek étt számadásra kötelezettek. A gondnokok felett hasonló a király hatalma, csecsedtrón és a hercegnők húszasság is. A harmadik fejezet a hercegek és herceg­nők házasságáról intézkedik. Az egyik szakasz — W­öl­fittig Lipót esetében volt aktuális — előírja, hogy császári herceg vagy hercegnő nem köthet házasságot a családfő beleegyezése nélkül. A bele­egyezés a házassági szerződés előzetes ratifikálása, vagy más forma­szerű kijelentés útján történik. Az a házassági szerződés, mely e beleegyezés nélkül jött létre, semmis és az új házastársnak és a há­zasságból született gyermekeknek nem biztosít jogigényt sem a trón­öröklésre, tartásdíjra,­­öz­vegy díjra, kiházasításra, sem pedig a császári ház tagjait megillető rangra, címre és címerekre. Ez a szakasz érvényesült Ferenc Ferdinánd házasságá­nál is. Ugyan a császár beleegyezésével vette fele­ségül Chotek grófnőt, de gyermekei elveszítették jogukat a trónra. Mivel pedig a Házi Törvény­ erre vonatkozó rendelkezését titokban akarták tartani, Ferenc Ferdinándnak ünnepélyes, formá­lis és nyilvános nyilatkozatban kellett lemondania arról, hogy hitvese és gyermekei utána a koronát örökölhetnék. Wölfling Lipót a császár beleegye­zése nélkül kötött házasságot. Károly Ferdinánd úgynevezett morganatikus házasságra lépett, de mivel ezt is a császár beleegyezése nélkül tette, ki kellett lépnie a családból. Öröklő®fogadás. örökbefogadás csak a császári és királyi ház keretén belül, családtagok között történhetik, az örökbefogadás azonban a trónöröklés rendjére nézve­ illuzórius. Érdekes az a szakasz is, mely figyelmezteti a ház hercegeit és hercegnőit, hogy házasságkötésük alkalmával mindig őrködjenek a család javára és gondoljanak a közös alapelvekre. 72 legfőbb ven. A császárnak egyáltalán irányító és tiltó be­folyása volt a család bármely tagjának cseleke­deteire. Nemcsak az államban volt uralkodó, min­denható volt családjában is, oly hatáskörrel, aminőt még a régi római jog sem ad meg a családatyának. A császárnak mindig­­ tudnia kellett az összes főhercegek és főhercegnők nevelé­séről, felügyelt rá, hogy ez »a fenséges család­tagok meg is állásának és hivatásának megfelelő irányban­­ történjék, befolyást gyakorolt az egyes­­ családtagok »­établissement«-jainak meg­­■ affilapításánál, beleszólása volt udvartartásuk meg­szervezésébe és vezetésébe, ellenőrizte utazásai­kat, főleg h­a külföldre mentek. Előzetes tudomása nélkül semmihez se volt szabad hozzáfogni. A házi törvény következő fejezetei a család­hoz tartozó személyek bírói illetékességét, a va­gyonjogi viszonyok szabályozását, az apanázs és magánvagyon kérdését tárgyalják. Ezeket érdekes részleteikkel és vonatkozásaikkal együtt legköze­lebbi cikkünkben fogjuk ismertetni. ***? Üdvözlégy lelkem ! írta Erdős Renée. Én immár énekelek neked —­­, énekelve köszöntelek így: Üdvözlégy lelkem. Keserű sas! Istennel, harcos madara! Elbusalt, minden örömbe Szerelmes lelkem, üdvözlégy! Te vagy, aki mindég magasabbra repülsz, Mint a bánatok, amik rád, nehezednek, Mint a vágynak, amelyek, megremegtetnek, Mint a célok, melyek a földet lakják, Mint minden szerelem... Azért van, hogy immár csak kevesen ismernek téged — s még kevesebben Fognak ismerni ezután, én lelkem — S ezért van, hogy néha már magam i- Ámulra nézek utánad és kérdem: Ki vagy te! « Mert én sem ismerlek többé egészen — Megtöltött titkokkal az Isten És a nagy álmok megaranyoztak, A Végtelenség rád adta fényé! —­­Uram vagy, mert vakítasz, — Fejedelmem, Mert magasan jársz, — szeretőm vagy, Mert te adod nekem a mámort. Lelkem, keserű sas. Istennek harcos madara — Te rettenetes szárnyaiddal Tüzesre versz, halálra versz! Meddig kell még szenvednem érted És vágyadért! Meddig kell várnom! Mikor simulunk egymáshoz, én és te? Mikor békit ki bennünket egymással Az Isten? Oh mikor, mikor Pihenhetem ki magamat egészen A szárnyaid alatt? És békén ■ Mik­or álmodhatom — én lelkem. Én zsarnokom, kit én lázad özön Küzdőn, szerelmesen szolgálok ! Végső lehellel anig, hlagy majd a halál pillanatában Leejts magadról, mint könnyű, perli . És odaszállj Uradhoz S többé sohase találkozzunk... AZ TJJSÁG .Vasárnap, 1923 április 1. / Halál és feltámadás. Irta Dr. Apponyi Albert gróf. A lapokban azt olvasom, hogy mivel IV. Ká­­sroly halálának évfordulója lvp.két vasárnapjáéó­lesik, amelyen az egyház csak örömünnepet ülhet, le­boldogult királyért mondandó gyászmise csak a hnevét hete után, április 10-én fog elmondatni. Liturgikus szempontból az ügy­ máskép nem is lehet,­­de ama rövid közlés még jobban bele­viszi öntudatunkba a boldogult király halála első évfordulójának találkozását a feltámadás ünnepé­vel és í­­r'-inditia gondolkozásunk­at e találkozás jelent­őségét­ illetőleg. Hiszen bizonyos, hogy csak véletlen, de az még nem babona­, ha ilyen véletlenekből hasznos gondolatokat­ vonunk le és rögzítünk meg a lel­ki i­V!en­ lakó miszticizmus segítségével. Szinte lebé­letten "d nem vélnünk a kérdést: fogja-e — és milyen — feltámadás követni ■fuucáüi sírha­tó f­élt? Mi az, ami abból a sir­ ból feltámadhat? Jó-e, kivánatos-e, hogy feltámadjon? A választ erre­­, kérdésre az a tény adja meg, hogy ott valami nyugszik, ami a magyar nem­zetet menthető erők közt első helyen áll; egy nagy elv; azaz: nem maga az elv, mert az tovább él és szem­élyétn­tővel is bír, hanem az elvnek tény­­­­leges érvényesülése. Első pillantásra így nevez­­­­nek: a magyar királyság elve; de én tágabb­­ fogalmat látok mögötte és ekkér határozom meg:­­ a jogfolytonosság­ elve. Az elv, mint olyan, meg nem szakadhat, de ideig-óráig nem érvényesül és ebben az értelemben feltámadásra vár. Az pedig magyar jogfelfogás szerint tökéletesen mindegy, hogy az alkotmányos jogfolytonosság melyik ágánál áll be a tényleges megszakítás: a nép­jogok gyakorlásában-e, vagy a törvényes királyi hatalom működésében. A magyar szent korona fogalmából fejlődött alkotm­ányban a kettő orga­nikus egységet alkot, mindegyiknek sérelme az egész alkotmány sérelme és érezteti magát (amint tapasztaljuk), a másik tényezőnél is. Akik ma a legitim királyság érdekében foglalnak állást, ugyanazt cselekszik, amit őseink cselekedtek, mi­dőn a nemzet sértett jogaiért léptek síkra. Hőre és átlátszóan irányzatos beállítás itt Habsburg­­propa gyáridőről beszélni. Jogfolytonosságról van szó, forradalmi jogalkotással szemben, vagyis a magyar alkotmányos fejlődés lényegéről, legfőbb fent­artó erejéről. Ez a feltámadás adná meg — és egyedül ez adhatja meg — a közhatalmaknak egymás közt és a szabadság elvével való tökéletes egyensúlyát és ennek­­ alapjául azt a kétségbevonhatatlan, minden kérdésen felül álló tekintélyt, mely a hagyomány és atat­isztikus érzés talajában bir mély gyökerekkel, mely nem köszönhet semmit egyes előtérbe tolakodó tényezőknek és igy egyenlő igazságot szolgáltathat mindenkinek, senki szabálytalanságát sem kénytelen elnézni, hanem kérlelhetetlen tárgyilagossággal a törvé­nyes korlátok közé szoríthat mindenkit s ezzel jogtiszteletre, pontos hivatásteljesítésre, belső megnyugvásra neveli az egész társadalmat, első­sorban az ifjúságot. Ezt a feltámadást ma, sajnos, külső körülményeink folytán tényleg nem eszkö­zölhetjük, de lehetséges a megállapodás abban, hogy kívánjuk, reméljük és akadályainak elhárí­tására törekszünk. Szóval, a lelkekben feltámaszt­hatjuk­ azt az­­ erőt, amelyre a végleges konszoli­dáció érdekében szükségünk van és ezzel nagyon közel jutnánk tényleges feltámadásának gyü­mölcseihez. De vájjon nem nyugosznak-e a funchali sír­boltban olyan dolgok is, amelyek feltámasztásától

Next