Az Út, 1949. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1949-08-07 / 32. szám

_______ HÍREK 50 családból áll a kétújfalui egy­ház. A kis gyülekezet temploma le­­düléssel fenyegetett, most 17.500 fo­rint költséggel újjáépítették. Az ün­nepi istentiszteleten Szabó Bálint esperes hirdette az igét. A teljes költ­séget a mindössze 171 lelket szám­láló gyülekezet adta össze. Aggteleken Tóth János esperes ad­ta át újból használatra a megújított templomot. A gyülekezet 20.000 fo­rintot áldozott erre a célra. Az újá­­épült templomban az eddig még min­dig meglévő székjogot egyhangúlag megszüntették. Bibliai iskolák vezetői részére or­szágos konferenciát rendez Sárospa­takon augsztus 8-tól 20-ig a Missziói Munkaközösség. Ezen a konferencián fogják kiképezni a most ősszel meg­nyíló bibliaiskolák hivatásos veze­tőit. A sajóivánkai egyház részére Ha­lász János és neje, Pál Zsuzsanna, Amerikában élő volt gyülekezeti ta­gok díszes szószéki térítőt adomá­nyoztak. Aratási hálaadó istentiszteletet tar­tott egy learatott búzatáblán, a ke­resztek között a sajóvelezdi gyüle­kezet. Bálon, július 31-én nép volt a Patay-kastély parkjában. Szolgált dr. Tusay János, Csorba László, Szabó Dániel, Orday László. 25-én a litsi erdőben gyermekeven­­gelizáció volt Exner Vera és Má­­ráoy István szolgálatával. Mindkét alkalmon több taktaközi gyüleke­zetből vettek részt. Or­­masz Tóth Kálmán csurgói lelkipásztor, énekü­gyi előadót egyetemes konvent és zsinat elnök­ségi tanácsa folyó évi július 9-én ho­zott határozatával, gyülekezeti szol­gálatától bizonytalan időre felmen­tette és az új énekeskönyv bevezes­se körüli és más énekügyi tok ellátására, budapesti szolgálatra osztotta be. Új munkájának részletes tervét a budapesti egyházmegye, dunamelléki egyházkerület és a kon­vent szervei együttesen dolgozták ki és megfelelő­ módon nyilvánosság­ra hozzák, hogy szolgálatait az or­szág minden gyülekezetében igénybe vehessék. Mezőkomáromban­ a .n^upd,tnz.A,S folytán megüresedett lelkipáston ál­lásra meghívás utján * Pánczél Péter enyingi segédlelkészt választották meg. Tahhátfalun augusztus 2an val­­sárnap este 17 órakor zenés áhítat lesz a templomban, dr. Ecsedy A­dám, Pálnok Lajos és Kosovitz Fe­renc szolgálatával. A nagykanizsai gyülekezet jamá­ra egy házaspár díszes úrasztalterítet adományozott, 1200 forint értékben. Ez az adomány, mely a család részé­ről nem első, mutatja, hogy mit képesek az elvan hívő emberek, akik tudják, hogy csak sáfárai a kezükl tett földi javaknak. Sárvár most megválasztott lelki­pásztorát, Szíj RezSőj-én­ kotja be Győry Elemér püspök. Ez alka­lom mai­­t az új gyülekezet templomá­­nak alapkőletételi ünnepsége. A kecskeméti egyházmegye Északi T­öre lelkészei (Jászberény, Jász­­kisér Szentmártonkáta, Tápiószele, Pánd, Gomba) Jászberényben és Gombán közi értekezletet és gyű­kezeti napot tartottak. Szentmártonkátán körzeti női nap volt július 24-én Zsindelyné Tüdős Klára, Szabó Imre és mások szolgá­lat­ával. Nagykáta (Szentmártonkáta fiók­egyháza) harangját augusztus 14-én avatják fel. Templomszentelés Igazon. Az igazi gy­ülekezet most újította meg a hábo­rú alatt súlyosan megsérült templo­mát. Győry Elemér püspök szentel­t fel újból és adta át rendeltetésének. Ez alkalommal Eötvös Sándor m­ező­­földi esperes újszülöttet keresztelt. Ugyanekkor körzeti ifjúsági konfe­rencia volt. Igar, Dég, Mezőszálas, Sáros, Simontornya és Cece ifjúsága vett részt Szolgált Győry Elemér, Andrássy Ferencné és Pécsvárady Béla. Pápán leánykonferencia volt július 25—30-án. Minden nap a Jónás­­könyvét tanulmányozták, közösen olvasták az Efezusi levelet és a Za­rándok Útja c. könyv néhány rész­letét. Szolgált Kiss Sándor, Hargita Pál Pataky Ella diakonissza-testvér, Gellért Margit és Pongrácz Magda. Pápán hitmélyítő konferencia lesz augusztus 8—13. napjain. Péter II. levelét olvassák, az egyházi éneklés ügyét tanulmányozzák és fontos teológiai kérdéseket beszélnek meg. Szolgál: Döbrössy Lajos, Csajághy Dezső Csomasz Tóth Kálmán, Müller Kálmán, Pataky László. Evangelizál Bódás János. Nádudvaron gyülekezeti nap volt Tamás Ferenc szolgálatával. Drávagárdonyban gyülekezeti kon­ferencia volt. Nyáry Pál, tb. esperes, pécsi lelkipásztor szolgált. Kitmélyítő konferenciát rendezett Balatonalmádiban a veszprémi egy­házmegye missziói bizottsága. Mint­egy nyolcvan résztvevője volt. Ha­vonta megismétlik. A csurgóvidéki missziói egyházat bizonytalan időre a csurgói anyaegy­­házhoz csatolták. Somogyvisontán konferenciát ren­dez a belsősomogyi egyházmegye női munkájának vezetősége. Augusz­tus 1—8. között férfiak és ifjak ré­szére, 8—15. között pedig asszonyok és lányok részére. A férfiaknál szol­gál: Pomothy Dezső, Kenéz Sándor, Antal Gábor, Vályi Nagy Ervin, Hargita Pál, evangelizál Magay Ist­ván. A nőknél szolgál: Pomothy De­zső, Pál Istvánné, Pataky Ella diako­nissza-testvér, evangelizál Bolla Fe­renc. Az Út új barátai A gyulai gyülekezet Július 31-én a gyulai gyülekezetét látogatta meg az Út szerkesztőségé­nek két tagja, Bottyán János és Fe­kete Sándor. Régi kapcsolatok újul­tak meg ezzel az alkalommal. Mind az Élet és Jövő-nek, mind az Út-nak több olvasója volt eddig is, de ba­ráti szálak is erősítik ezt a kapcso­latot. Négy gyülekezeti lelkész dolgozik itt. A négy hívő lelkipásztornak az együttes és egymást kiegészítő mun­káját érti és szereti a gyülekezet. Bi­zonyára az ő jó munkájuknak is az eredménye volt az a nagy érdeklő­dés, amellyel délben a férfiak, este a nők hallgatták az Út munkájáról szóló beszámolókat. A nők érdeklő­dése szám szerint is hatalmas volt. Alig távozott el valaki a templomból, majd mindenki résztvett a sajtó­esten az Út munkáját mind a négy lelkipásztor örömmel támogatja: Nagy Sándor, Kása Ferenc, Blatkay László, Arató Ferenc. Itt említjük meg, hogy Arató Ferencet, az ifjú­ság lelkészét és atyai barátját meg­választotta lelkipásztorául a nyíráb­­rányi gyülekezet. Szerető barát, jó munkatárs távozik vele Gyuláról. Hívő alázata ismertetésére egyik mondását ide írjuk. Amikor megkér­deztük, hogyan esik neki ez a válto­zás, azt felelte: — Tudtam, hogy Is­ten nem fogja engedni sokáig, hogy egy helyen négy hívő lelkipásztor is legyen s elküld valakit közülünk más munkahelyre. Kívánjuk, Isten áldása kísérje munkáját az új gyülekezeté­ben is. A reformáció korabeli ere­detű gyulai gyülekezet múltjának ismertetésére más alkalommal visz­­szatérünk. Szenczi Győző lelkészt hívta meg lelkipásztorául a nábrádi egyházköz­ség. -ji 4:5. „A ti szelídlelkűségetek Alir Or (komoly, keresztyén élet folytatáso­st­tok, keresztyénekhez illő angavise­­letek) ismert (felismerhető, meg­tapasztalható) legyen minden ember előtt. Az úr közel! — Valahogyan meg kellene látszód­­nia a keresztyéneken, hogy az Úr közelségében él­nek! Valahogyan halkabbaknak, fegyelmezettebbek­nek, teherbíróbbaknak kellene lenniök, valahogyan érezni kellene rajtuk annak az illatát, akiből, akiben és akivel élnek! Valahogyan nekik kellene közel hozni a Krisztust azokhoz, akik nem tudnak róla, akik távol vannak tőlel Valahogy az ő életük a többiek előtt valami szelíd sürgetés kellene legyen. Itt van az Úri Közel van! Téged hív, gyere hozzá! •— De mindezt nem gőgös fenyegetéssel vagy erő­szakos tolakodással, hanem úgy, hogy honvágy ébredne a lelkekben (minket látval). Az'Után, aki „közel van“ és szereti őket.­ Valahogy a „szelíd sürgetés“ ellenállhatatlan kedvessége kellene kisu­­gározzék belőlünk, hogy „látván a mi jócselekede­teinket“ dicsőítsék a mennyei Atyát“ (Mát. 5:16) a Krisztusban, aki bennünk közel jött hozzájuk. 9­­4:6. „Semmi felől ne aggódjai­tok (ne töprengjetek a dolgaitokon kishitű gondolatokkal!), hanem kéréseitekkel hálaadással forduljatok Isten felé (minden gondolat és érzés Reá irányuljon) és mondjátok meg neki, kö­zöljétek vele a kívánságaitokat. — Az a mi bajunk, hogy magunk akarunk a bajainkkal megküzdeni, hogy magunk akarjuk őket elrendezni — erre pedig nem vagyunk képesek és felőrlődünk hiábavaló, bolond erőlködésünkben. A mi bajaink, ügyeink nem a mi gondunk, hanem a gazdánké, a mennyei Atyáé, aki a Krisztusban egészen magára vállalta a mirólunk való gondoskodást! Bűnös do­log kínlódni azzal, ami nem reánk van bízva, ahe­lyett hogy egyszerűen mindent hálaadó szívvel (azért, hogy Reára bízhatjuk, azért, mert ő valóban mindent el is intézi) közöljünk vele és aztán való­ban megszabadulva a magunk gondjától, azzal tö­rődjünk, amit ténylegesen ránk bizott az Isten! „Ke­ressétek először Istennek országát és az ő igazságát és ezek (amin eddig aggódtatok) mind (ráadásul­) megadatnak nektek.“ (Mát. 6:34). Jézus eme szavai szó szerint így igazak: CSENDES ÓRA VEZETI PILDER MÁRIA Pál apostolnak a filippibeliekhez irt levele­ ­m I 4:4 „Örüljetek az Úrban mindenkor; ..._ * 11 ismét mondom, örüljetek!“ Hogy * * t lehet örülni „mindenkor““, amikor annyi gyász, szomorúság és nyo­morúság van az életünkben? Betegen, özvegyen, árván, halálos ágy mellett hogy lehessen „őrülni“? Pedig tehet! István vértanú a rájazúduló kövek alatt ujjongott (Csel. 7:54 60), Pál és Silás a fi­­lippii börtönben „énekkel dicsőítik az Istent“ (Csel. 16:25), a tanítványok pedig „örömmel menének el a tanács elől, hogy méltókká tétettek arra, hogy az ő nevéért gyalázattal illettessenek“ (Csel. 5:41). Mindez akkor és azért lehetséges, ha nem e ma­gunk sorsával bíbelődünk, hanem az „odafelvalókat keressük“ (Kol. 3:1). Ha a magunk életét-halálát, idős és örökkévaló sorsunkat egészen rábízzuk a gazdánkra, akkor már csak az ő ügye számít és már csak az fontos. Akkor pedig valóban mindig örvendezhetünk, mert győztes Urunk győztes ügyét szolgáljuk s akkor az, ami velünk történik, teljesen átértékelődik (Fi­. 1:20; Rám. 8:35 39), új értelmet nyer és „mindenkor“ „igen jó“ — nekünk javunkra van és a Krisztus „magasztaltatik benne“. — Tudsz-e már „mindenkor“ örülni! «A­I 4:7- a* Istennek békessége, AUG ID\amely minden értelmet (ezt * s a nyugtalanul kérdező, bűnös gög­­“ gel fürkésző emberi értelmet“) f­e­­lül halad, meg fogja ő­ri­zni (meg fogja szállni, mint egy erős őrizeti) sziveiteket és gondola­taitokat a Krisztus Jézusban“ Jól figyel­jük meg a sorrendet: először a szívet és csak az­tán a gondolatokat! Isten először mindig a szívvel beszél: a szívnek kell hozzáférnie és behódoln­a, a szívet, kívánja magának, a szívünknek kell vissza­kerülnie hozzá; a szívvel közli a bocsánatát, a szí­vet önti el a maga békéjével, a szívet gyógyítja meg. S csak a hivő szívből fölfelé beszél a garázda észszel, csak a szíven keresztül világosítja meg a hitetlen értelmet, csak a meghódolt szíven át közli a maga békéjét az értelmemmel is. Isten nem vitat­­kozik a gőgös észszel, hanem a szivet hódoltatja meg magának s csak ezen az úton lehet hívővé az ellenálló értetem is. Isten nem először a te „intelek­­tuális kételyeidet“ oszlatja el, hanem a szived bű­neit fedi föl előtted s ha ez a kezébe adja magát, akkor oldódnak meg magától az értelmi kétségeid is. Az Isten békéje megszállja a szíveden keresztül a gondolataidat is. mm 14:8—9. A világban az a mondás Alir || | járja, hogy „a gondolatok vámmen­tesek“. Ez azt jelenti, hogy elég ha " külső magatartásunkkal, látható cselekedeteinkkel alkalmazkodunk a közrendhez és közvéleményhez, az, amit gondolunk, az nem tar­tozik senkire, azokért nem­ vonhat felelősségre senki. Pál szavaiból valami mást hallunk: roppant fontos neki, hogy a filippibeliek mire gondolnak, mi van a gondolataikban, mi foglalkoztatja őket, ha magukban vannak, mit forgatnak magukban ott legbelől, ahol nem láthatja meg őket senki, csak egyedül az Isten. Mert hát ez az: az Isten ott is lát és hall mindent s őelőtte mezítelenül nyilván­valóak vagyunk mindig. Jézus szavaiból pedig na­gyon világosan tudjuk, hogy ő halálos jelentőséget tulajdonít az elrejtett gondolatainknak és érzéseink­nek, mert pont ezek határozzák meg igaz valónkat, előtt, mintha meg is cselekedte volna (Mát. 15:22­., Aki gondolatban vétkezik, már olyan bűnös Isten 28.). Amit belül súgnak nekem a szivem gondola­tai és indulatai, az egyszer kiáltani fog a háztetőn — a gondolatban melengetett szikra kipattanva pusztító erdőtűzzé válhat! — Te mikre gondolsz?! 4:10—11. Amint a bevezetésben Alit­a­­ mondtuk, Pál most rátér a levél *­k megírásának tulajdonképeni okára: meg kell köszönnie a filippibeliek által küldött szeretetcsomagot. Furcsa módja a kö­szönetnek: azt mondja, hogy örült az ajándéknak, de nem volt rá szüksége! Nem udvariatlanság ez? S valóban, börtönben ülő rabnak tényleg ne lenne szüksége semmire. Pál azt mondja: „megtanultam, hogy azokban, amelyekben vagyok megelégedett le­gyek“. Az eredeti szövegben gyönyörű szó áll: „ön­ellátó vagyok“. Nincs szüksége semmire, mert úgy, olyan mélyen bele van kapcsolódva az élet forrá­sába, a Krisztusba, hogy abból állandó ellátása van. Rajta kívül nincsen szüksége semmire: a szőlőtőké­ből élő szőlővessző valóban úgy van ellátva, hogy a Krisztusban­­— az emberek felé — önellátó. Tel­jesen független attól, hogy tőlük mit kap vagy mit nem kap, hogy kívül milyen az „ellátása“, mert­en belül olyan abszolút teljesen és biztosan van el­látva, hogy nincsen többé szüksége semmire! — Te honnan és hogyan vagy „ellátva“? Emberekre szo­­rulsz-e még vagy pedig már Krisztus ellátásból élsz? Mst 4:12. „Tudok alázatos lenni AUG 13 megalázott állapotban élni­, tudok bővelködni (jólétben lenni), min­denben és mindenekben isme­rős (beavatott) vagyok“... Aki a Krisztusban ilyen „önellátó“, az királyian szabad ebben a világban: nem sajnálja magát, nem csinál tragédiát abból, ha szű­kölködik és éhezik, mert a Krisztusban akkor is „el van látva“ mindennel, amikor külsőleg semmije sincs. De nem kell gőgös aszkézist sem gyakorolnia és fölényes fakk­nak sem lennie, ha egyszer átme­netileg jóllakhatik és külsőleg jól megy a dolga, mert belső „ellátottsága“ mérhetetlenül nagyobb ér­ték, minden külső jólétnél. Nem keseríti meg a nélkülözés és nem rontja el a jólét, mert mind­kettőtől független. Egyiktől sem függ a békéje, lelki egyensúlya és embervolta — mert minden ki­zárólagosan és egyedül Krisztustól függi — óh, mi szánalmas rabjai a külső körülményeknek, mi örökké elégedetlenek és kiszolgáltatottak ... mikor adhatja meg nekünk Krisztus az övéinek boldog „ellátott“ voltát? Még ma a miénk lehetne, ha el­fogadnánk Tőle! 1949 AUG. 7—18 Budapesti kitelt Kőbánya. A kőbányai gyülekezet­­ben-­minden kedden 7 órakor evan­­gélizációt tartanak. A Pongrácz­­telepi imaházban minden szerdán 7 órakor bibliaóra van. A Lorántffy Diakonissza­ Anyaház minden vasárnap délután 4 órai kezdettel bibliaórát tart, melyre a diakonisszaszolgálatot megismerni óhajtó leányokat szeretettel várják. Az anyaház címe: XIV. Ajtósi Dürer­­sor 33. A budai egyházközségben a nyár folyamán minden szerdán este órakor ifjúsági evangélizáció, csütör­tökön 6 órakor gyülekezeti biblia­óra van a Szilágyi Dezső­ tér 3. sz. alatt. Minden szerdán 6 órakor a templomban tartanak istentiszteletet. „Megbotránkoztató szeretet“ cím­mel újra kapható Péter Jánosnak az elveszett fiú példázatát magyarázó l­t. könyve. Ára 4 forint. Megrendelhető i 1 a kiadóhivatalban. I Petőfi-ünnepély Óbudán . A Calvin-utcai kultúrteremben ,jú­­­­­lius 31-én az óbudai egyház a költő ■ százéves halála évfordulóján Petőfi­­ü­nnepélyt rendezett. A színpadon­­ óriási Petőfi-kép „Egyenlőség, testvé­rg riseg, szabadság!““ felirattal. Korű­ig lőtte minden zöld repkénnyel, piros g és fehér szekfűkkel volt díszítve. A H kultúrterem zsúfolásig megtelt ün­­üg­neplő közönséggel. Ott volt a buda­­- pesti egyházmegye gondnoka, a ked­­­­ves öreg Benkó Ferenc, aki minden g egyházi megmozduláson ott van. H Az ünnepélynek gazdag programja H volt. Az ünnepi beszédet az óbudai H lelkipásztor, Incze Gábor tartotta az it élő Petőfiről. — Száz évvel ezelőtt g nem tudták elhinni, hogy Petőfi meg- H halt — mondotta. — Az járt szájról­­g szájra, hogy él, csak bujdosik. Ma­­ már tudjuk, hogy meghalt, mégis g nem halt meg, hanem él ma is. Hogy g mikor született és mikor halt meg, éz nem is fontos, csak az, hogy élt ­ Istentiszteletek sorrendje a budapesti gyülekezetekben 11949 augusztus 7-én !0 Baross-tér (XIV, Dózsa György- és­­ Istvánmezei-út sarok): 9 (ifj.) és az 11­­ Szőke Imre, 5 Kovács Lajos. — Szá­jús­zados-úti iskola: 9 (ifj.) és 10 Kovács­­ Lajos. — Buda (II, Szilágyi Dezső­­r tér 3): 10 Haypál Béla, 6 Horváth­­ György. — Marcibányi-tér 1: 9 Mirtse­s Árpád. — Kamaraerdei missziói­­ otthon: 4 Haypál Béla. — Budahegy­­i vidék (XII, Böszörményi-út 28): 10­­§ Mirtse Árpád, 6 Jászai Gyula. — g XII, Diana-út 1: 11 Kőmives Dávid, g — Calvin-tér 7: 10 dr. Ravasz László, g Vi 12 egyetemi istentiszt. M. Szabó­­ Imre, 5 Lukáts József, 6 evagenizáció. g — XIII, Frangepán-u. 43, 10 és 6 g György László. — Tomori-úti iskola: — Y-9 Szabó Pál. — Állami kórház .k (Róbert Károly-körút 82): 9 György g László. — Józsefváros (VIII, Salét­­g­rem-u. 5): 9 Alföldi-Boruss Dezső, s Kit Tóth József, 5 Alföldy-Boruss­áfy Dezső. — Kelenföld (XI, Schönherz­t Z.­u.): 8 és Vi 11 Sebestyén Andor, g 6 evangélizáció. — Farkasrét (Érdi­­g út 2): Kit dr. Fekete Lajos. —­­ XI, Bartók Béla­ út 141: HU dr.­­ Szabó Géza. — Klauzál-téri Imaház: 1­11 és 7 Farkas József. — Bethánia 1 (Vili, Gyulai Pál-u. 9): V10 Farkas­­ József. — Kőbánya (X. ,Gergely-u.) — 10 dr. Böszörményi Ede, 9 Gaál Ge­­g­deon. — Máv-telep: 9 Szalay Mihály, g — Külső-,Józsefváros (VIII, Kőris-u. g 13): Y70 és 5 ifj. Tóth József. — 11 Külső Üllői út (Mária Valéria-telep): G­VH és 7 Csákai Gyula. — Óbuda­­ (III, Calvin-u. 4): 10 dr. Incze Gá­­­­­bor, 7 Kovács Dezső. — Áldás—u. 1:­­ 12 Gáspár Béla. — Pasarét (II, To­ll­rockó-tér 1): 7 és 10 dr. Joó Sán­­­­dor. — V, Pozsonyi-út 58: 10 Dras­­g­kóczy László, 4 Szántay Ede. — V,­­ Szabadság-tér 2: 10 és 6 dr. Victor­­ János. — Tisztviselőtelep (X, Üllői-út H 90): 10 Fazekas László, 6 dr. Nyíri­­ Sándor. — Gubacsi-úti imaterem: 9 g dr. Nyíri Sándor. — VII, Vilma­­y királynő-út 7: 8 kiránduló i. t., 19 g ifjúsági, 10 és 5 gyülekezeti. — 1 Zugló (XIV, Rónn-u 197): 10 és 5 g gyülekezeti. — XIV, Nagy Lajos kir.­­is útja: 10 gyülekezeti. — Rózsadomb “ (II, Bimbó-út 51). HU Éliás József, 1­0 evangélizáció. I ­ Személyi hír Ifj. Szondy István g­ibrányi segédlelkészt hívta meg lelki­ig pásztorául az őri gyülekezet. | Szemüveg, napszemüveg | Marton-optika LT 3 8 n

Next