Sajó Géza: Gredt természetes realizmusa külvilágunk megismerésében (Budapest, 1931)

Az objektívizmusnak és realizmusnak újjáéledése a jelen­kor filozófiájának kétségkívül egyik legjellegzetesebb vonása. Descartes óta bizonyos történelmi szükségszerűség a filozófiát az idealizmussal látszott azonosítani. Kant után az ismeret­­elméleti realizmus mint teljesen naiv és véglegesen elhagyott tan szinte általánosan kiveszett. Úgy körülbelül három évtized óta a helyzet különösképen megváltozott. Főleg az újskolasztikus bölcseletnek régi realiz­musa tüntetett fel olyan életrevalóságot, mely nem egyszer az ellentábor képviselőit is csodálatba ejtette.­ De maga az idealizmus is olyan kritikai irányzatokat szült saját körében, melyek teljesen ellentétes kiindulópontra vallanak. Beszélni lehetett realisztikus elemekről a Bergson-féle filozófiában. Még gyökeresebben látszotta magát kiszabadítani az idealiz­mus szubjektívista tendenciáiból Németországban Richard Avenarius empirio-kriticizmusában. 1900 óta a német gondol­kodásnak legjelentékenyebb folyama az a mozgalom, mely Husserl logikai és fenomenológiai kutatásaiból sarjadzott ki. Ez utóbbi alapos kritika alá vette a pszichologizmust, annak minden formája alatt. Ha maga Husserl nem is tudott kibon­takozni az objektív idealizmusból, mégis többen tanítványai közül s főleg ezek vezére a nemrég elhunyt Max Scheler tisz­tára realisták. Más irányból kiváló pszichológusok, minő Ku­lpe és Messer, szintén teljesen a realizmushoz jutottak.** Az angolszász országokban húsz-huszonöt év óta kimon­dottan realista iskolák vonták magukra a filozófus világ figyelmét. Amerikában 1910 óta erősen egyesült csoport hatal­mas mozgalmat indított meg és dicsőséget látszott hozni a „пео-realista“ névre. Csak néhány nevet említek: R. B. Perry. * V. ö. J. S. Zybura: Present-da у thinkers and the New-Scholusti­­cism. Herder, St. Louis, Mo. 1926. ** O. Kiilpe: Einleitung in die Philosophie. S. 17. — (). Kiilpe: Die. Realisierung. I—II—III.

Next