Gárdos Dezső: Miért sorozható a magyar iskola a háborús bűnösök közé? (Budapest, 1945)

ELŐSZÓ Egyre határozottabban hangzik fel az a nemzeti kívánság, a magyar népnek az a követelése, hogy az egyik nagy forradalmi tett, a földreform végrehajtása után jöjjön és pedig minél hama­rább a másik forradalmi cselekedet: az iskolák megtisztítása a fa­siszta szellemtől, s új, demokratikus iskolareform következzék, ennek nyomában szabadabb, erősebb lelkű és keményebb ge­rincű nemzedékek támadnak, amelyek be tudják tölteni nemzeti hivatásukat és öntudatos védelmezői lesznek majd a népi demo­kráciának, a szabadságnak és a dolgozó tömegek életjogának. Nagyon is érthető ez a forró óhaj, ez a harsány követelés. Hiszen, aki nem volt vak és nem tompa elméjű, az immár nem ké­­telkedhetik abban, hogy az ország katasztrófájáért nem kis rész­ben felelős a magyar iskola is. Ennek az itt következő tanulmánynak éppen ezért jobb címet nem is adhatott volna kitűnő szerzője, mint ezt: Miért sorozható a magyar iskola a háborús bűnösök közé? Amilyen helyes a kérdés megfogalmazása, éppen olyan helyes a reá adott válasz is. De a szerző — nagyon helyesen — tovább is megy. Nem elégszik meg azzal, hogy vádat emel a magyar iskola ellen, még azzal sem, hogy vádjait megalapozza és bizonyítja olyan erőkkel és tényekkel, hogy a marasztaló ítélet kétséges sem lehet, hanem ezen a feladaton jócskán túlmegy, felvázolja nagy vonásokban annak az iskolának a kontúrjait, amelynek képe a legjobb és legértelmesebb magyarok szeme előtt lebeg. Jelentőségét ennek a kis munkának az adja meg, hogy éppen a legjobbkor, a kérdés fölvetésének pillanatában jut az olvasó kezébe és az, hogy bizonyságot tesz a szocializmus és a kultúra szerves egységéről és arról, hogy a szocialisták számára a kultúra a legfontosabb dolgok egyike. Hiszen a földkérdés megol­dása után a szocialista tömegek nyomban az iskola felé fordultak és annak a mélyreható, fölszabadító reformját követelték. Roppant szomjúság él a szocializmus tömegeiben a kultúra után. Ez nem új fölfedezés. A­­szocialista gondolat fölröppen­ t.

Next