Wagner, Adolf: A tudományos gondolkodás alapvonalai (Budapest, 1923)

A semmi tudományos képzettséggel nem rendel­kező ember is, anélkül, hogy erre külön tanítani kel­lene, idővel bizonyos szabályszerű összefüggésekkel ismerkedik meg, amelyeket aztán egészen maguktól értődő dolgoknak tart, még akkor is, ha semmi kü­lönös gondolatot nem fűz hozzájuk, így minden egészségesen gondolkodó ember tudja, hogy az éj­szakát okvetlenül a nappal követi. Ha nem tudja is, hogy miként függ össze ez a két dolog, saját tapasz­talata azt mondja, hogy ez mindig így van és ennél­fogva a Nap visszatérésére föltétlen bizonyossággal számít. Mindenki tudja, hogy a levegőben tartott és aztán elengedett kő múlhatatlanul a földre esik és ennek a jelenségnek a bekövetkezésére is biztosan számít mindenki, még ha nem tudja is, hogy miért történik ez; legföljebb azt mondja, amire tanították: hogy a követ a súlya, a „nehézsége“ vonzza a föld­höz. Ezt az összefüggést oly bizonyosra veszik, hogy ha egyszer valami tárgy látszólag szabadon lebeg a levegőben, utána néznek, hogy „min van fölfüg­gesztve“. Értelmes ember nem is kételkedhetik azon, hogy csak azért nem „esik“ le, mert van valami, ami „tartja“. Vagy: mindenki tudja, hogy a sódarab a vízben föloldódik; számít rá, hogy ez történik, ha sót dob a vízbe és ha mégsem ez történik, akkor rög­tön készen van a gondolat: amit a vízbe dobtam, az nem volt só! Az egészséges érzékekkel és egészséges értelem­mel fölruházott ember, anélkül, hogy ehhez külön tudományos iskolázottságra lenne szüksége, így fe­dezi föl a tudományos gondolkozás legfontosabb alappillérjét, a természettörvényt. Lehet, hogy nem is ismeri ezt a szót, semmit sem tud a „szükségszerű összefüggésekről“, semmit sem tud a „törvénysze­rűen bekövetkező hatásokról“, de azt az egyet tudja,­­hogy bizonyos jelenségek szabályszerűen bekövet­­ i .

Next