Lánczi Jenő: Szocializmus és ethika (Budapest, 1908)

A termelésnek ezen folyton növekvő szocializációja nyomán azonban a szociális eszme már napjainkban benyomul a kormányzatba, a közigazgatásba, az okta­tásba és művészetekbe, a magán- és büntetőjogba, minek folytán új erkölcsi világnézet van kialakulóban. Ez az új erkölcsi világnézet természetesen csak a szociális eszme diadala után bontakozhatik ki és való­sulhat meg teljességében, azonban úgy hisszük, nagy vonásokban már ma is megrajzolhatjuk az eljövendő társadalmi rend erkölcsi életének körvonalait. Ha ugyanis szem előtt tartjuk azt, hogy az er­kölcsi élet is a társadalom hatalmi viszonyait tükrözi vissza; hogy ugyanazon erkölcsi elvek is a társadalom hatalmi viszonyai szerint koronként más és más tartal­mat nyernek; hogy a társadalom hatalmi viszonyai és a gazdasági rend között szoros összefüggés van, nem fogunk kételkedni abban, hogy a szocializmus, „a demos eljövetele“ olyan etnikai világnézetet fog uralomra emelni, mely nemcsak látszólag, nemcsak formailag szolgálja az egész társadalom javát, hanem valósággal is. A szocialista társadalomtól az osztálymorál meg­szüntetését, „a társadalmi összműködés és az egyenlő­­sülési folyamat egy magasabb fokát“,*) más kifejezés­sel a társadalmi szolidaritást várhatjuk. A termelés és a jövedelemeloszlás társa­dalmi organizációja ideológiai oldalon, mint a termelésben résztvevők szolidaritása fog je­lentkezni, miként napjainkban a korlátlan ver­seny és a termelési eszközöknek egyes osztá­lyok által való kizárólagos birtoklása, az egyé­nek és osztályok között kíméletlen harcban jut kifejezésre. 2. Az igazság tisztességes kutatója, amíg csak arról van szó, hogy egy igazságot megállapítson és hite­­ t) Jászi­­.

Next