Pauler Imre: Az Ethikai determinismus elmélete (Budapest, 1890)

I. Történeti áttekintés

a) a természetbölcseleti irány rendszere : a physikai de­­terminismus; b) a speculatív bölcseleti irány hitvallása: az indetermi­nism­us ; c) az összeegyeztető bölcseleti irány elmélete: a syncre­­tismus. A physikai determinismus az egyetemes okság, törvényes­ség és kényszer sanctiója. Szerinte ok, törvény, kényszer ural­kodik az egész természetben, tehát az erkölcsi világban is, s az okság ez egyetemes törvénye alól az ember sem vonhatja ki magát. Akarata épen ezért korán sem az a független, korlátta­­lan, indeterminált «szabad akarat», a­mely kénye-kedve szerint mindent akarhat, és pusztán tetszése szerint határozhatja el magát pro et contra , hanem az a determinált akarat, a­mely­nek irányát, elhatározásait tisztán physikai okok, az úgyneve­zett motívumok befolyásolják és physikai törvények szabályoz­zák, mint bármely más physikai hatások működését. Nem így az indeterminismus, mely egészen ellenkező álláspontról fogja föl a dolgot, s az önkényes akarat elvét pro­­clamálja. Ez elmélet szerint az erkölcsi és társadalmi élet tüne­ményei, már természetüknél fogva annyira különbözők a phy­sikai világ tüneményeitől, hogy sem ugyanazon methodus, sem azonos, habár egyébként egyetemes elvek szerint sem­ fejteget­hetek, hanem merőben külön törvények és okok hatása alatt állanak. Az ember akarata, egy magasabb tehetség, a­melyet végelemzésben csak a saját önkénye, az indifferens liberum arbitrum vezérel,... s a ratio helyett a voluntas mozgat: pro ratione­s voluntas. Míg a föntebb jelzett harmadik theoria arra a nehéz munkára vállalkozott, hogy talán sikerülhet összeegyez­tetni e két ellentétes irányt, és közvetítő úton oldani meg a kérdést? Miért ne lehetne ketté választani az egységes em­beri természetet, és mereven szemközt állítani egymással az

Next