A Közlekedés, 1933 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1933-01-01 / 1. szám
1933 január hó. A KÖZLEKEDÉS kint futott magánautó már teljesen roncs állapotban van. Igaz, hogy a javítás itt sokat tesz, de a javításra költött pénz az ország belső pénzforgalmát növeli, tehát nemzetgazdasági szempontból nem káros, hanem előnyös. Végeredményben tehát mindenképpen kívánatos, hogy a hatósági ellenőrzés igen szigorú büntető rendelkezésekkel a legrövidebb időn belül kiterjesztessék minden néven nevezendő gépjárműre, legyen az köz- vagy magán, személy- vagy teherkocsi. A vizsgálatot ki kell terjeszteni elsősorban a fékekre, a kormányszerkezetre, a kerékbiztosításokra, a futóműre, abroncsozásra, erőátviteli berendezésre és a motorra. Rendkívül fontos, hogy a terhelés ellenőrizve legyen. Ezt már a forgalmi engedély kiállításánál a legélesebben kellene megbírálni és jól látható táblán feltüntetni. Ugyancsak gondosan megállapítandó volna, hogy a motorkocsi alkalmas-e pótkocsi vontatására és mennyi bruttó súllyal. Az ellenőrzésnek rajtaütésszerűnek kellene lenni. Tettenérni. Ekkor nem lehetne a járműveket a vizsgálatra kisminkezni és a hatóságot az orránál fogva vezetni. Ekkor majd kiderülnének azok a rémregénybe illő részletek, amik a fékek, rugók, kormányok között lépten-nyomon találhatók. Akkor majd megszűnik az az állapot, hogy drótokkal összegubancolt fékrudazatok pont a veszély pillanatában felmondják a szolgálatot, meg hogy a négyszeresen túlterhelt autó tengelye épp egy árokszélen törik el. A megfelelő állami ellenőrző szervezet szükséges kiegészítése természetesen pénzbe kerül. Ezt be kell venni az autótulajdonosokon. Ha ezt autónként évi 10 pengővel vesszük számításba, az legalább is 200.000 pengő évenként. Számítsunk hozzá legalább még 300.000 pengő büntetést, ami a mostani dzsungelben nagyon is szolidan van értékelve, az máris félmillió pengő. Ebből legalább 100 mérnök kaphatna az államtól kenyeret. Hogy ez a félmillió kiadás — mely az ország területén marad —, mekkora károsodástól óvja meg a közgazdaságot, azt az előbbiekből elképzelhetjük. Divat az állami hatásosabb ellenőrzés terve ellen azt felhozni, hogy Amerikában nyoma sincs ilyen állami ellenőrzésnek, pedig ott mennyivel sűrűbb az autótartás és forgalom. Ez az összehasonlítás csakis a tervezet javára üthet ki, ha az itteni és ottani viszonyokat magasabb szempontból hasonlítjuk össze. A magasabb gazdasági nívó ott lehetővé teszi, hogy az okozott kárt a kárt okozó meg is tudja téríteni, míg nálunk rendszerint nincs abban a vagyoni és gazdasági helyzetben, hogy ezt megtehesse. Az elpusztuló nemzeti érték belső nemzeti munkával pótoltatik, tehát belső pénzkeringést okoz, míg nálunk ugyanez külkereskedelmi mérleget ront. Ezzel korántsem akarom azt mondani, hogy Amerika helyesen jár el. A belső gazdasági erőknek belső lekötése — elvileg elkerülhető rombolódások helyrepótlásáról van szó — máris veszteségként tekintendő, mert az erre fordított munka produktív célokat kellett volna szolgáljon. Végül pedig be kell látni minden gondolkozó embernek, hogy az amerikai autós civilizációhoz még nem nőtt meg az autós kultúra, különben nem volna lehetséges, hogy egyszerű bejelentésre 14—15 éves gyerkőcök is driving licencet kapjanak. Sőt, kimutatható, hogy a preventív intézkedések elmaradása a forgalmi rendszabályok drákói megszigorítását kényszerítették ki, sebességlimittel és súlyos büntetésekkel, méregdrága országúti motoros rendőrséggel stb. Hogy mindez csupán késő bánat, azt láthatjuk abból, hogy az amerikai lapok szégyenkezve köztik a balesetstatisztikát, melyből kitűnik, hogy az Egyesült Államok egész világháborús embervesztesége kisebb volt, mint az autók által egy évben szedett áldozatok száma. A preventív intézkedések egy további, talán még fontosabb ágazata volna az autótartónak szakértő mérnök igénybevételére való kötelezése. Olyan dolog ez, mint a háziorvosi, vagy jogtanácsosi intézmény. Éppen úgy, ahogy testi egészségünk fenntartása egy jó háziorvos igénybevételével a legolcsóbban oldható meg, vagy jogi ügyeinket egy állandó jogtanácsos viheti a legtökéletesebben, az autótartással járó bonyolult ellenőrzési, javítási, üzempolitikai dolgokat is megfelelő autószakértő mérnök igénybevételével eszközölheti a laikus autótartó. A nagyvállalatok úgyis tartanak alkalmazott mérnököket, akik az autóparkjukkal állandóan foglalkozik. A kisebbek magánszakértőket vesznek igénybe. Az ifjabb időkben mind gyakoribb eset a szakértők átalányalapon való megbízatása, ami alig jelent az autótulajdonosra nézve terhet, mert havi 20—30 pengőért üzemét racionalizálja, minden felesleges túlkiadástól és önmagát számtalan becsapástól megóvja. Az autószakértői intézmény széles alapokra helyezendő tehát, a legteljesebb kamarai felelősséggel és az autóipar és kereskedelemtől való abszolút függetlenség kikötésével. Kötelezővé kellene tenni minden autótulajdonos számára a szakértő igénybevételét, hogy komoly erkölcsi testülethez tartozó, független és felelősségteljes szakembertől kapjon ellenőrzést, szaktanácsot, üzemtervet, nem pedig az alkalmazottjától, aki mindig elfogult, érthető okoknál fogva. Hogy mindezzel az autótulajdonos egyénenként is jól jár, bárki maga is könnyen kiszámíthatja, ha egy évi autótartási mérlegét közelről áttanulmányozza és csak a tételeket húzza ki belőle, amik felesleges voltára maga is rájött utólag. El fog képedni, mennyit takaríthatott volna meg, ha mindazokat idejében tudta volna, nem is beszélve az ezek következtében előállott secunder, tertier stb. károkról és azokról a kiadásokról, melyeknek felesleges vagy elkerülhető voltára még nem is jött rá magától. Vannak, akik már ezt a kis számítást régen megcsinálták és akik éppen ezért már régen igénybe veszik az autószakértők szolgálatait és attól soha el nem tekintenek. Röviden összefoglalva, óriási nemzetgazdasági érték rejlik az autóüzemek hatósági rajtaütésszerű ellenőrzésében és az autótulajdonosok, különösen a laikus autótartóknak kamarai szakértő igénybevételére való köte- íSt'?. ^4 clmetetf, i*cb£< yia, vá£tÁaJ^cu Kicsi lett a világ mióta rádió van. Egy jó készülék pillanatok alatt összeköt bennünket a világ minden részével. Tanít, szórakoztat és legelső a hírszolgáltatásban. Próbálja meg a dinamikus hangszóróval egybeépített 5—1 lámpás 7050-es Orion rádiót. Beszerzését megkönnyítettük azzal is, hogy az eddig használt készülékét rádiókereskedők útján megvásároljuk. Gyártja: ORION IZZÓLÁMPAGYÁR 3