A Közlekedés, 1933 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1933-01-01 / 1. szám

1933 január hó. A KÖZLEKEDÉS kin­t futott magánautó már teljesen roncs állapotban van. Igaz, hogy a javítás itt sokat tesz, de a javításra költött pénz az ország belső pénzforgalmát növeli, tehát nemzetgazdasági szempontból nem káros, hanem elő­nyös. Végeredményben tehát mindenképpen kívánatos, hogy a hatósági ellenőrzés igen szigorú büntető rendel­kezésekkel a legrövidebb időn belül kiterjesztessék min­den néven nevezendő gépjárműre, legyen az köz- vagy magán, személy- vagy teherkocsi. A vizsgálatot ki kell terjeszteni elsősorban a fékekre, a kormányszerkezetre, a kerékbiztosításokra, a futóműre, abroncsozásra, erő­átviteli berendezésre és a motorra. Rendkívül fontos, hogy a terhelés ellenőrizve legyen. Ezt már a forgalmi engedély kiállításánál a legélesebben kellene megbírálni és jól látható táblán feltüntetni. Ugyancsak gondosan megállapítandó volna, hogy a motorkocsi alkalmas-e pótkocsi vontatására és mennyi bruttó súllyal. Az ellen­őrzésnek rajtaütésszerűnek kellene lenni. Tettenérni. Ekkor nem lehetne a járműveket a vizsgálatra kismin­­kezni és a hatóságot az orránál fogva vezetni. Ekkor majd kiderülnének azok a rémregénybe illő részletek, amik a fékek, rugók, kormányok között lépten-nyomon találhatók. Akkor majd megszűnik az az állapot, hogy drótokkal összegubancolt fékrudazatok pont a veszély pillanatában felmondják a szolgálatot, meg hogy a négyszeresen túlterhelt autó tengelye épp egy árokszélen törik el. A megfelelő állami ellenőrző szervezet szükséges ki­egészítése természetesen pénzbe kerül. Ezt be kell venni az autótulajdonosokon. Ha ezt autónként évi 10 pengő­vel vesszük számításba, az legalább is 200.000 pengő évenként. Számítsunk hozzá legalább még 300.000 pengő büntetést, ami a mostani dzsungelben nagyon is szoli­dan van értékelve, az máris félmillió pengő. Ebből leg­alább 100 mérnök kaphatna az államtól kenyeret. Hogy ez a félmillió kiadás — mely az ország területén marad —, mekkora károsodástól óvja meg a közgazdaságot, azt az előbbiekből elképzelhetjük. Divat az állami hatásosabb ellenőrzés terve ellen azt felhozni, hogy Amerikában nyoma sincs ilyen állami ellenőrzésnek, pedig ott mennyivel sűrűbb az autótartás és forgalom. Ez az összehasonlítás csakis a tervezet javára üthet ki, ha az itteni és ottani viszonyokat ma­gasabb szempontból hasonlítjuk össze. A magasabb gaz­dasági nívó ott lehetővé teszi, hogy az okozott kárt a kárt okozó meg is tudja téríteni, míg nálunk rendszerint nincs abban a vagyoni és gazdasági helyzetben, hogy ezt megtehesse. Az elpusztuló nemzeti érték belső nem­zeti munkával pótolta­tik, tehát belső pénzkeringést okoz, míg nálunk ugyanez külkereskedelmi mérleget ront. Ezzel korántsem akarom azt mondani, hogy Amerika helyesen jár el. A belső gazdasági erőknek belső le­kötése — elvileg elkerülhető rombolódások helyrepótlá­sáról van szó — máris veszteségként tekintendő, mert az erre fordított munka produktív célokat kellett volna szolgáljon. Végül pedig be kell látni minden gondolkozó embernek, hogy az amerikai autós civilizációhoz még nem nőtt meg az autós kultúra, különben nem volna lehetséges, hogy egyszerű bejelentésre 14—15 éves gyer­kőcök is driving licencet kapjanak. Sőt, kimutatható, hogy a preventív intézkedések elmaradása a forgalmi rendszabályok drákói megszigorítását kényszerítették ki, sebességlimittel és súlyos büntetésekkel, méregdrága országúti motoros rendőrséggel stb. Hogy mindez csu­pán késő bánat, azt láthatjuk abból, hogy az amerikai lapok szégyenkezve köztik a balesetstatisztikát, melyből kitűnik, hogy az Egyesült Államok egész világháborús embervesztesége kisebb volt, mint az autók által egy évben szedett áldozatok száma. A preventív intézkedések egy további, talán még fontosabb ágazata volna az autótartónak szakértő mér­nök igénybevételére való kötelezése. Olyan dolog ez, mint a háziorvosi, vagy jogtanácsosi intézmény. Éppen úgy, ahogy testi egészségünk fenntartása egy jó házi­orvos igénybevételével a legolcsóbban oldható meg, vagy jogi ügyeinket egy állandó jogtanácsos viheti a legtökéletesebben, az autótartással járó bonyolult ellen­őrzési, javítási, üzempolitikai dolgokat is megfelelő autószakértő mérnök igénybevételével eszközölheti a laikus autótartó. A nagyvállalatok úgyis tartanak alkalmazott mér­nököket, akik az autóparkjukkal állandóan foglalkozik. A kisebbek magánszakértőket vesznek igénybe. Az ifjabb időkben mind gyakoribb eset a szakértők átalányalapon való megbízatása, ami alig jelent az autótulajdonosra nézve terhet, mert havi 20—30 pengőért üzemét raciona­lizálja, minden felesleges túlkiadástól és önmagát számtalan becsapástól megóvja. Az autószakértői intézmény széles alapokra helye­zendő tehát, a legteljesebb kamarai felelősséggel és az autóipar és kereskedelemtől való abszolút függetlenség kikötésével. Kötelezővé kellene tenni minden autótulaj­donos számára a szakértő igénybevételét, hogy komoly erkölcsi testülethez tartozó, független és felelősségteljes szakembertől kapjon ellenőrzést, szaktanácsot, üzemter­vet, nem pedig az alkalmazottjától, aki mindig elfogult, érthető okoknál fogva. Hogy mindezzel az autótulajdonos egyénenként is jól jár, bárki maga is könnyen kiszámíthatja, ha egy évi autótartási mérlegét közelről áttanulmányozza és csak a tételeket húzza ki belőle, amik felesleges voltára maga is rájött utólag. El fog képedni, mennyit takaríthatott volna meg, ha mindazokat idejében tudta volna, nem is beszélve az ezek következtében előállott secunder, tertier stb. károkról és azokról a kiadásokról, melyeknek feles­leges vagy elkerülhető voltára még nem is jött rá magától. Vannak, akik már ezt a kis számítást régen meg­csinálták és akik éppen ezért már régen igénybe veszik az autószakértők szolgálatait és attól soha el nem tekintenek. Röviden összefoglalva, óriási nemzetgazdasági érték rejlik az autóüzemek hatósági rajtaütésszerű ellenőrzé­sében és az autótulajdonosok, különösen a laikus autó­­tartóknak kamarai szakértő igénybevételére való köte- íSt'?. ^4 cl­metetf, i*cb£< yia, vá£tÁaJ^cu Kicsi lett a világ mióta rádió van. Egy jó készülék pillanatok alatt összeköt bennünket a világ minden részével. Tanít, szórakoztat és legelső a hírszolgálta­tásban. Próbálja meg a dinamikus hangszóróval egybe­épített 5—1 lámpás 7050-es Orion rádiót. Beszerzését megkönnyítettük azzal is, hogy az eddig használt készülékét rádiókereskedők útján megvásároljuk. Gyártja: ORION IZZÓLÁMPAGYÁR 3

Next