Az Aero, 1914 (2. évfolyam, 1-15. szám)

1914-01-25 / 1-2. szám

AERO csak délután lett kissé népesebb, mutatkozott némi érdeklődés. Az első kellemetlen érzést az váltotta ki belőlem, hogy hiába kerestem a franczia út­törők legújabb alkotásait. Nem láttam sehol az «Antoinette»-gyár Santos Dumont, Voisin stb. munkáit. Kivált Voisin-ék aeroplánjainak távolmaradása ejtettek csodálkozásba. Hová lettek ? Őket is elérte talán a kimerülés után az úttörők rendes végzete, a közöny, a fele­­dékenység? Pedig úgy tudom, hogy ennek a híres testvérpárnak egyik tagja, Gabriel még fiatal erő és él. Senki sem említette, senki sem kérdezte, hogy hol maradt. Vagy az idősebb Voisin Charles halálos automobil­balesete folytán Gabriel visszavonlt az aviati­kától? Alig hiszem, mert a franczia aviatika legértékesebb eredményei után, a­melyek jó­részt Voisin-éknek köszönhetők és a­mely­nek termékeny talajából fejlődtek oly nagygyű­rlériot, Farman, Delagrange stb., igazán hálátlanság a franczia társadalom részéről az életben maradt Gabriel hasznos munkálkodá­sát nem értékesíteni. Inkább azt hiszem, hogy az ok itt csak az anyagi erők kimerülése lehet. Az, hogy nem is egészen két év alatt így elfelejtették, annak magyarázata igen egy­szerű. Maga a kiállítás tanúskodik róla , a többi kiállítók javarésze, Voisin, Blériot és Farman pilóta-neveltjeiből átvedlett kon­struktőrök amolyan epigon-konstruktőrök, a­kik könnyebben tettek tőketársulásra szert, mint mestereik. Igen, mert a rokonszenves és jól repülő pilóta a laikus szemében rend­­kívüli ember, ha mindjárt analfabéta is. Tehát a tőke, — a­melynek képviselői nem szakemberek, — így megtévesztve inkább társul a sokat ígérő pilótával, mint a rutiní­­rozott és gyakorlott gépépítővel, mert azt hiszi, hogy a­ki jól repül, annak jó konstruk­tőrnek is kell lennie. A pilóta pedig, a­ki megtanulta gépével való foglalatoskodás köz­ben, hogy magához a repüléshez nem kell egyéb, mint egy jól-rosszul összetákolt aero­­plán és egy igen erős, nagyon jó motor, azt hiszi, miszerint ő már kész konstruktőr és tud új típust alkotni. Ezek ragadják most magukhoz az elfáradt, kimerült úttörők ke­zéből kihulló műszereket, hogy az aviatika továbbfejlődését a maguk módja szerint biz­tosítsák. A megbízható gépszerkesztés helyett idegizgató, nyaktörő pilóta-bravúrokkal kon­­kurrálnak egymásnak. A laikus pedig azt hiszi, hogy egy-egy ilyen veszedelmes és czél­­talan mutatvány sikerültével az aviatika len­dült, fejlődött egy lépést. Ilyenformán a ter­mékeny, arra hivatott feltaláló konstruktőrök nagy része belátta, hogy küzdelmük méltány­talan és vagy önként leszerelt vagy anyagilag kimerülve letört, visszavonult, hogy átengedje a teret az epigon-konstruk­tőröknek, a­kik silány után­zataikkal egy lépést sem ju­tottak előre, mert csak ugyan­azt csinálják különböző vál­tozatokban, a­mit elődeik már négy öt év előtt bemu­tattak a czivilizált világnak. A franczia repülőgép-ipar­ban tehát konstatálni kell a konstruálás teljes stagnálását. Az említettek egyik tipi­­kus példája Paulban. Általá­nosan ismert dolog, hogy azokat a tekintélyes össze­geket, a­melyeket mint pilóta bámulatos repüléseivel az aviatika bölcsőkorában szer­zett, az ő aluminium bi- és tri­plánjaival, rövidesen el­konstruált. Ezzel együtt a társult tőkét is. A köztudatból neve és szerepköre letűnt s a csalódott tőke a veszteségén okulva, elzárkózott hasonló vállalkozásoktól. (De mintha nálunk is lett volna ehhez hasonló példa?) Ilyen szemmel néztem most már tovább Ponnier, Moran-Saulnier, Deperdussin alko­tásait. A hírhedt nevű Deperdussin-gyár, az ő c­ápatestű halálmadaraival minden gyakorlati érték nélküli rekordhajhászó gépeket állított ki, a­melyekkel csak a közelmúltban is 205 kilométeres sebességgel száguldottak a jég­tenger óczeánján. Ezt a gyorsaságot mind­össze 6,7 négyszögméter hordfelülettel és 160 lóerős Gnome-motorral érték el. Hol itt a józanság? Őrült hazárdjátéka ez a pilóta- 2 Fordulatszámláló a párisi aero­szalonban­.

Next