Az Aero, 1916 (4. évfolyam, 1-14. szám)

1916-01-01 / 1-2. szám

A Magyar Aéro­ Szövetség hivatalos lapja A léghajózással, repüléssel, általában pedig a motorsportok minden ágával s a felsőbb légrétegek időjárási viszo­nyaival foglalkozó folyóirat. QQQQQQ Előfizetési ára évi 10 korona. Az «A­éro» havonként kétszer jelenik meg. Szerkesztőség és kiadóhivatal . Budapest, I. ker., Retek­ u. 46. Telefon : 114—76. cjcjcjcjcjcjc^c­jc^ Egy­es szám ára 40 fillér. IV. évfolyam. Budapest, 1916 január—február hó. 1 — 2. szám. Magyarország szerepe a repülőgépgyártás terén és jelentősége a repülőgép világpiacán. A repülőgépipar most érte el műszaki fej­lettségének és ipari értékesíthetésének azt a fokát, honnan már biztosan megállapítható haladásának iránya és fejlődésének szabály­­­szerű menete, így a reális vállalkozások szá­mára biztos alapot teremtett. A komoly és céltudatos tőkebefektetéseket immár az az aviatika garantálja, a­mely éppen olyan ha­talmas és fontos része a haderőnek, mint akár a tengerészet,­ amelyet működésével és haditénykedéseivel, az eredményeket tekintve gyakran máris felülmúl. Ennek, a mostani háború tüzében megedződött garanciának tehát igen nagy és becses értéke van. A repülőgépiparnak a polgári életben való szerepléséről, illetőleg értékesítéséről most még nem szólunk, mert vagy értéktelen jós­latokba bocsátkoznánk, vagy esetleg téves megállapításokkal helytelen következtetésekre jutnánk. Annyit azonban konstatálhatunk, hogy polgári alkalmaztatása a fejlődésnek útját, mint a múltak tapasztalatai mutatják,­­ nem állja. A had­vezetőség a légjárást teljesen önálló fegyvernemmé fejlesztette. Ugyanis ma már olyan katonai feladatok is vannak, amelyek csakis repülőgépekkel hajthatók végre és oldhatók meg. Az egyszerű légiharcok is már légi háborúvá alakultak át. Ilyenek pedig csakis hatalmas és nagy légiflottával vívhatók meg. Minél számosabb repülőgépraj és Zep­pelinből áll a légihadsereg, annál hatásosabb és sikeresebb annak működése. Ennélfogva a légijármű­vek tömeges gyártásának és elő­állításának fokozása elsőrangú feladat, amely­nek további fejlesztése tehát úgy a hadsereg, mint az ipari vállalkozás közös és életbe­vágó érdeke — , még a majdan bekövetke­zendő békeidőben is. Ugyanilyen tapasztalatokkal és törekvések­kel csoportosulnak körénk szomszédaink. Bulgária, Törökország és részben Románia is tisztán mint vevők, nálunk keresik és találják majd meg a reális, jó piacot. A bul­­gárok és törökök irántunk tanúsított rokon­­szenvükből folyólag szükségleteik fedezése céljából minden körülmények között hozzánk fognak előbb fordulni. A kínálók csoportjá­ban azonban ott lesz Németország és Ausztria is. Amíg az előbbinek kiváló repülőgépipara a keresletet jobban vonzza, addig az utóbbi szinte jó gépeivel a fogyasztókhoz földrajzilag közelebb fekszik. Ilyen körülmények között Magyarországnak csak egy feladata lehet, még­pedig, hogy lehetőleg a jól bevált és kitűnőnek bizonyult német repülőgép-típusok gyártásával a maga számára biztosítsa és mintegy egyesítse a kedvező körülményeket. Ez a feladat nem is olyan nehéz. Német­ország gyártmányainak elkészítését nyugodtan bízhatja már­is szép fejlődésnek indult aero­­iparunkra, annál is inkább, mert hiszen ő maga saját szükségleteinek előállításával, más még fontosabb világpiacok meghódításával és

Next