Az Aero, 1916 (4. évfolyam, 1-14. szám)
1916-01-01 / 1-2. szám
A Magyar Aéro Szövetség hivatalos lapja A léghajózással, repüléssel, általában pedig a motorsportok minden ágával s a felsőbb légrétegek időjárási viszonyaival foglalkozó folyóirat. QQQQQQ Előfizetési ára évi 10 korona. Az «Aéro» havonként kétszer jelenik meg. Szerkesztőség és kiadóhivatal . Budapest, I. ker., Retek u. 46. Telefon : 114—76. cjcjcjcjcjcjc^cjc^ Egyes szám ára 40 fillér. IV. évfolyam. Budapest, 1916 január—február hó. 1 — 2. szám. Magyarország szerepe a repülőgépgyártás terén és jelentősége a repülőgép világpiacán. A repülőgépipar most érte el műszaki fejlettségének és ipari értékesíthetésének azt a fokát, honnan már biztosan megállapítható haladásának iránya és fejlődésének szabályszerű menete, így a reális vállalkozások számára biztos alapot teremtett. A komoly és céltudatos tőkebefektetéseket immár az az aviatika garantálja, amely éppen olyan hatalmas és fontos része a haderőnek, mint akár a tengerészet, amelyet működésével és haditénykedéseivel, az eredményeket tekintve gyakran máris felülmúl. Ennek, a mostani háború tüzében megedződött garanciának tehát igen nagy és becses értéke van. A repülőgépiparnak a polgári életben való szerepléséről, illetőleg értékesítéséről most még nem szólunk, mert vagy értéktelen jóslatokba bocsátkoznánk, vagy esetleg téves megállapításokkal helytelen következtetésekre jutnánk. Annyit azonban konstatálhatunk, hogy polgári alkalmaztatása a fejlődésnek útját, mint a múltak tapasztalatai mutatják, nem állja. A hadvezetőség a légjárást teljesen önálló fegyvernemmé fejlesztette. Ugyanis ma már olyan katonai feladatok is vannak, amelyek csakis repülőgépekkel hajthatók végre és oldhatók meg. Az egyszerű légiharcok is már légi háborúvá alakultak át. Ilyenek pedig csakis hatalmas és nagy légiflottával vívhatók meg. Minél számosabb repülőgépraj és Zeppelinből áll a légihadsereg, annál hatásosabb és sikeresebb annak működése. Ennélfogva a légijárművek tömeges gyártásának és előállításának fokozása elsőrangú feladat, amelynek további fejlesztése tehát úgy a hadsereg, mint az ipari vállalkozás közös és életbevágó érdeke — , még a majdan bekövetkezendő békeidőben is. Ugyanilyen tapasztalatokkal és törekvésekkel csoportosulnak körénk szomszédaink. Bulgária, Törökország és részben Románia is tisztán mint vevők, nálunk keresik és találják majd meg a reális, jó piacot. A bulgárok és törökök irántunk tanúsított rokonszenvükből folyólag szükségleteik fedezése céljából minden körülmények között hozzánk fognak előbb fordulni. A kínálók csoportjában azonban ott lesz Németország és Ausztria is. Amíg az előbbinek kiváló repülőgépipara a keresletet jobban vonzza, addig az utóbbi szinte jó gépeivel a fogyasztókhoz földrajzilag közelebb fekszik. Ilyen körülmények között Magyarországnak csak egy feladata lehet, mégpedig, hogy lehetőleg a jól bevált és kitűnőnek bizonyult német repülőgép-típusok gyártásával a maga számára biztosítsa és mintegy egyesítse a kedvező körülményeket. Ez a feladat nem is olyan nehéz. Németország gyártmányainak elkészítését nyugodtan bízhatja máris szép fejlődésnek indult aeroiparunkra, annál is inkább, mert hiszen ő maga saját szükségleteinek előállításával, más még fontosabb világpiacok meghódításával és