Az Aero, 1922 (9. évfolyam, 1-24. szám)

1922-01-15 / 1. szám

4 A sztatikai egyensúly feltétele : P* · 7 Py —— G 2M — p. 2M a légi erőknek a gép súlypontjára vett nyo­­matékát jelenti. A munkaszámításhoz az erőket részletesen ki­ír­t. A 2) egyenlet első része az eredő légi erőnek a haladási irányban vett komponense, míg a második tag a szerkezeti részek ú. n. homlokellenállását adja, melynek megfelelő equivalens káros felület­e. A cx és Cy — ha a­­Reynold-féle számtól való függésüket elhanyagoljuk — az a támadási szögtől és a felületek alakjától függenek, tehát Px—f (v, a, geom. alak), Py — fz (v, a, geom. alak). A v haladási sebesség eléréséhez szükséges ef­fektus : Zmkg sec(Pxv—cxFy ö­­v + cfx V—ZS ^HP- 3) Innen a szükséges motornagyság már megállapít­ható. Az ökonómia-viszonyok megítélésére azonban számítsuk ki azt a munkát, melyet a repülés pro kg súly igényel. E célra a 3) egyenletet következő­­képen írjuk : 75 N—(cxF+cf)­­ — ■ 4) Az 1) egyenletünket a harmadik a 4)-t második hatványra emelve s az így nyert alakzatokat egy­mással elosztva nyerjük, hogy G* _ FyF3 jy 2g (cxF+cfy N*F — 75 T uy ____ 2 g ICxP+cf\ CyF A nevezőben —d­e az ú. n. relatív ellenállási tényező, adott felületre e — e (a). A nevezői binom második tagjának értelme a következő : c _ homlokellenállás cœfficiense Cy ~ felhajtó erő cœfficiense Hogy az e-hoz hasonló viszonyt kapjuk, tekin­tetbe kell venni, hogy a c a f-re, a cx pedig F-re vonatkozik. Ezért cx F Összefoglalva : e'ρ ; + A — viszony, melyet a gép jósági fokának is hívnak, ^5-7-55 szokott lenni. Ezekből következőleg G3 2 y Cy . . ., A értékét maximálisan 100-ra vehetjük (QT , sárkány gépeknél. A 6)-ból következik, hogy Innen látható, hogy a kg-ként szükséges effektus a felületi terhelés négyzetgyökével nő; ugyanebből következik az aeroplán-szerkesztés egyik irányelve : a -,Cy‘: - maximumára törekedni. Felvéve példaképen («)* G c -——36 kK­m2 közepes felületi terhelést, -7—100 F (s g értékkel Vagyis 100 kg teher HP-t igényel a légcsavar hatásfokának figyelembe vétele nélkül. Utóbbit 80%­­kal tekintetbe véve nyerjük, hogy 100 kg súly 6,3 HP-t igényel. A gépszerkesztésnél a­­ fajlagos hordképes­ség mérvadó. Példánkban : G­­­ N ~ 0-063 ~ 15,5 kg‘ Stabilitás szempontjából a gyakorlatban nem szo­kás 12 kg/Hp érték fölé menni, mert kisebb ér­tékeinél mind nagyobb sebességi határok között 75 N* G3 Cy Cy ^(«) = 75 = 5625 l6­ 100 (=) 35000. 35000 . o,035HP/kg- írva : N­ NI Px = z = TP V CyFr — _ v2 v2 cxFy-------H ej;-----2g ■' 2 g 2) = 75* — ——a------5) w —+—-ír \ Cy Cy f 1 N*F ~ 75 Tg (e')2 G X F <p(a) rrnn. 7) £=‘V5 AË R O 1. sz

Next