Az Aero, 1923 (10. évfolyam, 1-7. szám)
1923-03-15 / 1-5. szám
1—5. sz. AE RO olasz fogoly tiszthelyettes volt beosztva, aki jól beszélt németül és egy alkalommal, amidőn az olaszok egy-két bombát dobtak a városra, szóvá tette fennt leírt bombázást. Elbeszélte, hogy azelőtt S. M. di Castrozza mellett egy zászlóalj irodába volt beosztva és midőn este az ablakban ülve mandolinján játszott, előbb egy kisebb, majd egy nagy irtózatos dörejt hallottak. Amint a füst szertefoszlott, felnéztek az égre és akkor vették észre, hogy fönnt egy repülőgép száll. Előbb nem is hallhatták, mert a szél a hangot a keskeny völgy felé vitte. Az okozott pusztításról szóló elbeszélése hátborzongató volt. A hely és idő egyezett, az én éleményem adataival így nem maradt más hátra, mint a hallgatás, hacsak nem akartam Hári János hírébe keveredni. A levegőből bomba segélyével felrobbantott raktár helyét és tartalmát támadásunk előtt, a hadvezetőség a laikus előtt teljesen jelentéktelennek látszó jelekből állapította meg. Kezdetben ugyanis az első vonalakban fekvő katonaság arra lett figyelmes, hogy egyébként csendes időben szokatlan távoli motorzúgást hall. Egyidejűleg az eladdig lanyha ellenséges tüzérségi és géppuska tevékenység is mindjobban megélénkült. Ennek okait kiderítendő felderítő repülést rendeltek el. A megfigyelő csapatmozdulatokat vagy eltolásokat ugyan nem észlelt, de a berepült útvonalon készült fényképfelvételeken a hadtest vezérkara egy igen erősen leplezett (maszkírozott) útra bukkant, amelynek nagy forgalmára abból következtethettek, hogy az útvonal mentén lévő fák és bokrok igen porosak voltak. Ez sem a földről nézve nem volt feltűnő, annál inkább azonban felülről a repülőgépből nézve, mert a poros szín a környező növények zöldjétől igen elütött. Amerre tehát ez a jól látható por feküdt, arra kellett vezetnie a láthatatlan útnak s ahol ez végződött, ott kellett a muníció felhalmozás helyének is lennie. Ennek a feltevésnek helyességét egy újabb felderítő repülés igazolta is, amennyiben a gyanított részről készült fényképfelvétel nagyításán a fagalyakkal fedett raktár egészen határozottan előtűnt. Nagyságát és alakját egyszerűen a vetett árnyékból számították ki. Egyébként a raktár mellett egész sor ügyesen álcázott teherautó is látható volt, így azután beigazolódott az a következtetés is, hogy az élénkebb tüzelés mintegy előkészület volt annak a támadásnak a jelzett helyről való megújítására, amely egy héttel előbb C. d. Costabella ostrománál kudarcot vallott. Ilyen támadásra igen sok lőszer szükséges. Ennek összegyűjtéséről és raktározásáról idejekorán kell gondoskodni, mert az utánpótlás azon a vidéken nagyon nehéz lehetett. Hiszen a legközelebbi vasútállomás csak Fertre volt, onnan pedig csupán kocsikon volt a rengeteg sok szerpentinen a fel- és leszállítás eszközölhető. Az elmondottakból tűnik ki a legfényesebben, hogy a harcban minő szoros együttműködés szükséges, még a lövészárokban fekvő katona s a felhőket járó repülő között is. Jelentéktelennek tűnő eseményekből támadó sejtések a repülők ténykedésének fontos bázisai voltak s ugyancsak jelentéktelennek látszó apró észlelések a küzdelemnek addig érthetetlen titkaira vetettek világot. Az összes jelentések szálai minden oldalról a hadvezetőség kezében futottak össze, amely azokat nyilvántartotta, mérlegelte, összehasonlította és vizsgálgatta, mint a jó vizsgálóbíró a tanúk vallomását s végül a valóságot a legnagyobb valószínűséggel megállapította. A hadsereg különféle fegyvernemének ilyen helyes együttműködése volt mindenkor a harci ténykedés sikerének kulcsa. Az Eötvös-féle jelenségen alapuló abszolút sebességmérő készülékről. Irta: CSADA IMRE. E folyóirat 1922. évi 16. számában Szolnoki Imre Az Eötvös hatás alkalmazása az aviatikában című cikkében a következőket írja: «... és ha az Eötvös hatás független volna a mozgás irányától, akkor könnyűszerrel meg lehetne szerkeszteni a repülésnél annyira fontos abszolút sebességmérő készüléket.» A cikket olvasva ez a mondat különösen megragadta figyelmemet s foglalkozni kezdtem a kérdés elméletével. Vizsgálódásaim eredménye az, hogy az iránytól való függésből származó említett nehézséget az iránytű alkalmazásával igen könnyen lehet leküzdeni. Következő számításaimnak célja: 1. megmutatni, hogy a jelzett elv alapján valóban lehetséges konstruálni abszolút sebességmérő készüléket és 2. a gyakorlati megvalósítások mestereinek a figyelmét erre felhívni. A Föld λ p földrajzi szélességű B helyének a Föld forgása folytán legyen v sebessége. (Budapestre nézve ez 315 m sec.) A B-ben levő m tömegű testre ható centrifugális erő nagysága : r_ v2 m (R cosm p) ’ R a Föld sugarát jelenti. centrifugális erőnek függőleges komponense, a R cosmp cost pR 1* ahol A azaz A robbanás pillanata.