Alföldi Iparlap, 1887 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1887-10-09 / 41. szám

Előfizetési föltételek: helyben, házhoz hor­dással vagy vidékre posta útján. Negyedévre . 1 frt. Fél évre ... 2 frt. Egész évre . . 4 frt. Egyes szám ára 8 kr. ~ 'V .v ^ Szerkesztői iroda: Templom-tér, 8-ik szám, a „Szegedi Ipartestület“ háza, hova a kéziratok küldendők. '■? áJ .-. fo.fP——,— , . - - • J- r " J" “.' VT-ik évfolyam. 1887. 41-ik szám. Szeged, október 9-én. Kapható a kiadóhivatalban.ALFÖLDI IPARLAP. A SZEGEDI S TÖBB HAZAI IPARTESTÜLET ÉS IFJÚSÁGI EGYLET HIVATALOS KÖZLÖNYE. MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. JELIGE: MUNKA ÉS TUDOMÁNY. Főszerkesztő: Bakay Nánd­or.­­.. Felelős szerkesztő: Palotás'Fausztin. *1'V' Főmunkatárs: Babos Elek. Kiadóhivatal: Engel Adolf könyv- és könyomdája, hova az előfizetési pénzek küldendők. Hirdetések: 16-od oldal 8-ad , 4-ed Fél ;17 . 3.50 . 6.­A 4 hasábos petit­sor ára soronként 4 kr. Bélyegdij mindenkor 30 kr. A miniszter levele. Államférfiaink közül ma egy sincs, a­ki a magyar nemzeti műveltség előmozdítása, a társadalmi és szel­lemi élet fölvirágzása érdekében hathatósabban buz­­golkodnék, mint Trefort kultuszminiszter. Nagy tehet­ségének elismert európai műveltsége szabja meg az irányát, a­mely tisztán nemzeti, mert a nemzet bel­­életében ágazik szét; ott, a legméltóbb helyen akar­ván érvényesíteni azokat a magasztos eszméket, a­melyeket a gyakorlati élet, az anyagi jólét és föl­­virágozás, a nemzeti erők egyöntetű fejlesztésének érdekében minden nevezetesebb alkalommal oly tör­­hetlen szívóssággal s meggyőzőleg hirdet. Ilyen alkalom a tanév kezdete is, a midőn a szülők a gyermek sorsa fölött döntenek. A pálya­­választás nehézségeit feledteti a szülők önző szere­­tete, a­kik, csekély kivétellel, azt hiszik, hogy gyer­mekeik csak az úgynevezett tudományos pályán fognak boldogulhatni. Kevés azoknak a helyesen gondolko­zóknak a száma, a­kik gyermekeiket még a fejletlen korban iparos- vagy kereskedő­ pályára szánják. Trefort levelét élvezettel olvashatja mindenki, a­kinek érzéke van a társadalmi élet föllendülése iránt, a­kit egy nemesen gondolkodó államférfiú szép esz­méi nem hagynak hidegen. Az iparos, a kereskedő megtalálja abban a magára vonatkozó részt, habár röviden, de olyan határozott formában, a­melynek értelme fölött egy pillanatnyi kétsége sem lehet. A levél, mely a „Budapesti Szemle“ szerkesztőjéhez van czímezve, egész terjedelmében a következőleg hangzik : „Tisztelt szerkesztő úr ! Minden tanév kezdete al­­kalmul szolgál nekem arra, hogy a magyar társadalmi életre vonatkozólag néhány, mindig egyenlően meg­újuló észletet tegyek. Ez észletek egyike : az elősze­retet a gymnáziumi oktatás iránt. Ha ez előszeretetben a tudomány iránti szeretet tükröződnék vissza, örvendetes jelenségnek kellene azt tartanom. Ámde látom, hogy e jelenségnek valódi alapja nem ez előszeretetben, hanem a kézimunka le­nézésében, hogy úgy mondjam, megvetésében áll. A kézimunka pedig nemcsak, hogy a társadalom­nak okvetlenül szükséges, hanem az egyént is becsü­léshez, vagyonhoz juttatja. Ehhez járul, hogy a munka az ész közremunkálkodó tevékenysége nélkül el sem képzelhető. Vájjon a könyvkötő, az óvás, az asztalos munkássága nem jár-e legalább is annyi szellemi tevé­kenységgel, mint azon alárendelt hivatalnoké, a­ki naphosszat de papiro ad chartám másol, vagy bizo­nyos schemák szerint paperassokat rendez? Vájjon nem lehet-e az, a­ki foglalkozására nézve kézműves, észjárására és modorára nézve műveit ember? Társadalmunk, úgy látszik, azt tartja, hogy: nem. És e ferde fölfogás vagy álszégyen okozza azt, hogy szegény szülőknek gyermekei, a­kiknek a tanuláshoz sem tehetségük, sem pedig kedvük nincsen, kénytele­nek, saját szerencsétlenségükre, az állam és a társa­dalom kárára , az úgynevezett iskolázott pályákra lépni. Ez, valamint az ezzel azonos alapon nyugvó haj­lam, szokás vagy erkölcsnek közgazdasági életünkben sok káros következményét láthatjuk. Ha a művelt külföldet szemléljük, mindenütt nagy iparos-, kereskedő- és bankházakat találunk, a­melye­ket egymásra következő nemzedékek kitartó munkája — az egyes családok és a társadalom hasznára — valódi hatalmakká fejlesztett. Nálunk ily példák alig léteznek. A legtöbb iparos és kereskedő, a kezdet nehézségeivel küzdve, hogy úgy mondjam, az ABC-nél kénytelen üzletét megkez­deni. Főkép ezért vagyunk annyira elmaradva a va­gyonszerzés terén. Ez új iparos- és kereskedő-család­jainknak rendes sorsa, hogy mielőtt házuk nagggyá fejlődött volna, már első ivadékaik utóbbi idegen körbe lépnek át. Ott aztán elsatnyulnak, tönkre mennek, proletárokká lesznek. A betegség megvan. A kérdés: hogyan lehetne azt orvosolni ? Nézetem szerint főleg három után. Az iskola, az irodalom, továbbá társadalmunk szellemének javítása útján. Az iskola e tekintetben két irányban hathat. Az egyik hatást szakiskoláktól, a másik hatást pedig az olyan oktatástól lehet várni, a­mely a gyer­meket nemcsak tanítani, hanem nevelni és benne he­­lyes gyakorlati fogalmakat ébreszteni igyekszik. Ez utóbbi mozzanatban van oka annak, hogy én a közép­iskolákban és különösen a gymnáziumokban az egész­ség- és közgazdaságtannak tanítását szükségesnek tartom. Az irodalom, a­hol olvasnak, hatalom. Üdvöt vagy vészt hozó, a szerint, a mint jó vagy rész az irodalom. Ha benne, s különösen a regényben hősök­ként csakis előkelő korhelyek szerepelnek, a képze­lem — a­mely az emberi életben oly nagy szerepet játszik — elhiteti az emberrel, hogy érdeklődésre, rokonszenvre és tiszteletre csakis az számíthat, a­ki nem dolgozik. Nagyon üdvös volna társadalmunknak, ha tanul­mánya tárgyává tenné az angol gyarmatok viszonyait, a­hol nincs igazi határvonal a kézi és szellemi mun­káknak járó tisztesség között. Különben már Észak- Amerika, Franklin és Lincoln példája is elég tanúságot nyújthatna e tekintetben. Nos, végre, a mi társasági életünk szellemét illeti: mindenekelőtt arra volna szükségünk, hogy­­ legyen társasági életünk. De e tekintetben nem tu­dunk előre menni. Nem tudjuk kivívni, hogy érint­kezésünknél a humanitás, az elfogulatlanság és a társasági egyenlőség tudatának érvényre emelése a

Next