Ásványolaj, 1932 (2. évfolyam, 1-24. szám)

1932-01-01 / 1. szám

2 A motalkó, mint a szesztermelés fenntartója réget számítva P. 22.— összköltség adódik. En­nél a kalkulációnál­­a melléktermékül nyert, aránylag értékes h­amuzsír (szénsavas kálium) mennyisége, nincs is figyelembe véve. Ezzel szemben a mezőgazdasági szeszgyá­rak anyaga a törvény értelmében burgonya, ten­geri, vagy cukorrépa. Ezek a termények azonban csak lényegesen magasabb önköltségi áron dol­gozhatók fel, mint a melasz. Emellett a mezőgaz­dasági gyárak kapacitása kisebb lévén, az üzemi költségek is jóval nagyobbak az ipari szeszgyár üzemi költségeihez viszonyítva. A finomítást az ipari szeszgyárak végzik, úgy, hogy az ebből eredő haszon is növeli üzemük rentabilitását. Mindezek ellenére nálunk mindkét gyártási kategória ugyanazt az árat kapja a szeszért. Ér­dekes megemlíteni, hogy a kimondottan ipari ál­lamok, mint Ausztria és Csehország mezőgazda­­sági szesztermelői, az ipariakkal szemben ár­előnyben részesülnek. Az elmondottak elég érthetővé teszik tehát azt a régi és komoly ellentétet, amely a mező­­gazdasági és az ipari szeszgyárak között fennáll. A mozalkó szempontjából pedig világosan bizo­nyítják ezek a tények, hogy amennyiben a motorszesz drágítását a kor­mány, még a mai viszonyok mellett is elke­rülhetetlennek tartotta, úgy ez semmi esetre sem az ipari szeszgyárak érdekében volt in­dokolt. Ha az ipari szeszgyárak az áremelés­sel járó kedvezményben nem részesülnének, úgy ez a mozalkó áránál mintegy 3 fillér megtakarítást jelentett volna. Ha a szesztermelők érveit, amelyekkel a mo­­torszesz drágítását indokolttá vélik tenni, meg akarjuk érteni, akkor elsősorban tudnunk kell, hogy a termelt mennyiség, az ár, illetve a fel­­használás szempontjából megkülönböztetnek: fo­gyasztási- (ital-), ecetgyártási-, denaturált ipari-, motor- és végre exportszesz kategóriákat. A kö­vetkezőkben bemutatjuk például az 1930—31. ter­melési időszak erre vonatkozó adatait. Szeszkategória: A felsorolt árak és mennyiségek figyelembe­vételével, megfelelő számítás útján, egy átlagos szeszár adódik, amely az 1930—31. termelési idő­szakban P. 62.50, illetve a 10%-ot kitevő finomí­­tási díj P. 6.25 levonása után, a nyersszeszre vo­natkoztatva, P. 56.25 volt. A szesztermelőknek, a motorszesz megdrágí­tására irányuló legfőbb érvei a következők voltak: A fogyasztási szesz, tehát a legdrágább szeszkategória felhasználása katasztrofálisan visz­­szaesett. Ennek következtében: a) az átlagár olyan mértékben csökkent, hogy az már a termelési költségeket sem fedezi; b) a termelési keretet redukálni kellett, ami egymagában véve nagy károkat jelentett a me­zőgazdasági szeszgyárakra nézve. Az átlagárat megjavítani és ezáltal a terme­lést lehetővé tenni, véleményük szerint tehát csak úgy lehetséges, ha a motorszesz egységárát megdrágítják. Vizsgáljuk meg azonban a következőkben látható grafikonokat, amelyeket úgy készítettünk el, hogy a vízszintes vonalra a termelési idősza­kokat, a függőleges vonalra pedig az 1000 abszo­lút hl-ben kifejezett fogyasztást rajzoltuk fel. Az átlagárgrafikonnál a feljegyzett számok az ab­szolút hl­­árakat jelentik. A különböző szeszkategóriák fogyasztási­ grafikonja. E grafikonokból a következő tényeket állapít­hatjuk meg: 1. a fogyasztási­ szesz felhasználása általában rendkívüli mértékben változó; 2. a fogyasztási szesz felhasználása a jelenle­ginél már volt kisebb mértékű; 3. az átlagár ugyancsak rendkívül ingadozó és nagyjában a fogyasztási szesz felhasználásának mértékétől függ; 4. az átlagár a mostaninál már volt kisebb is. A következőkben felsorolt adatok pedig azt bizonyítják, hogy a termelési keret ugyancsak volt már lényegesen kisebb. Termelési időszak Termeltetett abszolút ht.-ben 1921 22 201.029 1922/23 197.372 1923 24 196 862 1924.25 258.277 1925 26 280.130 1926/27 328.043 1927/28 383.344 1928 29 303.809 1929 30 (A mozalkó bevezetésének 419.376 1930/31 időpontja) 329.067 1931 32 240.000 Mennyiség abszolút hl.-ekben Ár Denaturált ipari szesz 56,589 P 40 — Ecetgyártási szesz 17,761 „ 150'— Fogyasztási szesz 38,007 „ 230 — Motorszesz 109,684 „ 36'50 Exportszesz 123,385 Összesen: 345,426

Next