Auto és Motorujság, 1922 (1. évfolyam, 1. szám)
1922-12-01 / 1. szám
6. OLDAL * 1. SZÁM AUPQ MO1OVUlsXG*1922 DECEMBER Az akkumulátor feszültsége cellánként körülbelül 2 Volt, tehát egy 8 Voltos telepnél 4 cella van. Ha üzem közben a feszültség leesik 1.85 Voltra (Voltmérő használata igen ajánlatos!), úgy a telepet azonnal újra kell tölteni, mert kisütött állapotban a lapok hamar tönkremennek. A töltés vége felé fölmegy a töltőáram feszültsége elemenként 2,7 Voltra, a telep erősen pezseg, a savnak a sűrűsége eléri a 28 Beaume-fokot, úgy hogy a telep lekapcsolható. A feszültség rövidesen visszaesik 2 Voltra. Vigyázzunk, hogy úgy a töltésnél, mint a kisütésnél ne lépjük túl a megengedett legnagyobb áramerősséget még rövid időre sem, de ezt Ampermérő nélkül megállapítani jóformán lehetetlen. A töltésnél még megjegyzem általánosságban, hogy vigyázni kell, ne cseréljük föl az egynemű sarkokat, mert fordított töltés, direkt megöli a telepet. Legyen elegendő mennyiségű és sűrűségű kénsav a telepben. (A sáv vegytiszta, klór- és arzénmentes legyen.) Dugókat kivenni a töltésnél a telepből; a keletkező gázok tűzveszélyesek. A töltés, a megengedett legnagyobb áramerősséggel 12 órán át tartson. Utalunk különben a minden telephez megadott töltési és kezelési utasításra is. Tölteni csak egyenárammal lehet! Ha azonban váltakozó áram áll rendelkezésünkre, úgy aránylag jutányosan beszerezhető egy áramátalakító készülék, amely azután igen gazdaságosan használható föltöltési célokra. Az akkumulátorok egyik különleges kivitele a zseblámpák és kézilámpák céljaira szolgáló telep. Ezek lapjai üveggyapotba vannak ágyazva; ezen gyapot fölszívja a savat és ezáltal az akkumulátor bármely helyzetben lehet használat közben, a savat nem engedi ki. Természetesen áruk ezen kivitel folytán valamivel magasabb. Egy akkumulátor élettartama aránylag hosszú; természetesen függ ez elsősorban a kezeléstől, továbbá a módtól, amire használják. Egy autótelep, amely folytonos rázásnak van kitéve, nem tarthat annyi ideig, mint egy olyan telep, amelyet a helyszínen töltenek. Pozitív lapot kell cserélni körülbelül 80—120 töltés után, míg negatívot ritkábban. Kétségtelen azonban, hogy gondos kezelés mellett tovább is jó a telep, de ezek csak úgy lehetségesek, ha megvan a Vot- és Amnéremérő, savmérő és betartják a kezelési utasításokat. Aki nem hirdet az Autó-és Motorújságban ellensége önmagának Kereskedelem A magyar automobilkereskedelem és ipar fejlődése Kis részletekben. Cs. ez. Szinte hihetetlennek tűnik, hogy a magyar automobilizmus úgyszólván 3A évtizedre tekint vissza. Ha kellő kortörténetet akarunk megállapítani, úgy akkor az egyike az elsők között volt Hatsek Béla, akit ma mindenki mint Hatsek bácsit ismer, aki egy magaskerekű, vékony, tömörabroncsos, hátul elhelyezett fekvő motorú gépkocsit hozott a manheimi Benz-gyárból, mely az elsők között jelent meg Budapest utcáin. A bikloriban meglepő sebességet ért el ezen jármű és körülbelül 15—18 kilométert óránként, sajnos, ma nincsenek birtokomban azok az érdekes csoportosulási felvételek, amely csoportosulások tömege láttára liliputi módra eltörpül egy mai nagyobbszabású vigadóbeli gyűlés. Mint minden kezdeményező és úttörő, Hatsek bácsi úgy anyagilag, mintfizikailag kénytelen volt ebbeli törekvését föladni és az újabb generációnak a fejlődés gyümölcsét átengedni. Hogy mennyire konzervatív volt az akkori érdeklődés a motoros járművek iránt, a legjobb bizonyítéka az, hogy még a gép körül foglalkozó gyárak vezetői sem mutattak semmi érzéket a motoros járművek iránt. Végre a Törley-pezsgőgyár, inkább újdonság és reklám gyanánt beszerzett egy szállítószekrénnyel ellátott gépkocsit, amelynek vezetőmestere a most is köztünk lévő Kalmár bácsi, de persze, mint vizsganélküli soffőr (akkor még soffőrvizsga nem lévén, a hatóságok akkor még azon vitatkoztak, hogy váljon stabil- vagy lokomotívvizsga feelle ahhoz, hogy valaki automobilt vezessen. Röviden ezek voltak a jelenlegi automobilizmusnak a kis előzményei. Ami a további lendületesebb fejlődést illeti, sajnos, nálunk Magyarországon, bár eléggé fejlett gépiparunk van, nem az iparral indult meg a fejlődés, mint más országokban, hanem fordítva, az automobilkereskedelem adta meg az utóbbi években az impulzust a hazai gyártásra. Hogy a kortörténetnél maradjak, és olvasóinknak a kereskedelem fejlődését időszerűen ismertessem, az első fejezetben kezdetekket folytatom. Mielőtt erre rátérnék, szükségesnek tartom hangsúlyozni, hogy a magyar királyi posta modern irányzatú és képzett műszaki osztályánakköszönhető, hogy nálunk az automobilizmus fejlődése gyorsabb iramot vett. Ugyanis mint ismeretes, a postaiárműosztály már 1900-ban levélgyűjtésre háromkerekű francia gyártmányú De Divin-féle motoros járműveket szerzett be és azokat állandóan a mai autókig fejlesztette, sajnos, a világháború ezen szép terveket a postakincstárnál megállította. A postaigazgatóságnak köszönhető a magyar autógyártás kezdeményezése és kezdete. Erre még visszatérek. Tehát, hogy fejlődött az autókereskedelem? Remélem, hogy sikerül körülbelüli pontossággal a fejlődési sorrendet betartanom. 1900-ban a Király utcai fasor végén a millenáris kiállításból megmaradt gyönyörű szép körkép „A magyarok bejövetele“ (Feszty Árpád alkotása) épületében, hol először kerékpár- és vivóiskola volt. Plényi Béla, a Sebember-mérleggyár akkori igazgatója a francia Peugeot-képviseletet hozta ide és így nálunk ez volt tulajdonképen az első képviseletek egyike. (Folytatjuk.) X3E‹:k3£›iK3E‹K3E^^EX.OE›::OE‹K3E‹K3E‹=К 3E‹:X3EXK3EX3mREGRÁL ÉS BORONDI1I autó-, gépjavító- és hegesztőműhely Elvállalnak minden e szakmába vágó munkát, úgymint: autójavítást, hegesztést, hűtő munkákat, sármentőket a leggyorsabban és a legprecízebben LAKÁS: BUDAPEST MŰHELY: III. LAJOS UTCA 193 ®® III. LAJOS UTCA 185 BBOE>g3EXfOE>:K3E>;iOE>K3E>.OE>;X3E>g3E>S3EXg3E>X3E>:3a I□ 8 Műtők javítása gyárilag, gyorsan, jól, olcsón. Óragyár, Sziv utca 32. Telefon 154-34