Auto és Motorujság, 1926 (5. évfolyam, 1-24. szám)

1926-01-01 / 1. szám

8. OLDAL * 1. SZÁM 1926 JANUÁR 1 amelyet ők­ szintén tömegben állítanak elő, mint maga a gyár. Az automobilgyártó ipar országokban pedig annyi kocsi fut egy típusból, hogy érdemes alkatrészt gyártani, így például Ford alkatrész­­gyár még Amerikában is rentábilis, holott a Ford­­gyár árai is rendkívül alacsonyak. 5. Egyszerű alkatrészek gyártása. Ezen fejezethez tartozik minden oly kovácsolt, lemez-, vagy farész, amely egyszerű eszközökkel elkészíthető. Tehát rugólapok, kengyelek, fék rud­ak stb. Ezeket minden javítóműhely maga el tudja ké­szíteni. 6. Tartozékok és műszerek. Ezeknek előállítása a mai verseny mellett már nagy berendezést igényel és előállításukra nálunk nem igen fektettek súlyt. Itt is természetesen igen nehéz a külfölddel versenyezni. Minden nap hoz valami újdonságot a tartozékok és fölszerelések terén, jól berendezett gyárak olcsón tudják az új cikket előállítani és kitűnő kereskedelmi szerveze­tek terjesztik külföldön és a gyarmatokban. 7. Tökéletes alvázjavítás és rekonstrukció. Valószínűleg ez a tér az, amelyben még terem némi babér a magyar automobilipar számára. A képvi­seletek nem szívesen bajlódnak automobil javítással, viszont javítandó kocsi mindig van. Természetesen a­ javításnak hadi módszerei nem fognak megélni, hanem tökéletes javítási rendszereket kell alkal­mazni, megfelelő segédeszközökkel. Speciális szer­számok és készülékek szükségesek ahhoz, hogy jól és gyorsan lehessen kocsit javítani. Egy tábori tűzhely, egy satu és egy esztergapad ma már nem jelent automobiljavitóműhelyt. Budapest óta hem­zseg az automobiljavitóműhelyektől, míg vidéken alig van műhely. Itt is specializálódni kell. Magyarországon több márka fut, mint talán bárhol a világon. Ma az átlagos javítóműhely min­denfajta kocsi javítását kénytelen vállalni, ebből sok időpazarlás származik, eltekintve attól, hogy a munka meglehetősen sokba kerül. Mert ha például ugyanazon műhelyben, javítás alatt többféle kocsi áll, úgy mindegyikhez külön csoportvezetőt kell adni, aki az anyagot összeszedi és a kocsit végre kiadja. Sokkal egyszerűbb a nagyobb képviseletek által követett módszer, amely egyszerűen eredeti alkatrészeket cserél. Mindazonáltal automobil javí­tás­a külföldön is van és nálunk is kell hogy legyen és tisztességes munkával meg is fog élni. 8. Fényezési és bőrözési javítási munkák. Addig, ameddig valaki nem fog amerikai rendszerű fényezésre rátérni, lesz kisipari, sőt kö­zépipari munka is e téren. Mindig akad fényezni, bőrt frissíteni, tetőt javítani való. Ezen a téren aránylag kevés félni­való van, viszont kevés ipa­rost foglalkoztat az autó ezen szakmából. 9. Karbantartás és garázsipar. Tulajdonképen e téren van a jövő. Ma még Budapesten sincs modernül berendezett garázs, szükség pedig volna rá. Ha pedig Budapesten már nem lesz tennivaló, itt van a vidék még. Maga az a körülmény, hogy egy kocsit valahol födél alá he­lyezhetünk, ahol meg is mossák és benzint meg olajat öntenek bele, még nem jelent garázst. Szám­talan kisebb-nagyobb kényelmi eszköz szokásos ma már a modern autógarázsban, amelyeknek Buda­pesten nyomuk sincs. Ugyancsak jövője volna itt az átalány­ozott karbantartásnak. Sajnos, ma még senki sem vallja be önmagának, hogy automobiltartása ki­ként mibe kerül s így szó sem lehet karbantartási szer­ződésekről. Pedig ily megállapodás mindkét félre előnyösen köthető. 10. Bérfuvarozás. Egyelőre igen jövedelmezőnek mutatkozó iparág. Feltétlenül okosan járnak el azok, akik új kocsikat vásárolnak és fuvaroznak velük. Mert az új kocsi egy év múlva még kitűnő, aránylag cse­kély veszteséggel eladható, úgy hogy szép tiszta nyereség marad a megtett kilométerek után. Hiba tehát ócska, megbízhatatlan kocsikkal fuvarozni, éppen olyan hiba, mint kimustrált szerszámokkal és gépekkel műhelyt nyitni. Ezek után össze lehet foglalni a fenti meggon­dolások eredményét. Gyártani­­ nem lehet. Össze­állítani nagyon bajos. Jól és gyorsan javítani — érdemes. Kisiparilag dolgozni — mindig lehet. Garázs, karbantartás és fuvarozás, a külföld töké­letes termékeinek megértő és szakavatott kezelése az, ami a magyar automobilipar szebb jövőjét je­lenti. PREISZNER TESTVÉREK AUTÓ, KAROSSZÉRIA ÉS FÉNYEZŐ ÜZEM Citroen-kocsik speciális Javítása Budapest Vili, Rökk Szilárd­ u. 11 &03,/ Ki 3 5^3 5^3 5^3 5^3 5^3 2^3 2^3 5^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^32i' ^WW WWW ^ ^ ^ í/Vii/Xi ST'S síi Chrysler Six hathengeres, 13/70 HP, sebessége 115 km. óránként, fogyaszt 9*1 kg-ot 100 km-re Chrysler Four négyhengeres, 38 HP, sebessége 90 km. óránként, fogyaszt 7 kg-ot 100 km-re Az összes modellek Chrysler-féle hydraulikus négykerékfékkel felszerelve Vezérképviselet: Budapest V, Dorottya­ utca 3. szám. Telefon: 181-43 PNEU CORD, APART AUTÓ RT., VI. ANDRÁSSY­ ÚT 37

Next