Auto és Motorujság, 1926 (5. évfolyam, 1-24. szám)
1926-01-01 / 1. szám
8. OLDAL * 1. SZÁM 1926 JANUÁR 1 amelyet ők szintén tömegben állítanak elő, mint maga a gyár. Az automobilgyártó ipar országokban pedig annyi kocsi fut egy típusból, hogy érdemes alkatrészt gyártani, így például Ford alkatrészgyár még Amerikában is rentábilis, holott a Fordgyár árai is rendkívül alacsonyak. 5. Egyszerű alkatrészek gyártása. Ezen fejezethez tartozik minden oly kovácsolt, lemez-, vagy farész, amely egyszerű eszközökkel elkészíthető. Tehát rugólapok, kengyelek, fék rudak stb. Ezeket minden javítóműhely maga el tudja készíteni. 6. Tartozékok és műszerek. Ezeknek előállítása a mai verseny mellett már nagy berendezést igényel és előállításukra nálunk nem igen fektettek súlyt. Itt is természetesen igen nehéz a külfölddel versenyezni. Minden nap hoz valami újdonságot a tartozékok és fölszerelések terén, jól berendezett gyárak olcsón tudják az új cikket előállítani és kitűnő kereskedelmi szervezetek terjesztik külföldön és a gyarmatokban. 7. Tökéletes alvázjavítás és rekonstrukció. Valószínűleg ez a tér az, amelyben még terem némi babér a magyar automobilipar számára. A képviseletek nem szívesen bajlódnak automobil javítással, viszont javítandó kocsi mindig van. Természetesen a javításnak hadi módszerei nem fognak megélni, hanem tökéletes javítási rendszereket kell alkalmazni, megfelelő segédeszközökkel. Speciális szerszámok és készülékek szükségesek ahhoz, hogy jól és gyorsan lehessen kocsit javítani. Egy tábori tűzhely, egy satu és egy esztergapad ma már nem jelent automobiljavitóműhelyt. Budapest óta hemzseg az automobiljavitóműhelyektől, míg vidéken alig van műhely. Itt is specializálódni kell. Magyarországon több márka fut, mint talán bárhol a világon. Ma az átlagos javítóműhely mindenfajta kocsi javítását kénytelen vállalni, ebből sok időpazarlás származik, eltekintve attól, hogy a munka meglehetősen sokba kerül. Mert ha például ugyanazon műhelyben, javítás alatt többféle kocsi áll, úgy mindegyikhez külön csoportvezetőt kell adni, aki az anyagot összeszedi és a kocsit végre kiadja. Sokkal egyszerűbb a nagyobb képviseletek által követett módszer, amely egyszerűen eredeti alkatrészeket cserél. Mindazonáltal automobil javítása külföldön is van és nálunk is kell hogy legyen és tisztességes munkával meg is fog élni. 8. Fényezési és bőrözési javítási munkák. Addig, ameddig valaki nem fog amerikai rendszerű fényezésre rátérni, lesz kisipari, sőt középipari munka is e téren. Mindig akad fényezni, bőrt frissíteni, tetőt javítani való. Ezen a téren aránylag kevés félnivaló van, viszont kevés iparost foglalkoztat az autó ezen szakmából. 9. Karbantartás és garázsipar. Tulajdonképen e téren van a jövő. Ma még Budapesten sincs modernül berendezett garázs, szükség pedig volna rá. Ha pedig Budapesten már nem lesz tennivaló, itt van a vidék még. Maga az a körülmény, hogy egy kocsit valahol födél alá helyezhetünk, ahol meg is mossák és benzint meg olajat öntenek bele, még nem jelent garázst. Számtalan kisebb-nagyobb kényelmi eszköz szokásos ma már a modern autógarázsban, amelyeknek Budapesten nyomuk sincs. Ugyancsak jövője volna itt az átalányozott karbantartásnak. Sajnos, ma még senki sem vallja be önmagának, hogy automobiltartása kiként mibe kerül s így szó sem lehet karbantartási szerződésekről. Pedig ily megállapodás mindkét félre előnyösen köthető. 10. Bérfuvarozás. Egyelőre igen jövedelmezőnek mutatkozó iparág. Feltétlenül okosan járnak el azok, akik új kocsikat vásárolnak és fuvaroznak velük. Mert az új kocsi egy év múlva még kitűnő, aránylag csekély veszteséggel eladható, úgy hogy szép tiszta nyereség marad a megtett kilométerek után. Hiba tehát ócska, megbízhatatlan kocsikkal fuvarozni, éppen olyan hiba, mint kimustrált szerszámokkal és gépekkel műhelyt nyitni. Ezek után össze lehet foglalni a fenti meggondolások eredményét. Gyártani nem lehet. Összeállítani nagyon bajos. Jól és gyorsan javítani — érdemes. Kisiparilag dolgozni — mindig lehet. Garázs, karbantartás és fuvarozás, a külföld tökéletes termékeinek megértő és szakavatott kezelése az, ami a magyar automobilipar szebb jövőjét jelenti. PREISZNER TESTVÉREK AUTÓ, KAROSSZÉRIA ÉS FÉNYEZŐ ÜZEM Citroen-kocsik speciális Javítása Budapest Vili, Rökk Szilárd u. 11 &03,/ Ki 3 5^3 5^3 5^3 5^3 5^3 2^3 2^3 5^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^3 2^32i' ^WW WWW ^ ^ ^ í/Vii/Xi ST'S síi Chrysler Six hathengeres, 13/70 HP, sebessége 115 km. óránként, fogyaszt 9*1 kg-ot 100 km-re Chrysler Four négyhengeres, 38 HP, sebessége 90 km. óránként, fogyaszt 7 kg-ot 100 km-re Az összes modellek Chrysler-féle hydraulikus négykerékfékkel felszerelve Vezérképviselet: Budapest V, Dorottya utca 3. szám. Telefon: 181-43 PNEU CORD, APART AUTÓ RT., VI. ANDRÁSSY ÚT 37