Auto és Motorujság, 1929 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1929-01-01 - 1929-01-15 / 1-2. szám

10.OLDAL * 1­ 2.SZÁM 102!) JANUÁR 1—15 to fő— halt súlyos sérüléseibe, mielőtt álmát, a földről föl­emelkedő motoros repülőgépet megvalósíthatta volna. Kortársai azonban tovább dolgoztak; legneve­zetesebb volt közöttük a francia Ferber kapitány, Pilcher angol mérnök, az amerikai Herring és Octave Chanute mérnök. Különösen Chanute kel­tett kísérleteivel feltű­nést. Kétfedelű­ siklógépével a­­Michigan-tó partján számos repülést végzett. Ezek a kísérletek, de különösen Lilienthal tragikus halála irányította az amerikai­­ Wright-testvérpár figyelmét a repülés problémája felé. Orville és bátyja, Wilbur Wright, egy daytoni püspök fiai, nem rendelkeztek magas műszaki kép­zettséggel. Kerékpárgyáruk volt Daytonban, mely­nek jövedelméből jómódban éltek s mikor érdek­lődésük az aviatika felé fordult, alapos előtanul­mányokkal igyekeztek a gyakorlati munkássághoz szükséges teoretikus ismereteket megszerezni. Kü­lönösen Marcy, Mouillard, Langley és Chanute munkáit tanulmányozták. 1900 októberében kezdték meg az északkarol­inai Kitty Hawk-ban, a Kill Devil Hills-partvidéken első siklókísérleteiket. Ké­szüléküket először mint sárkányt eresztették föl, vontatókötélen. Ebből a sárkány-biplánból fejlődött ki a későbbi Wright-gépek s az azok nyomán ké­szült első európai kétfedelű­ gépek jellegzetes alakja, egy elülső magassági- és egy hátul elhelye­zett iránykormánnyal. Majd Lilienthal és Chanute módjára, dombtetőről leereszkedve gyakorolták magukat a siklórepülésben Csakhogy nem függve helyezkedtek el a gépen, mint a nagy német kísér­letező, hanem vízszintes helyzetet foglaltak el a szárnyak közepén. Az egyensúlyozás úgy történt, hogy a pilóta jobbra vagy balra tolta testét; később ezt a kezdetleges módszert a Wright-ék által föltalált felületesülés váltotta föl. Egyik tökéletesí­tés a másikat követte s az eredmények egyre növe­kedtek. Végül már 622.5 m­-re tudtak elsiklani és 26 mp-ig maradtak a levegőben, de Wilbur ezt az akkoriban hallatlan rekordot 1903 elején 72 mp-re javította. Wright-ék ekkor elérkezettnek látták az időt, hogy siklókészüléküket aktív mozgásra, képes motoros repülőgéppé alakítsák. Gyárukban egy négyhengeres motort és két légcsavart készítettek s fölszerelték vele kétfedelű­ gépüket. Az első próba­­röpülés 1903 dec. 17-én délelőtt történt Kitty m&m* n ti­ffifififififififififififififififififififififi I legszebb közeli téli kirándulóhely! «■■■■mnBDnnHHHHBHnv örömmel értesítem kedves közönségemet, hogy a GELLÉRTHEGYEN ■ I ismert legfest­őibb kilátású w m I» üm f» »TÜNDÉRÜK« NAGYVENDÉGLŐT teljesen átalakítva, újonnan berendezve, november 7-én MEGNYITOTTAM Szép felsőemeleti külön éttermek. Nagy szalon banket­tek, alkalmi ünnepségek számára, pompás kilátással Budapestre. Diszkrét uzsonna- és vacsorazene. Nyilvános telefon. Autótaxiállomás a Döbrentei­ téren (II személy számára kb. 1 pengő). Kitűnő konyha, elsőrendű borok egészen polgári árakon. Változatos étlap. Az emeleti éttermekhez u.j, lépcsőmentes bejárat. Feljárat a Had­nagy­ utcán, Sánc­ utcán át a Szirtis-út közti Tü­ndérlak­­utcába. Asztalrendelés: Telelfonszánt: Automata 519-56. A nagyérdemű közönség szives látogatását kéri takszonyiTaxner István volt fia fő vendéglős, I. ker., Szirtes-út 11. szám Minden szombaton disznótor Kedd és péntek este halászlé if Ifif If If Ü If If If If If If f) If If If If FG# Hawk-ban. 12 mp-ig tartott; a berepült távolság 250 m. volt. Ugyanilyen eredménnyel végződött a következő két felszállás; a negyedik próba alkal­mával 59 mp-re és 259,8 cm-re javították a távol­sági, illetőleg az időtartamrekordot. Nem érdekte­len talán, ha alább közöljük az első motoros Wright-biplán néhány jellemző adatát: fesztávolság —---- ------12.5 m Szárnymélység — - — 1.5 m Súly--------------------- — 450 kg Motor: 25—33 HP négyhengeres vízhűtéses, csavarfordulatszám: 450 percenként. A felületek előtt volt a bipláncellás magassági kormány és vízszintes vezéreik, mögöttük pedig az 1.8X0.6 m felületű iránykormány. A gép kormány­zása két emelővel történt, az egyik a magassági kormányt mozgatta, a másik iránykormánnyal kombinált csik­őkormányrúd volt. Ez a kombináció AKKUMULÁTOROK SZIKLAI ÉS TÁRSA ___ Magyarország legrégibb vállalata Budapest, Péterfy Sándor-utca 9. Telefon : József 351-43 FORD SZEMÉLY- és TEHERAUTÓK autorizált képviselete: HAHN, Kossuth Lajos-utca 12

Next