Auto és Motorujság, 1929 (8. évfolyam, 1-24. szám)
1929-01-01 - 1929-01-15 / 1-2. szám
10.OLDAL * 1 2.SZÁM 102!) JANUÁR 1—15 to fő— halt súlyos sérüléseibe, mielőtt álmát, a földről fölemelkedő motoros repülőgépet megvalósíthatta volna. Kortársai azonban tovább dolgoztak; legnevezetesebb volt közöttük a francia Ferber kapitány, Pilcher angol mérnök, az amerikai Herring és Octave Chanute mérnök. Különösen Chanute keltett kísérleteivel feltűnést. Kétfedelű siklógépével aMichigan-tó partján számos repülést végzett. Ezek a kísérletek, de különösen Lilienthal tragikus halála irányította az amerikai Wright-testvérpár figyelmét a repülés problémája felé. Orville és bátyja, Wilbur Wright, egy daytoni püspök fiai, nem rendelkeztek magas műszaki képzettséggel. Kerékpárgyáruk volt Daytonban, melynek jövedelméből jómódban éltek s mikor érdeklődésük az aviatika felé fordult, alapos előtanulmányokkal igyekeztek a gyakorlati munkássághoz szükséges teoretikus ismereteket megszerezni. Különösen Marcy, Mouillard, Langley és Chanute munkáit tanulmányozták. 1900 októberében kezdték meg az északkarolinai Kitty Hawk-ban, a Kill Devil Hills-partvidéken első siklókísérleteiket. Készüléküket először mint sárkányt eresztették föl, vontatókötélen. Ebből a sárkány-biplánból fejlődött ki a későbbi Wright-gépek s az azok nyomán készült első európai kétfedelű gépek jellegzetes alakja, egy elülső magassági- és egy hátul elhelyezett iránykormánnyal. Majd Lilienthal és Chanute módjára, dombtetőről leereszkedve gyakorolták magukat a siklórepülésben Csakhogy nem függve helyezkedtek el a gépen, mint a nagy német kísérletező, hanem vízszintes helyzetet foglaltak el a szárnyak közepén. Az egyensúlyozás úgy történt, hogy a pilóta jobbra vagy balra tolta testét; később ezt a kezdetleges módszert a Wright-ék által föltalált felületesülés váltotta föl. Egyik tökéletesítés a másikat követte s az eredmények egyre növekedtek. Végül már 622.5 m-re tudtak elsiklani és 26 mp-ig maradtak a levegőben, de Wilbur ezt az akkoriban hallatlan rekordot 1903 elején 72 mp-re javította. Wright-ék ekkor elérkezettnek látták az időt, hogy siklókészüléküket aktív mozgásra, képes motoros repülőgéppé alakítsák. Gyárukban egy négyhengeres motort és két légcsavart készítettek s fölszerelték vele kétfedelű gépüket. Az első próbaröpülés 1903 dec. 17-én délelőtt történt Kitty m&m* n tiffifififififififififififififififififififififi I legszebb közeli téli kirándulóhely! «■■■■mnBDnnHHHHBHnv örömmel értesítem kedves közönségemet, hogy a GELLÉRTHEGYEN ■ I ismert legfestőibb kilátású w m I» üm f» »TÜNDÉRÜK« NAGYVENDÉGLŐT teljesen átalakítva, újonnan berendezve, november 7-én MEGNYITOTTAM Szép felsőemeleti külön éttermek. Nagy szalon bankettek, alkalmi ünnepségek számára, pompás kilátással Budapestre. Diszkrét uzsonna- és vacsorazene. Nyilvános telefon. Autótaxiállomás a Döbrentei téren (II személy számára kb. 1 pengő). Kitűnő konyha, elsőrendű borok egészen polgári árakon. Változatos étlap. Az emeleti éttermekhez u.j, lépcsőmentes bejárat. Feljárat a Hadnagy utcán, Sánc utcán át a Szirtis-út közti Tündérlakutcába. Asztalrendelés: Telelfonszánt: Automata 519-56. A nagyérdemű közönség szives látogatását kéri takszonyiTaxner István volt fia fő vendéglős, I. ker., Szirtes-út 11. szám Minden szombaton disznótor Kedd és péntek este halászlé if Ifif If If Ü If If If If If If f) If If If If FG# Hawk-ban. 12 mp-ig tartott; a berepült távolság 250 m. volt. Ugyanilyen eredménnyel végződött a következő két felszállás; a negyedik próba alkalmával 59 mp-re és 259,8 cm-re javították a távolsági, illetőleg az időtartamrekordot. Nem érdektelen talán, ha alább közöljük az első motoros Wright-biplán néhány jellemző adatát: fesztávolság —---- ------12.5 m Szárnymélység — - — 1.5 m Súly--------------------- — 450 kg Motor: 25—33 HP négyhengeres vízhűtéses, csavarfordulatszám: 450 percenként. A felületek előtt volt a bipláncellás magassági kormány és vízszintes vezéreik, mögöttük pedig az 1.8X0.6 m felületű iránykormány. A gép kormányzása két emelővel történt, az egyik a magassági kormányt mozgatta, a másik iránykormánnyal kombinált csikőkormányrúd volt. Ez a kombináció AKKUMULÁTOROK SZIKLAI ÉS TÁRSA ___ Magyarország legrégibb vállalata Budapest, Péterfy Sándor-utca 9. Telefon : József 351-43 FORD SZEMÉLY- és TEHERAUTÓK autorizált képviselete: HAHN, Kossuth Lajos-utca 12