A Motoros - Autó Motor, 1933 (5. évfolyam, 1-18. szám)
1933-01-15 / 1. szám
MEGJELENIK MINDEN HÓ 1-ÉN ÉS 15-ÉN — OKTÓBER, NOVEMBER, DECEMBER, JANUÁR, FEBRUÁR ÉS MÁRCIUS HÓNAPOKBAN HAVONTA EGYSZER. 15-ÉN ELŐFIZETÉSI ÁRA EGY ÉVRE 6 PENGŐ KÜLFÖLDRE 10 PENGŐ. " CSAK EGÉSZ ÉVES ELŐFIZETÉSEKET FOGADUNK EL A MAGYAR MOTOROSOK ÉRDEKEIT SZOLGÁLÓ JÖGVETLAN KÉPES SZAKLAP KIADJA: A MOTOROS LAPKIADÓ VÁLLALAT SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL : BUDAPEST, V., TÁTRA.UTCA 4. SZÁM HIVATALOS ÓRA: 9—2-IG TELEFONAUT: 224—07 és 107—68 Postatakarékpénztári csekkszámla szám 48.438. V. ÉVFOLYAM BUDAPEST, 1933. JANUÁR 15. 1. SZÁM. J-itábá teszik a minduntalan előbukkanó hatósági rendeletkezések a késői feketeleteknél is fásultabbá a motorost, a február elején életbelépő újravizsgáztatást és rendszámkicserélési rendelet egyöntetű megdöbbenést váltott ki mindenkiben. Hiszen a legkonstruktívabb lojalitás sem tudja magyarázatát adni, miért kell pont most lcserélni a számtáblákat, amikor azok tízegynéhány érven át megfeleltek céljuknak? Miért kell pont most újra levizsgáztatni minden gépet, amikor újravizsga nélkül is százszámra állítják le gépeiket a túlterhelt autósok és motorosok? Amikorpattantak az első újravizsgáztatási és rendszámtáblacserélési hírek, rémhírnek, ijesztgetésnek képzeltük a dolgot. De hát beszéltek róla, nálunk a kárászt akkor is zörög, ha a szél még csak bele sem kezdett a fújásba. Nem ijedtünk meg. Hiszen — gondoltuk — itt van a magyar motoros érdekeknek legfőbb istápolója és bajnoka a KMAC, majd közbelép. Vártuk a kámac elnökének akcióját, akinek — lásd parasztkocsikivilágítási rendelet — némi rutinja van érdekeink minél hathatósabb ápolásában. Vártuk a kámac alelnökének akcióját, aki egyben az Országos Gépjárműszakértő Bizottságnak is feje és ilyesfajta kérdésekben mint úgynevezett előkelő véleményező szerv él a köztudatban. De hiába vártunk. Nem vonult ki a gátra sem az elnök úr társadalmi, sem az alelnök úr hivatali fajsúlya, KMAC-nyilatkozatban azonban nem volt hiány, bár a nyilatkozatot olvasva, vakarhattuk a fejünket. Azzal vigasztalt ugyanis a kamac hivatalos nyilatkozója, hogy nem kell búsulni, nem lesznek olyan nagyon drágák azok az új táblák és a vizsgák. Szóval mintegy befejezett tények elé állított bennünket a nyilatkozó, aki jelesül jól informált kell hogy legyen ebben a kérdésben. Mert ha a rendszámtáblák gyártója oszlopos KMAC tag, ha a vizsgáztató bizottság feje oszloposabb KMAC-vezér, akkor a KMAC- nak csak tudnia kell, hogy mi rotyog a fazékban. Hogy néhány nappal ezelőtt, de természetesen a rendelet megjelente után a KMAC holmi hírlapi noszogatások után mégis mégis odafanyalodott az íróasztal mellé memorandumot írni és kommünikézni a lapoknak, az nem lepett meg senki. És még kevésbé győzte meg a motoros közönséget arról, hogy a kamac energiával, héroszi lendülettel védelmezi a motoros érdekeket. Ez csak ismétlődése volt a motalkóheccnek, amikor a kámac szintén akkor vette elő rozsdás kardját, amikor a Szeszkartell motalkóemelte új palotájának már bokrétaünnepélyét ülték. A KMAC ismét eljátszotta az elkésett kuruzsló szerepét. Pedig a magyar motorizmusnak nem olyan főcsővezetőjre van szüksége, ak akkor jönnek a tűzhöz, amikor a gyújtogatót jó magaviselete címén már kiengedték a dutyiból. A motorizmusnak Magyarországon is erélyes, befolyásos, minden érdektől mentes olyan vezetőségre van szüksége, melytől öt kilométer távolra rémülnek azok, ak tömegkatasztrófák hamujában szeretnék pirítgatni szép rózsaszínűre kevésbbé étvágygerjesztő pecsenyéjüket. Éppen csak hogy megvolt a keresztelő és a KMAC Nemzeti Sportbizottságának elkeresztelt hermafrodita szörnyszülött éppen hogy harmadszor nyavintotta el magát a különféle színeket játszó bölcső körül mohón leső szárazdajkák nagy örömére, a kamac máris elkezdte eregetni kísérleti lutballonjait holmi pénzmagok után. És elhangzott az elnöki javaslat: minden egyesület fizessen be minden tagja után évi egy-egy pengőt, összesen 3—4000 pengő évi summa, gyűlne így össze. Kell ez a pénz adminisztrációra — magyarázták kenetesen. És kell a titkárok fizetésére. Nem, sajtóhiba ez kérem. Igen titkárok és nem titkár. Kettő darab. Z,wei Stück. Egy titkár a motor osztályba, egy titkár az autóosztályba. Egy titkár ugyanis képtelen elvégezni az egész munkát, az évi két-három autóverseny ugyanis olyan rettentő munkát követel, hogy ahhoz külön ember kell. És mindjárt ajánlottak is titkárokat, Hild Károlyt, aki nem jelentene anyagi megterhelést, akit a motoros egyesületek szívesen látnának továbbra a munkaasztal mellett, csodás következetességgel az autószakcsoport titkárának teszik meg, a motortitkári munkakört pedig az autócsoport egyik tanácstagjának adományozták. Még szerencse, hogy nem Medinák a szinonimarendszer alapján — lásd adók — másfajta elnevezésű titkárokat, mondjuk külön titkárt a kétütemű és a négyütemű kérdésekben, külön kompresszoros titkárt, külön titkárt az elsőkerékmeghajtású problémák megoldására az egyesületek pénzén — csodáljuk, hogy Dönci bácsiék erre nem gondoltak. Nem látjuk tisztán még a dolgot, csak érezzük, úgy vagyunk vele, mint a bolhacsípéssel. Anna idején ugyanis a kámac azzal rémítgette a független szövetséget követelőket, hogy ha a vezetés kikerül a kezéből, akkor nem ad pénzt. Ha azonban belemennek a nemzeti sportbizottság megoldásba, úgy a kiadásokat továbbra is vállalja. Az egyesületek bekapták a horgot és lemondtak a szövetségről. Maradt a KMAC továbbra is a csalhatatlan pápa, ez az újdonsült ábrázatú, de régi éhségű pápa most péterfilléreket akar bevasalni. Minden kívülről jövő fillér tiszta haszna ugyanis a kamacnak, melynek így több pénze marad arra, hogy minden elseje táján maradéktalanul fizesse ki az igazgatóügyészi mamutfizetést. Aztán még állania is kell a KMAC- nak a paktumot és fizetéses állást juttatnia, annak az úrnak, aki olyan jelesül akvirálta meg évekkel ezelőtt az egyik jelentős egyesületet a KMAC érdekeknek. Ehhez azonban pénz kell és ha mód van, másoktól pénzt beszedni, minek áldozzon erre a kamac? Ugyebár egyszerű. A nehezen, éppen tengődő egyesületeknek nincsen pénzük versenyrendezésre, -díjakra, csak csodálatos lelkesedésük és rajongó, roppant leleményességük tartja, mesterséges légzéssel ideigóráig még életben a motorsport, tetszhalottját. Ez nem az a vadászterület, ahol eret lehet vágni. Ha a KMAC könnyelmű ígéretet tett, akkor állja a szavát, de a — saját költségén. Ha honorálni akar bizonyos szolgálatokat, honorálja — a saját zsebéből. És ami a legfontosabb, ne blamálja magát olyan vaskos következetlenségekkel, melyek még a gutgesinni klubok hajlandóságán is császármetszést, végeznek. Érdekes kísérleti gép jelent meg a német kispálya versenyeken 500-as BMW , két oldalkocsival.