Autó Motor, 1938 (10. évfolyam, 1-18. szám)

1938-01-15 / 1. szám

Rémhír? Valóság! Új vezetői jogosítvány a láthatáron — Prókátorok rohama a kötelező biztosításért A­z 1938. év újabb „ajándékokat" jut­tat a magyar automobilizmusnak, Sőt a hatóságok és a hivatalos „érdekkép­­viseletek" gondoskodnak róla, hogy a meglepetésekben, kellemetlen meglepe-i Béla résekben ne legyen hiány. straktor Az első ajándék: úgy döntöttek a tmmi- belügyminisztériumban, hogy új veze- APEST, tői jogosítványokat adnak ki. Ugyan­­íai­tér­t olyan papírból, mint az új útlevél és hamisíthatatlan vegytintával írják be az adatokat. Ráadásul: bevonják a jo­gosítványt attól, aki nem tudja bizo­nyítani azt, hogy állandóan vezet ko­csit vagy motort és új vizsgára uta­sítják. Csak nemrég cserélték ki a jogosít­ványokat, persze fizetni kellett. Most majd újra fizetni kell. És igazolni, hogy az ember állandóan vezetett kocsit vagy motort. Lesz szaladgálás, lesz dühöngés, jajgatás és fogaknak csi­­korgatása. A második ajándék: be akarják ve­zetni a kötelező szavatossági biztosí­tást, ami annyit jelent, hogy minden motorkerékpár, minden autó tulajdono­sának biztosítást kell kötnie. És ami a legmegdöbbentőbb: nem a hatóságok szorgalmazzák ezt, hanem a magyar autómobilizmus „prókátorai". Mert a kötelező biztosítást a belügyben szor­galmazó küldöttség a KMAC, a Tou­ring Club és a MATEOSZ elnökségé­ből áll. Hogy mi a kötelező biztosítás? Ra­gyogó üzlet a biztosítóknak. Ma évi 120—150 pengőt kell fizetni a szeré­nyebbik fajta szavatossági biztosí­tásért, ha az kötelezővé válik és le le­het nyomni évi 100-ra, úgy ez kereken hárommilliós boltot fog jelenteni a biz­tosító kartellnek. Viszont lehet, hogy nem engednek az évi 150-ből, ebben az esetben ötödfél milliós üzletecske néz ki. És ami a legfurcsább, a KMAC részéről úgy informáltak bennünket, hogy a biztosítók kézzel-lábbal „tilta­koznak" az akció ellen. Hát persze, hogy tiltakoznak. Kézzel-lábbal és gör­csös vonaglások közepette. Ez ugyanis nem kerül pénzbe­­ a biztosítóknak és így szebben fest az ügy. Karlmann a íTtand Grand, (frixn Az újév köré csoportosított délafrikai autóversenyek bevezető mitingje a Rand GP a Johannesburg melletti 3,9 km-es Lord Howe-körpályán 50 körös, azaz 195,5 km-es távon folyt le. Az is­mertebb európai versenyzők közül, Earl Howe, Mays, Taruffi, Siena, Lurani, Villoresi és Hartmann László jelent meg a startnál. Nevezettek a Délafri­­kában már tradicionális, komplikált formula szerint lefutott hendikepver­senyen képtelenek voltak megbirkózni a súlyos hendikepekkel és így a ver­seny két kis 747 kcm-es Austin kocsi zsákmánya lett, melyek helybeli veze­tőikkel 120 perc előnnyel indultak. Harmadik helyen Lurani kötött ki 1100 kcm-es Maseratijával, míg Hartman László 2,3­1-es Maseratijával súlyos hendikeppel a 9-ik helyen végzett. 11Március 19-27 : fiutótziállítás Budapesten A Magyar Automobil Kereskedők Or­szágos Egyesületének hosszas fárado­zások után végre sikerült biztosítania a tavaszi autókiállítás megrendezését, melyet a városligeti Iparcsarnokban március 18—27 között fog lebonyolítani. Legutóbbi számunkban már utaltunk azokra a nehézségekre, melyek a Nem­zetközi Vásár részéről évről-évre lehe­tetlenné tették a magyar autószakma eme reprezentatív eseményének meg­rendezését. A MAKÓK és a KMAC ve­zetőségének hosszas utánjárásokkal sikerült végre áthidalni az akadályokat és márciusban megnyithatja kapuit a Budapesti „Szalon", mely minden te­kintetben méltó lesz ahhoz a nívóhoz, amit az automobilizmus a külföldi metropolisokban produkál. Személy­autók és motorkerékpárok terén a ki­állítás a legújabb és legszebb anyagot fogja felvonultatni, úgyszólván a pá­risi, londoni és berlini kiállítások leg­javát fogjuk az Iparcsarnokban össze­sűrítve látni. Nagy örömmel üdvözöl­nénk, ha a kiállítással kapcsolatosan mód adódnék arra, hogy a közönség megismerkedhessen a teherautóépítés legújabb csodáival is, melyek — főleg német részről — a külföldi Szalonok mindenkori fénypontját képezik.

Next