Autó Motor, 1938 (10. évfolyam, 1-18. szám)
1938-01-15 / 1. szám
Rémhír? Valóság! Új vezetői jogosítvány a láthatáron — Prókátorok rohama a kötelező biztosításért Az 1938. év újabb „ajándékokat" juttat a magyar automobilizmusnak, Sőt a hatóságok és a hivatalos „érdekképviseletek" gondoskodnak róla, hogy a meglepetésekben, kellemetlen meglepe-i Béla résekben ne legyen hiány. straktor Az első ajándék: úgy döntöttek a tmmi- belügyminisztériumban, hogy új veze- APEST, tői jogosítványokat adnak ki. Ugyaníaitért olyan papírból, mint az új útlevél és hamisíthatatlan vegytintával írják be az adatokat. Ráadásul: bevonják a jogosítványt attól, aki nem tudja bizonyítani azt, hogy állandóan vezet kocsit vagy motort és új vizsgára utasítják. Csak nemrég cserélték ki a jogosítványokat, persze fizetni kellett. Most majd újra fizetni kell. És igazolni, hogy az ember állandóan vezetett kocsit vagy motort. Lesz szaladgálás, lesz dühöngés, jajgatás és fogaknak csikorgatása. A második ajándék: be akarják vezetni a kötelező szavatossági biztosítást, ami annyit jelent, hogy minden motorkerékpár, minden autó tulajdonosának biztosítást kell kötnie. És ami a legmegdöbbentőbb: nem a hatóságok szorgalmazzák ezt, hanem a magyar autómobilizmus „prókátorai". Mert a kötelező biztosítást a belügyben szorgalmazó küldöttség a KMAC, a Touring Club és a MATEOSZ elnökségéből áll. Hogy mi a kötelező biztosítás? Ragyogó üzlet a biztosítóknak. Ma évi 120—150 pengőt kell fizetni a szerényebbik fajta szavatossági biztosításért, ha az kötelezővé válik és le lehet nyomni évi 100-ra, úgy ez kereken hárommilliós boltot fog jelenteni a biztosító kartellnek. Viszont lehet, hogy nem engednek az évi 150-ből, ebben az esetben ötödfél milliós üzletecske néz ki. És ami a legfurcsább, a KMAC részéről úgy informáltak bennünket, hogy a biztosítók kézzel-lábbal „tiltakoznak" az akció ellen. Hát persze, hogy tiltakoznak. Kézzel-lábbal és görcsös vonaglások közepette. Ez ugyanis nem kerül pénzbe a biztosítóknak és így szebben fest az ügy. Karlmann a íTtand Grand, (frixn Az újév köré csoportosított délafrikai autóversenyek bevezető mitingje a Rand GP a Johannesburg melletti 3,9 km-es Lord Howe-körpályán 50 körös, azaz 195,5 km-es távon folyt le. Az ismertebb európai versenyzők közül, Earl Howe, Mays, Taruffi, Siena, Lurani, Villoresi és Hartmann László jelent meg a startnál. Nevezettek a Délafrikában már tradicionális, komplikált formula szerint lefutott hendikepversenyen képtelenek voltak megbirkózni a súlyos hendikepekkel és így a verseny két kis 747 kcm-es Austin kocsi zsákmánya lett, melyek helybeli vezetőikkel 120 perc előnnyel indultak. Harmadik helyen Lurani kötött ki 1100 kcm-es Maseratijával, míg Hartman László 2,31-es Maseratijával súlyos hendikeppel a 9-ik helyen végzett. 11Március 19-27 : fiutótziállítás Budapesten A Magyar Automobil Kereskedők Országos Egyesületének hosszas fáradozások után végre sikerült biztosítania a tavaszi autókiállítás megrendezését, melyet a városligeti Iparcsarnokban március 18—27 között fog lebonyolítani. Legutóbbi számunkban már utaltunk azokra a nehézségekre, melyek a Nemzetközi Vásár részéről évről-évre lehetetlenné tették a magyar autószakma eme reprezentatív eseményének megrendezését. A MAKÓK és a KMAC vezetőségének hosszas utánjárásokkal sikerült végre áthidalni az akadályokat és márciusban megnyithatja kapuit a Budapesti „Szalon", mely minden tekintetben méltó lesz ahhoz a nívóhoz, amit az automobilizmus a külföldi metropolisokban produkál. Személyautók és motorkerékpárok terén a kiállítás a legújabb és legszebb anyagot fogja felvonultatni, úgyszólván a párisi, londoni és berlini kiállítások legjavát fogjuk az Iparcsarnokban összesűrítve látni. Nagy örömmel üdvözölnénk, ha a kiállítással kapcsolatosan mód adódnék arra, hogy a közönség megismerkedhessen a teherautóépítés legújabb csodáival is, melyek — főleg német részről — a külföldi Szalonok mindenkori fénypontját képezik.