Élelmezési Ipar, 1988 (42. évfolyam, 1-12. szám)

1988-01-01 / 1. szám

2 Élelmezési Ipar, XLII. évf. 1. szám kotott. Az agrártermékekből kialakult kínálati piac új alkalmazkodást követel meg. Ma az előrelépés kiindulópontja a piac, a fej­lődés ütemét, méretét alapvetően ez határolja be. A hazai élelmiszertermelés jövője attól függ, hogy a piaci követelményekhez mennyiben tudunk al­kalmazkodni. Ez ad választ arra a dilemmára, hogy az élelmiszer-termelés meg tudja-e őrizni fontos stabilizáló szerepét az egész gazdaságon belül. A piaci verseny, a külső értékesítés fesze­sebb feltételei azonban nem általában az élelmi­szer-termelést értékelték le, hanem egyes termé­keket. Ezért nem a termelést kell csökkenteni, ha­nem a változó igényeknek jobban megfelelő ter­melési és erre alapozott export szerkezetváltást kell megvalósítani. Egyúttal elengedhetetlen a mi­nőségi követelmények magasabb mércéje. Fel kell hagyni azzal a régi szemlélettel, amely a 3 felve­vő piacra — a belföldire, a szocialistára és a kon­vertibilisre — eltérő minőség előállítását tartja le­hetségesnek, sőt célszerűnek. Abból kell kiindul­ni, hogy fejlett belső piac nélkül nem lehetünk képesek külső piacaink fejlesztésére sem. Tovább­ra is alapvető politikai súlyú feladat a hazai la­kosság jó színvonalú, kiegyensúlyozott ellátása. Ez az élelmiszer-termelés mintegy 70%-ának pi­aca. Jobban meg kell becsülnünk, igényeit folya­matosan elemezni kell és kielégíteni. Fontos, hogy ezt a követelményt minél kisebb társadalmi ráfor­dítással teljesítse az élelmiszer-gazdaság. Figyelembe véve a már elért magas élelmiszer­­fogyasztási szintet, az életszínvonal várható ala­kulását, valamint a lakossági jövedelmek várható differenciálódását, az 1988—90. években mennyi­ségben szerényebb, választékban és minőségben számottevőbb fejlődéssel lehet számolni. A hosz­­szab­b távon tervezhető fogyasztási trend mellett 1988-ban átmenetileg lakossági fogyasztáscsökke­nés is bekövetkezhet a fogyasztói árszínvonal nö­vekedése miatt. Az 1990-ig terjedő időszakban a cél a külön­böző jövedelmű lakossági rétegek differenciált ke­resletének kielégítése, a jól ellátott területeken a választék bővítése, a kevésbé ellátott területeken az ellátás javítása. Fokozott figyelmet kell fordí­tani a korszerű, egészségesebb termékek részará­nyának növelésére. Ez hozzájárulhat a piaci viszo­nyok gyorsabb kibontakozásához és együttjár a vállalatok meglévő piacokért való versenyének növekedésével. Az 1988. év folyamán külön feladatot jelent a belföldi piac változásainak nyomonkövetése. Az alapvető élelmiszerek széles körének egyidejű és eltérő mértékű áremelése előre teljese­n ki nem szá­míthatóan hathat a hazai fogyasztásra. Nincs kel­lő információ arról, hogy a lakosság átmeneti fo­gyasztáscsökkenése mennyiben érinti majd a tar­tós fogyasztási cikkeket és mennyiben az élelmi­szereket. Egy-egy cikkcsoport lényeges fogyasz­tásváltozása esetén gyors piacváltásra kell fel­készülni. A KGST-országokba irányuló kivitel alapját ké­pező államközi szerződések többsége 1990-ig ér­vényben van, azok teljesítése érdekünk. Lénye­ges változással nem számolunk, bár egyes (pl. boripari) termékekből a kivitel csökkenése várha­tó. A piacok megtartása azonban a szocialista or­szágok részéről jelentkező minőségi, csomagolási, időbeni ütemezési igények folyamatos teljesítését teszi szükségessé. Kiemelt feladat továbbá a gazdaságosság javí­tása. A növekvő export árualapot is figyelembe véve, ennek kikényszerítésére meghatározott kör­ben az exportáló gazdálkodó egységek versenyez­tetése szélesebb körben várható. Számolni kell az érdekeltségi rendszer módosításával is. Ez azt je­lenti, hogy az export nyereséggaranciája megszű­nik. A nem rubel elszámolású export forgalomban 1988—90. években erőteljesen kell növelni az aktí­­vumot. E követelménynek úgy lehet megfelelni, hogy egyrészt a kivitel növekedése mellett a kon­vertibilis behozatal mérséklődik, másrészt a kivi­tel növekedésével párhuzamosan a jövedelmező­ség javul. A cél megvalósítása nagymértékű erő­feszítést követel mind az alapanyag-termelőtől, mind a feldolgozók részéről az export gazdaságos­ságának javításában. Ez feltételezi, hogy a jöve­delmezőbb termékek részarányának növelése mel­lett a leggazdaságtalanabb termékek kivitele csök­ken. Mivel a meglévő piacainkon a mennyiség lénye­gesen nem bővíthető, a forgalom növeléséhez egy­részt a piachoz jobban igazodó exportszerkezet, másrészt jobb minőség, harmadrészt pedig új piac is szükséges. Az elérhető nagyobb bevétel érdekében mind a feldolgozatlan termékek értékesítése, mind a ma­gas fokon feldolgozott termékek forgalmazása döntési alternatívaként veendő figyelembe. A tény­leges értékesítési összetétel meghatározásában leg­főbb iránytű a gazdaságosság lehet. Az export növelésének fontos tényezője az egyébként nem nagy értékű, de összességében je­lentős árbevételt biztosító, ún. apró cikkek — mint például toll, házinyúl, galamb, élő és főtt­vad, gyógy- és fűszernövények, méz, bél stb. — kivitelének bővítése is. Erre jó alkalmat nyújt az, hogy a termelés volumenének növelése elveszti a prioritását. Javítható viszont ezek devizaárbevé­tele is a csomagolás és a feldolgozottság fejleszté­sével. Az élelmiszeripari termékek volument adó há­nyada hagyományos, illetve az export piacon „be­vezetett” termék. A termékszerkezet-váltás az át­lagosnál nagyobb erőfeszítéseket követel meg. A szerkezetváltás terén két követelménnyel talál­juk magunkat szemben. — Belföldön a fogyasztói szokások viszonylag las­san és nehezen befolyásolhatóak, változnak. Pedig az egészségesebb táplálkozás indokolná a lakossági táplálkozásban az energiaszint és a magas nátrium (konyhasó) fogyasztás csökken­tését, a diétás rostok és egyes vitaminok, ás­ványi anyagok növelését. A jelenlegi, nem korszerű tendenciák kialakulásában egyaránt szerepe van a gyártmányszerkezetnek és a fo­gyasztói tudatformálás elmaradottságának. Villányi M.: Az élelmiszeripar fejlesztése

Next