Az Épitési Ipar, 1878 (2. évfolyam, 1/53-52/104. szám)

1878-06-30 / 26. (78.) szám

4­ Ezen módozat folyam-szabályozási szempontból sem ajánlható, mert a víztömeg, melynek egy része úgyis már az ó­budai ág által vezettetik el, nagyon elosztatnék, a­mi a folyam főágára nézve igen káros hatással lehetne, a­mennyiben bekövetkezhetnék az az eset, hogy a főág ha­­józhatlanná válnék. 5. A budapesti dunaszabályozás által épített újpesti párhuzammá átváltoztatását vonná maga után, sőt a fo­lyam viszonyait a Margitsziget körül is hátrányosan meg­változtatná. 6. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azon körül­ményt sem, hogy a javasolt munkálatok létesítése száz­­ezerekre menő és a kikötő jövedelmét mesze túlhaladó pénzösszegeket emésztene fel. Mindezen indokoknál fogva az albizottság ezen esz-­­­mét egyhangúlag elejtette. Újabb eszmecsere következtében az első javaslatnak azon módosítása merült fel, hogy a kikötő felső zárgátja­­ egészen eltávolítandó, helyette jégtörők alkalmazandók, az alsó nyílás pedig kibővítendő lenne. Ezen módosításra az első pont kivételével ugyan­azon ellenvetések létettek, mint fenntebb. Végre ugyancsak a fentebbi javaslat módosíttatott olykép, hogy a felső zárgátban lévő jelenlegi 6 öl széles nyílás 25 ölre bővítessék ki és jégtörőkkel biztosítassék. E módosítás ellen felhozatott, hogy az csak fél in­tézkedés lenne és nem nyújtana tökéletes orvoslást, mert a 25 öles nyílásnál betóduló víz a kikötő medencében se­beségét elvesztvén, még több iszapot hozna be mint je­lenleg. Lehetne ugyan folytonos kotrás által a kikötő közepe táján egy 25 öl széles folyót létesíteni, de a ki­kötő jobb- és balparti része annál nagyobb mértékben iszapoltatnék el és így az újpesti part, mely épen az árok be- és kirakására, hajók kihúzására, hajó­gyártelepre van szánva, használhatatlanná válnék, továbbá a jelenlegi át­eresz lebontása és a 25 ölnyi nyílás biztosítása aránylag a semmiképen sem kielégítő eredményhez nagy költséget (156.pop frt) okozna. Ennélfogva a fenti eszmének ezen módosítása is elejte­­tett. Felemlítetett továbbá boldogult Török mérnök egy tervezete, mely a már fentebb megvitatott eszmével lé­­nyegében azonos lévén, az ugyanazon fentebb felhozott indokoknál fogva szintén elejtetni határoztatott. Szóba jött még olyforma javaslat is, miszerint a je­lenlegi áteresz elzáratván, abba csövek alkalmaztassanak, melyek által a kikötő friss vízzel ellátható lenne. De ezt a bizottság nem találta célravezetőnek, mivel egyrészről, ha kevés cső alkalmaztatnék, elegendő fris vizet nem szol­gáltatna, másrészt pedig sok cső alkalmazása esetén a költség oly magasra rúgna, hogy az ez által elérendő előny a tetemes kiadással semmi arányban sem állana. Ezután Schamotzil János miniszteri mérnök ter­vezete vétetett bírálat alá. Tervező a jelenlegi átereszt meghagyja és felhasználja úgy, hogy a­mint jelenleg ott áll, az oldalfalakat felemeli + 28 lábra a Duna sempontja fölött, és ezen 6 öl széles nyílást egy vas szerkezet se­gítségével olyképen zárja el, hogy az + 5 lábtól kezdve felfelé mozdulatlan marad, — 2 lábtól + 5 lábig pedig, 6 külön felhúzható rekesz­ tábla által tetszés és szükség szerint elzárható vagy nyitható legyen. A vasszerkezetnek külső része egészen fával van bo­rítva, hogy a netaláni jégsurlódások vagy oda úszó tár­gyak a vasszerkezeten sérüléseket ne okozhassanak. A szerkezet oly célszerűen van tervezve, hogy annak elhelyezése költséges vízfogógátak felépítése nélkül is léte­síthető lesz. A nyílás szélessége 7 merőleges vasrácstartó által 6 részre van felosztva, melyeknek alsó része mint már fent említetett 6 felhúzható rekesztábla által van el­zárva, ezen táblák a 0 alatti 2 láb mélységtől 5 lábig felfelé tehát 7 láb magasan felhúzhatók, úgy, hogy az átfolyási nyílás szükség esetében 2­­0 lábra bővíthető; feltéve, hogy a víz másodpercenként csak 5' sebességgel folyik a nyí­láson át, a kikötő medence másodpercenként 1o56 köbláb fris vizet nyerene, a­mi a víz felfrisítésére elegendő, mert a tett számítások szerint ezen nyílásokon 24 óra alatt még­­egyszer annyi víz folyik keresztül, mint a­mennyit a ki­kötőnek egész víztömege tesz. Nagy és zavaros dunavízállás alkalmával ezen fa­táblák egészen leeresztendők, mi­által a nagyobbszerű káros iszapbehordás a kikötőbe meg fog gátoltatni. A bizottság ezen tervezetet tüzetes megvitatás és az előbbi tervezetekkel való összehasonlítás után legjobb­nak, leginkább célhoz vezetőnek, minden igényt kielégítő­nek találta ; általa a feladat megfejtése egyszersmind leg­olcsóbban elérhető, mert létesítése Sahamorzd János költ­ségvetése szerint csak 16.600 frtra rúgna, és azért a bizottság ezen tápzsilip tervezetét egyhangúlag ajánlja végrehajtásra, azon hozzáadással, hogy ha később néhány jégtörő fel­állítása szükségesnek mutatkoznék, azok az ott kimutatott módon az áteresz előtt építendők fel. Haynald István, orsz. építészeti felügyelő még azon indítványt tette, hogy nem lenne felesleges a vas­szerkezetet a jelenleg már az átereszben lévő hídjárom­­mal összekapcsolni, mi­által az egész szerkezet nagyobb ellen­állási képességet nyerne; ezen indítványt a bizottság szintén elfogadta. A bizottság habár ezen tervezetet mint a jelen kö­rülmények közt egyedül célszerű, határozottan ajánlja, mindazonáltal minden félreértés kikerülése végett szük­ségesnek látja felemlíteni, hogy a kikötőben és annak két nyílása közelében még ezután is mindig be fog követ­kezni kisebb mérvű eliszapolás, mint az minden kikötő­nél elkerülhetően elő szokott fordulni, de az utóbbi évek­ben tapasztalt nagymérvű eliszapoláshoz nem is hason­lítható és kellő gondozás mellett évenkénti csekély költ­séggel eltávolítható lesz. Ennélfogva az újpesti kikötő haszonvehető állapotba való helyezésére szükséges munkák és kiadások röviden összefoglalva következők lennének : 1. A zárszerkezet helyreállítása.............. 16,600 frt 2. A felső zártöltés helyreállítása és bur­kolása 6,820 „ 3. A kikötő kikotrása.............................. 73,728 „ 4. Az alsó védmű helyreállítása a kikötő bejárásánál.......................................................... 4,566 ., 5. Később felállítandó jégtörők . ........... 1,152 ,, összesen­­ 102,866 frt. De miután nem szükséges, hogy az egész kikötő egy év alatt kikotortassék, a bizottság a kotrásra előirány­zott 73,728 frt összeget p. 3 évre feloszthatónak tartja s így még ez évben végrehajtandó munka költsége lenne............................................ 52,562 frt — kr. a második évben....................................... 24,576 ,, — „ a harmadik évre szintén.......................... 24,576 frtra. Az eddig felemlített és létesítésre ajánlott építke­zések által a kikötő további fennállása, elegendő fris vízzel való ellátása és nagyobb mérvű be nem iszapolása bizto­sítva lesz, és így a tanácskozás kezdetén felvetett mind­két kérdés meg lenne oldva , a­mennyiben a kikötő egészségi szempontból is lényegesen javulna, hogy azon­ban a kikötő vize tökéletesen tiszta legyen és minden igényeknek megfelelhessen, szükséges oly intézkedéseket életbe léptetni, hogy a kikötőbe semmiféle péce vagy gyári csatorna bevezetése ne engedtessék meg és a már meglévők eltávolíttassanak, miután azok az albizottságnak a helyszínén szerzett tapasztalata szerint oly sűrű anya­gokat hoznak magukkal, melyek a víz által fel nem old­hatók és el nem vihetők, hanem ott mindjárt a meden­cében lerakódnak, később rodhatásba mennek át és így az iszapolást elősegítve a vizet és levegőt rontják, sőt veszedelmessé teszik. Ennélfogva a bizottság egyhangú véleménye az, hogy Újpest község magának egy nagyobb gyújtőcsa-

Next