Az Épitési Ipar, 1881 (5. évfolyam, 1/209-52/260. szám)
1881-10-09 / 41. (249.) szám
373 természetszerűen még hatalmasabb arányai ne ártsanak művének. És ha ezen, a körülmények folytán keletkezett végeredményt látjuk, nem kell-e azt a következtetést levonnunk, hogy a Széchenyi-szobor arányaiban tartott álló szobor (nem okvetetlen a „haza bölcse“) helyesebben töltené be a helyet?! Deák Ferencnek ülő szoboralakban való megörökítését lehetőnek tartjuk, de lehetővé kell tenni azt oly módon, hogy abban minden honpolgár lelke gyönyörködjék. Huszár meg tudja teremteni azt, de jelöljenek ki neki e feladathoz megfelelőbb helyet. Egy ülő szoboralakot nézetünk szerint csakis a szobor körül helyesen, illetve az álláspontok korlátozásával rendezett oly parkozás és befásítás és az épülettől való megfelelő elhelyezés mellett kell létesíteni, oly elrendezésnél ugyanis, mely túlságos arányokat nem tűr el, és akkor lesz a szobormű a ügyeimet lekötő kellemes hatású. Nem fogja tagadni senki azt sem, hogy egy ülő szoboralaknak hátulsó oldala, legyen az bármily művészies kidolgozás, nem érdemes arra, hogy épúgy szemléltessék mint az eleje, kellő parkozás által a szobor hátulja alárendeltebbé tehető. Kifogástalan szobrot állíthatunk Deáknak, ha kijelöltetik az új parlamentház előtti hely e célra , ott parkozás által elérhetni a kívánt eredményt. Oda bizonyára szebb művet állítana Huszár Adolf, mert nem kell neki megküzdeni az általunk a fentebbiben elősorolt viszonyokkal. Széchenyivel szemben lesz kit oda állítanunk, azzal most nem kellene törődni. Mert ragaszkodva ezen mintának a Ferenc Józseftéren való keresztülviteléhez, és talán azon teendő javítások által elérni akarni, azt aminek lenni kellene, — bizottmányilag megállapítani, hogy a test méretei gyengébbre, a talapzaton pedig ez, a mellékalakokon meg amaz módonosíttassék, azt valóban merész, a lelkiismerettel alig összeegyeztethető eljárásnak tartjuk. Az előbb kifejezett vélemény feleslegessé teszi, hogy egyes részekre vonatkozó megjegyzéseinket felsoroljuk. A talapzat tagozata önmagában gyakorlott kézre vall, de ismét csak az egésznek hatását véve, hogy egyet felemlítsünk, ha oldalt nézzük, a koncepció olyan, mintha a négy oszlop között egy, úgyszólván biztonság tekintetében is szükségből beletolt tömeget látnánk. Az ékesen díszített renaissance stylben tervezett szék nem áll összhangban az egyszerű alapzat styljével. Jól tudjuk, hogy ez azon igyekezet kifolyása, hogy a szék nehézkesnek ne lássék, de azt hisszük, sok is jutott a jóból. Egy szobor-talapzat mellékalakjaitól bizonyos határig mindig megkívánjuk, hogy a talapzathoz lehetőleg organikusan simuljanak; a két álló mellékalaknál ezt nagyon nélkülözzük ; mint két külön szobor e szobrok nagyon is előtérbe lépnek. Ezek azon megjegyzéseink, amelyeket, dacára a bizottság már kimondott határozatainak, elhallgatni nem akartunk. K-g Ló. Vegyesek. Mai rajzmellékletünkön veszik olvasóink a kassai dóm restauráló terveinek második lapját a hátsó homlokzatot. A Deák szobor mintájáról két cikket is kaptunk, s minthogy mindkettő érdekes fejtegetéseket tartalmaz, adjuk azokat mai számunkban, a mennyiben hisszük, hogy az ily eszmecsere olvasóink érdeklődésével találkozik. A tömösi honvéd-emlékrajzát múlt 1880. é. 51—207. számunkban közöltük; a leleplezés után lefényképésztetett, az így nyert kabinet-nagyságú képek kaphatók a M. Mérn. és Építész-Egyletben (IX. ker. Csillag utca 12. sz.); darabja egy forint; a tiszta jövedelem az erdélyi honvédegylet javára fordíttatik. A közlekedésügyi minisztérium hidrográfiai osztálya részint a hidrográfiai és meteorológiai adatok megszerzésével, részint azok feldolgozásával fog foglalkozni. A hivatal egy osztálytanácsosból, 5 főmérnökből és 10 mérnökből fog állani. A hivatal főnöke egyszersmind tagja és e tárgyban referense lesz a műszaki tanácsnak; az 5 főmérnökből kettő a központban lesz, 3 a vidéken a munkálatok vezetésével lesz megbízva. A felvételeket napidíjas mérnökök fogják végezni, az állandóan kinevezett mérnökök vezetése alatt. A hivatal mindenek előtt a Tisza és mellékfolyói vízrajzi és vízműtani felvételéhez kezd hozzá. Ez a munka körülbelül 10 évig tart el s a hivatal 10 évi költségvetésével együtt 2 millió forintba fog kerülni, mint az „E -r“ értesül. A központi személypályaudvar. Azon pályaudvar és indóház, melyet a kormány a Kerepesi út végén, a kerepesi vám és a százház között építtet, Budapest nagyszerű épületeinek számát fogja szaporítani. Ezen területen be lesz építve 7000 négyszögméter s az indóház a nagy csarnokon kívül négy 2 emeletes pavillonból álland. A nagy csarnok, honnan a vonatok indulnak s érkeznek, 42 méter széles belső világosságú lesz, vagyis ily nyílt távolságban állnak oldalfalai, míg a csarnok hossza 192 méternyi leend. Az épület fölé vasszerkezetű, s nem csúcs, hanem ívalakú üvegtető borul. A 4 pavilion közül az egyikben hivatalok, hivatalnoki lakások és a királyi család számára épülendő udvari váróterem lesznek; a többi pavilonokban hivatalok és lakások, a mehettek podgyászfelvételi, vendéglői, pénztárnoki helyiségek és várótermek. Külön raktár épül a gyorsszállítmányok részére. Az építési engedélyt a főváros illető bizottsága e nevezetes műre már kiadni javasolta. Új vasút. A képviselőház f. hó 6ki ülésén a közm. és közm. miniszter törvényjavaslatot nyújtott be a nagykikinda-becskereki és a margitfalva-szomolnoki másodrendű vasutak kiépítése iránt. Vasúti hid a Dráván. Az alföld-fiumei vasút eszékvillányi ága a Dunát az eszéki vár alatt egy fahiddal szeli át. E fahidat egy 1882-ben elkészülendő vasrostély-híd fogja helyettesíteni, mely nem a mostani helyén lesz, hanem mintegy 20 méterrel fentebb fog állani. A vashídon magán egy vágány és három nyílás lesz, a két külső 58 s a középső 74 méter széles ívközzel minek megfelelően két szárazföldi és két vízben álló oszlop fog emeltetni. A híd oszlopainak alapmélysége 8 és 12 méter közt váltakozik alacsony vízállás alatt, az alapmunkálatok vasharangok segítségével fognak eszközöltetni, hasonlóan azon módhoz, mely annak idején a Margit-híd s a magyar államvasutak összekötő vasúti hídja építésénél alkalmaztatott. Az alapzat a falazattal és betonnal együtt 1460 köbmétert foglal magában, a híd oszlopai az alapzat fölött 1124 köbmétert, ez utóbbiakban 184 köbméter faragott kövű fal lesz. Az alföldi vasút igazgatósága e munkának elvégzését ajánlat útján a Gregersen és Deutsch cégre ruházta. A vaskonstrukció szállítását és összeállítását a magyar államvasutak gépgyára eszközli. Az alapmunkálatoknak, melyek már megkezdettek, a jövő év augusztus végéig kell befejeztetniök, úgy hogy a híd maga ugyanazon év október 1-jén a forgalomnak átadatnék. Ez az első nagyobb híd, mely magyar vállalkozók által, s a magyar közlekedési miniszter utasításának megfelelően kizárólag magyar iparosok igénybevételével építtetik. Vasúti híd a Száva folyón. Az 1880. évi XLII. t. c. és a szerb fejedelemséggel 1880. évi április 9-én (március 26-án) kötött egyezmény határozata szerint a budapest-zimonyi vasútnak a szerb vasutakkal leendő összeköttetése céljából Zimonynál a Száva folyón át létesítendő vasúti híd és az ahhoz tartozó biztosítási munkák kiadása iránt a m. kir. közlekedési minisztérium ajánlati árlejtést hirdet. Előmunkálati engedély. Markovits Miklós pozsonyi lakos a közmunka- és közlekedési magy. kir. minisztériumtól egy félév tartamára előmunkálati engedélyt nyert egy Komáromtól a Csallóközön át Pozsonyig vezetendő másodrendű gőzmozdonyú vasútra. Árlejtések eredménye: A budapest-gráci államúton *