Az Épitési Ipar, 1883 (7. évfolyam, 1/314-52/365. szám)

1883-01-14 / 2. (315.) szám

Előfizetési ár: Egész évre . . 8 frt.: AM.Mérn.és Ép.­Egyl.tagjainak Félévre .... 4 frt. Egész évre 6 frt. Félévre 3 frt. Negyedévre. . 2 frt Egyes szám ára 25 kr. 2—315. szám. Vasárnap, január 14. Szerkesztő- és kiadó-iroda: VII. ker. Kerepesi­ út 24. sz. III. e. 4. ajtó. Minden a lapot illető küldemény ide intézendő. Kiadják : Ámon József, Senki­­Károly, Bukovics Gyula, Czigler Győző, Devecis Delvecchio Ferenc, Doltzer Lipót, Fanda József, geszti Adolf, Ganz és gdzsa, Hauszmann­­Alajos, gieronymi­­Károly, Floshauser Lajos, gallina­­Mór, gauser János, géler Napóleon, gund .Endre, Langenfeld grigyes, Lechner Lajos, Lukse-gábry Béla Mechwart Andris, Neuschloss Emil, Neuschlosz Ödön és Marcell, Ney Béla, girtos gyula, gucher József, Schlick Béla, Steindl (Imre, golnay Lajos, Weber Antal, Ybl Miklós, Zellerin glityis. igártos (gyula, a kiadótulajdonosok képviselője. Felelős szerkesztő: Ney Béla. Tartalom : Meghívó. — Előfizetési fölhívás. — Új aszfaltbur­kólát. — »Élelmesség.“ — A templomok fűtése gőzzel. — Vegyesek. (Az Ybl-album táblája, ábrával. — Magyar Mérnök- és Építész-Egy­let. — Fővárosi ügyek. — Levelezés. — Hirdetések. Meghívó. A Magyar Mérnök- és Épít­ész-Egy­let mű- és középítészeti szakosztályai jövő hétfőn a folyó évi január hó 15-én esti 6­/a órakor az egyesület helyiségében (Csillag­ utca 12. sz. a.) szakülést tartanak, melynek tárgyai: 1. A működési bizottság előterjesztése a nagy pá­lyázat ügyében. 2. Folyó ügyek, indítványok. Czigler Győző s. k. Ybl Miklós s. k. szakoszt. jegyző. szakoszt. elnök. Előfizetési fölhívás „JKZ ÉPÍTÉSZ ipar“ című műszaki hetilap 1?folyam­ára. Előfizetési árak: Egész évre 8 frt. A M. Mérnök- és Építész-Egylet tagjainak Fél „ 4 „ Egész évre 6­­rt. Negyed „ 2 „ Fél „ 3 „ Kérjük t. olvasóinkat, hogy előfizetéseiket minél előbb megújítani, és lapunknak ismerőseik körében új pártolókat is szerezni szíveskedjenek. Szerkesztő- és kiadó-iroda: VII. ker., Kerepesrét 24 sz. III. em. 4. ajtó. Pártos Gyula s. k., Ney Béla s. k., a kiadótulajdonosok képviselője, szerkesztő. Uj aszfaltburkolat. Tisztaság és rendesség tekintetében az aszfalt által óriási haladás történt az utak burkolásában a kövezéssel szemben. Az aszfalt szilárd rétege, mely a talajt borítja, megakadályozza, hogy a föld megtel­ítessék az utcákon el­folyó tisztátalan anyagokkal, a­mi az egészség dolgában igen fontos; a burkolat tiszta és tartós; végre nem zajos és meggyöngíti a kocsikerekek zörgését, legalább a kikö­vezett utakkal egybehasonlítva, mert a makadámos utaknak is megvan az utóbbi két jó tulajdonságuk. Az aszfaltburkolat készítésénél követendő eljárás le­írása tán fölösleges, mert eléggé ismeretes. De az utóbbi időkig nagyobb mértékű felszerelésre és nagy gondosságra volt szükség, mert az aszfalttal csak meleg állapotában le­hetett dolgozni; esős, de még csak nedves időben is úgyszól­ván lehetetlen volt a tömörített aszfaltot készíteni; múlha­tatlan volt, hogy száraz legyen az alap t. i. a beton, és ha nem volt az, akkor mesterségesen meg kellett szárítani, sőt az egyengető eszközöket is izzásig kellett megmelegí­teni, a­mi igen költséges és kellemetlen, különösen az apróbb javításoknál. Mostanság, a „Société générale des bitumes et as­­phaltes frais­ais“ egy új módot használ, melynek nyomán a hideg állapotban levő aszfalttal is lehet dolgozni; ennek eredményeit kitűnőknek mondják, és még­hozzá az eljárás oly egyszerű, hogy bármely munkás, mindjárt előszörre is tud aszfaltburkolatot csinálni, anélkül, hogy e miatt szilárdság és jóság tekintetében a burkolat szenvedne. Az aszfalt ez eljárásnál is porrá van őrölve, s annyira elő van készítve, hogy gereblye segítségével csak ki kell teregetni. Azután el kell simítani és vassúlyokkal leveregetni két egymás fölött fekvő rétegbe. Az aszfaltpornak e könnyű kezelhető­ségét egy bele­kevert illó folyadék okozza. A munka av­val végződik, hogy egy 600—800 kilogrammos hengert görgetnek rajta. A javítások ugyanily módon történnek. A kocsik járása igen előmozdítja az aszfalt összenyo­módását, mi­által a burkolat egyöntetűséget és cohae­­siót nyer. Esős időjárás legkevésbé sem akadályozza az útké­

Next