Épitő Ipar, 1887 (11. évfolyam, 1/522-52/573. szám)

1887-10-09 / 41. (562.) szám

1887. BUDAPEST. iiiiiiiniimimimiiiiiiiMiiiiiMiiiiiHitiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin'HiiJJiii Előfizetési ár: Egész évre. . . . 8 frt Félévre.................4 frt Negyedévre ... 2 frt Egy szám ára 25 kr. 41.—662. sz. — Vasárnap, október 9-én, iiiiiiiiiimiiii // XI. ÉVFOLYAM. jjiiiiMiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiii iiHfiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiitiniiuiiiiiiiii imiiiiii iiiiiiiiiiitimniiiiiii imiiiiimiiiiiimiuiiimimmiiimiiiniimiiiiiiiiiiiimiiiimiiliiiiiimiiiiiiiiiiiiimiiiiiiii EPITO IPAR MŰSZAKI HFTILAP. Szerkesztő- és kiadó­ iroda : VII. kerület, Kerepesi­ út 24. szám, III. em., 4. ajtó. Minden a lapot illető kül­demény ide intézendő. AZ építőmesteri képzettség megvizsgálására szervezett bizottság, valamint a budapesti építőmesterek, KŐMŰVES-, KŐFARAGÓ- ÉS ÁCSMESTEREK IPARTESTÜLETÉNEK HIVATALOS LAPJA. Kiadják: Amon József, R­snkó Károly, Bukovics Gyula, Czigler Győző, Devecis Delvecchio Ferenc, Dötzer Lipót, Panda József, Feszti Adolf, Ganz és Társa, Hauszmann Alajos, Hieronymi Károly, Hofhauser Lajos, Kallina Mór, Kauser János, Kéler Napoleon, Krajcsovits Lajos, Kund Endre, Langenfeld Frigyes, Lechner Lajos, Lukse-Fábry Béla, Mechwart András, Neuschloss Emil, Neuschlosz Ödön és Marcell, Ney Béla, Pártos Gyula, Pucher József, Schlick Béla, Steindl Imre, Tolnay Lajos, Weber Antal, Ybl Miklós, Zellerin Mátyás, Zsigmondy Béla.—A kiadótulajdonosok képviselője: Pártos Gyula. I,,,I,III IIIWH III II u u u I , ...........mu Mihály­fi József, főmunkatárs. Felelős szerkesztő: Ney Béla. Tartalom. Előfizetési felhívás. — A Felső-Duna szabályozásai munkálatai. — A német mérnökök egyesületének közgyűléséről. — Vegyesek. (Rajzmelléklet: Női Íróasztal részletrajzai.)— Fővárosi ügyek. — Budapesti építő­iparosok. — Hirdetések. !ll!lll!lll!l!ll!llli:illllllll!!lill!l!lllll!IIIIII!ll!ll!!lllll!ll!lllllllllll!ll!l!l!l|l!ll!|llll!ll!l|!||!||![||l|l|||||||||!||!llll[l||l||||l||IIII|l|||ll|!||||||!||!||||||||!l!l|||i:il!|||||:i|j||j|!i|!|l!|||||!||l||!||!]|,|||||,l|[;i|,n|||||||| A Felső-Duna szabályozási munkálatai. A folyó évi építkezések időszaka vége felé közeledik; a Felső-Dunán ez évre tervezett munkálatok már meglehe­tősen készen vannak; abban a helyzetben vagyunk, hogy a befejező félben levő idei munkálatokról tájékoztató ada­tokat közölhetünk. Az 1887. évi munkaprogramm az úgynevezett 1­i­p­ó­t­i folyamszakasz szabályozását tűzte ki feladatul. Ez a múlt évben szabályozott szap-becsi folyamrészhez csatlakozik, úgy hogy a múlt évi munkával együtt 1887. év végével a Duna a 60. sz. kilométertől a 80­5 sz. kilométerig terjedő részen, tehát 20­5 kilométer hosszban végleg sza­bályozva lesz. A lipóti szakaszban mintegy 14 műtárgy épült kőből és két szigeten keresztül új meder nyittatott. A műtárgyak közt a legnevezetesebb az úgynevezett »lipóti« elzárás, hasonmása a múlt évben készített baga­mén elzárásnak, és csak annyi fáradságba, erőfeszítésbe és áldozatba került a létesítése mint amazé, és végre is szerencsésen sikerült. Technikai szempontból ez a két elzárás az összes felső-dunai szabályozó munkálatoknak kétségtelenül a legérdekesebb műveletei közé tartozik. A lipóti szakasz szabályozása körülbelül 170.000 köb­méter követ, 400.000 köbméter kotrást és 120,000 köb­méter földmozgósítás vett igénybe kerekszámban 750,000 frt költséggel. Ezeken a munkákon kívül a szap-becsi folyamsza­kaszon többrendbeli pótmunkák váltak szükségessé. Ilyen egy új párhuzammá az ásványi határban, a bagoméri zárgát megerősítése stb. összesen mintegy 60,000 m3 kő­hányással, 100,000 m3 kotrással és 40,000 m3 földmozgó­sítással, 225,000 frt költséggel. Végül munkában van még a pozsonyi szakaszban az u. n. »Lettenhausen«-nél foganatosítandó szabályozás, a­melylyel mintegy 200,000 m3 kotrás, 50,000 m3 földmoz­­gósítás és 40,000 m3 kőhányás van összekötve, és összesen 170,000 frtba kerül. A folyó évben végrehajtatott tehát együttvéve 270,000 köbméter kőmunka, 1,160,000 köbméter kotrás és föld­­mozgósítás, összesen 1,145,000 frt költséggel, a­mi két­ségen kívül elismerésre méltó eredmény. De még jelen­tékenyebbnek tűnik fel ez a teljesítmény, ha figyelembe vesszük, hogy az egyes munkákat csak folytatólagosan lehetett végrehajtani, hogy egyik-másik munkának huza­­mos­ időn át szünetelni kellett azért, mert a helyi viszo­nyok vagy műszaki tekintetek a munka bizonyos egy­másutánját igényelték. A­mi a végrehajtott munka műszaki oldalát illeti, a lipóti szakasz rendezése teljesen sikerültnek mondható. Ez volt a gönyő-pozsonyi hajózó útnak legrosszabb része, melynek immár befejezett szabályozása a kereskede­lemnek, különösen a hajózásnak nagy előnyére szolgál. Kevésbé sikerült volt a múlt évben szabályozott bőős­­szapi rész, mely régibb tervek alapján hajtatott végre, de a mutatkozó hiányok itt is erélyesen pótoltattak. Ennek megtörténte leginkább a felső-dunai munkálatok intézőjének Keczkés Sándor kir. főmérnöknek érdeme. Az idei munkatér három szakaszra volt felosztva, melyeknek vezetői Nagy Ödön, B­i­ró Elek és Just Ármin kir. mérnökök voltak. Ezek mellett serényen fáradoztak Forgó, Fitz és Wellisch állami mérnökök és a vál­lalat részéről B­á­n­­­a­k­y Pál főmérnökön kívül P­r­a­­­c­z Menczer, Szilárd, Kőhegyi és Schnabel mér­nökök. A munkaközben felmerült mozzanatok közül megem­lítendő, hogy augusztus hó folyamán egy kővel megra­kott hajó sülyedt el még pedig oly alkalmatlan helyen, hogy azt onnét okvetetlenül el kellett távolítani; erre a munkára a vállalat a Pozsonyban állomásozó utászokat kérte föl, kik feladatukat szép sikerrel be is fejezték. E műtéthez 240 kg dinamit használtatott fel, és ennek egyszerre tör­tént felrobbantása igen tanulságos volt úgy a hatás, mint a beállott egyéb jelenségek megfigyelése tekintetében. Ily nagy experimentumra ritkán akad alkalom és a siker — mint már említettük — teljes volt. Mielőtt rövid tudósításunkat befejeznék meg kell em­lékeznünk arról is, hogy a dunaszabályozó munkákra szer­ződött fővállalat egy 260 indicált lóerejű gőzöst építtet Budapesten, és azt »Bodoky« névre ker­esztelteti, néhai Bodoky Lajos miniszteri tanácsos emlékére, ki a Felső- Duna szabályozó terveinek készítésében a főszerepet vitte. tudtunkkal ez az első gőzhajó, mely magyar mér- ELŐFIZETÉSI FELHÍVÁS „építő ipar“ MŰSZAKI HETILAP XI. ÉVFOLYAMA NEGYEDIK NEGYEDÉRE. Kérjük­­. olvasóinkat, hogy előfizetéseiket minél előbb megújítani, s lapunknak ismerőseik körében új pártolókat is szerezni szíveskedjenek. Pártos Gyula, Ney Béla, a kiadótulajdonosok képviselője, szerkesztő.

Next