Épitő Ipar, 1891 (15. évfolyam, 1/731-52/782. szám)

1891-04-08 / 14. (744.) szám

A „Szabadságharc-szobor“ pályatervei­ m­. Mikor, a nagy tömegből s a nagy gazdagságtól von­­tatva, Zala és Schickedanz tervétől a Szécsiéhez mentünk át, elhaladtunk a kettő között elhelyezett modell előtt, melyhez most visszatérve, jól esik szemünknek, hogy egyszerű tömegén kissé megpihenhet. Mindamellett, hogy gazdag szomszédainak nagysága és díszessége elhomályo­sítja, kicsinynek, szegénynek, meztelennek mutatja, mégis hamar meggyőz bennünket e mű arról, hogy mily nagy előny rejlik a felfogás egyszerűségében. Ez az egyedüli út a néző kedélyéhez. Keresetlen, egyszerű szó — világos, közvetetlen értelem. S ha ezzel a felfogással nem voltak képesek e mű szerzői a szomszédok imént említett ha­tásának még nagyobb sikerrel ellentállni, tulajdonítsák ezt annak a körülménynek, hogy — mint látni fogjuk — némileg ők is versenyre keltek azoknak fényével, és­­ ebben hátramaradtak. Róna és Havranek e műve világosan szól hoz­zánk ; semmi kétség nem fér az emlék céljához. Lent a talapzat körül és fölött, félreismerhetetlen csoportokban, a szellemi ébredést s a harcot mutatja, míg a magasban Hungária hatalmas alakja hirdeti szabadságát. Talán a távolság, Hungária alakja s a harci csoport között, a harc óta elmúlt időt jelképezi s a magas kó­szál, melyen áll, a munkát, melyet végezni kellett, mig a lezajlott harc fölé a béke és a szabadság felépült? Ez az előadás egyszerű és érthető. A képtalány, melyet egy plastikus ábrázolás a nézőnek feladni szokott, azonnal megfejthető itt. Értelmünk gyors kielégítése azon­ban még nem egyértelmű a művészi feladat megol­dásával. A k­e­d­é­l­y az, mely ettől a maga számára követeli a nagyobb részt. Éhez pedig ismét az építészé az első szó. Arányainak összhangja és formáinak dallama kell, hogy hozzánk jussanak, még mielőtt a szót meg­érthetnék. Mint legtöbb versenytársa, ez is a magasba törekszik. S teszi ezt határozottan, öntudatosan, egyszerű és egységes tömeggel. A széles plateau, melyre a magasba irányuló tömeg helyezve van, arányainál fogva csupán a földet képviseli, s a compositióban nincs más szerepe, mint hogy az emléket néhány lépcsőfokkal az út színe fölé emelje. Maga az emlék egy szélesebb talapzatból s egy nyúlánkabb, magas törzsből áll, mely míg egyfelől erélyes és világos tömeghatású másfelől a szobr­ásznak, is alkalmas magvat kínál, alkotásait elhelyezni. Sajnos azonban, hogy maga az építész ezt az előnyös compositionális magvat nem szerencsésen alakította. A szélesebb talapzat aránya kedvezőtlen, alsóbbrendű tag­lalása, úgy vízszintes, mint függélyes irányban, zilált, nyugtalan, a fölöslegesség és a kicsinyesség hatásával. A felületek sokrétű megtörése s a párkányfordulatok bárok játéka ártalmára vannak a szobrász idomainak, anélkül, hogy az építésznek a tömeg arányok hangolásá­­sában szolgálatára volnának. A felső törzsnek római architektúrája egész a párkányzatig, csupán az eredetiség hiánya miatt volna kifogásolható; ellenben nagy hiba annak az ötletnek eredetisége, hogy a féloszlopok közé foglalt díszesebb falade-okat oldalt, míg az oszlopok s az általuk ékített pillér élét előre fordította az építész. Holott már a szoborművek elhelyezése is az ellenkező, természetesebb állásra utalta volna, ha meg­gondolja, hogy a magasabbra helyezett csoportozatok szenvednek a mögöttük levő gazdagabb tagozás által, míg az előre fordított meztelenebb oldalak súlyosan nehezednek az alattuk levő alacsonyabb csoport fölé. Az ami a főpárkányzat fölött, mint a felső Hungária közvetetlen talapzata emelkedik, mondható ezen épí­tészeti compositió legnagyobb hibájának. Itt a tömeg túlságosan fel van oszlatva, úgy formái mint arányai által, s míg egyfelől gazdag díszítésével a fölötte álló főalak rovására veszi igénybe a szemet, addig a silhouette­­ben annak az alaknak mintegy folytatásaként­ hat, a­helyett, hogy attól élesen elváló talapzatául szolgálna. Ezen silhouette-beli összeolvadás azután kellemetlen dissonantiát létesít a párkányzat alatti törzs és a szo­borral együtt ható tömeg közötti arányban. Mindezen hiányok nagy mértékben károsítják azt a helyes fölfogást és közvetetlen hatást, melylyel, mint említettük, az építész alapgondolata leitt volna és azt a szolgálatot, melyet a szobrászati megoldásnak tenni hivatva lett volna. Azt a helyet azonban, melyet a szobrásznak művei számára készített, ez utóbbi igen szerencsésen használta fel képeinek elosztására. Láttuk, hogy ő is, mint három társa, a magasba állított egy alakot, ennek azonban úgy tárgyát, mint arányát szerencsésebben választotta meg amazoknál. Nagyobb méretet adott neki és egyúttal közelebb hozta a nézőhöz. Tehát mindenképen jelen­tékenyebb szerepet juttatott neki a compositióban, nem pedig pusztán decorativet, mint amazoknak adott, kis méretük a nagyobb magasságban. De másfelől tartalmilag is közelebb hozta eszméjéhez, amennyiben általa nem csupán a szabadság jelképét, géniuszát, vagy kürtös hirdetőjét, hanem egyenesen Hungária szabadságát ábrázolta. Igaz, hogy ez utóbbi­nak , a szabadságnak jellemzésére nem épen szeren­csés eszközt választott a Hungária felemelt karjáról lefüggő széttört bilincsben, mely ép oly kevéssé plas­tikus ábrázolás — legalább ebben az arányban — mint a Zala oroszlánja alatti kígyó, az ármány képéül. Ha sikerül a szabadság jellemzésére más, érthető és hatásos formát találnia, jó; ha nem, akkor elégedjék meg a szobrász azzal, a­mi az emberi alak életteljes mozdulatával, minden attribútum nélkül is kifejez­hető. A szobrász, ki ily commentárhoz folyamodik, megtagadja művészetét, épúgy mint az építész, ki ter­mészetes formáinak és arányainak harmóniáját nem tudván kezelni, az álkonstruktióhoz és a decorativ in­­crustátió műiparához fordul értelempótlásért. Az alépítmény előoldalán ábrázolt harc képezi ezen compositiónak egyik legfontosabb részét, ép úgy, mint legfontosabb része a megtestesítendő eszmének szintén a harc fogalma. Ezen csoport minden egyes alakja he­ves mozgalomban, a haza szentélyét védő küzdelem végső elkeseredettségében és egyikük — a hősi halálban, van feltüntetve. Róna egyik legnagyobb sikere ennek a csoportnak hatásában rejlik. Nem is csorbíthatja ezért érdemét, ha azt mondjuk róla, hogy ez a hatás talán nagyon is vad. Olyan bár, mely megfelel annak a kitörő vulkánszerű eseménynek, de sajnosan közelít az őrjön­géshez s így átlép azon a határon, melyet egy monu­mentális compositiónak az állandó szép hatás köve­telménye szab, mikor a művésznek, a szenvedély és az indulat legmagasabb fokú ábrázolásában is mérséklő­ ■■■I 1891. BUDAPEST. 14. — 744. sz. -Szerda, április 8-án. XV. ÉVFOLYAM. ..."K­..... T­' O T ’""Pt pn a n E P I T (J»IPAR Tartalom. A »Szabadságharc-szobor« pályatervei. ITT. — Hansen — Schmidt — Ybl. — Vegyesek. — Magyar Mérnök- és Építész-Egylet. — Fővárosi ügyek. — Ajánlati árlejtések.­­— Terv- M­ŰSZAKI HETILAP, pályázat. — Hirdetések.

Next