Épitő Ipar, 1891 (15. évfolyam, 1/731-52/782. szám)
1891-09-16 / 37. (767.) szám
■ 1891. BUDAPEST. 37. — 767. sz. — Szerda, szeptember 16-án. IV. ÉVFOLYAM. ÉPÍTŐ IPAR MŰSZAKI HETILAP. Tartalom. Az aszfaltipar. (Vége.) — A frankfurti nemzetközi elektrotechnikai kiállitásról. — Vegyesek. — Fővárosi ügyek. — Ajánlati árlejtések. — Pályázat. — Tervpályázat. — Hirdetések. — Az aszfaltipar. (Vége.) Jó masztixban a bitumen tartalom átlag 20°/o-ra tehető. Némely gyár 12—15%, bitumen tartalommal is megelégszik, míg ellenben mások 24—25°/0-ot is kívánnak. Az arány mindenesetre függ az alkalmazott anyagok minőségétől is. A Val de traversi vállalat masztixját állítólag csak 12% bitumennel készíti, míg a limmeri és lobsanni masztix 24—25% bitument tartalmaz. A magyar aszfalt részvénytársaság gyárában készült masztix bitumentartalma 18—20% között mozog. Ha az öntött aszfalt készítésekor a masztixhoz még homok vagy kavics adatik, magasabb bitumentartalom szükséges, míg ellenben ha a masztix bitumenben szegényebb, mint például a Val de traversi, nem tanácsos az öntéskor kavicsot vagy homokot adni hozzá, mert az csak az aszfalt minőségének rovására menne. Emiatt a Val de traversi masztix többnyire minden hozzáadás nélkül öntetik. Ha a masztix aszfaltkőzetekből őrölt porral gyártatik , az eljárás ugyanaz marad, a különbség csak az, hogy a bitumenből annyival kevesebb adatik a keverékhez, mint amennyi a kőzetben már természete szerint jelen van. Láttuk, hogy az aszfaltkőzetek bitumen tartalma 6—12% között váltakozik, nemkülönben azt is, hogy a jó masztixnak átlag 20% bitument kell tartalmaznia. Ennélfogva az aszfaltkőzetekből gyártott masztixnál a még pótlandó bitumen átlag 8—14%-ra tehető. Az aszfaltkőzetekkel dolgozó vállalatok megkisérlették eleintén a pótlandó bitumenmennyiséget magából az aszfaltkőzetből kivonni, de ettől az eljárásától, annak körülményes és felette költséges volta miatt csakhamar el kellett állani s e helyett a Bastennesben levő, fennebb már említett bitumennel áztatott homokrétegből választották ki igen egyszerű eljárással a tiszta bitument. Mivel azonban a bitumennel áztatott homokrétegek nem voltak képesek elegendő mennyiségben bitument szolgáltatni s így a szükséglet innét sem volt sokáig fedezhető, újabb források után kellett kutatni s most már e célra mondhatni kizárólag az Antilla szigetcsoporthoz tartozó Trinidad szigeten levő hatalmas bitumen telepeket veszik igénybe. A Trinidad-aszfa 11, helyesebben Trinidadbitumen vagy csak röviden trinidad a Trinidad szigeten levő óriási kiterjedésű kiszáradt bitumenes tavakban található s ezekből termelve többnyire nyers állapotában szállítják Európába. A trinidad a benne túlnyomó arányban levő idegen alkotórészek miatt nem használható nyers állapotában s felhasználás előtt több rendbeli tisztitó eljárásnak kell azt alávetni! A nyers trinidad összetétele alkotórészeinek súlya szerint megközelítőleg a következő: '/3 bitumen '/3 agyagos víz. A tisztítás akként történik, hogy a nyers trinidadot kazánokban mintegy 12 óra hosszáig főzik, mialatt a vízrészek teljesen elpárolognak, az agyagos részek pedig a kazán fenekére ülepednek. Ezután a bitumen szűrőkön át a hordókba öntetik, hol kihűlés után, kemény merev szurokszerű tömeggé lesz. Mivel e szerint a tisztítás nem vegyi utón, hanem költségkímélés szempontjából, csak mechanikai uton történik, tökéletes nem lehet. Az ily módon tisztított bitumen még mindig tartalmaz 10—20%-nyi finom agyagrészecskéket. A nyers trinidad tisztítását néhány londoni kereskedőház a leírt módon nagyban űz is tisztított trinidad (Trinidad épuré) név alatt aszfaltkőbányavállalatoknak adja el, melyek azt a masztix gyártáshoz használják fel. A Val de traversi, seysseli és a limmeri angol aszfaltvállalatok trinidadot nyersen hozatják s annak tisztítását maguk végzik. A tisztított trinidadot azonban túlságos merevségénél és kevéssé olvadékony voltánál fogva, a masztix gyártáshoz közvetetlenül felhasználni nem lehet s ennélfogva szükséges, hogy ahoz oly alkotórészek vegyittessenek a melyek némi ruggalmasságot kölcsönözzenek neki és könnyebben olvaszthatóvá tegyék. E célra a seysseli és a bastennesi homokrétegekben előforduló bitumen lenne legalkalmasabb, de mivel ez nem áll kellő mennyiségben rendelkezésre, az aszfaltkőbánya vállalatoknak — az olcsóság szemmeltartásával — többnyire a petroleum finomítás és paraffin gyártáskor visszamaradó többé kevésbbé sűrű folyós, kátrányos részek hozzákeverésével kell megelégedniük. A val de traversi és seysseli aszfaltvállalatok a tisztított trinidadhoz pótlékként a bitumenes palából gyártott világító olajból visszamaradó sűrű folyós kátrányos anyagokat vegyítenek, mely anyagot mindkét vállalat Autun városából (Departement Saône et Loire) goudron d’ Autun név alatt nyert. A lobsanni aszfaltvállalat szintén használ kis mennyiségben autuni goudront, de eme vállalatnál a fő alkotórész az úgynevezett pechelbronni goudron, melyet a Pechelbronnban (Lobsann mellett Elsassban) előforduló bitumenes homokból gyártott világító olaj, előállításakor mint mellékterményt nyernek. A pechelbronni goudronnak is megvan az a hátrányos oldala, hogy alacsony hőfoknál túlságos merev és törékeny, mely tulajdonságát az azzal gyártott mastixba is átszármaztatja. A limmeri és vorwohli aszfaltvállalatok a tisztított trinidadhoz sötét színű sűrű folyós paraffin-olaj-gyári maradványokat kevernek, mely pótlék a Halle, Weisserfels és Zertz körüli paraffingyárakban mint melléktermék visszamarad. A tisztított trinidadhoz kevert pótléknak általánosságban olyannak kell lenni, hogy az abban foglalt olajos részek a mastix gyártáshoz szükséges mintegy 250°-nál el ne illanjanak, hanem lehetőleg hiánytalanul a masztixban bennmaradjanak, mivel ellenkező esetben teljesen ruggalmasság nélkül való, rossz minőségű, merev, törékeny masztixot nyernénk. Felemlítendőnek tartjuk még, hogy a tisztított trinidadnak eme pótlékkal való egybeolvasztása gömb, vagy félhenger alakú kazánokban történik. A lobsanni keverék áll 84 rész tisztított trinidadból, 45 rész pechelbronni és 2 rész autuni goudronból. Limmerben a keverés úgy történik, hogy körülbelül minden 6 súlyrész tisztított trinidadra egy súlyrész paraffinolaj esik. A beolvasztás pedig úgy történik, hogy az olvasztó kazánban először a hígfolyós pótlék (paraffin olaj) hevíttetik és azután adatik hozzá kisebb adagokban az apróra zúzott tisztított trinidad. A keveréket ezután, néhány órán, át 250° hőmérséklet mellett főzik. A seysseli aszfaltvállalat a két eljárást t. i. a nyers