Erdőgazdaság - Erdőgazdaság és faipar, 1992 (46. évfolyam, 1-12. szám)

1992-01-01 / 1. szám

Az előkészítés és megalapozás után a kibontakozás éve lehet 1992 erdőgazdálkodásunk és fahasznosításunk számára Az új esztendő küszöbén a szakte­rületen dolgozók boldogulására, el­hivatottságának és szakmai hitének erősödésére, eredményeinek hosszú távon történő megtartására és fej­lesztésére vonatkozóan szól az őszinte jókívánság, amelyet ezúton szeretnék külön kifejezni. Az előkészítéssel, megalapozás­sal, valamint gyors beavatkozással járó küzdelmes, de nem látványos munkában gazdag volt az 1991-es esztendő. Kemény és céltudatos tevé­kenységre van szükség 1992-ben azért is, hogy erdeink állapotában a kedvező folyamatok legyenek a meg­határozók, megfeleljünk a demokrá­ciában jelentkező elvárásoknak és a gazdálkodói eredmények a befekte­tett teljesítmények szerint alakulja­nak. Az 1991-es esztendő már az a tel­jes év, amikor a politikai és gazdasági rendszerváltozás jogi alapjai kiala­kultak. A múltban évről évre halmo­zódó rendezetlen termelési, kereske­delmi, gazdálkodási, pénzügyi és foglalkoztatási problémák könyör­telenül a felszínre kerültek. Az óhaj­tott gazdasági rendszerváltozással járó tulajdonrendezés, az új vállal­kozások jogi és finanszírozási elis­merése, kibontakozása mind-mind együttesen kezelendő problémaként jelentkezett, illetve jelentkezik. Erdőtulajdonlás Az erdőállomány tulajdonlás- és kezelői viszonyaiban jelentős válto­zások indultak és további változások várhatók. A legutóbbi, 1990. évi adatok alapján az ország erdőterüle­te 1,68 millió ha, amely 18%-os er­dősültséget jelent. Élőfakészletünk 288 millió m3, az éves számított nö­­vedék 11 millió m3 körül alakul. Je­lenleg még az erdőterületek 62%-án 21 állami erdőgazdaság, 31 %-án kö­zel 1350 termelőszövetkezet, szak­szövetkezet és erdőbirtokosság, 7%­­án pedig 240 állami gazdaság és egyéb állami, illetve önkormányzati szerv gazdálkodik. A tulajdoni változásoknál alap­elvként kívánjuk érvényesíteni, hogy az állami erdő állami tulajdonban maradjon. Az erdőtulajdonlást érin­tő, már érvényesülő kárpótlási tör­vény, az önkormányzatok vagyonára vonatkozó törvény, valamint az elfo­gadott átmeneti és végleges szövet­kezeti törvény alapján az erdőtulaj­doni szerkezet alapvetően megválto­zik. Kialakulnak az új, Alkotmány­hoz igazodó tulajdoni szektorok: ál­lami, magán és társas magán, szövet­kezeti, birtokossági, önkormányzati formák. Ez a tulajdonosi változás azt ered­ményezheti, hogy a jelenlegi erdőva­­gyonon 35—40% magán- és szövet­kezeti erdőtulaj­don-részarány ala­kuljon ki. A racionális földhaszná­lathoz kapcsolódó szektorsemleges finanszírozású erdőtelepítési prog­ram megadja annak a lehetőségét, hogy a magán- és szövetkezeti erdő­tulajdon részaránya tovább növe­kedjék, ami egyben a teljes hazai er­dővagyon gyarapodását is jelenti. Szükséges azzal is számolni, hogy az állami erdők számottevő csökke­nése nélkül elindul egy korlátozott és törvényileg szabályozott erdőforga­lom, ennek nyomán kibontakozhat a kívánatos és ugyanakkor reális erdő­vagyonértékelés. Mindez egyben ob­jektív vonzerőt jelent az erdőtelepí­tésre befektetők vállalkozási szándé­kának kielégítésére. Kívánatossá válhat az erdő a vagyonmegőrzésben és vagyonfelhalmozásban a különfé­le befektetők és alapok számára. Erdőgazdálkodás A fatermesztési cél teljesítése mellett az erdőgazdálkodásban megjelenő felelős szakmai munka súlya tovább növekszik azzal is, hogy az erdő környezet- és természetvédel­mi, szociális és üdülési funkciója a társadalom elvárásaival arányosan tovább bővül. A központi feladat azonban a jól kiegyensúlyozott gaz­dálkodás (likviditás, fizetőképesség) marad. Ennek érdekében szükséges erdő­felújítási feladatainkat maradékta­lanul ellátni, hogy az elmúlt években gyarapodó felújítási kötelezettség alá vont terület végre csökkenő irányzatot mutasson. Két területen szükséges az eredményesség javítása érdekében előrelépni a gazdálkodói gondosság mellett: — a vadgazdálkodás, vadászat, vad­sűrűség; — az erdőfelújítási munkák finanszí­rozása (Erdőfenntartási Alap) te­rén. A vadgazdálkodás, vadászat, vad­sűrűség kérdését alapvetően a jövő­be mutató módon a vadászati jog­­gyakorlat és a hatósági munka kor­szerűsítése oldhatja meg. Az egysé­ges élőhelygazdálkodást, szabályo­zott módon, maga a földtulajdonos tudja megoldani. Az Erdőfenntartási Alapban je­lentkeznek azok a pénzügyi problé­mák, amelyek a múltból eredeztet­hetők egyrészt azzal, hogy erdőfel­újításon kívüli feladatok finanszíro­zására is jelentős kifizetések történ­tek. Másrészt a befizetési kötelezett­ségeket a lik­viditási gondokkal küsz­ködő gazdálkodók nem teljesítik és ez nem ad lehetőséget a szövetkezeti körben végzett munkák finanszíro­zására. Végleges rendezést a behaj­tás magasabb jogszabályi érvényesí­tése, új alapműködés szabályozása és a privatizációs bevételekből törté­nő részleges alapfeltöltés adhat. Erdőtelepítési feladatainkat és lehetőségeinket egyrészt az állami támogatás, más- .

Next