A Fa, 1946 (2. évfolyam, 1-21. szám)
1946-02-01 / 2. szám
Vas és faverseny a A Fakutató Osztályunk látogatást tett a Közlekedési Minisztérium Közúti Hídosztályának nagyfelkészülltségű vezetőjénél, Dr. techn. Barna József miniszteri osztályfőnöknél és az osztály kitűnő gárdájánál, Dr. techn. Palotás László, Mondok László és Bajthay István műsz. tanácsosok, Fazakas György és Wagner Géza főmérnököknél, hogy tájékoztathassuk olvasóinkat a budapesti, sőt az ország egész területén folyó híd építkezések szakmai vonatkozásairól. A Kossut-híd befejezése január közepére várható, mondotta dr. Barta József min osztályfőnök. Az összes anyagok már helyszínen vannak, éjszaka is dolgoznak, hogy időben elkészülhessenek. A munkások részére minden lehelő kedvezményt nyújtunk, bakancsot, ruhát, élelmet, pénzjutalmat, utazási kedvezményt, tüzelőanyagot. Mindezt azért, hogy a munkatempó el ne lanyhuljon. Azt hisszük munkásszempontból e hídnál nem lehet panasz, de emiatt oly drágává válik az építkezés, hogy a költségek fedezését már-már nem is tudjuk biztosítani. Ami e híd faanyag vonatkozásait illeti, különösen állványfára, igen hoszszú cölöpökre volt nagy mennyiségben szükség. Két 55 m-es és egy 73 m-es rácsos vasszerkezetű híd állványát kellett fából elkészíteni, a Duna középső részén. Ezt sikerült megoldani, pedig ily faanyag beszerzése, s méginkább a szállítása igen nehéz volt. Magához az állványzathoz kb. 300 m3 faanyag kellett, melyet részben csak az idei, de kizárólag hazai termelésből kaptunk. Különösen a fűrészekre hárult igen nagy feladat, melyeknek épélű fűrészelt gerendákat, zsaluzódeszkát és tölgypallót kell folyamatosan készíteniük. Cölöpöket sikerült a lágymányosi kikötőből is beszereznünk, melyeket a főváros legnagyobb készséggel bocsájtott rendelkezésünkre. Mint különlegesség megemlítésre méltó, hogy a Feszty körkép faállványzatát is kibontottuk és a Kossuth híd faszerkezetű áthidalásánál beépítettük. Ez az anyag már közel 50 éves múltra tekint vissza, mégis igen jó állapotban volt. A Ferenc József hidat azonnal lezárjuk, mihelyt a Kossut hidat megnyitottuk. Ekkor a szovjet hadsereg által épített faépítésű provizóriumot eltávolítjuk, ami úgy sem állt volna ellent a jégnek. A budai megroggyant hídrészt megemeljük és a teljesen hiányzó középső rész vasszerkezeteit pótoljuk. A Ferenc József híd már rég kész lehetne, ha az eredeti szándék szerint vashengerműveink és vasszerkezeti hidak újjáépítéséért gyáraink nyár óta ezen dolgozhattak volna. Minthogy azelőtt a szovjet fronthadsereg megrendelései, most pedig a jóvátételi szállítások kötik la eme üzemeket, ezért minden igyekezetünk mellett sem haladnak előre úgy a munkálatok, mint szerettük volna. Továbbá itt 1800 tonna vasanyagról van szó, amelyből 350 tonna hiányzik és még 300 tonna a különböző hidak roncsaiból lenne pótolható. Eme nehézségek ellenére a Ferenc József híd nyárra elkészülhet, de ha akadályok nehezítik munkánkat, akkor csak jövő télre. E híd eldőlt, (lebukott) hatalmas kapuszerkezetének felemeléséhez egy faállvány épíésére van szükség, amelyhez a faanyag már nagyobb részben beépítésre is került. Itt is hosszú, kb. 15 m-es gömbfákra volna még szükség. A Boráros téri híd faműveinek szétbontásából legalább fedezhetjük a roncskiemeléshez szükséges faanyagot, de részben a Kossuth híd faanyagszükségleteit is pótoltuk ebből. Itt a hídroncs kiemelési munkákhoz elegendő hosszú cölöpanyag hiánya miatt vascölöpöket kellett alkalmazni. A Margit-hídnál elsősorban a pillérek helyreállítása szükséges. A felszerkezethez szükséges csöveket a W.M. gyár már elkezdte gyártani. Azért van szükség itt cső alkalmazására, mert a felszerkezet oly vasbeton lesz, melynek vasbetétjeit acélcsövek alkotják. Az Óbudai Árpád-híd nagymennyiségű vasanyag felhasználását kívánja, ezért e hídnál egyelőre nem sokat tudunk csinálni. Szeretnénk még egy ponton hidat létesíteni Budapesten, a lebontott Boráros téri hid és lebontandó Ferenc József híd pótlására, talán a két hid közötti ponton-hid vaspontonjainak gyártása folyamatban van. Fia majd e hid feleslegessé válik, akkor vidékre fogjuk vinni, Dunaföldvárra, Bajára vagy Kalocsára. A Déli összekötő Vasúti-híd a vandál rombolásnak egy legtökéletesebb példája. Miután a szovjet haderő által épített provizórium nem eléggé jégálló, ezért a formok megerősítése folyik olyképen, hogy jégtörőket építünk, amikhez igen nagymennyiségű fát, főleg 30 cm. átmérőjű és hosszú gömbfa anyagot, valamint követ építenek be, ezt amunkát a szovjet katonaság végzi. Ez volna a helyzetkép a budapesti hidakat illetőleg. Vidéki hídjaink közül elsősorban a Szolnoki Közúti Tisza-hídról kell megemlékezni, melynek roncskiemelése befejeződött, újjáépítése ideiglenes alakban tavaszra elkészül. Ugyanez a helyzet a Tokaji Tisza-hídnál is. A Csongrádi Tisza-híd, az Algyői Tisza-híd ez év folyamán lesz befejezhető. A felsorolt hídépítkezéseknél mindenütt jelentős roncseltávolítási munka folyik. A roncseltávolítás árvízveszély szempontjából sürgősebb, mint a hídépítkezés. Folyamatban lévő és ez évben befejezendő munkák, a Matolcsi Szamos híd, valamint Csepelsziget északi csúcsában lévő híd, amely a W. M. gyár nagy forgalmát bonyolítja le. A vidéki roncskiemelési munkákhoz is sok hosszú cölöpanyagra volna szükség. Zala megyében folyik ilyen faanyagok kitermelése, ezeknek a tiszai munkákhoz való elszállítása roppant körülményes. Külön meg kell emlékezni a már megépített 100 tonnás úszódarunkról, melyen kívül még két darab 100 tonnás úszódarunk készül a Ganz gyárban. Ezek nemcsak roncskiemelés célját szolgálják, hanem az épülő hidak anyagának összeszerelését is elő tudják segíteni. Faanyagnál legfőképpen a szállítás, a közelítés okozza a problémát, különösképen a hosszú anyagoknál. Ugyanis ilyen faanyagok szállítása esetén forgózsámolyos, csatolt kocsikra van szükség. A felmerülő nehézségek leküzdésében a fatermelők és a fakereskedelem, valamint a Fakutató osztály teljes igyekezetével volt segítségünkre, munkánk kezdetétől fogva. Hozzáértésükkel és szervezőképességükkel minden lehetőt elkövettek, hogy részünkre bztosítani tudják a szükséges faanyagot. Szántó M. Berfűrészelést váltál gyorsjáratú gatteren CsnKMAI BERTALIM Budapest, Asztalos Sándor u. 7. Saját iparvágány. PARKETTÁZÓ ÉS FAKERESKEDELMI R.-T. Budapest, V. Pozsonyi út 67-69. Vasútállomás: Budapest-Vizafogó Tel. Lipót 430. Iparvágány. I. 1. Ügyfeleinknek ezúton is boldog új esztendőt kivonunk.