A Fa, 1946 (2. évfolyam, 1-21. szám)

1946-02-01 / 2. szám

Vas és fa­verseny a A Fakutató Osztályunk látogatást tett a Közlekedési Minisztérium Köz­úti Hídosztályának nagyfelkészülltségű vezetőjénél, Dr. techn. Barna József miniszteri osztályfőnöknél és az osz­tály kitűnő gárdájánál, Dr. techn. Pa­lotás László, Mondok László és Bajthay István műsz. tanácsosok, Fazakas György és Wagner Géza főmérnökök­nél, hogy tájékoztathassuk olvasóin­kat a budapesti, sőt az ország egész te­rületén folyó híd építkezések szakmai vonatkozásairól. A Kossut-híd befejezése január kö­zepére várható, mondotta dr. Barta Jó­zsef min osztályfőnök. Az összes anya­gok már helyszínen vannak, éjszaka is dolgoznak, hogy időben elkészülhes­senek. A munkások részére minden le­­helő kedvezményt nyújtunk, bakan­csot, ruhát, élelmet, pénzjutalmat, uta­zási kedvezményt, tüzelőanyagot. Mindezt azért, hogy a munkatempó el ne lanyhuljon. Azt hisszük munkás­szempontból e hídnál nem lehet pa­nasz, de emiatt oly drágává válik az építkezés, hogy a költségek fedez­ését már-már nem is tudjuk biztosítani. Ami e híd faanyag vonatkozásait il­leti, különösen állványfára, igen hosz­­szú cölöpökre volt nagy mennyiség­ben szükség. Két 55 m-es és egy 73 m-es rácsos vasszerkezetű híd állvá­nyát kellett fából elkészíteni, a Duna középső részén. Ezt sikerült megoldani, pedig ily faanyag beszerzése, s mégin­­kább a szállítása igen nehéz volt. Ma­gához az állványzathoz kb. 300 m3 fa­anyag kellett, melyet részben csak az idei, de kizárólag hazai termelésből kaptunk. Különösen a fűrészekre hárult igen nagy feladat, melyeknek épélű fűrészelt gerendákat, zsaluzódeszkát és tölgypallót kell folyamatosan készíte­niük. Cölöpöket sikerült a lágymányosi ki­kötőből is beszereznünk, melyeket a főváros legnagyobb készséggel bocsáj­­tott rendelkezésünkre. Mint különle­gesség megemlítésre méltó, hogy a Feszty körkép faállványzatát is kibon­tottuk és a Kossuth híd faszerkezetű áthidalásánál beépítettük. Ez az anyag már közel 50 éves múltra tekint vissza, mégis igen jó állapotban volt. A Ferenc József hidat azonnal lezár­juk, mihelyt a Kossut hidat megnyi­tottuk. Ekkor a szovjet hadsereg által épített faépítésű provizóriumot eltávo­lítjuk, ami úgy sem állt volna ellent a jégnek. A budai megroggyant híd­­részt megemeljük és a teljesen hiányzó középső rész vasszerkezeteit pótoljuk. A Ferenc József híd már rég kész le­hetne, ha az eredeti szándék szerint vashengerműveink és vasszerkezeti hidak újjáépítéséért gyáraink nyár óta ezen dolgozhattak volna. Minthogy azelőtt a szovjet fronthadsereg megrendelései, most pe­dig a jóvátételi szállítások kötik la eme üzemeket, ezért minden igyekeze­tünk mellett sem haladnak előre úgy a munkálatok, mint szerettük volna. Továbbá itt 1800 tonna vasanyagról van szó, amelyből 350 tonna hiányzik és még 300 tonna a különböző hidak roncsaiból lenne pótolható. Eme ne­hézségek ellenére a Ferenc József híd nyárra elkészülhet, de ha akadályok nehezítik munkánkat, akkor csak jövő télre. E híd eldőlt, (lebukott) hatalmas ka­­puszerkezetének felemeléséhez egy fa­állvány épíésére van szükség, amely­hez a faanyag már nagyobb részben beépítésre is került. Itt is hosszú, kb. 15 m-es gömbfákra volna még szükség. A Boráros­ téri híd faműveinek szét­bontásából legalább fedezhetjük a roncskiemeléshez szükséges faanyagot, de részben a Kossuth híd faanyag­­szükségleteit­ is pótoltuk ebből. Itt a hídroncs kiemelési munkákhoz elegen­dő hosszú cölöpanyag hiánya miatt vascölöpöket kellett alkalmazni. A Margit-hídnál elsősorban a pillé­rek helyreállítása szükséges. A felszer­kezethez szükséges csöveket a W.M. gyár már elkezdte gyártani. Azért van szükség itt cső alkalmazására, mert a felszerkezet oly vasbeton lesz, mely­nek vasbetétjeit acélcsövek alkotják. Az Óbudai Árpád-híd nagymennyi­ségű vasanyag felhasználását kívánja, ezért e hídnál egyelőre nem sokat tu­dunk csinálni. Szeretnénk még egy ponton hidat lé­tesíteni Budapesten, a lebontott Borá­ros téri hid és lebontandó Ferenc Jó­zsef híd pótlására, talán a két hid kö­zött­i ponton-hid vaspontonjainak gyártása folyamatban van. Fia majd e hid feleslegessé válik, akkor vidékre fogjuk vinni, Dunaföldvárra, Bajára vagy Kalocsára. A Déli összekötő Vasúti-híd a van­dál rombolásnak egy legtökéletesebb példája. Miután a szovjet haderő által épített provizórium nem eléggé jég­álló, ezért a f­ormok megerősítése fo­lyik olyképen, hogy jégtörőket épí­tünk, amikhez igen nagymennyiségű fát, főleg 30 cm. átmérőjű és hosszú gömbfa anyagot, valamint követ épí­tenek be, ezt a­­munkát a szovjet kato­naság végzi. Ez volna a helyzetkép a budapesti hidakat illetőleg. Vidéki hídjaink kö­zül elsősorban a Szolnoki Közúti Ti­­sza-hídról kell megemlékezni, melynek roncskiemelése befejeződött, újjáépí­tése ideiglenes alakban tavaszra elké­szül. Ugyanez a helyzet a Tokaji Ti­­sza-hídnál is. A Csongrádi Tisza-híd, az Algyői Tisza-híd ez év folyamán lesz befejezhető. A felsorolt hídépítkezéseknél minde­nütt jelentős roncseltávolítási munka folyik. A roncseltávolítás árvízveszély szempontjából sürgősebb, mint a híd­­építkezés. Folyamatban lévő és ez év­ben befejezendő munkák, a Matolcsi Szamos híd, valamint Csepelsziget északi csúcsában lévő híd, amely a W. M. gyár nagy forgalmát bonyolít­ja le. A vidéki roncskiemelési munkákhoz is sok hosszú cölöpanyagra volna szük­ség. Zala megyében folyik ilyen fa­anyagok kitermelése, ezeknek a tiszai munkákhoz való elszállítása roppant körülményes. Külön meg kell emlékezni a már megépített 100 tonnás úszódarunkról, melyen kívül még két darab 100 ton­nás úszódarunk készül a Ganz gyár­ban. Ezek nemcsak roncskiemelés cél­ját szolgálják, hanem az épülő hidak anyagának összeszerelését is elő tud­ják segíteni. Faanyagnál legfőképpen a szállítás, a közelítés okozza a problémát, külö­nösképen a hosszú anyagoknál. Ugyanis ilyen faanyagok szállítása esetén forgózsámolyos, csatolt kocsik­ra van szükség. A felmerülő nehézsé­gek leküzdésében a fatermelők és a fakereskedelem, valamint a Fakutató osztály teljes igyekezetével volt segít­ségünkre, munkánk kezdetétől fogva. Hozzáértésükkel és szervezőképessé­gükkel minden lehetőt elkövettek, hogy részünkre bztosítani tudják a szükséges faanyagot. Szántó M. Berfűrészelést vál­tál gyorsjáratú gatteren CsnKMAI BERTAL­IM Budapest,­­ Asztalos Sándor­ u. 7. Saját iparvágány. PARKETTÁZÓ ÉS FAKERESKEDELMI R.-T. Budapest, V. Pozsonyi út 67-69. Vasútállomás: Budapest-Vizafogó Tel. Lipót 430. Iparvágány. I. 1. Ügyfeleinknek ezúton is boldog új esztendőt kivonunk.

Next