Fémiparosok Lapja, 1932 (10. évfolyam, 1-24. szám)

1932-01-15 / 1-2. szám

VIZ­ES VILÁGÍTÁS­ kédik a baleseti biztosítási járulék. A 30. § kiegé­­szítésképen kimondja, hogy a népjóléti és munkaügyi miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértve, a társa­dalombiztosítási követelések behajthatatlansága eseté­ben követendő eljárást rendelettel szabályozhatja. Rendkívül jelentős a 31. § módosítása, amely azt mondja, hogy a közmunkálatoknál az odaítélésből nem lehet kizárni azt, aki ajánlatához joghatályos enged­ményt csatol, amellyel odaít­élés esetére az intézet ja­vára a vállalati összeg kifizetéséig fennálló tartozása erejéig a vállalati összegnek legfeljebb egynegyed ré­szét az illetékes intézetnek engedményezi és a kiíró hatóságot, intézetet vagy vállalatot feljogosítja hogy a vállalati összeg egynegyed részét minden esedékes­ részletből közvetlenül az illetékes biztosító intézet­nek utalja át­ Aki engedményezést csatolt ajánlatához, annak OTI bizonylatot nem kell mellékelni. Végül a 46. §. olyképen intézkedik, hogy az öreg­ségi és rokkantsági ágazat tőkéiből 4%-os kamat mel­lett a baleseti ágazatnak kölcsön adható, de az a betegségi ágazat netán mutatkozó hiányának összegét nem múlhatja felül­­lag. Végül a közszállításoknál mindenkor a nyilvános versenytárgyalások megtartásához ragaszkodik. Továbbiakban foglalkozik az odaítélés kérdésével, ahol egyöntetűen az az álláspont alakult ki, hogy a munkálatokat mindenkor a legolcsóbb reális ajánlat­tevő nyerje el, csak a realitás fogalmának meghatá­rozása körül voltak különböző propozíciók. Erdélyi Náthán ismertette a MOSz egyik tervezetét, mely szerint a beérkezett ajánlatoknál a legolcsóbb és legdrágább ajánlat figyelmen kívül hagyassák. Az ilyképen megmaradt ajánlatokból kiszámítandó a szám­tani középarányos és amennyiben ez a középarányos a második legolcsóbb ajánlathoz képest 10%-nál na­gyobb eltérést nem mutat, a második ajánlat legyen a pályanyertes. Ha azonban ez az eltérés nagyobb volna, úgy az az ajánlattevő bizassék meg a mun­­kával, aki ezen középarányoshoz viszonyítva, legkö­zelebb esik a 10%-os margóhoz. Hegedűs Márton szerint a nagy nyilvánosság ellen­őrzése sokkal könnyebben keresztülvihető a legol­csóbb ajánlat elfogadásánál. Közszállítási Tanács fel­állítását javasolja, ahol az illetékes minisztériumi meg­bízottakon kívül az érdekelt szakiparosság kiküldöttje is, sőt a kamara kerületi szakértői is helyet fog­lalnának. Kovátcsek Ferenc a legolcsóbb reális ajánlattevőt kívánja megbízni mindenkor a szállításokkal vagy munkálatokkal. Ugyancsak ilyen értelemben szólalt fel dr. Boros András és Lovász Gyula is. Befejezőül foglalkoztak még a Vitézi Szék tag­jainak nyújtandó kedvezményekkel is és itt az az egyhangú álláspont alakult ki, hogy a jövőben mind készül a közszállítási szabályzat revíziós tervezete Január 11-én, délután tartotta meg a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Közszállítási Bizottsága Dembitz Gyula kamarai beltag elnöklésével ülését, amelyen a Közszállítási Szabályzat reformtervét tár­gyalták. A bizottság, mint ismeretes, az összes ér­dekképviseletekből alakult és így ezen ülésén is majd­nem az összes szakma képviselve jelen volt. Elsőnek az új iparfejlesztési törvény 20. §-ával kapcsolatban előállott közszállítási helyzetvátozást tár­gyalták meg, ugyanis az új iparfejlesztési törvény 20. §-a azt mondja, hogy a kisipar számára fentartott közszállításokat a Közszállítási Szabályzat mellőzésé­vel a kereskedelemügyi miniszter oszthatja szét. Ezen ponthoz Követesek Ferenc szólt hozzá elsőnek, kifej­tette, hogy mindenekelőtt meghatározandó a kisipar szónak fogalma. Azt kívánja, hogy a kisipar részére fentartott munkálatoknál csakis kisiparosok között, de nyilvános versenytárgyalás útján adassanak ki a mun­kálatok. Feltétlenül ragaszkodik a versenytárgyalások nyilvánosságához. Erdélyi Náthán mérnök, a MOSz és a Mérnök Kamara megbízásából szólalt fel. Hangsúlyozza, hogy nem mindenkor fontos a nyilvános versenytárgyalás, mert vannak és lehetnek olyan körülmények, amelyek egyrészt a munkálatokat sürgőssé teszik, másrészt egyéb komoly mérlegelendő körülmények is figye­lembe jöhetnek, úgyhogy a szétosztást szűkebb körű versenytárgyaláson, vagy megbízás útján is megen­gedhetőnek tartja. Hegedűs Márton felszólalásában rámutat arra, hogy az új iparfejlesztési törvényben használt kisiparos definíció nem minden tekintetben kielégítő, mert maga az ipartörvény is mindenkor kézművesiparról beszél, úgyhogy ez a meghatározás korrektívumra szorul. Annál is inkább szükséges ez a helyesbítés, mert el­lenkező esetben az egész építőiparosság munkaalkal­mairól nem történne gondoskodás. Továbbiakban fon­tosnak tartja, hogy külön fejezetben történjék ren­delkezés a nyersanyagok, készáruk és az építő te­vékenység szállítási és munkafeltételeire vonatkozó­ 11 JUNKERS H 4 fehéren zománcozva Az új l*ös sug­ár­zó gázfűtő-kályha IS KAPHATÓ a szakmabeli keres­kedőknél iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Bemutató helyiség a vezérképviseletnél: UNGAR LÁSZLÓ Budapest Vili, Damjanich ucca 26/b. Telefon: J. 41-9-72 Kicsiny helyi­ségek, fürdő­szobák gyors fűtéséhez

Next