Ganz közlemények, 1934 (14-15. szám)

1934-06-01 / 14. szám

séges 34—47 kg/mm2 szakítószilárdságú hengerelt vasé, melynek folyási határa csak 18—20 kg/mm2. A ke­resztmetszeti összehúzódás a szakítópróbánál kb. 50%, ütési munka a Charpy-próbánál 8.34 mkg/cm2. Ezen tulajdonságánál fogva ennél az acélfajtánál az eddig szokásos 7—8 kg/mm2 igénybevétel helyett kb. 12 kg/mm2 igénybevétel engedhető meg sztatikus ter­helést véve számításba, mikor is a biztonság a folyási ha­tárra vonatkoztatva változatlan (kb. háromszoros) marad. Ennek folytán a szakításra igénybevett keresztmetszetek az igénybevétel arányában, azaz kb. 40%-kal csökkenthe­tők, ami ugyanilyen mérvű súlycsökkentést eredményez. Hajlításra vagy csavarásra igénybevett szerkezeti részeknél nem a keresztmetszetek, hanem az ellenállási nyoma­tékok csökkenthetők a fenti arányban, ami a kereszt­­metszeteknél kb. 15—20% súlycsökkenést jelent. Tekintettel arra, hogy normális kivitelű motorkocsiknál a krómacélból készült szerkezeti részek súlya a kocsi össz­súlyának kb. fele, ily módon tekintélyes súlymegtakarítá­sok érhetők el. Ezek a súlymegtakarítások, mint az előzők­ből láttuk, igen fontosak a motorkocsi általános üzemgaz­dasága szempontjából, még ha nem is okoznak közvetlen költségmegtakarítást. A krómnikkelacél ugyanis nagyobb szakítási szilárdságával arányosan drágább, mint a nor­mális szerkezeti acélok. 2) VILLAMOS HEGESZTÉS ALKALMAZÁSA A villamos ívhegesztés általános elterjedése a vasúti kocsik gyártásánál is éreztette hatását, miután beigazo­lódott, hogy a hegesztési varratok a fellépő dinamikus igénybevételekkel szemben eléggé ellenállóképesek. A hegesztett szerkezetek minden szempontból való egyenértékűségéről bizonyságot tesznek azok a tapasz­talatok, melyeket az első teljesen hegesztett kivitelben készült sínjárművekkel szereztünk. Ezek a B. Sz. K. R. T. részére épült villamos motorkocsik 1930. év nyara óta, tehát majdnem 4 éve vannak szakadatlanul üzemben. Tartósságuk elbírálásánál figyelembe veendő, hogy e kocsik igénybevétele a gyakori indítás és fékezés folytán a rendszeres túlterhelés, valamint a nem kíméletes kezelés miatt, különösen kedvezőtlen. Ennek a szállít­mánynak minden egyes kocsija eddig már kb. 100.000 km utat tett meg üzemben a­nélkül, hogy rajtuk a legkisebb hiba, vagy a hegesztési varratoknak bármily mérvű gyen­gülése is mutatkozott volna. Ha figyelembe vesszük, hogy egy közúti vasúti kocsi sebessége kb. 15 km, egy vasúti motorkocsié pedig kb. 50 km, akkor ez a menetteljesít­mény vasúti motorkocsinál ugyanarra az üzemidőtar­tamra vonatkoztatva kb. 350.000 km vonatteljesítmény­nek felelne meg. Tekintettel arra, hogy ezután a telje­sítmény után a hegesztett szerkezeteken semmiféle hiba vagy öregedési jelenség sem mutatkozott, bizonyosra vehető, hogy ezeknek a villamos motorkocsiknak hegesztett szerkezetein a már megtett üzemkilométerek többszörösénél sem lesz semmiféle káros jelenség ész­lelhető, úgyhogy joggal állíthatjuk, hogy a hegesztett szerkezet minden tekintetben teljesen megbízható. A villamos hegesztés súlycsökkentéssel jár a sarok­vasak és csomólemezek elmaradása folytán. További előnye a hegesztésnek, hogy elmarad a keresztmetsze­teknek a szegecsfuratok által való gyengítése. A 14—19. ábrák világosan mutatják a villamos hegesztés alkalma­zását vasúti kocsik vázának egyes szerkezeti elemeinél és alkalmat adnak a hegesztett és szegecselt szerkezetek összehasonlítására. A 14. ábra az alsó keret egy szegecselt összeköttetését, a 15. ábra ugyanezt hegesztett kivitelben mutatja. A 16. ábra egy szegecselt csapágy villát szemléltet, míg a 17. ábra ugyanazt hegesztve ábrázolja. A 18. ábra egy kézifék forgattyúállványát szegecselve, a 19. ábra pedig ugyanazt hegesztett kivitelben mutatja. A hegesztett kivitelnél mindenütt felismerhető a takarékos anyagfelhasználás. A 20. ábra egy régi kivitelű, 1400 kg súlyú motorkocsi alvázát szemlélteti. Ebből a sarok- és csomólemezekre, melyek a hegesztett kivitelnél teljesen elmaradnak (1. 21. ábra) 210 kg, azaz az összsúly 15%-a esik. A szegecs­fejek elmaradó súlyát kb. egyenlőnek lehet venni a hegesztési varratok súlyával. Természetesen a hegesztési varratokat különös gon­dossággal kell elkészíteni és a legnagyobb körültekin­téssel kell megválasztani a hegesztési eljárást. A hegesz­téssel készült összeköttetések tökéletességének bizto- 14. ábra. Szegecselt alvázrézlet.­­I 1/ 15. ábra. Hegesztett alvázrészlet.

Next