Grafikai Szemle, 1910 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1910-01-01 / 1. szám

az eddig ismert adatokon kívül újat ? Érdekel minket minden, ami e tragédiát megvilágítja. Halála után róla mondott három gyászbeszéd maradt meg régi szokás szerint kinyomtatva, egy füzetbe egyesítve. Ha ezeket a beszédeket erős figyelemmel nézzük, újból megelevenedik a temetés jelenete. Látunk és hallunk ott megrendítően érdekes dolgokat. De előbb vázolnunk kell a külső képet. 1702 március 20-án meghal Tótfalusi Kiss Miklós. Azt tud­tuk róla eddig is, hogy temetésén hárman mondottak gyászbeszédet. Csepregi Zurkovits Tahály, egyik legnagyobb ellensége; Szatismár- T­émeti Ti­ibály, Némethi Sámuelnek, Kiss leg­ádázabb másik ellenségének bizonyára rokona, ha nem testvére; s utolsónak enyedi Istvárt nagyenyedi teológiai professzor, Tótfalusi jó­barátja s pártfogója. A beszéd kinyomtatott példányából azt látjuk, hogy a két első szónok március 22-én, tehát halála után harmad­napra beszélt, koporsóba tétekkor, kolozsvári siralmas házánál, Enyedi pedig április 4-én. Ismerve ama kor szokását, melyről Tipor »Metamorphosis«-ában is tanúságot tesz, meg­értjük, hogy a Tótfalusi tulajdonképpen való temetésén beszélő Turkovits tanítást, Némethi Mihály orációt, Enyedi pedig napok múltával temetési prédikációt mondott, legnagyobb való­színűség szerint a belfarkas­ utcai templom­ban. Erre a temetésre akkor már ki is nyom­tatták Kiss barátai szokás szerint a latin dicsérő verseket, melyek egy példánya mai napig ott van a templom falán. Most még egy pár vonást M. Tótfalusi Kiss Miklósról magáról. Zsémetf­i Tilisjásy mondja róla beszédében: »Kitsiny volt ugyan, a’ mint­hogy azt a’ maga nevével­ is hordozta; de e’ Kitsiny testben a’ közönséges jóra olly nagy és ki­terjedt lelket viselt, hogy Nagy nevet­­is érdemelt volna.« Vegyük ehhez azt az adatot, melyet egy másik tizennyolcadik századbeli kéziratban fel­jegyezve találtam róla: »vala fekete és gondol­kozó komor ember«. Egy harmadik adat me­lankolikusnak mondja. Íme, előttünk áll alakja úgy, amint az életben járt-kelt. De most a ravatalon fekszik. Ugyancsak az elparentálók nyomán tudjuk, hogy hűséges özvegye, Székely Thária asszony, kivel tizenegy év s pár hó előtt esküdött meg, s két leánya áll a ravatal körül, két neveletlen árva leány­kája. Két fia előbb meghalt, »őket maga előtt a mennyei örökségének elfoglalására elől bocsátotta mint zálogait«.. Most kezdődik a gyászbeszéd. Megszólal Csepregi Zurkovits Ti­ibály tanító, Kiss kímé­letlen, gőgös ellensége, akit azonban Kiss végrendelete tanújául hívott meg egy hóval előbb. Turkovits elmondja a textust, és szófia az HÍI Titézesnek, mondván: Ímé én nevezet szerint hívtam a 'Bétzaléelt, az Tjur fiá­nak, az Úrinak fiát a Juca nemzetségéből, és bé­töltöttem az Istennek lelkével, böltseséggel, értelemmel, tudománnyal; és minden mester­séggel Fejtegetése rendjén előre bocsájtja, hogy Szent Pál tanítása szerint: »Tíz ajándékokban különbség vagyon, de ugyan azon Ciliéke«; »a’ külömböző szolgálatra kibotsáttatott szolgák­nak sok-féle ajándéki azon Egy LÉLEKNEK munkájától vannak«; »szóval jó inventiosus ember, vagy jó Gaéda (vagy), mint Bétza­­léel; a’ te jó Istenednek Lelke töltött­ bé azokkal a' szép ajándékokkal'. »Ez a dolog, — folytatja, — Isten Lelkének ajándékival fel— ékesített Keresztyén Emberek, kettőre tanít benneteket.« Most aztán kitör a Kiss régi, kevély ellensége. Talán magát akarja igazolni. Féssében arra tanít: h­ogy kevélyek és felfu­­valkodtak ne legyetek. Bölts, Tudós vagy sz: Írásnak titkaiban, világi bölcseségben; Ne légy kevély véle. )ó mester ember vagy, hozzád hasonló mesterségű ember nintsen a városban, vagy nagy földön­ is, talán az egész országban­ is. Ne fuvalkodgyál­ fel. Nagy tanácsú, eszű, okosságé ember vagy, sokan udvarolják ajtódat, sokan élnek tanátsoddal, eszeddel, sokan tisztelnek nagy elmédért aján­dékokkal. Ne hidd­ el magadat, mllert mindez a tisztesség nem napkeletről, sem nem enyészet­ről vagy a délről jött, Istennek (a’ ki aláz és magasztalj Sz. Ceske ékesítette a lelkedet ezekkel, Sóit. 75. Ide tartozik sz. Pál apostolnak ama szép és idvességes intése, melyet találunk 2 Tőr. 4 : 6, 7. ízeket pedig Th­yámfiai néminemű példában szabtam én reám és elporlásra ti éret­tetek, hogy a mi példáinkban tanuljátok­ meg, hogy annak fe­lette a mint meg-irattatott nem jó böltsel­­kedni, hogy egyitek a’ másítok helyében egymás ellen ne fuvalkogjatok­ fel: mert kitsoda külön­böztet­ meg tégedet másoktól? !Mitsodád vagyon pedig a­mit nem vettél volna ! Trogyba vetted

Next