Honi Ipar, 1909. július-december (10. évfolyam, 13-24. szám)

1909-07-01 / 13. szám

, a legszegényebb társadalmi osztályok imminens szükségleteinek árait hajtot­ták föl, ilyenek: a közönséges hús, a ga­bona, a főzelék, a tojás, a liszt, a burgo­nya, a zsír, szalonna stb. Preferálni a mezőgazdaságot a gyáriparral s ennek ter­mékeivel, vagy általában az ipar produk­cióival szemben,­­egyenes öngyilkosság. És ezt tesszük. Mekkora kára van az országnak az őrlési forgalom megszüntetéséből! A fino­mabb lisztnemeket kivinni csaknem le­hetetlenség, és így malmaink kénytele­nek magukat a barna és olcsóbb lisztek áraival kártalanítani, a­helyett, hogy cél­tudatos tarifapolitikával, alkalmas liszt­­exportálási rendszabályokkal, behozatali jegyek­ intézményével és a fehér lisztek kiviteli prémiumával tetemes alkalmat nyújtanánk éppen a legnagyobb belfog­­gyasztás tárgyát képező olcsóbb barna­liszt megolcsóbbítására. Itt vannak a módfelett magas pénz­ügyi vámok, melyek fűszerek, tea, kávé stb. után az ár mintegy 65 -át szedik be a kincstár számára, míg az ipari vámok a behozatal értékének alig húsz %-át teszik ki. A húsdrágaság okát az élőállathiány­ban találjuk meg. Ez ellen a külföldről való behozatal lehető megkönnyítésével lehetne védekezni, Szerbia mellett Ro­mánia és a többi balkánállamok állat­­tenyésztői szempontokból jönnének itt tekintetbe. Minthogy az állategészség­ügyi kívánalmak ez országokban, — ez volt a behozatal elleni legnyomósabb ellenérv, és időközben már csaknem mind meghallgattattak, nem tudjuk, mi áll ez intézkedésnek útjában. De ha vol­nának is aggályok, ez irányban egy fel­állítandó budapesti marhakonzumvásár létesítésével minden iránynak eleget lehetne tenni és az állatbehozatal kér­dése is egy csapással meg volna egyszer­­rűen oldva. Vegyük pl. a húsfogyasztási adó kérdé­sét. Nálunk Budapesten minden levágott marha után, súlyára való tekintete nélkül 15 korona 80 fillért fizetünk, míg Bécs­­ben a 400 kilón aluli marháért csak 8 korona 20 fillér fogyasztási adót fizetnek. Itt van a söradó, a­mely a bizonyos ipar­ágakban egyenesen nélkülözhetetlen sör árát oly magasra teszi, hogy a munkás­nak szinte lehetetlen elérnie. Mily igazságtalanság rejlik a boradóban, a­mely a 12 koronás vinkó után ép oly adót szed, mint a 200 koronás puttonyos után. A bor árát, a­melynek jelentőségét az iparra nézvést eléggé ismerjük, adók, illetékek, stb. terhek által 120—150%-kal drágítják meg. A petróleumra, éppen a legszegényebb emberek világító eszközére kivetett adó egyenesen a pauperizmus megadóztatása. Nézzük a mészárosok és hentesek ter­vezett adószolgáltatását, az továbbra is az exorbitáns 103%-os kulcs fenntar­tását célozza. Itt van tarifapolitikánk, a­melynek lépcsőzetes tarifája az ú. n. Staffeltarif, meg egyenesen Bécs felé irányítja termé­keink legnagyobb részét. Ez a tarifa ki­tűnő eszköz exporttörekvéseink fejlesz­tésére oly időkben, a­mikor gazdasági helyzetünk a kivitel forszírozását indo­kolja, de nem helyeselhető oly viszonyok között, a­mikor a termelés a belföldi fogyasztást sem képes kielégíteni. Kü­lönösen ,­ élelmiszereink kivitelére csábít a díjkedvezményi jegyzék 21. pontja, a mély élő és leölt baromfi, friss zöldség, főzelék, gyümölcs, vad, vaj, tej, hús, tojás, túró, méz, dinnye stb.-nek nyújt kedvezményeket, a­melyeknek megszün­tetése e cikkek árára feltétlenül nivelláló hatással volna. Az olcsó munkáslakások, a szomszédos forgalomban a kivételes kedvezményes vasúti munkásjegyek kiadása,Budapesten a hídvámok eltörlése, stb. volnának első­sor­ban azon intézkedések, a­melyek a leg­első­sorban is a mezőgazdák által elő­idézett drágaság csökkentésére volnának alkalmasak Honeste vivere, neminem le­dere, suum cuique tribuere , becsülettel élni, senkit sem bántani,mindenkinek a magáét megadni. Erre­ gondoljanak azok a té­nyezők, a­kik csak a maguk önös érde­keikkel törődve, kürtölik világgá a ke­reskedelem ellenes tanokat, mert keres­kedelem és ipar nélkül modern kultur­­állam el nem képzelhető, és ha azt akar­juk, hogy hazánk politikailag hatal­mas, gazdaságilag erős és kulturális szempontokból európai nívójú legyen, akkor nem a kereskedelem presztízsének aláásására, hanem annak megerősítésére kell törekednünk. Ezt jegyezzék meg ma­guknak uraim, odaát Agráriában .. . Bosznia és a magyar ipari kivitel. Irta : Tonelli Sándor. Magyarország ipari kivitelének ez­­időszerint a legjobb piaca Bosznia. Ez az axiómaszerű kijelentés bizonyos mértékig bizonyításra szorul. Akárki nyugodtan fölvethetné azt a kérdést, hogy lehet egy ország ipari kivitelének legjobb piaca egy olyan terület, amelynek népessége és fel­vevőképessége egyaránt csekély és amely­nek kormánya szintén erős iparfejlesz­tési politikát űz. Ezekre a kérdésekre azonban nem nehéz feleletet adnunk. Az ipari kivitel szempontjából relatíve legjobb, piacnak tartjuk Boszniát azért, mert a lakosság lélekszámához viszo­nyítva, aránylag a legtöbb iparcikket ide exportáljuk és mert az ipari kivitel fej­lődésének előfeltételei legnagyobb mér­tékben itt találhatók meg. Boszniával, amely iparcikkek tekintetében ez idő­­szerint túlnyomólag behozatalra szorul és bizonyára még hosszú időn keresztül behozatalra van szorulva, de facto egy vámterületben vagyunk és így közbenső vámok iparunkat a boszniai kivitelben nem terhelik. Igaz, ez az előnye a bosnyák kereskedelmi forgalomban egy nálunk sokkal fejlettebb iparos­ államnak, Ausz­triának is meg van, de viszont földrajzi fekvés és következésképen összeköttetés és vasúti tarifák tekintetében a mi hely­zetünk sokkal kedvezőbb. Egészen Mosz­­tárig mi minden árucikket olcsóbban szállíthatunk, mint az osztrákok, akikre nézve a helyzet a tengeri szállítás folytán csak Hercegovinában előnyösebb. Her­cegovina pedig az annektált tartomá­nyoknak minden tekintetben fejletle­nebb, gyengébb és gazdaságilag hátra­­maradottabb része. Boszniára és Hercegovinára keres­kedőinknek és iparosainknak annál is inkább érdemes több gondot fordítani, mert az annektált tartományoknak fel­vevőképessége kétségtelenül igen jelen­tékeny mértékben emelkedőben van. 1903-tól 1907-ig Bosznia és Hercegovina behozatala fokról-fokra kilencven millió koronáról 114 millióra emelkedett és en­nek a 24 millió koronás emelkedésnek csaknem hetven százaléka az ipari be­vitelre esik. E bevitelből 1903-ban 35, 1907-ben pedig 37 millió esett Magyar­­országra. Magyarország így Bosznia és Hercegovina importszükségletének mint­ HONI IPAR -------WOHANKA -----­NYERSOLAJ-Ofem benzin) MOTOROK ( és 14.©K@IM)©1§0(k®lfcL 1 NEM TŰZVESZÉLYES, NEM ROBBANÓ! A LEGOLCSÓBB ÜZEM! 1 — •TELJES MALOMBERENDEZÉSEK*— '

Next